Hoofdsponsor

1/87 Kasteel Cochem (Klaar)

ERVARING
Best wel wat met papier😊
BOUWWIJZE
Deze gaat UHB ( Uit Het Boek)
BOUWBUDGET
Gekocht in het kasteel maar voor hoeveel.....??
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Laat maar komen 👺

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.664
Tussen het vele werk én de Nieuw Amsterdam ga ik iets tussen door bouwen:

Het Kasteel van Cochem

VAB2PJF.jpg


Gewoon even lekker rommelen met een bouwplaat, niet al te moeilijk, tijdens het priegelen met de NA waar ik al bijna een jaar mee bezig ben.

Wat over het kasteel:
De Rijksburcht Cochem (Duits: Reichsburg Cochem) is een op een bergkegel gelegen hoogteburcht in het Duitse stadje Cochem aan de Moezel. De zeer beeldbepalende rijksburcht ligt 100 meter boven de stad en diende in de middeleeuwen als tolburcht. De burcht werd volgens de laatste onderzoeken naar alle waarschijnlijkheid omstreeks 1100 opgericht. Na de verwoesting in 1689 door de Fransen werd de burcht door Louis Fréderic Jacques Ravené conform de mode van de romantiek herbouwd. De Cochemer burcht is daarmee een goed voorbeeld van een bouwwerk dat in de neogotische stijl in de periode van het historisme werd opgetrokken. ( Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksburcht_Cochem )

Wat over de bouwplaat:
Schaal: 1: 87
Onderdelen: 187
Hoogte: 40 cm
Breedte: 70 cm
Diepte: 44 cm
Ontworpen door Patrick Rath
Uitgegeven door RAWO cut kartonmodelle


De plaat bestaat uit 14 pagina's:
2ssGSgu.jpg


En een boekje met de beschrijving, waar ik al gelijk kon gaan zoeken want niet alle onderdelen zijn genummerd...:
p7BE97x.jpg


En de eerste stukken van de toren zijn uitgesneden:
iaPtvCL.jpg


En als je die zo in elkaar zou plakken zou de toren binnen korte tijd gaan verzakken dus.....versterken:
oniPF5C.jpg


Voor de grote stukken gebruik ik golfkarton, voor het dak, dat een stuk kleiner is, karton van een ontbijtgranen doos:
vyDGhjA.jpg


Heerlijk om binnen een uurtje al zo'n groot stuk op tafel te hebben staan, is gewoon al 37 cm hoog:
dcK9cO7.jpg


z5aIG0h.jpg


Fred
 
Cochem... ja dat kasteel ken ik wel. Mijn ouders waren al eens naar Cochem geweest in hun jeugd en toen wij jong waren gingen we daar op vakantie, met de camper van opa. Op de camping achter de brug, dichtbij een zwembad. Maar ik bleef liever op de camping want daar was een meisje dat ik leuk vond (en die ik natuurlijk niet durfde te vragen).

Van het kasteel herinner ik me het uiterlijk nog goed en ook dat het een lange weg naar boven was (nu ja als ik het zo lees, 100 meter boven de stad... het viel dus wel mee eigenlijk).

Toen zeer imposant, nu erg leuk om terug te zien. Ik zal gaandeweg de bouw eens kijken of ik onderdelen in m'n geheugen terugvind. Succes, het begin gaat zoals je zelf al goed de hoogte in.
 
Twee jaar geleden was ik er ook, in Cochem, niet in het kasteel, heerlijke streek om te vertoeven, prachtige zichten.
 
Das mooi , maar wat ik me afvraag : waar blijf je met die grote bouwwerken eenmaal het project af is ?

Greetzzzz Modest.
 
Tussen het vele werk én de Nieuw Amsterdam ga ik iets tussen door bouwen:

Het Kasteel van Cochem

VAB2PJF.jpg


Gewoon even lekker rommelen met een bouwplaat, niet al te moeilijk, tijdens het priegelen met de NA waar ik al bijna een jaar mee bezig ben.

Wat over het kasteel:


Wat over de bouwplaat:
Schaal: 1: 87
Onderdelen: 187
Hoogte: 40 cm
Breedte: 70 cm
Diepte: 44 cm
Ontworpen door Patrick Rath
Uitgegeven door RAWO cut kartonmodelle


De plaat bestaat uit 14 pagina's:
2ssGSgu.jpg


En een boekje met de beschrijving, waar ik al gelijk kon gaan zoeken want niet alle onderdelen zijn genummerd...:
p7BE97x.jpg


En de eerste stukken van de toren zijn uitgesneden:
iaPtvCL.jpg


En als je die zo in elkaar zou plakken zou de toren binnen korte tijd gaan verzakken dus.....versterken:
oniPF5C.jpg


Voor de grote stukken gebruik ik golfkarton, voor het dak, dat een stuk kleiner is, karton van een ontbijtgranen doos:
vyDGhjA.jpg


Heerlijk om binnen een uurtje al zo'n groot stuk op tafel te hebben staan, is gewoon al 37 cm hoog:
dcK9cO7.jpg


z5aIG0h.jpg


Fred
Deze zomer hebben mijn vrouw en ik nog eens de burcht in Cochem bezocht . Er vertrok juist een gids met 3 engelse toeristen waar we ons vlug bij aangeslotenen hebben. Met een kleine groep hebben we dan ook meer kamers binnenin mogen bekijken en meer uitleg gekregen van de gids. In de middeleeuwen gebruikten de kasteelheren of roofridders een zware ketting om de doorvaart van de Moezel te blokkeren voor de schepen. Met een bootje werd dan het tolgeld opgehaald en liet men de ketting zakken zodat het schip kon doorvaren dan weer omhoog tot het volgende slachtoffer. Later werd de burcht op bevel van Louis XIV in brand gestoken en vernietigd evenals een andere burcht waarvan men de ruïnes in de omtrek nog ziet liggen. De burcht van Cochem werd dan later door Ravané gerestaureerd. Zijn kleinkinderen verkochten de burcht aan de nazi's die er burelen inrichtten.
Volgens de gids werden de burchten in de middeleeuwen in felle kleuren geverfd om op te vallen, prestige. Zo was de hoge toren rood geverfd. Veel succes. Ga zeker aandachtig volgen. Willy.
 
Succes fred met de bouw van dit kasteel.
 
Aantal jaren geleden ook dat kasteel gezien, niet bezocht, wel indrukwekkend zelfs vanop afstand.
Veel succes Fred, ga zeker volgen.
 
Blij om te zien dat je terug wat gaat bouwen Fred.
Succes met dit mooie kasteel.
 
Tof dat je weer begint Fred.
Imposant kasteel wat je gaat neerzetten.
 
Verder gegaan met de afwerking van de toren.

Dus eerst weer het nodige snijden:
2uVrZRt.jpg


En daar kwam ik een probleempje tegen, de verschansing past niet:
2Yy7K3k.jpg


De plaats waar deze geplakt moet worden is 62 mm:
mxakOTM.jpg


Het onderdeel zelf 64 mm:
bqZPBc1.jpg


Ach ja....stukje eraf snijden en omdat er geen plakrandjes meer zijn een stukje karton eronder.
Is het ook gelijk mooi strak.
KbQvkqG.jpg


znp6qnV.jpg


De kleine torentjes werden gemaakt:
MDiIRmn.jpg


En de dakkapellen werden gemaakt:
QxH3bh8.jpg


GR6pTbj.jpg


En met alles op zijn plekje geplakt is deze toren klaar:
T9yYuV0.jpg


wilnxKG.jpg


Op de laatste foto lijkt het rechtse torentje scheef te staan maar in het echt zie ik dat bijna niet🤓

Fred
 
Verder gegaan met de afwerking van de toren.

Dus eerst weer het nodige snijden:
2uVrZRt.jpg


En daar kwam ik een probleempje tegen, de verschansing past niet:
2Yy7K3k.jpg


De plaats waar deze geplakt moet worden is 62 mm:
mxakOTM.jpg


Het onderdeel zelf 64 mm:
bqZPBc1.jpg


Ach ja....stukje eraf snijden en omdat er geen plakrandjes meer zijn een stukje karton eronder.
Is het ook gelijk mooi strak.
KbQvkqG.jpg


znp6qnV.jpg


De kleine torentjes werden gemaakt:
MDiIRmn.jpg


En de dakkapellen werden gemaakt:
QxH3bh8.jpg


GR6pTbj.jpg


En met alles op zijn plekje geplakt is deze toren klaar:
T9yYuV0.jpg


wilnxKG.jpg


Op de laatste foto lijkt het rechtse torentje scheef te staan maar in het echt zie ik dat bijna niet🤓

Fred
Mooie vorderingen, torentjes goed gelukt. Willy.
 
Thanks mannen, we gaan rustig verder met......

Hele grote lappen papier uitsnijden:
bnShc0D.jpg


Die allemaal vouwen en doosjes van plakken:
crJYE1Z.jpg


EtmhRBE.jpg


Doosjes allemaal verstevigen:
B2DNTUM.jpg


En dichtplakken:
XayfB6n.jpg


Ik heb nog nooit zo'n grote oppervlakte gebouwd op 1 middag....😮😮
Alles staat nog in dry fit hoor.
iVT0iRI.jpg


Fred
 
Je gaat goed vooruit Fred.
Je hebt de drive precies weer een beetje te pakken.
 
Thanks mannen, we gaan rustig verder met......

Hele grote lappen papier uitsnijden:
bnShc0D.jpg


Die allemaal vouwen en doosjes van plakken:
crJYE1Z.jpg


EtmhRBE.jpg


Doosjes allemaal verstevigen:
B2DNTUM.jpg


En dichtplakken:
XayfB6n.jpg


Ik heb nog nooit zo'n grote oppervlakte gebouwd op 1 middag....😮😮
Alles staat nog in dry fit hoor.
iVT0iRI.jpg


Fred
Gaat goed vooruit. Willy
 
het gaat hier al weer goed vooruit, gaat mooi geheel worden en zo te zien ook een beetje tafel vullend :)
 
Dat word een knappe jongen :oops: vraag me af waar je zoiets laat of verdwijn hij in de open haard als hij af is :unsuree::winking:
 
Mooi mooi mooi maar dat zijn we gewoon van onze Fred he
Tof man
 
Dat word een knappe jongen :oops: vraag me af waar je zoiets laat of verdwijn hij in de open haard als hij af is :unsuree::winking:
Hij is inderdaad groter dan ik dacht, misschien doneer ik deze wel aan iemand die een treinbaan HO heeft.

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan