Hoofdsponsor

1/35 M998 hmmwv [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Even een tussendoortje.
Terwijl ik mijn verfkunsten aan het uitproberen ben op de figurine van de French Imperial Guard vind ik toch dat ik de bouwkriebel in mijn vingers toch maar eens moest oplossen met een "quickie" iets dat aanspreekt en dat vlug klaar is. Of tenminste zo denk ik er toch over.

Eens in de stapel "Heritage collection" op schaal 1/35 gaan snuffelen en zowaar er aan herinnerd dat ik er nu toch een serie Hummers staan heb in alle maten en gewichten om ziek van te worden. Dus Humvee opkuis en rebuild zal het worden doch zonder bijkomende after market sets deze maal; gewoon een restoratie van het reeds gebouwde model.

Het voertuig dat wij gewoon Humvee noemen is in feite een verbastering van het letterwoord HMMWV zijnde "High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle" in het Nederlands zoiets als "wielvoertuig met hoge mobiliteit voor alle doeleinden".

Het model dat ik wens op te kuisen is vermoedelijk een Italeri kit van een M998 maar ik heb er geen bouwplan van. Je kan hem maken als voertuig in pick-up versie of volledig overdekt met een canvas dak. Hier is het model voor de opkuis begon:



Ik denk dat ik de 1/35 collectie maar naar de woestijn ga verplaatsen. Er is meer dan ruimte over om voertuigen in alle mogelijke kleurenschema's aan te maken en in een decor te plaatsen. Ik baseer mij dan ook op foto's uit publicaties waar ik ter gelegener tijd wel zal naar verwijzen.

De Humvee ging het bad in en werd deels gedemonteerd en hier is het resultaat:



De opkuis kan beginnen.
 
Een renovatie, prachtig ! Knap dat je het ding in subonderdelen hebt kunnen demonteren.
 
Wel een toffe bak als je die ziet rondrijden, waar ik woon rijd er zo één rond. Zal mij er ooit ook eens aan wagen.
En dan vraag ik fotoos aan Erwin, want hij heeft een grote collectie fotoos :))
 
En dan vraag ik fotoos aan Erwin, want hij heeft een grote collectie fotoos :))

Wel Famo, geloof het of niet maar ik heb er toch van dienen bak ook zeker !!!
Ben er zo één tegengekomen op Wings & Wheels te Ursel in 2007 en nog een geluk dat ik er toen foto's van genomen heb want anders had ik niet geweten in welke kleur de binnenzijde gespoten is.
 
verleden jaar stond er ook één. Allez zo'n grote bak en dat zit propvol met materiaal en zendapparatuur en kweet nie wat nog.
 
Erwin, veel sucses met de renovatie. Maar dat gaat helemaal goed komen we hebben al eens een fuel tanker een 2de leven zien krijgen. Ik blijf volgen.
 
Leuke restauratie. Heb ook veel plezier beleefd aan het bouwen van mijn humvee.

@Famo heb hem ook al gezien aan uwe koté
 
Hoog tijd dat we de Humvee eens updaten.
Ondertussen wat opgekuist, tientallen ejection marks weggewerkt en het voertuig opnieuw in elkaar gestoken.
Vers laagje verf aan de binnenzijde, wat detailschildering aangebracht en een brown wash om wat te accentueren.





Veel tijd verspeeld om een deftige foto te zoeken van de machine die ik zou willen bouwen maar uiteindelijk toch mijn goesting gevonden in een Humvee in Europese kleuren zwaar bestoft in de woestijn.
Achter de Humvee hangt een 1/4 ton aanhangwagen. Eventjes in de collectie gezocht en iets gevonden (ex-Italeri) dat er voor kan doorgaan. Niet exact hetzelfde maar 't is het idee dat telt.



Voor de nieuwsgierigen: het idee werd gevonden in de publicatie: 100-days, 100-hours "Phantom Brigade" in the Guld War, Concord Publications, p 18 links boven.

Tot later.
 
Had gezegd dat er geen conversie of interieur detail zou toegevoegd worden maar heb mij weer niet kunnen inhouden.
Vermits mijn voertuig 2 antennes zal hebben moet er toch minstens één radio inzitten die een beetje te zien zal zijn.
Heb dus foto's en de restjes PE doos geraadpleegd en heb een console op poten gemaakt voor de radio, just zoals bij de echte.
De radio werd gevonden in een andere Humvee uit de collectie en deze werd bijgewerkt met twee handvaten.



Ondertussen gestart met het dak aan te passen.
 
Hey, :)

Ja jong, dat ziet er goed uit man. Schoon, gezien dat de achterkant open zal zijn kunt ge toch wat interieur zien, komt goed uit.:8
Met wat gaat ge het dak maken, met milliput of denkt ge aan tissue???:wub:
 
Hallo Erwin, dat wordt een leuk interieurtje.
 
@ Swaken: neen jong, juist deze van de kit maar wat aangepast door veel schuurwerk voor een betere fit.
Er zal waarschijnlijk een camo net over komen en dan zie je er toch niets meer van.
 
Heb dus foto's en de restjes PE doos geraadpleegd en heb een console op poten gemaakt voor de radio.......

Yep, overschotjes komen altijd van pas

Erwin je hebt een PB
 
Allez, we zijn er weer aan herbegonnen, het wil niet vlotten niettegenstaande dit geen moeilijke recup is.
Hoe meer ik naar de foto keek van de Humvee die ik wil nabouwen en daarbij zeker de aanhangwagen in het oog hield, hoe meer ik er van overtuigd raakte dat ik dat ding reeds eens gezien had in de grote geërfde collectie. Gesnuffel in de bouwplannen leverde een plan op van een "M332 1 1/2 ton US Army Armored Trailer" van Verlinden en uiteindelijk werd de trailer zelf ook gevonden.
Een trailer van anderhalve ton wordt meestal getrokken door een zwaarder voertuig dan een Humvee maar de foto liegt er niet om en dus zal mijn model correct zijn.
Vermits het hier gaat om een andere trailer dan deze waar ik eerste met bezig was moet ik dus herbeginnen met de opkuis en update van de M332.



Het bouwplan van de Verlinden kit.




De M332 zoals aangetroffen in de collectie.




De boxart van de Verlinden kit en zoals de trailer moet worden.
 
Weer een uitdaging maar dit gaat zeker goed komen.
 
Hier zijn we terug.
Trailer zo goed als afgebroken, referentie materiaal gezocht op het Internet, foto's goed bekeken en gezien dat de trailer vatbaar was voor verbeteringen.
De vorige eigenaar had ik-weet-niet-wat gebruikt als lijm met als gevolg dat er op sommige plaatsen precies een lavastroom aan hing. Het verwijderen hiervan bracht enkele breuken met zich mee die uiteindelijk zullen hersteld worden.
Voornaamste wijzigingen tot nu toe: de haken aan de zijkanten werden vervangen door aluminium exemplaren, de vering werd grondig opgekuist en herwerkt. Sommige zijstukken dienden hermaakt te worden. Ook de as werd vervangen en beugels aangemaakt.



Het volgende werk wordt het installeren van de remleidingen en de electrische installatie.
 
Hey, :)

Ja, er zijn grote veranderingen op komst, zal even schoon worden als de Hum, lekker al die details....:laugh:;)
 
op naar de volgende trofee
 
Niettegenstaande het lekkere weer toch een beetje verder gedaan.
Remleidingen aangebracht inclusief 2 geïmproviseerde persluchtcylinders. Volgens het plan staan ze op de juiste plaats maar of ze de juiste vorm hebben weet ik niet; ze staken niet in de kit.
In ieder geval zie je er niets meer van als de trailer op zijn wielen staat.
De leidingen werden aangebracht zoals voorzien op het plan, alle haken en ogen werden vervangen of nieuw aangebracht.







Het geheel ziet er al veel beter uit. Vanavond in de primer en morgen hopelijk het schilderwerk in US Nato patroon.
 
Mooie extraatjes heb je aangebracht, dit wagentje wordt een plezier om te schilderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan