Hoofdsponsor

1/48 Me-109F, airfix (van 1978)

ERVARING
39 jaar
BOUWWIJZE
Oob
BOUWBUDGET
20€
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
Shoot

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
9 apr 2011
Berichten
593
Dit is een oob build van de oude airfix kit.
Pluspunten:
  1. Eenvoudig model
  2. Accuraat
  3. Relatief goede fit
Minpunten
  1. Deels opliggende paneellijnen
  2. Historisch niet accuraat: geen swastika bij de decals.
Geverfd met een mix van tamiya en Revell.
Licht verweerd met puntwash, olieverf en tamiya weathering kit.
Bij het verwijderen van de tape van de cockpit gezien dat ik een foutje heb gemaakt bij de frames aan de bovenkant, die dus niet deftig geschilderd zijn. Moet geretoucheerd worden dus.
Voor de rest is deze klaar.
IMG20230301231929.jpgIMG20230301231943.jpgIMG20230301232015.jpgIMG20230301232024.jpgIMG20230301232106.jpgIMG20230301232143.jpg
 
Gratis foto tip, neem eens een neutrale onder/achtergrond dat is rustiger kijken voor ons en het model komt beter tot zijn recht (of je moet dat niet willen :unsuree: :LOL:)
 
't is eens iets anders. Geef het nog een paar dagen en dan zijn de bloemblaadjes helemaal opgedroogd 🤭😉.
Heb materiaal liggen voor een diy 'infinity photo box' te maken, bedoeling is om met zeer lichtgrijze panelen een gebogen 'fotostudio' setup te maken en dan met een zeer kwalitatief macro objectief Asahi pentax 50/4 macro de foto's te maken met een soort soft box flash.
Plannen... Tijd... Iedereen kent het wel.
 
Laatst bewerkt:
Tot aan gereding van de fotostudio, sluit ik me aan bij Rons tip.

De Messerschmitt 109 is niet de mooiste Duitse kist, zeker deze F met z’n grote lompe neus (en het in alle versies aanwezige oncharmante landingsgestel), maar hun verhaal blijft imponeren en het is te begrijpen dat dit waarschijnlijk het meest gebouwde vliegtuigmodel aller tijden is (op de Spitfire na misschien). Je hebt er een mooie versie van gemaakt en het toestel eer aangedaan.
 
Jouw model draagt trouwens een afwerpbare brandstoftank met zich mee. Ik zag ooit op een forum de vraag of het vaker voorkwam dat een BF109 een torpedo / bom met zich meevoerde. Het is dus een tank (voor de lezer die hierin geïnteresseerd is).

Met behulp van die tank konden langere verkenningsvluchten worden uitgevoerd. Men bedenke dat hier een 12-cilinder lijnmotor in lag met een inhoud van zo’n 35 liter (vgl. gemiddelde automotor: minder dan 2 liter), dus die lustte ‘m wel.
 
Mooi toestel bravo.
 
Mooi Befje,

En inderdaad Roy, het is niet de mooiste Duitser (dat is voor mij de Fw190) maar ik ben toch fan van dit toestel.
De bonkige vormen en vooral de hoekige cockpitkap spreken mij aan.
Maar smaken verschillen hé.

Grtz.

Luc :cool:
 
De 'F' was wel de meest geliefde 109 bij de Duitse piloten. Doordat al de bewapening op de centrale as zat, was dit de meest wendbare 109.
Wapens in vleugels wegen aardig wat en zorgen dus voor een minder goede rotatie rond de lengteas TGV dit gewicht in de vleugels.
 
Wat de propeller-jagers betreft, kies ik ook voor de FW190 qua absolute schoonheid, maar dan niet de D-variant met lange neus.

@Jerre, in het algemeen over de 109: ik weet niet of deze kisten geliefd waren bij ALLE piloten, in het toestel zelf was nauwelijks bewegingsruimte, je zou er claustrofobisch van worden. Maar blijft overeind dat het een buitengewoon succesvolle machine was.

Wist niet dat de F-variant het populairst was onder de gebruikers.
 
Tja, die oude kitjes blijven toch een zekere charme behouden, niet vergelijkbaar met de huidige (bijna) hi-tech modellen.
 
Wat de propeller-jagers betreft, kies ik ook voor de FW190 qua absolute schoonheid, maar dan niet de D-variant met lange neus.

@Jerre, in het algemeen over de 109: ik weet niet of deze kisten geliefd waren bij ALLE piloten, in het toestel zelf was nauwelijks bewegingsruimte, je zou er claustrofobisch van worden. Maar blijft overeind dat het een buitengewoon succesvolle machine was.

Wist niet dat de F-variant het populairst was onder de gebruikers.
Qua fw-190: heb de Antares conversie gekocht om er een jet-versie van te maken. IMG-20230226-WA0009.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan