Hoofdsponsor

1/48 La Renommée 1744 schaal 1/48 [!]

Begin van de wanten opbouw:
1)op draaibank evenwijdig draaien op maat
2)met de mal een zaagsnede geven
3)touw invoer uit draaien en daarna op de zaagsnede doorzagen
4)het plaatsen van de jufferblok in de boormal
5)klepje dicht, en de gaten boren
6) maken op een mal volgens de werkelijke afmetingen van de romp en de rust alsook de schuiningen van het touw, de putting ijzersvormen en solderen;
7)monteren en vastzetten op het model

Hoeveel te gaan aan bak en stuurboord....???
grt
Ward

1)lang stilgelegen,
U.V. van de zon heeft 2 dekken gekleurd, wanneer ik begon met de kampanje dek, kwam het verse houtkleur van het dek oogopvallend in kleur verhouding met de rest. Ik had wel wat verschoten dat het zonlicht zo snel schade kan verrichten. En het was maar één raam van mijn werkplaats, zuiders gericht. En daarvoor stond La Renomée. Dus aan allen let goed op voor U.V. straling.
Door andere bezigheden en ook met de bouw van de zoon heb ik het model opgeborgen in een donkere plaats, in de hoop iets te bekomen met tijd en geduld. Onlangs heb ik die doos open gemaakt en gezien dat het kleur van de U.V. heel wat is verdoezeld en de kleur van het kampanje dek iets anders was dan vers hout. Alles met meubelvernieuwer behandeld, en zo het resultaat bekomen om verder te mogen bouwen.
2) Dany (dancooper). Je heb wel een goed geheugen hoor. Ik heb kort na Oostende bijeenkomst, in Roeselare een cursus gegeven gedurende 3 jaar. Ik had een 10-tal leerlingen, de ene at meer enthousiast de andere uit nieuwsgierigheid in een nieuw hobby. Kortom bij het derde jaar had ik geen nieuwe leerlingen. Zo heb ik met drie leerlingen die verder wilde, een soort vriendenkring opgezet bij mij thuis, elke laatste zaterdag van een maand met een kopje koffie en gebakje . Later zijn er dan een 5 tal mensen bijgekomen, allen in de richting van scheeps anatomie 1600-eind 1800, en waaronder een scheepshistoricus.
We bestaan nu al 10 jaar, en er is nog niemand weggegaan:winking:
ps , ik blijf bij 10 man :winking:
 

Bijlagen

  • DSC06157.JPG
    DSC06157.JPG
    213,5 KB · Weergaven: 6
  • DSC06173.JPG
    DSC06173.JPG
    240,1 KB · Weergaven: 5
  • DSC06159.JPG
    DSC06159.JPG
    177,5 KB · Weergaven: 5
  • DSC06174.JPG
    DSC06174.JPG
    246 KB · Weergaven: 5
  • DSC06175.JPG
    DSC06175.JPG
    290,9 KB · Weergaven: 5
  • DSC06177.JPG
    DSC06177.JPG
    252,6 KB · Weergaven: 5
  • DSC06163.JPG
    DSC06163.JPG
    316,8 KB · Weergaven: 5
  • DSC06164.JPG
    DSC06164.JPG
    275,6 KB · Weergaven: 6
  • DSC06182.JPG
    DSC06182.JPG
    223,6 KB · Weergaven: 7
  • DSC06183.JPG
    DSC06183.JPG
    325,6 KB · Weergaven: 7
jufferblokken maken
1)op draaibank evenwijdig draaien op maat
2)met de mal een zaagsnede geven
3)touw invoer uit draaien en daarna op de zaagsnede doorzagen
4)het plaatsen van de jufferblok in de boormal
5)klepje dicht, en de gaten boren
6) maken op een mal volgens de werkelijke afmetingen van de romp en de rust alsook de schuiningen van het touw, de putting ijzersvormen en solderen;
7)monteren en vastzetten op het model

Hoeveel te gaan aan bak en stuurboord....???
grt
Ward

1)lang stilgelegen,
U.V. van de zon heeft 2 dekken gekleurd, wanneer ik begon met de kampanje dek, kwam het verse houtkleur van het dek oogopvallend in kleur verhouding met de rest. Ik had wel wat verschoten dat het zonlicht zo snel schade kan verrichten. En het was maar één raam van mijn werkplaats, zuiders gericht. En daarvoor stond La Renomée. Dus aan allen let goed op voor U.V. straling.
Door andere bezigheden en ook met de bouw van de zoon heb ik het model opgeborgen in een donkere plaats, in de hoop iets te bekomen met tijd en geduld. Onlangs heb ik die doos open gemaakt en gezien dat het kleur van de U.V. heel wat is verdoezeld en de kleur van het kampanje dek iets anders was dan vers hout. Alles met meubelvernieuwer behandeld, en zo het resultaat bekomen om verder te mogen bouwen.
2) Dany (dancooper). Je heb wel een goed geheugen hoor. Ik heb kort na Oostende bijeenkomst, in Roeselare een cursus gegeven gedurende 3 jaar. Ik had een 10-tal leerlingen, de ene at meer enthousiast de andere uit nieuwsgierigheid in een nieuw hobby. Kortom bij het derde jaar had ik geen nieuwe leerlingen. Zo heb ik met drie leerlingen die verder wilde, een soort vriendenkring opgezet bij mij thuis, elke laatste zaterdag van een maand met een kopje koffie en gebakje . Later zijn er dan een 5 tal mensen bijgekomen, allen in de richting van scheeps anatomie 1600-eind 1800, en waaronder een scheepshistoricus.
We bestaan nu al 10 jaar, en er is nog niemand weggegaan:winking:
ps , ik blijf bij 10 man :winking:
 
Best geweldig om zo een groep mensen bijeen te krijgen die de zelfde passie delen.
Als kind vertoefde ik graag in het scheepvaart museum in (het Steen ) wat nu weg en verknoeit is.
Al voel ik me niet geroepen om aan houten schepen te beginnen bouwen kijk ik met veel bewondering van jullie kunnen.
Volg met aandacht verder.
 
Blij dat deze weer verder gaat. Ik hoop dat de houtbouw hier ook weer wat meer leven krijgt. Ik volg deze dus uiteraard.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan