Hoofdsponsor

Forum Groepsbouw MrArtex en de Russian Tank Destroyer SU-122 (schaal 1/35)

Haarlak vergeten op de wielen, moet nu wat drogen. Ondertussen de verdere planning uitwerken in detail zodat zo'n tijdverlies niet meer kan voorvallen.
 
Laatst bewerkt:
* Wielen

schilderen (neutral grey)
verweren met haarlakmethode
banden schilderen (zwart)
drybrushen
vernissen

* Body

onderkant in primer zetten
bespuiten met haarlak (bovenkant en zijkanten)
spuiten met airbrush (neutral grey)
verweren met haarlakmethode
enkele decals hangen
decals verweren waar nodig
drybrushen
vernissen

* Tracks

foto's zoeken van (verweerde) tracks
tracks schilderen (volgens de foto's)
tracks verweren
drybrushen

* Finale

wielen bevestigen
tracks bevestigen

* Indien tijd over

Gereedschap schilderen en verweren
 
Laatst bewerkt:
Rustig Alain straks krijg je nog een tweede af
Marc
 
Da's voor een volgende groepsbouw: 2 modellen maken in 12 uur.

De wielen hebben een kleurtje gekregen en de onderkant van de body een laag primer. Eerst een lekker tussendoortje en eens m'n neus buiten steken, dan de wielen verweren.

attachment.jpg
 
Wielen zijn verweerd, nog de banden schilderen en de uitstekende delen drybrushen met een mooi roestkleurtje. Dat komt goed.

attachment.jpg

De spuitbus haarlak is leeg maar gelukkig heb ik onlangs een nieuwe gekocht. Terug opschrijven op het boodschappenlijstje zodat ik niet ineens op een cruciaal moment zonder zit.
 
De body staat in kleur, enkel nog eens omdraaien om plekjes weg te werken waar ik niet bij kon. Zal ik na het verweren doen. Wel er in geslaagd om m'n potje water om te gooien, gelukkig zonder erg.

attachment.jpg

Het is mooi weer vandaag maar aangezien ik niet goed tegen de zon kan is het beter om te bouwen. Er zullen nog genoeg buitendagen komen met minder felle zon.
 
ziet er al veelbelovend uit
Ja het weer is enorm , 66 jaar geleden was het ook zo een mooi warm weer ( was er dan toen al sprake van klimaatsopwarming ? ) ikzelf lag nog in de voiture ( kinderwagen )
 
Ik denk dat de seizoenen aan het verschuiven zijn, langer koud in het voorjaar en langer warm in het najaar.

De body is verweerd, enkel nog de onderkant voorzichtig spuiten. Het lijkt wat veel dat ik heb weggedaan qua verwering maar dat is met de washes en drybrush in gedachten. Dan verdwijnt er weer wat van de roest.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu eerst even wat gaan liggen met gelsoten ogen, ik krijg de beruchte klop. Daarna de banden verder schilderen. Beetje bij beetje komt het in orde met dit voertuig.
 
Dankjewel allemaal.

De banden zijn zwart en de wielen hebben een drybrush gekregen met een roestkleur. Nog hier en daar wat bijwerken waar het zwart buiten de lijntjes is gegaan.

attachment.jpg

Nu het avondmaal en na het eten begin ik met het schilderen en verweren van de tracks. Daarna is de body aan de beurt, die zal dan wel al droog zijn.
 
Wel Alain ik ben geschrokken van hetgeen ik hier nu zie en het is niet negatief hoor zeker niet
Kleine tip ( wist ge misschien wel ) aan de uitlaten die twee kleinste stukjes die mogen nu eens echt verroest uit zien , waarom? Wel die worden serieus heet en de verf brand daar gewoon weg en dan blijft er in weer en wind alleen maar bloot metaal over en dat roest geweldig en de binnenkanten zwart dat weet ge wel he
Ik vind het verdomd knap
Marc
 
Dankjewel Coachke.

De uitlaten moeten inderdaad nog roestig gemaakt worden, dat staat nu op de agenda. Net de decals gehangen en die wil ik nu wat laten drogen vooraleer verder te werken.

Eerst de honden eten geven.

Dan nog 3 uur om het gedaan te krijgen. Het zal nipt worden en ik begin nerveus te worden want ik wil zeker klaar zijn tegen 22u00. Jammer van die klop die ik kreeg maar ik kon gewoon m'n ogen niet meer openhouden.
 
Alain heb je soms iets aan je ogen want dan krijg snel hoofdpijn ik zie dat je een bril draagt is die nog goed van sterkte ?
Ben blij dat je er terug door bent
Marc
 
Het is een leesbril die ik draag, anders zijn m'n ogen nog goed hoor.

Die hoofdpijn komt door teveel prikkels die binnenkomen, ik heb 'geen filter' zoals ze dat zo mooi zeggen. Ik hoor bijvoorbeeld elk geluid apart, ik hoor geen vogels fluiten maar ik hoor elke vogel apart fluiten en ook in welke richting die zit (meestal ook welke vogel het is). 's Nachts hoor ik een vleermuis vliegen als ik buiten zit, ik hoor het geklapper van de vleugels. En daar komt die hoofdpijn vandaan, een nadeel van HSP.
 
De wielen zitten er onder en ik had meer nodig dan voorzien om dat te doen. Door de verf zijn de assen iets dikker en ook ruwer geworden waardoor het niet mogelijk was om de wielen vast te zetten met de bijgeleverd rubber dopjes. Daarom eerst wat olijfolie op de assen gedaan en zo schoven de rubbers er veel makkelijker op.

attachment.jpg

Met de wielen. In feite kan die zo gebruikt worden maar ik zal toch de moeite doen om de tracks te verweren.

attachment.jpg
 
Dat is wel een heel mooi project geworden hoor ,prachtig tot nu toe ..
 
En het is beter aan het worden naarmate de tijd verstrijkt. Nog 2 uur te gaan en ik moet enkel nog de wielen bijwerken en de tracks bijwerken en er aan hangen. Maar eerst moeten er nog 2 wielen drogen. Door een vergetelheid had ik iets over het hoofd gezien. De tracks zullen dus pas enkele minuten voor 22u00 gehangen worden.

Ondertussen een foto van de uitlaten. Zoals Coachke zei roestig gemaakt en zwart vanbinnen.

attachment.jpg
 
Die chipping ziet er ernstig goed uit voor iets wat vanochtend nog verdeeld over gietramen in een doos zat.

Wellicht dat deze bouw, met dit soort resultaten, ook een boost geeft aan je zelfvertrouwen. Dit is echt behoorlijk goed, zelfs indien niet binnen 12 uur gedaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan