- Lid geworden
- 5 feb 2009
- Berichten
- 10.341
Ik ben toch een kieken hé ... nog een model opstarten in december.
Gisterenavond was ik enkele tijdschriften aan het klasseren en bij het Franse VMM 105 (Véhicules Militaires Magazine) stootte ik op een artikel met betrekking tot de restauratie van een M29C Weasel.
De Weasel werd indertijd ontworpen door Studebaker als alle terrein voertuig, capabel om te rijden door moerassen, sneeuw en ijs, modder, land en water. Hiervoor ontwikkelden ze een voertuig dat een heel lage druk op de grond had; in feite was de druk per cm² kleiner dan deze van een volwassen man en dat stelde ze zelfs in staat om over bepaalde mijnen heen te rijden zonder dat die tot ontploffing kwamen.
Beproefd en goedgekeurd in Alaska werd de Weasel in dienst genomen door het Amerikaanse leger. Een speciale versie, de "Water Weasel", zou later ook in dienst komen, zij het meer als amfibie voertuig.
De Weasel kwam aan land in Normandië en diende o.a. bij mortier groepen maar we kennen hem het best uit beelden genomen na de landing in Walcheren waar we hem zien rijden met bevoorrading op overstroomde wegen.
De Weasel is in de modelbouw een beetje een vergeten kind maar ik herinnerde mij dat ik indertijd, bij de aankoop van een lot kits, ooit een Monogram doos van dit model had. Dus effe snuisteren en ja, daar kwam deze boven water.
Aan de doos te zien heeft die al enkele jaren op de teller en via Scalemates gezien dat het ontwerp en de moules dateren van 1963 met Monogram als ontwerper. Mijn kit is een rebox versie uit 1982 en de vorige eigenaar was ooit al eens gestart met deze kit waarbij hij zijn aandacht gericht had op de figuren die er in staken want er zijn slechts 2 van de 5 figuren aanwezig.
Ogenschijnlijk zijn alle onderdelen van de Weasel nog aanwezig, de figuren interesseren mij niet.
De instructies zijn al even oud en typisch Monogram uit die dagen.
Ik ben in Normandië al enkele van deze voertuigen tegengekomen en ze hebben een zekere charme. Voor verzamelaars is deze heel bijzonder want ze kunnen heel gemakkelijk, net als een jeep, op/met een gewone 2-as aanhangwagen vervoerd worden. De rupsbanden bestaan, net als deze van de US halftrack, uit rubber en vragen dus niet hetzelfde onderhoud als gewone stalen tracks.
De besturing geschiedt door middel van sticks; in het water zijn twee roeren beschikbaar.
Zoals je ziet in het artikel kan de Weasel ook als lading dienen in een GMC.
Hopelijk brengt deze mij over mijn tracks trauma van de crawler alhoewel de tracks in deze kit van het snoepveter type zijn.
Afin, we zien wel ...
Gisterenavond was ik enkele tijdschriften aan het klasseren en bij het Franse VMM 105 (Véhicules Militaires Magazine) stootte ik op een artikel met betrekking tot de restauratie van een M29C Weasel.
De Weasel werd indertijd ontworpen door Studebaker als alle terrein voertuig, capabel om te rijden door moerassen, sneeuw en ijs, modder, land en water. Hiervoor ontwikkelden ze een voertuig dat een heel lage druk op de grond had; in feite was de druk per cm² kleiner dan deze van een volwassen man en dat stelde ze zelfs in staat om over bepaalde mijnen heen te rijden zonder dat die tot ontploffing kwamen.
Beproefd en goedgekeurd in Alaska werd de Weasel in dienst genomen door het Amerikaanse leger. Een speciale versie, de "Water Weasel", zou later ook in dienst komen, zij het meer als amfibie voertuig.
De Weasel kwam aan land in Normandië en diende o.a. bij mortier groepen maar we kennen hem het best uit beelden genomen na de landing in Walcheren waar we hem zien rijden met bevoorrading op overstroomde wegen.
De Weasel is in de modelbouw een beetje een vergeten kind maar ik herinnerde mij dat ik indertijd, bij de aankoop van een lot kits, ooit een Monogram doos van dit model had. Dus effe snuisteren en ja, daar kwam deze boven water.
Aan de doos te zien heeft die al enkele jaren op de teller en via Scalemates gezien dat het ontwerp en de moules dateren van 1963 met Monogram als ontwerper. Mijn kit is een rebox versie uit 1982 en de vorige eigenaar was ooit al eens gestart met deze kit waarbij hij zijn aandacht gericht had op de figuren die er in staken want er zijn slechts 2 van de 5 figuren aanwezig.
Ogenschijnlijk zijn alle onderdelen van de Weasel nog aanwezig, de figuren interesseren mij niet.
De instructies zijn al even oud en typisch Monogram uit die dagen.
Ik ben in Normandië al enkele van deze voertuigen tegengekomen en ze hebben een zekere charme. Voor verzamelaars is deze heel bijzonder want ze kunnen heel gemakkelijk, net als een jeep, op/met een gewone 2-as aanhangwagen vervoerd worden. De rupsbanden bestaan, net als deze van de US halftrack, uit rubber en vragen dus niet hetzelfde onderhoud als gewone stalen tracks.
De besturing geschiedt door middel van sticks; in het water zijn twee roeren beschikbaar.
Zoals je ziet in het artikel kan de Weasel ook als lading dienen in een GMC.
Hopelijk brengt deze mij over mijn tracks trauma van de crawler alhoewel de tracks in deze kit van het snoepveter type zijn.
Afin, we zien wel ...