Hoofdsponsor

1/72 Me-410 Hornisse

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
Kit + PE
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 25 maart 2023.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
Vliegtuigen: ik bouw ze te weinig en te traag ... en soms weet ik niet welke kiezen.
Daarom deze maal de hulp ingeroepen van Graeme en als spel een doos laten kiezen. Hij mocht kiezen uit welke vakkenkast A, B of C gevolgd door een aantal vakken waar hij ook uit mocht kiezen. Graeme koos voor B7 en uit dat vak met zes toestellen pikte hij deze Me-410 Hornisse uit.

Het is een oude Frog kit, volgens Scalemates in deze vorm geproduceerd tussen 1967 en 1972. Sumier maar werkwaardig dunne plastiek met een toch wel redelijk afwerking en details.

Boxart.jpg

Zelfs de decals zien er nog goed uit.

Instructions.jpg

De instructies zijn o zo typisch Frog voor die tijd, niet vergeten dat die kits meer bestemd waren om te dienen als speelgoed dan als maquette zelf.

Parts.jpg

De onderdelen hebben flash maar zijn voorzien van opstaande details.

PE.jpg

In de loop der jaren heb ik ergens een set PE van Eduard op de kop kunnen tikken. De set is voorzien voor de Me-410 van Italeri maar zal hopelijk ook een verbetering zijn voor deze kit.

Docu.jpg

Aan "vuile boekskes" geen gebrek, hier de oudste onder de vorm van Replic 63 en 79 en Wing Masters 8 en 39. Geen van deze beschrijvingen slaan terug op het Frog model maar de foto's geven een idee over hoe het interieur er moet uit zien.

Ook bij deze kit geen haast vereist, nog werk genoeg, maar toch hopen dat er geen grote problemen komen.
 
Ik dacht al, zou Eduard voor die kit photo etch hebben uitgebracht?

Dit vliegtuig wordt niet vaak in model gebouwd, je hebt m’n volle aandacht.
 
Benieuwd hoe die pe de oude frog zal opluisteren...
 
Ook ik zet me er weer bij.
 
allee weeral wat te doen kijken en genieten zoals gewoonlijk
 
Hola,

Nog een vliegerke om te volgen.

Succes.

Grtz.

Luc :cool:
 
Met al dat Maultier gedoe was ik bijna vergeten dat ik deze ook reeds aangemeld had, lag nochtans naar mij te lonken op mijn bureau.
Toch effe in de stash gezocht en 3 ME-410's aangetroffen. Twee ervan zijn zonder landingsgestel en beschadigd en voor mij dus niet echt interessant maar een derde staat op zijn poten en heeft bijna geen beschadigingen.
Meer nog, bij nazicht blijkt dit ook een oude Frog kit te zijn met zwaar verhoogde details en uitgerust met het buikkanon maar de schroeven en de mitrailleurs zijn beweegbaar.

Oud & nieuw.jpg

Het toestel is enkel aan de bovenkant beschilderd en ik denk dat er een kans bestaat deze te redden en te herbouwen.
Vrees dat ik weer veel werk op de nek ga nemen.
 
Ziet er in ieder geval mooi uit.
Ben benieuwd wat het hier gaat worden.
 
Ben even de weg kwijt nu :unsuree: in de openingspost staat een ongebouwde kit en nu weer een opknappertje dus wat gaat er nu gebeuren ? :-)
 
Dergelijke vraagtekens rezen niet alleen in het oosten van ons kikkerland, ook hier in het westen.
 
Onze vriend Erwin bouwt zoveel dat hij zelf niet meer weet waar hij allemaal mee bezig is :unsuree: :winking: .
 
Voor alle duidelijkheid: ik bouw een ongebouwde kit.

Maar ik heb een dergelijke doch (niet door mij) gebouwde versie ervan teruggevonden in mijn depot en ik overweeg om deze op te kuisen en te herbouwen.
Om verder geen verwarring te scheppen zal ik mij in dit topic alleen beperken tot de ongebouwde kit.
 
Een eerste begin gemaakt met het lichtjes afschuren van de opstaande details en paneellijnen.

Schuurwerk.jpg

De drie delen links zijn onbehandeld, de drie rechts zijn lichtjes geschuurd met waterschuurpapier. De details zijn nog te zien maar springen niet zo erg in het oog.
De cockpit zal wat anders worden ...
 
Lijkt me een geduldig karweitje… tof om te zien dat je op zovele fronten tegelijk bezig kunt zijn zonder de aandacht te verliezen.
 
Deze bouw zal zeker niets zijn om over te schrijven in de boekjes maar hij gaat traag verder.
Een huwelijk tussen een oude Frog en een jonge Eduard set voor een ander merk (Italeri) vind ik al speciaal op zichzelf.

De cockpit van de oude Frog kit is volledig open, volgens de instructies van Eduard is deze van Italeri verdeeld in twee compartimenten.
Komt er dus in de eerste plaats op aan om de beide cockpits gescheiden te houden.

Plastiekkaart lijkt mij te dik en ik val hier terug op stevig papier, item dat ik al eerder gebruikt heb om scheidingswanden in vliegtuigen in te bouwen. Het lijkt en is dikwijls wat slordig maar geeft wat mee en kan gemakkelijk aangepast worden. Met de nodige goede lijm kan je er zelfs PE onderdelen op kleven.

Console RV.jpg

Hier zie je de beide stukken papier welke de scheiding vormen. Een stuk uit de PE set werd er op gekleefd en zal later nog dienen ter ondersteuning van andere stukken. Als de beide romphelften bijeen gebracht zijn, dan passen de scheidingen perfect.

De console rechts voor werd ook geplaatst (Evergreen balkje) en kreeg ook een deel PE. Zeer tot mijn verwondering kon ik de PE tegen de wand aanbrengen zonder enige aanpassing hetgeen mij toch doet vermoeden dat de oude Frog kit nog redelijk accuraat zou kunnen zijn wat de afmetingen betreft. hier werden al 5 stukjes PE verwerkt, stoelen niet inbegrepen.

De beide oude Frog pilotenstoelen zijn puntig naar boven toe, deze van Italeri zijn vierkantig. Dan maar de korte pijn en de Frog stoelen aangepast door deze af te vlakken. Vervolgens de nodige PE veiligheidsgordels aangebracht waarbij telkens 6 onderdelen gebruikt werden.

Stoel.jpg

Ze zien er nog niet uit maar met een laagje verf zal er hopelijk veel veranderen.
 
Uiteindelijk is dat. papier toch nauwelijks te zien, goed dat het er zit en fijn dat je daarmee de photo etch delen passend krijgt.

De PE gordeltjes had ik persoonlijk apart geschilderd (eerst in vorm gekneed, over de stoel gedrapeerd) maar dat is een kwestie van voorkeuren.

Ga zo verder!
 
Opnieuw enkele vorderingen.
De console aan de linkerzijde van de piloot is geplaatst alsook een vloerplaat waar de pedalen moeten op bevestigd worden.

Midden piloot.jpg

Verder werden de wanden links en rechts bijgewerkt:

Wand rechts.jpg

Wand links.jpg

De beide romphelften sluiten nog steeds mooi aan, denk dat we goed bezig zijn.
 
Behalve een "like" geven, kan ik helaas niet veel bijdragen aan dit project, aangezien het origineel mij volslagen onbekend is. Maar ik heb er het volste vertrouwen is, dat je ook dit weer tot een goed einde zal brengen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan