Hoofdsponsor

1/72 Marchetti SF260 van Special Hobby (en ook KP)

strop96

Well-known member
Registered
Lid geworden
4 feb 2020
Berichten
272
Ik ga hier een nieuwe draad beginnen over de recente kits op 1/72 van de SIAI Marchetti SF260.

Dit toestel dat al meer dan 50 jaar in dienst is bij de Belgische Luchtmacht als lesvliegtuig , en ook door anderen, zoals de Italianen en de Ieren en een reeks kleinere landen , was door de fabrikanten van plastiekmodellen altijd verwaarloosd. Je had kunnen hopen dat de Italeri of Esci er interesse zouden voor hebben, maar neen. Er waren wel enkele (zeldzame) resin kits uitgebracht o.a. door Daco.

En dan plots vorig jaar, kondigen de twee Tsjechische fabrikanten AZ/KP en Special Hobby allebei aan dat ze dit model gaan uitbrengen, zowel in 1/72 (mijn schaal) als in 1/48. Nu is er al een tijdje een commercieel gevecht tussen die twee aan de gang, waarbij ze mekaar beconcurreren met versies van de Spitfire en de Me109, maar dat ze ook de Marchetti in competitie brengen is eigenlijk niet te begrijpen, maar we kunnen er ons voordeel uit halen.

KP bracht een eenvoudiger kit uit en was de eerste op markt met 6 versies van hun kit op 1/72. In één ervan KPM0212 zitten decals voor de Belgische ST-48 in het geel. De plastic onderdelen in de 6 kits zijn dezelfde , alleen de decals verschillen. Er zijn twee motorversies voorzien , de Lycoming motor met tweebladige schroef en de turboprop met driebladige schroef.

zie : https://www.scalemates.com/kits/kovozavody-prost-jov-kpm0212-siai-sf-260d-w-european-users--1306256

Ik heb die kit rechtstreeks in hun e-shop gekocht. Het is een redelijke kit maar een short-run, met dus een iets grovere afwerking. De kit komt met de lage cockpitkap uit één stuk. Voor een Belgische SF260 ontbreekt in de kit de achterbank.

SH heeft kort nadien zijn kit SH 72418 uitgebracht, die kwalitatief beter is, maar ook niet perfect. E zitten meer sprues in, met verschillende dashboarden en antennes, en een transparant stuk met de lage cockpitkap en een piepklein lichtje. Er zitten ook decals bij voor een Belgische versie nl. de ST-20 met speciale beschildering 250.000 hrs.

zie: https://www.scalemates.com/kits/special-hobby-sh-72418-siai-marchetti-sf-260m-am-w--1266347

Beide kits worden verkocht voor een prijs van rond de 10 euro, de KP kit is wel bij minder aanbieders te vinden. En omdat de SH kit duidelijk beter is, heb ik er meerdere van gekocht, aangezien ik van plan ben om die te bouwen in meerdere “Belgische uitvoeringen” .

Ondertussen heeft SH een tweede versie van zijn kit aangekondigd voor eind april 2021 , de SH72433 , dit keer met de hoge cockpitkap. Er zit een Belgische versie bij, krak dezelfde beschildering als die van KP, maar dan de ST-47. Die ga ik zeker ook kopen.

zie : https://www.scalemates.com/kits/special-hobby-sh72433-siai-marchetti-sf-260ea--1326809

Ik verwacht niet dat er snel decals voor de verschillende Belgische beschilderingen, dus heb ik zelf een aantal decalontwerpen gemaakt. Als we weer naar modelbouwbeurzen kunnen zal ik mijn “productie” zeker tonen aan de liefhebbers.
Ik heb ondertussen al tekeningen gemaakt voor 7 setjes :
Decalset 1 : Marchetti SF260 camo met Pinguins en vroege Swallows; Decalset 2: Marchetti SF 260 20 years & 40 years ; Decalset 3: Marchetti SF 260 Marchettiger ST-48; Decalset 4: Marchetti SF 260 BLS EAC civiel; Decalset 5: Marchetti New Swallows 1995 -1997 ; Decalset 6 : Marchetti SF260 30 years en 300.000 hrs; Decalset 7 : Marchetti SF260 Hoge canopy (na 2008), met ook de Red Devils.

(wordt vervolgd)
 
Eric,

Ge gaat het hier vol met draden zetten.., ik ga er over struikelen... :) ;)
glapje.... :))
We volgen zoals steeds he...
 
De draad met de DACO's is al doorgeknipt, Swa.

Vervolg: De KP kit.
Het voornaamste nadeel aan deze kit is dat de aangietpunten vrij dik zijn en dus wat geduld vragen om ze weg te werken.

Er zijn geen connectiepunten, zodat het aan elkaar lijmen van de onderdelen wat delicaat is. In de kit zitten nogal onderdelen voor een gewapende turboversie, die voor een Belg onbruikbaar zijn. Er zit ook een driebladige schroef bij, en die heb ik opzij gelegd, want er vliegt 1 civiele SF260, de OO-EEJ met een driebladige schroef.

De neus komt apart en moet volgestopt worden met lood om ervoor te zorgen dat het model geen staartzitter wordt. Het dashboard is een plat stuk, ik heb hier een reserve uit de SH kit gebruikt.

attachment.jpg

De decals zijn erg delicaat en ik heb al wat verprutst. Voor de ST-48 heb ik extra decals gemaakt voor de Marchetti tiger :
attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
Maar daar heb ik ook een stommiteit gedaan. Ik heb namelijk eerst de zijstreep aangebracht en die zowat 1 mm te laag geplaatst zodat ik de squadron kentekens niet meer kan plaatsen. Ik zal dus moeten wachten op de decals uit de nieuwe SH kit om het werk over te doen.

attachment.jpg

voor de rest is die KP kit af. Maar zoals gezegd is de SH kit beter en zit die in dezelfde prijsklasse. Dus mijn andere bouwsels zullen met die kit zijn.
 
De SH kit.

SH heeft nogal de neiging om de bouw van hun kits moeilijker te maken dan nodig; ook hier is het geval . Volgens de instructies dien je het dashboard op de cockpitvloer te monteren en die dan in de romp. Nu is dat dashboard B2 (net als de tussenschotten B1 en B4 en de cockpitvloer zelf) een ietsiepietse te groot om juist in de romp te passen, dus dat is sukkelen. Ik heb dan die vier delen wat bijgeschuurd aan de randen tot alles goed past, het dashboard in de romp gelijmd en de cockpitvloer op de vleugel, en dan pas alles beter.

attachment.jpg
Door ook het tussenschot B4 in de romp te kleven krijg ik ook twee holtes, waar ik het nodige gewicht kan in plaatsen om de neus te verzwaren. Ook hier moet de neus volgepropt worden met lood.
attachment.jpg

De cockpitvloer kun je beter op de vleugel kleven om die dan aan de romp te kleven. Uiteindelijk is er hier en daar wat opvulwerk nodig aan de naden.
attachment.jpg

Wat er aan de SH kit stom is (voor een Belg) , is dat er onder de vleugel een uitstulping zit , die er bij Belgische toestellen niet is, en die je dus moet wegsnijden, met voor gevolg dat je een gaatje in de romp krijgt, dat je moet dichtkleven en opvullen. Ze hadden dit als een apart stukje kunnen gieten.
attachment.jpg

De eerste kit bouw ik zoals in de bouwdoos ST-20 250.000 hrs. De grootste moeilijkheid is de gele kleur, Ik was begonnen met Humbrol 69 in dunne laagjes aan te brengen, toen iemand mij er aan herinnerde dat je voor geel best een grondlaag in roze aanbrengt. Ik gebruikte Humbrol 61 Flesh en dat werkt uitstekend.
attachment.jpg

De kit telt heel wat decals, en die zijn dun en komen gemakkelijk los van het decalpapier. Maar ik ben er al in geslaagd om er enkele te verprutsen. Gelukkig heb ik meerdere kits gekocht, zodat ik reserve heb om mijn vergissingen goed te maken.
 
Roze ? en ik die dacht dat eerst een laag witte primer ook goed was weeral wat bijgeleerd
Mooie werkzaamheden
Marc
 
De aansluiting tussen het windscherm en de neus is bij de SF260 vloeiend, maar bij de kit krijg je hier wel een zichtbare naad, die moet opgevuld worden met putty (ik gebruik Vallejo in een tube). Dat is wel een delikaat werkje, ik plak tape op het doorschijnend deel om beschadiging te vermijden. Het is verschrikkelijk hoeveel fouten je kan zien als je de foto's op scherm bekijkt. Die neus zal nog flink opgeschuurd moten worden.

attachment.jpg

De tweede kit bouw ik als de ST-24 20 years , met zwart en geel. Mijn decals waren iets te citroengeel , maar ik heb ontdekt dat je op internet zoals https://encycolorpedia.com/ de exacte CMYK code en kleurmenging kan vinden , zodat je de verfkleur uit het potje op je printer zo goed mogelijk kan benaderen, dus de tweede druk is juister.
attachment.jpg

De derde kit bouw ik als een New Swallow , blauw met Belgische vlag en zwaluwmotief onderaan. Ik heb op het internet een filmpje gevonden waarin je kan zien dat de achterbank vervangen is door het rooksysteem, en dat heb ik nagebootst.
attachment.jpg

Mijn decals vallen ook goed mee.
attachment.jpg

Voor het zwarte zwaluwmotief op de ondervleugel , voorzie ik dat die eerst grof geverfd wordt, dan afgelijnd met een wit/blauwe lijn van de decal , en vervolgens corrigeer ik het blauw.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De tweede nieuwe kit van Special Hobby (nr 72433) is vandaag toegekomen, en ik was nieuwsgierig naar de verhoogde cockpitkap. Ik heb die nagemeten , de oude lage canopy is 7,80 mm hoog , de nieuwe 8,50 mm , een verschil van 0,7 mm, wat overeenkomt met 5 cm in werkelijkheid. Voor de pilooot zal die 5cm extra ruimte boven zijn hoofd wel nuttig zijn, maar op een model op 1/72ste is het verschil toch moeilijk te zien. Enfin, juist is juist.
attachment.jpg

Dus ik kan nu ook de latere versie van na 2009 bouwen.
 
Dit is een probeersel om de nieuwe forumpresentatie uit te proberen. De reden waarom ik zo traag vooruit ga met mijn Marchetti's is dat er heel veel kleine decals te plaatsen zijn. kitsh72418cooment.jpg

Ik heb geprobeerd om deze foto eerst in een bestaand album onder te brengen, maar dat lijkt niet te lukken.
 
Er is er eentje afgewerkt geraakt : de Marchetti Tiger: het is de KP kit aangevuld met eigen decals

IMG_20210522_162757.jpg

links:
IMG_20210522_164234.jpg
rechts:

IMG_20210522_164246.jpg
en op de spiegel:
IMG_20210522_164024.jpg
 
Weeral een mooie bij voor je collectie Erik
 
Er is er weer eentje afgewerkt geraakt : de speciale beschildering van 20 jaar dienst, SH kit met zelf ontworpen decals, laser geprint
IMG_20210528_150557.jpg
IMG_20210528_150911.jpg
IMG_20210528_150919.jpg

IMG_20210528_151202.jpg
Basiskleur en daarop de decals :
IMG_20210528_151345.jpg
 
Nog eentje afgewerkt : de SH kit met de decals uit de kit. Die zijn zeer delicaat, en ik heb er een paar om zeep geholpen, maar aangezien ik meerdere kits had, heb ik mijn fouten kunnen corrigeren.
IMG_20210529_164650.jpg
en van opzij :

IMG_20210529_164734.jpg
 
Ik ga hier een nieuwe draad beginnen over de recente kits op 1/72 van de SIAI Marchetti SF260.

Dit toestel dat al meer dan 50 jaar in dienst is bij de Belgische Luchtmacht als lesvliegtuig , en ook door anderen, zoals de Italianen en de Ieren en een reeks kleinere landen , was door de fabrikanten van plastiekmodellen altijd verwaarloosd. Je had kunnen hopen dat de Italeri of Esci er interesse zouden voor hebben, maar neen. Er waren wel enkele (zeldzame) resin kits uitgebracht o.a. door Daco.

En dan plots vorig jaar, kondigen de twee Tsjechische fabrikanten AZ/KP en Special Hobby allebei aan dat ze dit model gaan uitbrengen, zowel in 1/72 (mijn schaal) als in 1/48. Nu is er al een tijdje een commercieel gevecht tussen die twee aan de gang, waarbij ze mekaar beconcurreren met versies van de Spitfire en de Me109, maar dat ze ook de Marchetti in competitie brengen is eigenlijk niet te begrijpen, maar we kunnen er ons voordeel uit halen.

KP bracht een eenvoudiger kit uit en was de eerste op markt met 6 versies van hun kit op 1/72. In één ervan KPM0212 zitten decals voor de Belgische ST-48 in het geel. De plastic onderdelen in de 6 kits zijn dezelfde , alleen de decals verschillen. Er zijn twee motorversies voorzien , de Lycoming motor met tweebladige schroef en de turboprop met driebladige schroef.

zie : https://www.scalemates.com/kits/kovozavody-prost-jov-kpm0212-siai-sf-260d-w-european-users--1306256

Ik heb die kit rechtstreeks in hun e-shop gekocht. Het is een redelijke kit maar een short-run, met dus een iets grovere afwerking. De kit komt met de lage cockpitkap uit één stuk. Voor een Belgische SF260 ontbreekt in de kit de achterbank.

SH heeft kort nadien zijn kit SH 72418 uitgebracht, die kwalitatief beter is, maar ook niet perfect. E zitten meer sprues in, met verschillende dashboarden en antennes, en een transparant stuk met de lage cockpitkap en een piepklein lichtje. Er zitten ook decals bij voor een Belgische versie nl. de ST-20 met speciale beschildering 250.000 hrs.

zie: https://www.scalemates.com/kits/special-hobby-sh-72418-siai-marchetti-sf-260m-am-w--1266347

Beide kits worden verkocht voor een prijs van rond de 10 euro, de KP kit is wel bij minder aanbieders te vinden. En omdat de SH kit duidelijk beter is, heb ik er meerdere van gekocht, aangezien ik van plan ben om die te bouwen in meerdere “Belgische uitvoeringen” .

Ondertussen heeft SH een tweede versie van zijn kit aangekondigd voor eind april 2021 , de SH72433 , dit keer met de hoge cockpitkap. Er zit een Belgische versie bij, krak dezelfde beschildering als die van KP, maar dan de ST-47. Die ga ik zeker ook kopen.

zie : https://www.scalemates.com/kits/special-hobby-sh72433-siai-marchetti-sf-260ea--1326809

Ik verwacht niet dat er snel decals voor de verschillende Belgische beschilderingen, dus heb ik zelf een aantal decalontwerpen gemaakt. Als we weer naar modelbouwbeurzen kunnen zal ik mijn “productie” zeker tonen aan de liefhebbers.
Ik heb ondertussen al tekeningen gemaakt voor 7 setjes :
Decalset 1 : Marchetti SF260 camo met Pinguins en vroege Swallows; Decalset 2: Marchetti SF 260 20 years & 40 years ; Decalset 3: Marchetti SF 260 Marchettiger ST-48; Decalset 4: Marchetti SF 260 BLS EAC civiel; Decalset 5: Marchetti New Swallows 1995 -1997 ; Decalset 6 : Marchetti SF260 30 years en 300.000 hrs; Decalset 7 : Marchetti SF260 Hoge canopy (na 2008), met ook de Red Devils.

(wordt vervolgd)
De Marchetti heb ik tijdens mijn studententijd van dichtbij gefotografeerd in beauvechain 👍
 
Roze ? en ik die dacht dat eerst een laag witte primer ook goed was weeral wat bijgeleerd
Mooie werkzaamheden
Marc
Ik ben nu een p-26 en een 'jeep vliegende vleugel in geel aan het schilderen, dit op een neutraal grijze primer, gaat ook maar idd zeer veel lagen nodig.
 
Even off topic en in verband met de gele verf:
Vermits mijn Hotspur een gele onderzijde moet krijgen ben ik eens gaan experimenteren met een spuitbus geel aangekocht bij AVA Papierwaren.

Gele bus.jpg

De foto is wat overbelicht, het geel is iets donkerder. Het type geel noemt "Tangerine".
De witte plastiek werd eerst voorzien van een lichtgrijze primer (spuitbus uit Action) en dan het geel. Ben er voorlopig tevreden mee, zal wel zien hoe het verder uitdraait.
 
Het heeft een tijdje geduurd, maar er is er weer eentje praktisch afgewerkt, SH kit 72433 met eigen decals
decalvel6.jpg

IMG_20211008_154327.jpg
IMG_20211008_154337.jpg
IMG_20211008_154356.jpg

Ik breng mijn collectie mee naar IPMS National Convention in Affligem volgende week
 
Opnieuw een mooie aanvulling Erik. Ik veronderstel dat dit er een is met verhoogde cockpit?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan