Hoofdsponsor

1/35 M29C Weasel

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 11 december
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Ik ben toch een kieken hé ... nog een model opstarten in december.

Gisterenavond was ik enkele tijdschriften aan het klasseren en bij het Franse VMM 105 (Véhicules Militaires Magazine) stootte ik op een artikel met betrekking tot de restauratie van een M29C Weasel.
De Weasel werd indertijd ontworpen door Studebaker als alle terrein voertuig, capabel om te rijden door moerassen, sneeuw en ijs, modder, land en water. Hiervoor ontwikkelden ze een voertuig dat een heel lage druk op de grond had; in feite was de druk per cm² kleiner dan deze van een volwassen man en dat stelde ze zelfs in staat om over bepaalde mijnen heen te rijden zonder dat die tot ontploffing kwamen.
Beproefd en goedgekeurd in Alaska werd de Weasel in dienst genomen door het Amerikaanse leger. Een speciale versie, de "Water Weasel", zou later ook in dienst komen, zij het meer als amfibie voertuig.
De Weasel kwam aan land in Normandië en diende o.a. bij mortier groepen maar we kennen hem het best uit beelden genomen na de landing in Walcheren waar we hem zien rijden met bevoorrading op overstroomde wegen.

De Weasel is in de modelbouw een beetje een vergeten kind maar ik herinnerde mij dat ik indertijd, bij de aankoop van een lot kits, ooit een Monogram doos van dit model had. Dus effe snuisteren en ja, daar kwam deze boven water.

Boxart.jpg

Aan de doos te zien heeft die al enkele jaren op de teller en via Scalemates gezien dat het ontwerp en de moules dateren van 1963 met Monogram als ontwerper. Mijn kit is een rebox versie uit 1982 en de vorige eigenaar was ooit al eens gestart met deze kit waarbij hij zijn aandacht gericht had op de figuren die er in staken want er zijn slechts 2 van de 5 figuren aanwezig.
Ogenschijnlijk zijn alle onderdelen van de Weasel nog aanwezig, de figuren interesseren mij niet.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

De instructies zijn al even oud en typisch Monogram uit die dagen.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Ik ben in Normandië al enkele van deze voertuigen tegengekomen en ze hebben een zekere charme. Voor verzamelaars is deze heel bijzonder want ze kunnen heel gemakkelijk, net als een jeep, op/met een gewone 2-as aanhangwagen vervoerd worden. De rupsbanden bestaan, net als deze van de US halftrack, uit rubber en vragen dus niet hetzelfde onderhoud als gewone stalen tracks.
De besturing geschiedt door middel van sticks; in het water zijn twee roeren beschikbaar.

Reference 1.jpg

Reference 2.jpg

Zoals je ziet in het artikel kan de Weasel ook als lading dienen in een GMC.

Hopelijk brengt deze mij over mijn tracks trauma van de crawler alhoewel de tracks in deze kit van het snoepveter type zijn.
Afin, we zien wel ...
 
Dat was een doosje dat helemaal vanonder stond zo te zien of je bent erop gaan zitten.
Geweldig:LOL:.
 
Das weer een speciale.
Ik volg in ieder geval.
 
Jawel ,maar we zijn juist een 30 minuutjes thuis.
 
Ik ben toch een kieken hé ... nog een model opstarten in december.

Gisterenavond was ik enkele tijdschriften aan het klasseren en bij het Franse VMM 105 (Véhicules Militaires Magazine) stootte ik op een artikel met betrekking tot de restauratie van een M29C Weasel.
De Weasel werd indertijd ontworpen door Studebaker als alle terrein voertuig, capabel om te rijden door moerassen, sneeuw en ijs, modder, land en water. Hiervoor ontwikkelden ze een voertuig dat een heel lage druk op de grond had; in feite was de druk per cm² kleiner dan deze van een volwassen man en dat stelde ze zelfs in staat om over bepaalde mijnen heen te rijden zonder dat die tot ontploffing kwamen.
Beproefd en goedgekeurd in Alaska werd de Weasel in dienst genomen door het Amerikaanse leger. Een speciale versie, de "Water Weasel", zou later ook in dienst komen, zij het meer als amfibie voertuig.
De Weasel kwam aan land in Normandië en diende o.a. bij mortier groepen maar we kennen hem het best uit beelden genomen na de landing in Walcheren waar we hem zien rijden met bevoorrading op overstroomde wegen.

De Weasel is in de modelbouw een beetje een vergeten kind maar ik herinnerde mij dat ik indertijd, bij de aankoop van een lot kits, ooit een Monogram doos van dit model had. Dus effe snuisteren en ja, daar kwam deze boven water.

Bekijk bijlage 429968

Aan de doos te zien heeft die al enkele jaren op de teller en via Scalemates gezien dat het ontwerp en de moules dateren van 1963 met Monogram als ontwerper. Mijn kit is een rebox versie uit 1982 en de vorige eigenaar was ooit al eens gestart met deze kit waarbij hij zijn aandacht gericht had op de figuren die er in staken want er zijn slechts 2 van de 5 figuren aanwezig.
Ogenschijnlijk zijn alle onderdelen van de Weasel nog aanwezig, de figuren interesseren mij niet.

Bekijk bijlage 429969

Bekijk bijlage 429970

De instructies zijn al even oud en typisch Monogram uit die dagen.

Bekijk bijlage 429971

Bekijk bijlage 429972

Ik ben in Normandië al enkele van deze voertuigen tegengekomen en ze hebben een zekere charme. Voor verzamelaars is deze heel bijzonder want ze kunnen heel gemakkelijk, net als een jeep, op/met een gewone 2-as aanhangwagen vervoerd worden. De rupsbanden bestaan, net als deze van de US halftrack, uit rubber en vragen dus niet hetzelfde onderhoud als gewone stalen tracks.
De besturing geschiedt door middel van sticks; in het water zijn twee roeren beschikbaar.

Bekijk bijlage 429975

Bekijk bijlage 429976

Zoals je ziet in het artikel kan de Weasel ook als lading dienen in een GMC.

Hopelijk brengt deze mij over mijn tracks trauma van de crawler alhoewel de tracks in deze kit van het snoepveter type zijn.
Afin, we zien wel ...
Ik heb dezelfde maar nog van een oudere doos en daar staat schaal 1/32 op.Monogram had een kleine serie militaire bouw dozen waar onder die Weasel , een jeep, een vrachtwagen M35 en een Ford M8 en M20 ( zeswielers ) alles op schaal 1/32. Willy.
 
Dat lijkt mij een leuk project,

Heb er ooit zo eentje gezien in Bastogne van een Nederlands koppel en dat zijn echt leuke bakjes.
Ik volg.

Grtz.

Luc :cool:
 
Gisteren toevallig nog een filmpje gezien over deze M29C.
Daarin werd bevestigd dat de eerste series Weasels niet voorzien waren van die vlotters voor en achter omdat zij bestemd waren als alle terrein voertuig. Later, en zeker in de laatste jaren van productie, werden zij bijna allemaal uitgerust met die compartimenten waardoor zij amfibisch werden. Zij waren echter niet geschikt om in zee te gaan gezien hun geringe boordhoogte waardoor zij zeer gemakkelijk door de golven konden overspoeld worden.

Terug naar de kit. Er zijn zo weinig onderdelen dat je deze gerust op één dag zou kunnen bouwen en verven. De onderdelen zelf vragen een weinig opkuis maar grootste probleem in natuurlijk de verlijming van beide romphelften.

Body.jpg

Met behulp van de Berna klemmen mocht deze een nachtje drogen waarna het schuren kon beginnen.

Body 2.jpg

De boxart noemt deze "Assault Weasel" maar er is geen bewapening. Wel zijn er radio's en een antenne voorzien en dus zal ik nu moeten uitzoeken welke radio's hier vertegenwoordigd zijn en hieraan eventueel details bij aanbrengen.
Raar genoeg zijn er wel veel details weergegeven op het model. Ideaal zou zijn om deze allemaal weg te schuren en te vervangen door scratch maar dat zie ik voorlopig niet zitten want als je daarmee begint moet je alles aanpakken en dan komt er geen eind aan.

Body 3.jpg

Aan de boeg was een beetje plamuur nodig, het achterdek ligt nog los.
 
Weer eentje (letterlijk en figuurlijk) uit de oude doos. En andermaal een minder gekend onderwerp. We leren dus weer iets bij. Ik volg vanop afstand.
 
Schuren en opnieuw opzetten maakt het inderdaad mooier, maar kost -ook inderdaad- veel meer tijd en moeite. Goed om grenzen te stellen.
 
Die oude kitjes vragen meestal wel om wat extra werk en kan begrijpen dat je nu eens niet die weg wil inslaan voor een keer.
 
Succes met deze he Erwin
Klein vraagje : Toen als kind aan de zee was ( met mijn ouders uiteraard ) weet ik nog dan hoorde ik om de zoveel tijd een trompet nu bleek dat te zijn om de mensen verwittigen om plaats te maken en dan kwam er een wit geschilderd gevaarte vol mensen die dan over het strand de zee in gingen is deze ook zoiets ?
Marc
 
Is dat niet een omgebouwde DUKW Marc?

DUKW.image2.army.jpg
 
@Marc: Die aan zee o.a. Nieuwpoort en Blankenberge waren omgebouwde DUKW ‘s zoals op de foto van Silenoz te zien is. Deze varende vrachtwagens waren gebaseerd op het verlengde chassis van een GMC truck.

De Weasel was echter ongeschikt voor gebruik op zee doordat deze te diep in het water lag en zijn gangboord te laag was.
Op foto’s van de bevrijding van Walcheren kan je ze echter wel zien samen werken met die DUKW’s.
 
Heb mij deze avond een beetje met de Weasel bezig gehouden.
Het onderzoek naar de radio wees uit dat dit een SCR506 set zou moeten zijn alhoewel de configuratie een beetje anders is dan bij een echte maar daar gaat niemand iets om geven denk ik.

Dan maar eerst de wand met de radio geplaatst.

Radio.jpg

en vervolgens gekeken om de wielen te plaatsen.
Typisch voor sommige oude kits is dat men trachtte om plastiek uit te sparen door de achterzijde van de wielen open te laten en dus moesten deze eerst afgesloten worden.
Dit gebeurde met rondjes welke uit stevig papier uitgeslagen werden middels een grote doorslag en een hamer.

Wielen 2.jpg

Vervolgens werden ze aan de achterzijde van de wielen gekleefd met Tacky Glue.

Wielen 1.jpg

Hij staat nu mooi op zijn pootjes.
Het achterdek werd ook reeds verlijmd maar dat moet zeker een nachtje drogen en daar zal waarschijnlijk wat filler aan te pas komen.

Wordt vervolgd ...
 
Ik weet niet of het een kwestie was van plastic uitsparen, het was denk ik eerder versimpeling omdat je die wielen moeilijk optimaal in één stuk kunt gieten (zonder sinkholes te krijgen).

Goeie oplossing met grof geweld, daar hou ik van :)
 
Ziet er speciaal uit nu het in elkaar steekt en maakt het des temeer interessant.
 
Weeral knappe slimme vorderingen
Silenoz en Erwin inderdaad dat was die vanop de foto helemaal wit geschilderd ik kan me dat nog herinneren en dan vooraan zat er een man met een soort trompet en als die begon te toeteren wist iedereen dat de beest het water in ging
Dank u mannen voor de uitleg weeral wat slimmer geworden
Marc
 
Alle stukken, met uitzondering van de zijpanelen staan er op en deze mag naar het spuithok.

Ready.jpg

Naast het voertuig liggen de zijpanelen die de bovenzijde van de rupsband zullen wegsteken. Uiterst rechts ligt een bootshaak.
Ik ga opnieuw met twee kleuren primer werken, kwestie van accenten te leggen.
 
De Weasel heeft zijn groen jasje gekregen:

Olive green.jpg

De antenne ziet er uit als een boom en zal dus vervangen worden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan