Hoofdsponsor

1/48 Luft '46 me-509, trumpeter

ERVARING
39
BOUWWIJZE
Oob
BOUWBUDGET
35
BOUWSTATUS
Klaar
COMMENTAREN
Shoot

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
9 apr 2011
Berichten
593
Dit is een 'luft 46' model. Van Wikipedia:De Messerschmitt Me 509, vaak afgekort tot Me 509, was een nog in ontwikkeling zijnde Duits jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog en had zijn wortels in de Messerschmitt Me 309. Het toestel had een nieuw ontwikkelde romp. De cockpit was als drukcabine uitgevoerd en was verder naar voren geplaatst. Achter de cockpit was de Daimler-Benz DB 605B motor in de romp geplaatst. Deze dreef een driebladige Me P 6 propeller met omkeerbare spoed aan via een lange as.
Het model werd volledig oob gemaakt. Geschilderd met tamiya.
Een vraag: bij het afsluiten van het model had ik tamiya clear gebruikt met flat base, maar te weinig van dit laatste waardoor het eerder satijn/glans werd: doe ik de moeite om er een matte laag over te doen of...
IMG20230306081047.jpgIMG20230306081105.jpgIMG20230306081131.jpgIMG20230306081209.jpgIMG20230306081144.jpg
 
Tamiya heeft tegenwoordig ook een mat vernis in hun gamma.
 
Interessante plaatsing van de motor! Ze bleven tot het laats toch nieuwe ideeen uitproberen hè.. ik moest even zoeken naar de uitlaten, maar gevonden.

Of je het model matter wilt maken, is natuurlijk een persoonlijke keuze. Normaal worden toestellen uit WOII zoals je weet mat afgewerkt, maar zoals je al zegt, dit is een what if, met nieuwe ideeen erin verwerkt. De Duitse vliegtuigen staan al bekend om hun gladheid, zelfs de klinknageltjes werden na plaatsing gladgeschuurd. Alles om snelheid te winnen. Wie weet had men deze kist wel een lichte polijstsessie gegeven, indien gebouwd. En dan is de satijnen laag prima realistisch.
 
Er bestaan foto's van Bf-109's die fabrieksnieuw zijn, waar de piloot in weerspiegeld wordt... dus in hoeverre deze blinkende laag bestand was tegen de weeromstandigheden...

image.thumb.png.7081c35d0334556e527386a86a52c205.png
 
Wat een hippe versie van de swastika.

Maar mooie foto, leuk om dergelijke spiegeling eens te zien! Stof tot nadenken, we nemen slaafs allemaal dat matte over van elkaar... maar hoe realistisch is dat nu werkelijk?!

Ik weet wel niet of deze kist zo hypernieuw is, die 4 overwinningen die we op het richtingroer gesymboliseerd zien, refereerden die niet aan het vliegtuig (of toch aan de piloot?)? Ik dacht aan het vliegtuig.
 
Even een boekske erbij gepakt (Luftwaffe Camouflage and Markings 1933-1945 Photo Archive 1, Merrick / Creek / Green). De meeste Duitse vliegtuigen lijken toch mat afgewerkt te zijn. Hier evenwel een nachtjager die glanzend door het leven ging:



Volgens het commentaar, scheelde dergelijke gladde afwerking toch een paar kilometer per uur.

Prima what-if-theorie voor jouw Messerschmitt, als je het mij vraagt.
 
Wat een hippe versie van de swastika.

Maar mooie foto, leuk om dergelijke spiegeling eens te zien! Stof tot nadenken, we nemen slaafs allemaal dat matte over van elkaar... maar hoe realistisch is dat nu werkelijk?!

Ik weet wel niet of deze kist zo hypernieuw is, die 4 overwinningen die we op het richtingroer gesymboliseerd zien, refereerden die niet aan het vliegtuig (of toch aan de piloot?)? Ik dacht aan het vliegtuig.
het vliegtuigtuig was niet nagelnieuw, maar het staartvlak was dat wel volgens het onderschrift. Splinternieuw vervangexemplaar nadat het originele beschadigd was. Hoelang de glans bleef na een paar gevechten..

Bij bvb de P-51 waren de vleugels ook overschilderd met alu-verf en gepolijst tot hoogglans om een paar km/h te kunnen winnen. Enige zichbare naden zouden deze van de inspectie- en toegangsluiken geweest zijn. Ook na het behalen van het luchtoverwicht kon de camo geloosd worden wat een snelheidswinst van zo'n 30-40km/h opleverde door het gewichtsverlies. Vielen de vliegtuigen op in de lucht door weerspiegeling van de zon... de tegenstand was toen al minimaal
 
Camo kon geloosd worden? Wat bedoel je daarmee?

Edit: o je bedoelt, in een bepaalde luchtslag! Ik dacht dat je het had tijdens een vlucht :D
 
Wat een hippe versie van de swastika.

Maar mooie foto, leuk om dergelijke spiegeling eens te zien! Stof tot nadenken, we nemen slaafs allemaal dat matte over van elkaar... maar hoe realistisch is dat nu werkelijk?!

Ik weet wel niet of deze kist zo hypernieuw is, die 4 overwinningen die we op het richtingroer gesymboliseerd zien, refereerden die niet aan het vliegtuig (of toch aan de piloot?)? Ik dacht aan het vliegtuig.
Duitsers namen hun overwinningen mee op hun persoonlijke toestellen.
 
Even een boekske erbij gepakt (Luftwaffe Camouflage and Markings 1933-1945 Photo Archive 1, Merrick / Creek / Green). De meeste Duitse vliegtuigen lijken toch mat afgewerkt te zijn. Hier evenwel een nachtjager die glanzend door het leven ging:



Volgens het commentaar, scheelde dergelijke gladde afwerking toch een paar kilometer per uur.

Prima what-if-theorie voor jouw Messerschmitt, als je het mij vraagt.
Vanaf nu kan ik dus besparen op matte lak 🤭
 
En bommenwerpers dan?
De b-17's waren als dagbommenwerper in het begin van de campagne gecamoufleerd, later niet meer: gewichtsbesparing van ettelijke 10-tallen kilo's. De Britse toestellen voerden nachtvluchten uit waarbij een camouflage nog inderdaad een voordeel kan hebben.
 
Ik bedoel, de 'bommetjes' die je op de Duitse bommenwerpers ziet staan en die staan voor succesvolle bombardementen, die zullen dan toch zeker toestelgebonden zijn geweest, neem ik aan.
 
Mooi toestel,

En eerlijk gezegd, ik had van dit type nog nooit gehoord.

Grtz.

Luc :cool:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan