Hoofdsponsor

1/32 MINERVA TT Landrover series 1 1954 Rijkswacht [done]

cargomaster1

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 okt 2012
Berichten
1.284
Een klein tussendoor project een schaal 1/32 Diecast model Landrover omvormen tot een rijkswacht Minerva jeep.
Bij mijn onderzoek naar de oorsprong is gebleken dat er minstens 2 verschillende Landrovers Minerva zijn gebruikt door de rijkswacht begin jaren 50.
Ook werd er een Landrover series 1 gebruikt met Belgische aanpassingen!!
Het model dat mijn voorkeur heeft is een 1954 productie in Mortsel door Minerva Belgie. het is gebouwd met een chassis van een Landrover series 1 uit 1949 en men heeft er een aluminium bak opgeplaatst van een nieuwe series 1 versie uit 1952 en het voorfront is ook afkomstig van een type 1952 Minerva landrover,er waren toen ook nog 2 versies met de radiator gril houder zonder de kleine luchtinlaat gaten en ééntje met die gaten voorzien van 2 ovale sluit deksels en het reserve wiel was voorzien aan de binnen zijden tegen de rugbalk van de zitjes ,tja en dan moet een mens kiezen,ik opteerde dan maar voor een tussen versie met alle kenmerken samen.
Wie er nog meer wil over weten kan altijd terecht bij Minerva TT Register.
Ik vertrek dus met een Diecast Donor model.
attachment.jpg attachment.jpg
Eerst alles demonteren en netjes weg bergen ,vervolgens gaan we het chassis en de opbouw van de jeep grondig zandstralen.

attachment.jpg attachment.jpg
 
Toch weeral leuk om te volgen , heb die in mijn jeugd jaren nog zien rijden
Suc6 Luc
Marc
 
MINERVA TT Rijkswacht

Normaal zou ik hem niet bouwen omdat het geen groen voertuig is ,maar aan de andere kant waren de Gendarmes in de jaren 50 en 70 ook eigenlijk bij het leger ingedeeld...en ik moest ook één model bouwen voor iemand van de Minerva TT club...dus voor mij dus weer een speciaal type.
Ondertussen weer wat gedaan gekregen en het chassis bijgewerkt de gaten dicht gedaan met plamuur ,en dit keer kunnen de handvatjes op de achtersteun wel blijven staan, gisteren wat uitgeprobeerd met de dremel en freesjes ...aardig gelukt moet ik toegeven,de hele achterkant,de lichtjes en nummerplaat weg gewerkt en wat bijvijlen en het resultaat is een kaal achterstuk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna de voorkant bewerkt met de reserve stukjes die ik al heb gemaakt voor meerdere modellen,de staafjes ingelijmd voorde spiegels en een zwarte grondlaag gegeven.


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
inderdaad ze wilde er nog niet lang geleden een gevangenis van maken maar da is toch niet doorgegaan ik weet niet wat het nu is of staat ze leeg
Marc
 
Een Minerva van de Rijkswacht trekt mijn volle aandacht, was het eerste voertuig waarmee ik binnen dat korps rijlessen kreeg.
Dubbel embrayeren en tussengas, ge moet dat nu eens aan die jonge gasten uitleggen! Servostuur? Nooit van gehoord...en als het regende mocht ge van geluk spreken dat beide ruitenwissers (samen) werkten.
 
Erwin,dat is in 35 jaar nog niet veranderd ruitenwissers !!! als ik nu terug schakel en dan terug gas geef....gaat er ééntje heel maar dan ook heel traag naar links...en weer terug rechts...en ondertussen zie je nog niks het stuurhuis is inmiddels al verbeterd...maar geen Servo!!ik kan nu al rustig rijden zonder me zorgen te maken dat ik de tegenligger ga rammen..de weg mag al iets smaller zijn.Als het van de zomer kan moet je maar eens een opfris ritje komen maken dan komen je vroegere angsten gegarandeerd weer terug boven.hahaha
 
Heb de start gemist en zet me er nog vlug bij want Belgische leger en Rijkswacht volg ik graag.
 
MINERVA TT Rijkswacht

Vandaag heb ik wat verder gewerkt en het begint op een rijkswacht Minerva te lijken.helaas moet ik nog wat foto's bij gaan maken om de verschillen te laten zien.
attachment.jpg


attachment.jpg



attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 
Fijn werk zeg.
Waren die rijkswacht Minerva's dan leger-exemplaren die overspoten werden ? Dit vraag ik naar aanleiding van het interieurkleur.
 
MINERVA TT Rijkswacht

De rijkswacht heeft in de begin periode x aantal Minerva Landrovers gehad gemaakt in Mortsel,maar rond 1958 hebben ze er 650 gekregen van het leger uit hun Reserve ,echter het binnenwerk zoals zitjes en kussens en bache werk en de kas werd in de Ral kleuren van de rijkswacht gemaakt ze verschillen dus vrij weinig van elkaar en ze hadden een zoeklicht vooraan boven en plaatverlichting achter en sommige werden voorzien met extra verwarming van landrover model 1949 .
mijn model moet uiteraard nog wat groeien en een kleurtje krijgen .
Nu enkel foto's van de uitgevoerde werken en zie je het voertuig nu in de opbouw.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg
 
Ok, bedankt voor de uitleg Cargomaster.
Als kind heb ik er wel af en toe ééntje gezien, en ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd, bij het zien van de foto's van het model eerst dacht dat dit op schaal 1/48 was, tot ik de echte schaal las... tjah, als kind lijkt alles natuurlijk veel groter hé.
 
Is al goed opgeschoten, begint heel herkenbaar te worden.
 
Dat ziet er zeer goed uit Luc.
 
MINERVA TT landrover series 1 1954 Rijkswacht

Het vervolg van het hele verhaal,ondertussen heb ik vernomen van een Minerva verzamelaar dat dit model ook gebruikt werd rond 1953 - 1975 door de rijkswacht in de Bsd (duitsland bezettingstroepen) Provoost genaamd,dus heb ik besloten om die minerva van mij zo te vormen.
een zwaailicht heb ik na lang zoeken gevonden op internet en dus ook geplaatst op de jeep.

attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Dan heb ik ook de ral kleur besteld in spuitbus vorm en kon toen alles afwerken.
Het model is nu gespoten en klaar voor de vitrine.


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


attachment.jpg


Weer een fijn tussendoortje en uniek gemaakt .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Awel Luc, dat heb je heel mooi afgewerkt en mag je terecht fier op zijn.
 
Mooi gemaakt Luc, ik zet ze bij afgewerkte modellen.
 
Proficiat Luc met dit mooie werk en de kleur is er mot op .
Heb je die decals zo gevonden of zelf gemaakt Luc?
 
Dag pascal,die decals waren bij een setje van Daco products 1/35 schaal Belgisch militiare kentekens voor voertuigen,ik zou ze anders nooit kunnen gebruiken,misschien nog op een landrover 4x2 series 3 109 (ik ben op zoek naar een geschikt model om te bouwen ) die de Provoost eenheden in de BSD ook gebruikte als voertuig voor ze ontbonden zijn met de Reforbel die doorgevoerd werd in de jaren 90 en alle Belgische Militairen uit Duitsland terug kwamen.
en de kleur code heb ik via erwin gekregen en laten maken in spuitbus vorm.
 
Amaai Lucske ge zijt goed bezig zie ik
Mooie collectie al
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan