Hoofdsponsor

Anders / onbekend Lego VW camper omtoveren tot een Renault Estafette

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.898
Dag modelbouwvrienden,

Zoals sommigen van jullie weten ben ik een groot liefhebber van Lego. Altijd geweest, zal ik altijd blijven. Soms heb ik zin in modelbouw, soms in Lego. Tegenwoordig heb je natuurlijk veel sets voor volwassenen. Ook heb je een website genaamd Rebrickable, waar je bouwbeschrijvingen kunt kopen / downloaden voor alternatieve modellen. Dus, modellen die Lego zelf niet heeft uitgegeven. Je kunt er ook 'updates' halen voor bestaande modellen, ofwel verbeteringen door Lego-fans.

Een van de mogelijkheden die ik het interessantst vind, is het bouwen van een model met dezelfde inventaris als die je in een bepaalde set vindt. Dus, voor het bouwen van dat model heb je alleen een bepaalde Lego-set nodig. Je hoeft geen extra steentjes aan te schaffen.

In januari besloot ik zelf eens te gaan proberen zo'n alternatief model te ontwerpen, met de steentjes van set 10271 (Fiat 500). De uitdaging is natuurlijk, dat je het moet doen met de onderdeeltjes die je in de doos aantreft. Valt behoorlijk tegen! Regelmatig hoor je jezelf denken "waarom hebben ze daar geen vier stuks van bijgevoegd? Hoezo toch drie?" et cetera. Maar uiteindelijk komt dit eruit, mijn voorstelling van een MG B:

51825950177_7a7052bc7b_c.jpg


51827623230_45768a0e49_c.jpg


1000x800.jpg


Ik had nog voldoende onderdelen over om een van de auto losstaande transmissielijn uit te beelden. Ongeveer 70% van de onderdeeltjes in de set werden gebruikt.

De gebruiksaanwijzing maken had ook nog de nodige voeten in de aarde. Dit goed te krijgen, was echt een tegenvaller. Maar het kwam af; en aan het eind zei ik tegen iedereen die het horen wilde "als ik ooit nog zoiets doms bedenkt als zo'n alternatief model ontwerpen, hou me dan tegen en herinner me aan dit moment van absolute ergernis en uitputting".

Tot twee weken later, toen ik zag dat er nog maar weinig alternatieve modellen voor de VW camper (set 10279) bestonden. Ik dacht, weet je wat ik koop de doos en dan kijk ik wel hoe ver ik kom.

Na de nodige concepten en mislukte plannen (je moet het toch écht met de onderdeeltjes doen die je hebt), kwam ik uit op een mogelijke bouw van de Renault Estafette. Het is maar de vraag, eenmaal je begint, dat dat hele model ook daadwerkelijk 'erin zit'. En warempel, op enkele onderdelen nét goed uitkomend, kreeg ik dit eruit:

51873273542_28c6e4499f_c.jpg


Met draaibank die achter in de bak kan worden geladen:

1000x800.jpg


En allerlei andere spullen uit de jaren '30 tot en met '70. De draaibank heeft als detail dat drie sleden kunnen bewegen, onafhankelijk van elkaar. De Renault heeft stuurbare voorwielen, een afneembaar dak, afneembare motorkap, neergaande achterklep en te openen portieren.

Ik vond het leuk om in de instructies allerlei weetjes op te nemen over auto en goederen:

51873262097_8cf183fe7c_c.jpg


51874224981_5e5c4791b7_c.jpg


Easter egg voor de mensen die van mijn Delage-bouw weten... die komt terug :)

51874224996_0249269f99_c.jpg


De draaibank en een werkbank:

51874973090_f7666ba98a_c.jpg


Ik ben hier ruim 2 weken fulltime mee bezig geweest. Ja lezer je hebt gelijk, ik ben gek. Maar uiteindelijk beleef ik er tot op de dag van vandaag plezier van, want met enige regelmaat is er iemand die de instructies koopt. €5,- voor de MG en €7,50 voor de Renault, 10% moet ik afstaan aan Rebrickable. Ik word er niet rijk van, maar het is toch leuk. Vooral om te zien dat er blijkbaar mensen zijn die bereid zijn te betalen voor iets wat je zelf hebt gebouwd.

Dus heb je zelf een Lego-set en wil je daar eens iets anders van bouwen, kijk eens op Rebrickable. Grote kans dat er een leuk alternatief model bestaat. Soms zijn ze gratis te downloaden, soms moet je er voor betalen. Maar zo duur als een nieuwe set, is het nooit.
 
Ben best wel zeer onder de indruk van het lego gebeuren.
In de shopping is een lego winkel en passeren zonder eens te stoppen lukt niet.
De MG en Renault en zelfs de draaibank toont hoe gevorderd het geworden is en gaan nog heel wat zien in de toekomst van lego land.
 
Bijzonder om te zien en goed gelukt Roy.

Fred
 
prachtig maar ik ga mijn lego vw bus er niet voor opofferen :-):-) die hoort bij mijn collectie hoor
 
Mooi om te zien Roy. De site Rebrickable en die manier van lego bouwen kende ik nog niet.
Zelf heb ik enkele bouwdozen van Lego (Space Shuttle, Saturnus V raket, maanlander…) en deze zitten mooi opgeborgen in een kast.
Regelmatig kijk ik ook naar de wedstrijden lego bouwen (Lego Masters) op TV. Prachtig, welke creaties daar worden gemaakt.
Gek gaan we je dus nog niet noemen (of misschien een heeeel klein beetje 😄 ). Zolang we maar creatief bezig blijven en we plezier beleven aan wat we doen is er niks aan de hand…:winking:
 
Mooi om te zien maar zou er zelf niet aan beginnen.
Marc S.
 
Dank voor jullie reacties! Marc ik denk dat jij een andere camper hebt, de T1 (rood). De T2 is vorig jaar uitgekomen.
 
Ik wist niet dat dit bestaat. De resultaten van je werk ziet er goed uit.
Ik heb als kind heel veel met lego gespeeld maar heb er nu niet veel meer mee.

De handleiding maken: is daar dan een speciaal programma voor? Lijkt me anders niet evident.
 
Handleiding kun je maken met het gratis programma Stud.io. Daarmee zet je eerst het model (3D-tekening) in elkaar. Klinkt moeilijker dan het is. Daarna maak je bouwstappen, door steeds onderdeeltjes los te halen. Tegenovergestelde volgorde dus van het bouwen. Het programma ontwerpt dan zelf een bouwinstructie. Maar dat is de basis... het moet allemaal gefinetuned worden en je raadt het al... dat kost alle moeite.
 
Zeer geslaagd legowerkje.
 
Dat je die Renault nog niet gezien hebt is logisch, die heb ik ontworpen en enkel de instructies zijn verkrijgbaar. De VW-camperset waar je de Renault uit kan bouwen is in de meeste speelgoedwinkels nog wel te koop.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan