Hoofdsponsor

1/35 M29C Weasel

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 11 december
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
Wat een beetje kleur niet kan doen hé,
Een totaal ander zicht nu, antenne is inderdaad wat 'oversized' :oops:

Grtz.

Luc:cool:
 
Mooi werk geleverd, Erwin, al moet ik eerlijk zijn dat ik het voertuig zelf een lelijk ding vind, en qua benaming een belediging voor een erg mooi diertje... dat heeft natuurlijk niets te maken met de prachtige prestatie die je hier neerzet en is louter mijn mening.
 
De naalden zijn al wel van de boom gevallen. Inderdaad tijd dat je die aftuigt.

Interessant en typisch voertuigje.
 
De Weasel is afgewerkt, blij dat hij van mijn werktafel is.

Bevindingen:
- oud model, zijn tijd achterhaald maar momenteel geen vervanging voor tenzij een dure en zeldzame resin kit.
- gemakkelijk in elkaar te steken, geen gedetailleerd onderstel, in feite zelfs niet accuraat en te weinig gedetailleerd te noemen.
- leuk als tussendoortje, vlug afgewerkt. Meer tijd in steken lijkt mij zinloos want zoals dikwijls zal je dit doen en het jaar er op brengt één of andere fabrikant wel een model uit.
- ongewoon item dat je zelfs op beurzen niet vaak tegenkomt.

De heren fabrikanten mogen zich er eens op verdiepen want het op de markt brengen van een Weasel biedt veel mogelijkheden zoals een Weasel als artillerie trekker (chemische bataljons), een Arctic Weasel met kap, deze M29C Water Weasel, zelfs een "early" en "late" versie zou mogelijk zijn vermits de Weasel in de loop van zijn fabricatie bredere rupsbanden gekregen heeft.

De eindfoto's:

Fin 10.jpg

Fin 11.jpg

Fin 12.jpg

Fin 13.jpg

Fin 14.jpg

Fin 15.jpg

Fin 16.jpg

Deze mag in de vitrinekast bij de andere US voertuigen.
 
Je hebt er toch een aangenaam uitziend voertuig van gemaakt.
Applaus
 
Een volgens mijn bescheiden mening zeer geslaagd model, wat niet wegneemt dat ik het voertuig zelf weinig aantrekkelijk vind.
 
Top werkje geworden.
Ook hier vind ik het schilderwerk weer zeer geslaagd.
 
Oud,

Misschien wel maar je hebt er toch iets heel mooi van gemaakt.

Grtz.

Luc :cool:
 
Eigenlijk schrijf je iets heel interessants bij je afrondende post. Je noemt verschillende bedenkingen over bijvoorbeeld het onderstel, weinig detail et cetera. Als ik dan vervolgens (zonder enig verstand van dit voertuig, dus als leek) je eindfoto's bekijk, vraag ik me dan af waar dat extra detail zo voor nodig zou zijn. En zo dachten de kitproducenten vroeger: je bouwt een kitje om tentoon te stellen en alles wat in het zicht komt krijgt wél detail, alles wat niet of nauwelijks in het zicht komt krijgt dat niet.

De modelbouwersgemeenschap is misschien veel te ver doorgevoerd (ik doe daar ook aan mee, dat weet ik natuurlijk ook) richting details op plekken die normaal gesproken niet zichtbaar zijn. Uiterst voorbeeld: wie kent niet de Dinky Toys van vroeger. Weinig detail aan de buitenkant maar je kon heel duidelijk zien of het een Ford was of een Opel. Alle belangrijke lijnen zaten erin. Wanneer je dan het model omdraaide, zag je tot je trots de typeaanduiding ('Bedford truck'). Corgi kwam langs en zorgde voor openende deurtjes en transparante delen voor de ruiten. Nog steeds stond op de bodemplaat de aanduiding van het type auto, vrachtwagen of vliegtuig. Op sommige plastic modellen is die typeaanduiding ook nog te lezen, ik heb het eens meegemaakt en dat was dan het eerste wat ik wegschuurde, in een soort verontwaardiging. De laatste pak 'n beet vijftien jaren besteden modelbouwers (ik dus ook) eindeloos en in steeds grotere mate veel energie aan het überdetailleren van hun modellen. Zal de komst van het internet wel wat mee te maken hebben, iedereen spiegelt zijn eigen "bouwkunsten" en gebruik van detail op die van anderen. Ik denk dat jouw Weasel een mooi voorbeeld is van hoe een niet gedetailleerd en misschien zelfs structureel incorrect onderdeel van het model (in dit geval het onderstel) er voor de willekeurige voorbijganger toch mooi en gedetailleerd (jawel) uit kan zien, als je het model maar niet van alle kanten en onder de microscoop gaat bekijken.

Al deze beschouwingen zijn trouwens zeker niet bedoeld om een oordeel te geven over de ene of andere modelbouwer of diens visie. Ieder bouwt zoals hij of zij wil en het belangrijkste is, het eigen plezier in de hobby.
 
Leuk geworden.
 
al bij al een knap bakje geworden, en ik volg Roy... Is het nodig om overal de laatste bout te zien? Een eenvoudig model, maar goed gebouwd, geschilderd en verweerd moet imho niet onderdoen voor een supergedetailleerd model
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan