Hoofdsponsor

Niña (1/90 Revell) [DONE]

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Nog nooit een zeilboot gebouwd, dus onbekend terrein voor mij :huh:
Ik heb er hier een drietal liggen, de HMS Victorie, Charles Darwin's discovery bark & de Niña.

Voor deze gelegenheid de kleinste er uit gekozen :$
attachment.jpg

Wat ook een doorslag heeft gegeven om deze te kiezen is dat ik al zo'n 20-tal jaren een doos heb liggen van Preiser met figuren voor de schepen van Colombus
F01 Niña.jpg

Deze gaan niet allemaal gebruikt worden :nowink: , maar enkele gaan wel iets van kleur en leven scheppen op het schip denk ik...

Alvast een eerste vraagje voor de bouw: Welke stof kan ik best gebruiken om de zeilen na te maken? Ik zou deze graag opgerold willen maken, zoals het gebruikelijk is bij een schip dat voor anker ligt... Alle info hieromtrent is welkom (alle andere info ook :8 )
 
Laatst bewerkt:
Veel succes met de bouw.
 
Is dat voor de out-of-comfortzone bouw?

De opgerolde zeilen op mijn Pamir zijn vervaardigd uit wit servetpapier, natuurlijk zonder opdruk of details langs de randen.
Dacht echter niet dat zeilen opgerold werden maar wel opgevouwen. Daar zullen de scheepsbouwers meer over kunnen vertellen.
 
Is dat voor de out-of-comfortzone bouw?....

Dit is één van de weinige takken van modelbouw waar ik mij nog niet aan heb gewaagd...
En waar ik iets van liggen heb :8

Dat van die zeilen is iets om te onderzoeken, weet daar ook niets van :nowink:
Plooien lijkt mij wel praktischer, even afwachten of er sheepsbouwers enig soelaas kunnen bieden?
 
Heel veel succes met deze
 
Mooi schip heb je daar Xa, succes met de bouw.

Fred
 
Nog een schip, ga met plezier volgen.
Zo'n schuit uit het middellandse zee gebied kan me wel bekoren.
veel bouw plezier, Marc
 
Merci makkers :)
Heb intussen eens terug in de tijd geweest om enkele foto's te nemen :laugh: :nowink:

attachment.jpg
(Bron

Dit had ik ongeveer in gedachten om te bereiken...
 
opgerolde zeilen kan je maken van tisiu ( keuken rol , wc papier servetten .... ) deze in verdunde houtlijm doppen ( houtlijm met water vermengt moet er uitzien als melk.
dop ze onder en rol ze op laat ze dan drogen en hang ze aan de mast.
doe eerst een paar testjes dan kan je zien wat het beste werkt :)

veel suc6 met het schip
 
Hey,

Voor de kleur van je zeilen kan je eerst leggen in een beetje oude koffie, zodat ze een licht bruine kleur krijgen... ;)
 
Bedankt Amazone :)

.... en rol ze op laat ze dan drogen en hang ze aan de mast....

Is er een bepaalde manier waarop de zeilen opgerold worden?

Merci Swaken.
Ga eens experimenteren met koffie morsen en opkuisen :laugh: ;)
 
zeilen worden opgetrokken
zal wel eens iets doen en dan laten zien je moet toch eerst je schip nog bouwen en daar tegen krijg je de nodige fotos wel ;)
 
Omdat ik vandaag moest wachten op mijn vrouwtje, die moest werken, heb ik mij even bezig gehouden met deze kit.
Niet veel gedaan, enkel de standaard in elkaar gezet om het model op te zetten tijdens de werken (en wellicht ook als het afgewerkt is?) en de beide romphelften en het dek laten versmelten met elkaar.
Momenteel past alles goed samen, hier en daar ga ik wel een beetje opvulwerk hebben, maar gelukkig niet op moeilijk te bereiken plaatsen.

De inhoud van de doos
attachment.jpg

En de eerste stappen
attachment.jpg

Het roer is nog los zodat ik makkelijker aan kan om te schilderen.
En dit zal de volgende stap zijn, want de volgende onderdelen gaan al een deel van het roer bedekken waardoor het moeilijk bereikbaar zal zijn.
 
En ik ben hier al terug, niet met een update, maar met een vraag.
Op de bouwplannen staat dat de onderkant van het schip in het zwart moet geschilderd worden.
Werden deze schepen behandeld met teer of iets dergelijks om ze waterdicht te maken?
Of kreeg het hout een andere kleur door het zeewater?
 
Er werd inderdaad teer gegebruikt om het te beschermen, niet alleen tegen invloed van het water, maar ook tegen wormen die in hout drongen. In latere eeuwen gebruikte men ander spul die dan weer bruin of wit was, en nog later werd met een koper beplating gewerkt.
 
Mooie start, met 2 delen in elkaar te plakken heb je al bijna een heel schip ^^

Fred
 
Er werd inderdaad teer gegebruikt om het te beschermen, niet alleen tegen invloed van het water, maar ook tegen wormen die in hout drongen. In latere eeuwen gebruikte men ander spul die dan weer bruin of wit was, en nog later werd met een koper beplating gewerkt.

Alvast bedankt Dancooper voor deze info, nu kan ik verder met de schilderwerken :D

Ja, Fred, ongelooflijk hoe vlug het kan gaan, maar nu pas beginnen de kleine delen er bij te komen ;)

Intussen heb ik gemerkt dat ik iets te onstuimig ben geweest met gaatjes boren :@
Er waren vier plaatsen voorzien om gaten te boren, dat heb ik dus gedaan, maar blijkbaar had ik er maar twee moeten uitboren :angry:
Deze gaan nu open blijven en zal ik proberen om twee van die donderbussen (lombarden) na te maken. Op die manier krijgen de gaten toch zin, ook al was het oorspronkelijk niet zo..
Het zou meer opvallen mocht ik deze terug willen opvullen...

Maar alles van dit komt enkele dagen on-hold wegens een verrassingsreisje dat mijn vrouwtje geboekt heeft :))
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan