Hoofdsponsor

1/144 Karaya MDD DC-10-30 Sabena WIP

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
oob
BOUWBUDGET
geen budgetlimiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
Ai, niet leuk als je dit tegenkomt.
Inderdaad niet zo een leuk werkje, maar zolang het opgelost geraakt zie ik niet echt een probleem.

Stevige werken. Welke plamuur gebruik je? Ken die kleur van plamuur niet.
Ik heb ooit eens een grote tube gekocht hier in een lokale bouwmarkt van het merk Motip. Tot mijn verrassing bleek het zo goed als dezelfde eigenschappen te hebben als Tamiya putty, alleen dan pakken goedkoper voor een grotere hoeveelheid.

Mvg

Danny
 
Ik denk dat ik het probleem met de motorgondel de baas ben............. :unsuree: Alles ziet er veel beter uit na heel wat plamuur en schuurwerk. De uitlijning vind ik nu wel aanvaardbaar.

DgaSLcwl.jpg


De grote spleet bovenaan de motorgondel heb ik met Evergreen plastic card en plamuur ook weg gewerkt.

DUoe4Szl.jpg


S5RZgmul.jpg


Na wat schuurwerk ziet het geheel er al veel beter uit.

sp314Oul.jpg


Enkele panellines heb ik even wat dieper gemaakt zodat ik er een primer kan overspuiten om te zien of nu alles mooi egaal is. Naderhand kan ik de oneffenheden nog beter zien en weg werken.

STHjJA2l.jpg


MVG

Danny
 
Knappe herstelling en goede tip die motip.
Zal dit zeker aanschaffen.
Is heel goed gerief, gebruikt in de autosector.
Officieel noemt het Motip putty afwerkplamuur, tube 200 gr, heb de mijne al jaren en betaalde er toen iets van een 5€ voor, zal nu wel al iets duurder zijn.
 
Aanpassing staartmotor ziet er goed uit. Let wel ; civiele airliners bouwen vraagt om schuurwerk. Alles moet perfect glad zijn en naadloos in mekaar overgaan. Maar de DC 10-30 komt in orde zo te zien. Succes verder.
 
Sterk werk. Lijkt me erg moeilijk om de juiste vorm te behouden.

En panellines op deze schaal zijn niet echt nodig vind ik.
 
Is heel goed gerief, gebruikt in de autosector.
Officieel noemt het Motip putty afwerkplamuur, tube 200 gr, heb de mijne al jaren en betaalde er toen iets van een 5€ voor, zal nu wel al iets duurder zijn.
Inderdaad, en ik betaalde een gelijkaardige prijs.

Aanpassing staartmotor ziet er goed uit. Let wel ; civiele airliners bouwen vraagt om schuurwerk. Alles moet perfect glad zijn en naadloos in mekaar overgaan. Maar de DC 10-30 komt in orde zo te zien. Succes verder.
Morgen ga ik de geplamuurde delen even een primerlaagje geven om te zien of er nog iets moet worden bijgewerkt. Ik veronderstel van wel.

Sterk werk. Lijkt me erg moeilijk om de juiste vorm te behouden.

En panellines op deze schaal zijn niet echt nodig vind ik.
Goh, de juiste vorm is niet zo'n probleem, gewoon het verschil van overgang daar waar de delen aan elkaar zijn gezet moeten egaal overlopen en dat is soms niet makkelijk om dat mooi vlak te krijgen. Wat de panellines betreft ga ik ze wel re-scriben, daar waar ze verdwenen zijn.

Knappe herstelling en goede tip die motip.
Zal dit zeker aanschaffen.
Dank u Pascal. Moet je zeker doen, is zeer goede putty en goedkoop, als denk ik zoals Erwin al aangaf dat de prijs nu wel wat hoger zal zijn.

MVG

Danny
 
Deze morgen heb ik de cockpitbeglazing aangebracht. Ook hier paste het onderdeel niet echt zoals het zou moeten. Dus zoals ik al gewoon ben met dit model kwam er schuur en plamuurwerk aan te pas.
De plamuur heb ik vrij dik aangebracht omdat deze bij het drogen nog wat krimpt. De naden zijn dan nog zichtbaar. Nadeel is dat de plamuur heel wat tijd nodig heeft om uit te harden en dit zal niet meer voor vandaag zijn.

JL1OV1nl.jpg


yMtuCeel.jpg


Ondertussen start ik met een totaal nieuw project, eentje dat zal verschijnen in het KIT magazine, maar daarover meer uitleg bij het topic zelf.

MVG

Danny
 
Wat die plamuur betreft weet ik zeker dat het niet helpt als je de Motip extra dik aanbrengt vermits er dan extra tijd nodig is om te kunnen drogen.
De buitenste laag moet redelijk dun zijn want, eens de buitenkant gedroogd is, kan de binnenkant niet meer drogen via de lucht.

Na het schuren van die eerste laag kan het zijn dat er een 2de of zelfs 3de laag nodig is om het volledig glad te krijgen maar ook hier is de dikte heel belangrijk wat betreft de verdere afwerking.
Maar ik zie dat je goed bezig bent, die cockpit gaat goed komen.
 
Wat die plamuur betreft weet ik zeker dat het niet helpt als je de Motip extra dik aanbrengt vermits er dan extra tijd nodig is om te kunnen drogen.
De buitenste laag moet redelijk dun zijn want, eens de buitenkant gedroogd is, kan de binnenkant niet meer drogen via de lucht.

Na het schuren van die eerste laag kan het zijn dat er een 2de of zelfs 3de laag nodig is om het volledig glad te krijgen maar ook hier is de dikte heel belangrijk wat betreft de verdere afwerking.
Maar ik zie dat je goed bezig bent, die cockpit gaat goed komen.
Daar heb ik eigenlijk nog geen problemen mee gehad. Na een nachtje drogen was de plamuur hard, zowel intern als vanbuiten. Wat ik wel merk is, dat als ik schuur dat er wel nog kleine oneffenheden achterblijven, en ik denk dat dit luchtbelletjes zijn. Dan is het inderdaad nog eens nodig om het één en ander bij te werken.

Langs de andere kant is het inderdaad veel beter om dun laagje per laagje bij te werken. De plamuur kan een weekje drogen, want veel tijd zal er deze week niet zijn om verder te doen vanwege drukke periode op het werk.

MVG

Danny
 
Heb net deze plamuur gekocht. De tamiya plamuur droogt ook niet goed als je deze te dik aanbrengt. Er komt een vel op en binnenin blijft die dan lang zacht.
 
Terug
Bovenaan