Hoofdsponsor

1/35 Miniart GMC G506 Tow Truck WIP

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
oob
BOUWBUDGET
geen budgetlimiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker

DannyVM

Well-known member
Registered
Beste mensen,

ik ben nu niet direct een fan van voertuigen op vier wielen maar die Amerikaanse vrachtwagens heb ik altijd al wel iets gevonden. M.n. die trucks uit de periode na W.O.2 welke eigenlijk meestal uit legerstocks kwamen en voorzien werden voor burger gebruik.

Nu, Miniart heeft een reeks van die trucks uitgebracht op 1/35 schaal, en één van die kit's trok direct mijn aandacht. De GMC G506 Tow Truck met een zeer interessant kleurenschema....... :giggle:

pp5mKAgl.jpg

Ik ga de truck in dezelfde kleur zetten als op de box-art. Misschien met een verroeste aanblik, dat weet ik nog niet. In ieder geval, met zulk soort van voertuigen heb je een enorme keuze aan settings die je kan uit beelden.

Dit is mijn eerste Minart kit, en meteen eentje die totaal ver weg van mijn comfort-zone ligt, maar we gaan er het beste van maken.

Ik ben meteen van start gegaan. Dit projectje is er eentje welke ik een fun build ga noemen. gewoon bouwen en zien waar we uitkomen zonder rekening te houden met accuraatheid of historische correctheid. Tenslotte werden dit soort van trucks voor allerlei doeleinden gebruikt en niks is te gek in welke staat dan ook ze verschijnen.

Starten doen we met het chassis. Meteen valt op dat het detail werkelijk prachtig is, dat de plastiek vrij zacht is, maar dat de pin-marks overal opduiken. Opkuiswerk is hier zeker nodig maar tot nu toe gaat dit vrij prima.🛠️

De kit heeft een mooi setje pe aan boord, dus dat beloofd. Meteen word dit ook duidelijk, want de versteviging frames voor de benzinetank zijn pe.

12XbAbml.jpg

0FqNkXVl.jpg

Een sterk punt van Miniart (vind ik persoonlijk zelf) zijn de malletjes die in de kit worden bij geleverd voor het in de juiste vorm brengen van de pe. Eentje daarvan is dit malletje.......

kBF526rl.jpg

Deze komen vooraan aan het chassis. Ik weet niet wat het zijn, ik denk verstevigingen voor de bumper of zoiets. De experts hier zullen me wel zeggen wat het is:winking:
Ik verhit de pe eerst zodat deze makkelijker kan worden gebogen. Daarna is het in feite kinderspel om de pe in de juiste vorm te buigen.

UIawZb8l.jpg

Nadat deze onderdelen aan het chassis gelijmd zijn begint het geheel wat vorm te krijgen.

3A45dxyl.jpg

Een kleine start, maar wel een leuke start, en het bevalt mij.:-D

MVG

Danny

Veel plezier ermee. Heb deze ook liggen en heb onlangs de panel van gemaakt. Die is ook op dit chassis.

ola, da is toevallig, Ben momenteel het materiaal en info aan het verzamelen om een Dodge takelwagen op 1/10 te maken.
( vermoedelijk pas in de lente ) , maar dat wil niet zeggen dat ik deze bouw alvast met veel interesse ga volgen.
Succes en veel plezier

Right up my alley, echt mijn ding.
Grote liefhebber van militaire trucks en zal dus volgen met veel interesse.

Leuk model zo met die kraan erop en dubbele voorwielen.

Ik zeg niet dat ik gelijk heb maar volgens mij is het een Miniartiaanse uitvoering :-) De reden is volgens mij heeft geen enkelen GMC die Bildstein kraan gebruikt en de dubbelen voorwielen kan ik alleen uit de bosbouw voor meer tractie dus waarschijnlijk komt er nog een logger van dit model uit.

Zowiso lekker bouwen zal ik zeggen, het is maar plastic.

Mooie start van de bouw.
Het plooien van de bumper in PE zou zonder het bijgevoegde malletje een nachtmerrie zijn. Hier bereik je wel een heel mooi resultaat mee. Succes met het vervolg.

Leuk model zo met die kraan erop en dubbele voorwielen.

Ik zeg niet dat ik gelijk heb maar volgens mij is het een Miniartiaanse uitvoering :-) De reden is volgens mij heeft geen enkelen GMC die Bildstein kraan gebruikt en de dubbelen voorwielen kan ik alleen uit de bosbouw voor meer tractie dus waarschijnlijk komt er nog een logger van dit model uit.

Zowiso lekker bouwen zal ik zeggen, het is maar plastic.
Beste Ron, ik denk dat je wel degelijk gelijk hebt hoor, toch althans wat betreft de dubbele voorwielen. Ik heb een goede vriend uit Canada die daar ook met wreckers rondrijd. In de winter zelfs met snow plow trucks en hij is een referentie op truck gebied. Hij wist me ook te vertellen dat de dubbele voorwielen op een G506 een vrij rare combinatie waren, maar dat de mogelijkheid er wel inzat dat deze wel eens konden verschijnen op een custom build exemplaar. De Combinatie wrecker en dubbele voorwielen zou ook betekenen dat er een zwaardere motor zou moeten inliggen want de standaard motor had maar 83 pk. Dus laat het ons maar bij een what iff houden die een beetje naast de werkelijkheid kan gehouden worden. :winking:

Aan iedereen, bedankt voor de lovende woorden en het volgen van dit project.(y)(y)

Na enige tijd kunnen we nog eens wat progress tonen.
Tussen de opbouw van het chassis moeten er ook heel wat sub-assembly's gebeuren, een paar daarvan zijn de batterij-houder, het motorblok en nog wat andere onderdelen die naderhand samen met het chassis gelijmd worden.

p8JdXyQl.jpg

Wederom moet ik jullie de naam van het onderdeel links schuldig blijven...........:sleeping:

IsyR7RWl.jpg

De batterij-houder is pe. Batterij en houder hou ik nog effe apart om het schilderwerk wat makkelijker te laten verlopen.

RuASUpol.jpg

j2BmMTWl.jpg

De achterste en voorste wiel assen worden aan het chassis gelijmd.

qe5wl2hl.jpg

7sKGQPRl.jpg

De (denk ik) torsie-stang is ook aan de voorste wiel-as verlijmd.

Zv0xQwIl.jpg

Batterij-houder en batterij welke nog niet is verlijmd.

879IkeOl.jpg

Cardanaandrijving samen met diverse andere onderdelen zijn ook aan het chassis verlijmd.

o1aAz6al.jpg

GAp5VVkl.jpg

0ruP9cXl.jpg

Nu het kloppende hart van de truck, m.n. de motor. Ook hier weer bestaat deze motor uit diverse kleine onderdeeltjes welke nauwkeurig moeten worden opgekuist. Het nadeel van de Miniart kit, het opkuiswerk, maar meteen ook het voordeel want deze kit is qua detail echt wel prachtig. De passing van alle onderdelen is gelukkig best ok te noemen.

De GMC G506 beschikte over een Chevrolet 235 cubic-inch (3.9 L) BV-1001-UP inline-six gasoline motor die een schamele 83 pk leverde welke voor zijn tijd waarschijnlijk wel vrij krachtig te noemen was. Voor deze configuratie die ik ga bouwen is deze motor waarschijnlijk veel te zwak, maar nogmaals, we gaan de werkelijkheid hier niet de bovenhand laten halen, tenslotte is dit een fun build.

W2a70xEl.jpg

SYC5zgEl.jpg

tJ1eSs2l.jpg

lcTKBeKl.jpg

Kans is groot dat ik nog extra bekabeling ga bijvoegen, maar dat zie ik wel op een later tijdstip.

tKeUZ2al.jpg

En dan uiteindelijk al dit mooi's samen..........het geheel vind ik persoonlijk al vrij indruk-makend, en dit zonder iets extra's toe te voegen.

9cmqqpEl.jpg

76zkt4kl.jpg

OoYv7sFl.jpg

mRiBmZ1l.jpg

MVG

Danny

Zeer mooi detailwerk dat je alweer brengt🙂. En hoor ik daar de WW1-vliegtuigbouwer die extra gaat bekabelen😉. Mini Art hun detail geeft je kit een mooi extra.

Zeer mooi detailwerk dat je alweer brengt🙂. En hoor ik daar de WW1-vliegtuigbouwer die extra gaat bekabelen😉. Mini Art hun detail geeft je kit een mooi extra.
Dank u James (y) .........T'ja eens je de microbe te pakken hebt laat dit je niet meer los nietwaar.:giggle: Of het nu een vliegtuig of vrachtwagen is.........

MVG

Danny

Ik zou opteren om het chassis in deze stage reeds te schilderen. Oude US trucks werden standaard Olive Drab geschilderd maar ik denk dat je het hier gerust een zwart chassis zou kunnen geven.
Motor en chassis zou ik andere kleuren geven. Indien de motor "refurbished" is zou je deze gemakkelijk mat rood kunnen schilderen, geeft extra effect bij het weglaten van een zijpaneel.
Is enkel maar een hersenspinsel hoor.

Ik zou opteren om het chassis in deze stage reeds te schilderen. Oude US trucks werden standaard Olive Drab geschilderd maar ik denk dat je het hier gerust een zwart chassis zou kunnen geven.
Motor en chassis zou ik andere kleuren geven. Indien de motor "refurbished" is zou je deze gemakkelijk mat rood kunnen schilderen, geeft extra effect bij het weglaten van een zijpaneel.
Is enkel maar een hersenspinsel hoor.
Beste Erwin, lijkt me op zich zeker geen slecht idee. Instructie geeft aan om nu de motor op het chassis te verlijmen maar dat lijkt me geen goed idee omdat er nog heel wat details moeten geschilderd worden in andere kleuren. Ik hou uw tip zeker in het achterhoofd......alvast bedankt.🙂🙂

Mvg

Danny I

Terug
Bovenaan