Hoofdsponsor

1/25 Liebherr L586 2plus2 wiellader - schaal 1:25 [wip]

@Xavier: Er stond/staat een laagje vernis van Vallejo op. En enige vorm van interactie tussen verf van Revell en vernis van Vallejo is toch wel het laatste waar ik aan denk :unsuree:.
We zien wel of het grijs van Vallejo ook wat verkleurd is of niet. Indien niet zal ik er misschien voor opteren om met Vallejo de juiste mix te vinden zodat ik ook de gele onderdelen met een 2-tal lagen Vallejo kan afwerken. Indien wel moet ik er maar mee leven ...:cautious:
 
Joost, efkes out of the box denken van mij:
Onlangs bij AVA papierwaren geweest en daar hebben ze spuitbussen voor textiel maar ook voor papier en plastiek.
Zou dat een optie kunnen zijn?
Nadeel is dat er niet zo veel kleur keuze is maar ze hebben een heel licht geel en een donkerder tint die Tangerine noemt.
Merk Marabu do it satijn mat colorspray acryl.
 
@Erwin: Bedankt voor de tip. Ik ga dat zeker eens checken.

Ondertussen zijn de voorste spatborden gebouwd:
L586 - 212.jpg

Tussen de beschermings- en verflagen door komt de cabine op de proppen. Die is net iets uitdagender dan die spatborden :cautious::
L586 - 213.jpg

Grt,
Joost
 
Die cabine ziet er nog niet al te simpel uit, maar jouw kennende weten we dat dat wel dik in orde komt.
 
Ondertussen hier en daar wat tijd gehad om de cabine op te starten:

Het dak:
L586 - 214.jpg

Achterwand en de 2 zijkanten:
L586 - 215.jpg

Nog een extra laag om wat meer diepgang te geven. hier blijf ik het moeilijk mee hebben om dat voor mekaar te krijgen zonder dat het papier begint te golven.
L586 - 216.jpg

Al één en ander geassembleerd:
L586 - 217.jpg

Dak er al op gemonteerd om wat vorm en stevigheid te geven:
L586 - 218.jpg

L586 - 219.jpg

Er is nog veel werk aan vooraleer we tot een volwaardige cabine gaan komen maar de eerste stappen zijn toch al gezet.

Grt,
Joost
 
Ondertussen nog enige vorderingen gemaakt met de cabine, alhoewel dat niet alle onderdelen een perfecte pasvorm hebben. Maar zoals de ontwerpers zelf zeggen: je kan meten, je kan snijden en je kan schuren. Dan kom je er wel...:rolleyes:

L586 - 220.jpg

Na wat gepuzzel toch wel een bevredigend resultaat:
L586 - 221.jpg

In het Land der Blinden is Eenoog koning:
L586 - 222.jpg

De buitenkant volledig geassembleerd. Wel nog wat plamuur- en schuurwerk nodig hier en daar. Nadien kunnen we het interieur er gaan inbouwen.
L586 - 223.jpg

Grt,
Joost
 
Joost, welke plamuur gebruik jij bij je papier modellen?
Mooie cabine trouwens.
 
Beste Joost ik blijf erbij het is iedere keer ik deze topic open doe altijd wonderlijk hoe knap jij dit teweeg brengt met papier
Ongelooflijk
Marc
 
Thx voor de lovende woorden.

@Erwin: het is de eerste keer dat ik hier en daar wat plamuur. Zie het als een test. Ik probeer Polyfilla Superfijne Plamuur voor hout uit.
Op het eerste zicht ziet het er goed uit. Ik probeer wel om de plamuur van de eerste keer zo precies mogelijk aan te brengen, want na een paar minuutjes merk je dat het vocht van de plamuur wat in het papier begint te trekken. Niet dat het papier gaat wellen, maar het moet toch eerst volledig uitdrogen vooraleer er kan geschuurd worden. Ik ben er 24u afgebleven, dat was ruim voldoende. We zullen zien wat het geeft na een paar laagjes verf. Ik ga de binnenkant nog niet inbouwen vooraleer ik 100% zeker ben van het resultaat. Je weet nooit...:unsuree:

Grt,
Joost
 
Ook ik blijf volgen, de opbouw van de cabine (vooral de schuine/conische kanten) lijkt niet zo heel simpel. Ik vind het wel een beetje vreemd dat de ontwerper zelf aangeeft dat de stukken geen perfecte pasvorm hebben, gebruiken ze dan geen computer om het model te ontwerpen ?
 
Bij om te zien dat je deze gaat afmaken Joost!

Fred
 
Ondertussen is het weer even geleden sinds de laatste update, voetbal op TV, af en toe toch eens wat beter weer, ...
Maar af en toe is er ook wel wat verder gewerkt.

Zo ziet de cabine er nu uit. Nog een paar laagjes verf en vernis...
L586 - 225.jpg

Intussen ook wel al wat onderdelen van het interieur van de cabine in elkaar gezet.
L586 - 226.jpg

L586 - 227.jpg

Nog een paar laagjes verf vooraleer ik ze in de cabine ga plakken...
L586 - 228.jpg

en de spatborden vooraan (er moeten ook hier zeker nog 4-5 lagen verf op)
L586 - 229.jpg

Ondertussen blijven we schuren en verven aan zowel de voor- als achtersteven. Ik ga toch eens de juiste samenstelling van Vallejo-kleuren moeten vinden voor het Liebherr-geel. Ik vind op een aantal sites dat het Liebherr-geel het kortste aanleunt bij RAL 1007, narcisgeel.
Maar daar heeft Vallejo geen pasklaar potje van. Dus wordt het zoeken en mixen.
L586 - 230.jpg

Waarom Vallejo?
Het geel dat er nu opstaat is Lufthansageel van Revell Aqua Color en ik vind de dekking maar niks.
Zero Paints heeft Liebherr-geel in de aanbieding maar ik heb geen airbrush en Zero Paints is door de verdunning niet geschikt voor penseel.
En met enamels heb ik helemaal geen ervaring op papier. En is er wel een enamel RAL 1007? Ik moet nog eens op zoek.
Ik voel me comfortabel met Vallejo acryl. De eerste 3-4 lagen lijkt het nergens op maar volhouden tot 6 tot 8 lagen en dan is het helemaal goed.
Ah ja @Erwin: ik heb me die spuitbus uit de AVA niet geriskeerd. Het geel wijkt nog te veel af en ik vrees ook dat de pigmenten te grof zijn voor modelbouw.

Dus terwijl mijn bovenkamer hierop verder stoomt zijn jullie inzichten ook meer dan welkom. Ondertussen is er nog genoeg te bouwen in de cabine. Er is dus nog wel tijd om tot de juiste oplossing te komen.

Grt,
Joost
 
Zeer mooi werk wat je laat zien .
Ben onder de indruk van het conter gewicht.
Kijk uit naar het vervolg.
 
Ik had net geschreven over Zero Paints, maar zag pas achteraf dat je geen AB hebt, dan lukt dat inderdaad ook niet.
 
Even een ideetje, ik heb er geen flauw benul van wat zoiets kost. Maar als je de juiste kleurcode (Ral) hebt kan je in principe bij sommige verzaken een spuitbus laten vullen.
Maar zoals ik eerder schreef ; ik heb er geen benul van wat zoiets kost, het is evengoed mogelijk dat je goedkoper af bent met een AB.
 
Ik heb de draad weer opgepikt en bouw verder aan de cabine. De bestuurderszetel en bediening van dat bakbeest:

L586 - 234.jpg

L586 - 235.jpg

L586 - 237.jpg

L586 - 238.jpg

Tot de volgende.

Grt,
Joost
 

Bijlagen

  • L586 - 231.jpg
    L586 - 231.jpg
    163,3 KB · Weergaven: 1
  • L586 - 232.jpg
    L586 - 232.jpg
    154,8 KB · Weergaven: 1
  • L586 - 233.jpg
    L586 - 233.jpg
    76 KB · Weergaven: 1
  • L586 - 236.jpg
    L586 - 236.jpg
    168 KB · Weergaven: 1

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan