Hoofdsponsor

1/89 l'Hermione de la Fayette (Frans fregat 1780)

Eric

Well-known member
Registered
Lid geworden
2 sep 2018
Berichten
61
Hieronder komt een "quick" verslagje van de bouw van dit schip. Ik ga dit stukje voorlopig al posten om te kijken of ik op de juiste manier tewerk ga qua uploaden enz.

Ik ban aan dit model begonnen in december 2020 en afgewerkt in april 2022.
Afmetingen model: Lengte: 75 cm. - Hoogte: 60 cm. - Breedte: 29 cm. - Schaal: 1: 89

Beetje geschiedenis:
Op 21 maart 1780 bemande de jonge Markies van La Fayette de L' Hermione. Ten dele om Amerika te bereiken en daar hand in hand te vechten met de opstandige, voor hun vrijheid strijdende Amerikanen tegen de Britten.
Twee jaar eerder, in het Arsenaal van Rochefort (F), op een scheepswerf dicht bij de Koninklijke Touwwerk fabriek, was men begonnen met de constructie van het 12 ponder (12 ponder geeft de zwaarte aan van de te verschieten kogel, en is dus een maat voor de kanonnen) fregat L' Hermione.
Het fregat had 32 stukken geschut, mat meer dan 65 meter lengte, had een waterverplaatsing dat de 1200 ton overschreed en voerde een vierkant getuigd zeilwerk van 1500 m2 oppervlakte verdeeld over drie masten.
De Hermione werd gebouwd naar de tekeningen van de ingenieur-bouwer Chevillard l'Aine.
Ongeveer 200 jaar later , in 1997 onder auspiciën van de Vereniging Hermione - La Fayaette werd in dezelfde plaats in Rochefort (F) begonnen met de reconstructie van dit prachtige zeilschip de Hermione. In 2015 maakte deze replica dezelfde reis als destijds werd gedaan met het oorspronkelijke schip.

De "echte" replica die dezelfde reis ondernam dan de originele in 1780

En zo begint het allemaal

Spanten mooi uitgelijnd en benedendek er reeds in. Geeft extra steun en voorkomt toch een beetje "scheeftrekken".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan er iemand bevestigen of jullie de foto's zien aub ?
 
Bedankt, Michel. Dan weet ik dat ik mag verder doen zoals ik bezig was.
 
Je ben vergeten er een koppeling van te maken dus geen foto`s te zien helaas.
 
Prachtig resultaat Eric, is dat de kit van Artesania ?
 
Prachtig ! Ik hou van dergelijke minder bekende schepen, mooi stukje geschiedenis.
 
Prachtig resultaat Eric, is dat de kit van Artesania ?
Idd. Let wel, geen papieren bouwbeschrijving. Alleen op CD en een minimum aan Engels toch vereist, denk ik.
Ja, dat is tegenwoordig de gangbare manier, niet altijd even ideaal natuurlijk, want ofwel moet je zelf de beschrijving gaan afprinten, ofwel moet je een laptop of tablet in de stoffige omgeving van je werkbank hebben, wat dan ook weer niet ideaal is. Goed ik kan wel het voordeel appreciëren dat je dan kan inzoomen op de foto's indien nodig.
 
Prachtig resultaat Eric, is dat de kit van Artesania ?

Ja, dat is tegenwoordig de gangbare manier, niet altijd even ideaal natuurlijk, want ofwel moet je zelf de beschrijving gaan afprinten, ofwel moet je een laptop of tablet in de stoffige omgeving van je werkbank hebben, wat dan ook weer niet ideaal is. Goed ik kan wel het voordeel appreciëren dat je dan kan inzoomen op de foto's indien nodig.
Printen ? Heb het even nagekeken. 445 blz met aardig wat afbeeldingen. Zou een dure printout worden, denk ik :eek:
 
knap gedaan , niet mijn genre maar wel ongelooflijk mooi gebouwd
Marc
 
Mooi gedaan. Leuk om de zeilen er ook in te hangen ipv enkel het touwwerk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan