Hoofdsponsor

1/76 Meilerwagen + V2

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Ik had al vermeld dat ik volgend jaar zou ingeschakeld worden bij 2 projecten.
Het ene gaat uit van mijn club, het andere is een vrijwillige medewerking aan een nog op te stellen tentoonstelling in het Archeomuseum te Velseke.

Daar wil men een project maken rond archeologie en luchtvaart. Iedereen weet dat er tijdens WO1 en WO2 veel vliegtuigen gecrasht zijn in onze streken en regelmatig worden er opnieuw opgegraven. Maar ook in het interbellum en in de na-oorlogse periode zijn er veel vliegtuigen verongelukt.
De tijd dat iedereen dit zomaar overal kon doen met een schop en een kruiwagen is voorbij, nu moet het allemaal gebeuren in het kader van archeologie.

Om die reden zal ik in 2022 enkele interessante toestellen bouwen voor het museum en zal ik bij de tentoonstelling zelf ook een kleine bijdrage leveren met toestellen uit mijn collectie. Men is zwaar op zoek naar een Würzburg radarstation op schaal maar daar kan ik hen niet bij helpen. Iemand een tip?

In die tentoonstelling zal er ook sprake zijn van de fameuze V2 raket die op het einde van de oorlog dood en verderf zaaide in onze contreien en in Engeland.
Ik heb er geen op 1/35 maar heb wel nog de oude Eidai kit op 1/76 uit 1973 die ik ooit in die periode gebouwd heb.
De set is aan verjonging toe en dus zal ik trachten deze nieuw leven in te blazen, een soort rebuild dus.

Trailers.jpg

Een hoop aanhangwagens en een raket.
De grote is een Meilerwagen, een mobiele transport en lanceertoren. Vooraan rechts de mobiele basis / voet voor de raket, links een soort radar welke zou kunnen doorgaan als een kleine Würzburg radar.

Trucks.jpg

De trucks, in de loop der jaren heb ik er blijkbaar 2 andere bij gekregen.
Vooraan de Hanomag SS100, trekker van de Meilerwagen.
Achteraan een Feuerleitfahrzeug, zeg maar mobiel vuurleidingsvoertuig van waaruit de raket ingesteld en afgevuurd werd.
Eens kijken dewelke het best geschikt zal zijn ...
 
Laatst bewerkt:
Ja, een Wurzburg heb ik liggen maar niet gemaakt uiteraard..., en momenteel weinig modelbouwtijd met die verbouwingen....
 
Ik weet het Swaken, niet aan te doen hé, ze moeten maar met foto's werken.

Gedemonteerd.jpg

Alle voertuigen zijn gedemonteerd en klaar voor de grote opkuis.
Humbrol moet toch goede verf zijn want na 46 jaar gaat ze er nog niet gemakkelijk af.
 
Wurzburg .
zijn er meerdere verschillende radars met die naam en valt het niet te scratchen?
Volg deze met aandacht.
 
Wurzburg .
zijn er meerdere verschillende radars met die naam en valt het niet te scratchen?
Volg deze met aandacht.
Pascal, er zijn zeker meerdere radars van uit den tijd...., ben momenteel een PPT aan het maken voor de club met een kleine overzicht over Duitse radar en hun bunkers....., ge wilt niet weten hoeveel soorten er zijn. Zelfs ik maak maar een kleine samenvatting ervan omdat het anders te ver zou gaan.
Ivm de Wurzburg, Erwin bedoeld de Wurzburg Riese, dus de paraboolantenne met het 'huisje' aan...., de gewone Wurzburg is enkel een paraboolantenne met externe bediening en staat zelfs op wielen.
 
das werk heeft een wurzburg maar is anders dan je wilt bouwen ??

 
das werk heeft een wurzburg maar is anders dan je wilt bouwen ??

Dat is de kleine versie. Van de grote bestaat er maar 1 model en dat is van Brengun maar kost rond de 90,00€ en de schotel is bijna volledig PE.
 
en de schotel is bijna volledig PE.
Tjah, na het bekijken van de foto zie ik ook niet goed hoe dergelijke "schotel" in plastic gemaakt zou kunnen zijn, zelfs PE is wellicht al tamelijk "grof".
 
Ik had al vermeld dat ik volgend jaar zou ingeschakeld worden bij 2 projecten.
Het ene gaat uit van mijn club, het andere is een vrijwillige medewerking aan een nog op te stellen tentoonstelling in het Archeomuseum te Velseke.

Daar wil men een project maken rond archeologie en luchtvaart. Iedereen weet dat er tijdens WO1 en WO2 veel vliegtuigen gecrasht zijn in onze streken en regelmatig worden er opnieuw opgegraven. Maar ook in het interbellum en in de na-oorlogse periode zijn er veel vliegtuigen verongelukt.
De tijd dat iedereen dit zomaar overal kon doen met een schop en een kruiwagen is voorbij, nu moet het allemaal gebeuren in het kader van archeologie.

Om die reden zal ik in 2022 enkele interessante toestellen bouwen voor het museum en zal ik bij de tentoonstelling zelf ook een kleine bijdrage leveren met toestellen uit mijn collectie. Men is zwaar op zoek naar een Würzburg radarstation op schaal maar daar kan ik hen niet bij helpen. Iemand een tip?

In die tentoonstelling zal er ook sprake zijn van de fameuze V2 raket die op het einde van de oorlog dood en verderf zaaide in onze contreien en in Engeland.
Ik heb er geen op 1/35 maar heb wel nog de oude Eidai kit op 1/76 uit 1973 die ik ooit in die periode gebouwd heb.
De set is aan verjonging toe en dus zal ik trachten deze nieuw leven in te blazen, een soort rebuild dus.

Bekijk bijlage 424073

Een hoop aanhangwagens en een raket.
De grote is een Meilerwagen, een mobiele transport en lanceertoren. Vooraan rechts de mobiele basis / voet voor de raket, links een soort radar welke zou kunnen doorgaan als een kleine Würzburg radar.

Bekijk bijlage 424074

De trucks, in de loop der jaren heb ik er blijkbaar 2 andere bij gekregen.
Vooraan de Hanomag SS100, trekker van de Meilerwagen.
Achteraan een Feuerleitfahrzeug, zeg maar mobiel vuurleidingsvoertuig van waaruit de raket ingesteld en afgevuurd werd.
Eens kijken dewelke het best geschikt zal zijn ...
Erwin je hebt ook nog een paar Opel Blitz tankwagens nodig voor het transport van de verschillende " Kraftstoff " nodig.

Dit is wel een interessant project , ga volgen. Willy.
 
Ben benieuwd naar geheel van dit project en volg verder.
 
Ik gebruik deze oude set Willy, daar staan geen tankwagens bij en ik heb ze ook niet in stock.


Deze die nu beschikbaar zijn, zijn 1/72 en de Eidai kit is 1/76, zou toch een verschil maken.
 
1 maand geleden dat hier nog eens een update was.
De voertuigen zijn uit elkaar gehaald en de meeste oude verf is verwijderd.
De Meilerwagen werd hersteld en kreeg een nieuwe laag primer.

Grey 1.jpg

De Hanomag SS100 trekker staat ook in de primer.

Grey 2.jpg

Vermits we een operationele opstelling willen mag de V2 dus in camouflagekleuren gespoten worden en om een passend schema te vinden hebben we er dit vuile boekje bij gehaald:

Docu.jpg

Aan de prijs kan je zien hoe oud het is: 8,50 Duitse Mark, waar is de tijd.
 
170 Frank dus, als ik me niet vergis, tamelijk duur boekske in die tijd.
 
Goede vorderingen en mooie opkuis wat een hele verbetering gaat worden .
 
De Hanomag is gerestaureerd en de Meillerwagen wacht nog op zijn wielen.

Hanomag.jpg

De V2 en de halftrack staan in het spuithok. Hopelijk zijn ze dit weekend afgewerkt.
 
Kwam er maar eens een beurs of een leden dag dat we deze schoonheden konden bewonderen he
 
Knap opgeknapt :winking:
Ik dacht deze onlangs te hebben gezien in het aanbod van Revell ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan