Hoofdsponsor

1/7 JWST schaal 1:7

Nog wat werk aan de onderkant, maar al wel toonbaar voor de filmkes...

1640092588225.png


1640092651703.png

1640092693296.png
 
Dat ziet er wel heel speciaal uit, zou het mogelijk zijn om wat meer uitleg te geven over die mylar unit ; zijn dat meerdere lagen (schilden) boven elkaar ?
 
Die mylar is er om de zonne warmte tegen te houden. Het zijn 5 lagen die telkens meer en meer warmte blokkeren. Het gedeelte dat naar de zon gericht is wordt redelijk warm. Aan de andere kant, waar de spiegels hangen mag de temperatuur niet te hoog zijn. Maw tis aan die kant héél koud omdat er waarnemingen gedaan worden in het infrarode gebied van het spectrum. Als ik me niet vergis is het aan die kant -200°C, en zelfs lager.
 
Da's inderdaad frisjes, is er dan geen probleem dat de ene kant zo verhit wordt terwijl de andere kant het absolute nulpunt (-280 dacht ik) zo dicht nadert ?
 
Banee tis juist omdat die folies er tussen zitten dat het zou moeten werken. Er is ondertussen al wel wat ervaring opgedaan op dat gebied. Maar zeg nooit nooit hé...
 
JWST ligt daar voor een paar dagen en volgende week gaat die verhuizen naar zijn permanente locatie in ons planetarium.
Jullie hebben dus nog een laatste foto te goed.
Daarmee wordt project JWST dan ook afgesloten en beginnen we aan de volgende uitdaging. 't Zal 'iets' groter zijn...:winking:
 
Zelfs op 7 meter hoogte zal het meer of veel opvallen als ik de grootte van die folie zie.

Het aanhechtingspunt is op die hoogte Erwin. Met een stalen kabel aan dat punt hangt JWST een pak lager hoor. Het laagste punt van JWST zal ongeveer een 3tal meter zijn. Maar we moeten wél 7 meter hoog om die kabel te verankeren net op dezelfde manier als HST bevestigd werd.
Als we daarmee bezig zijn volgende week maak ik gebruik van die stelling om HST nekeer af te stoffen...:-) Die hangt daar ondertussen al een tijdje...
 
Je kan alles nog eens een keertje bekijken in dit filmpje. Ook veel uitleg aan de hand van het schaalmodel dat hier beschreven staat..
Indien je de hele 'rimram' niet wil bekijken, spoel dan door naar minuut 12.30. Vanaf daar geeft Koen uitleg over onze JWST.
 
Maar eerst moesten die gaatjes geboord worden hé...op 7 meter hoogte...:eek:

1641635546473.png
 
Neen dank je, dat ziet er een alles behalve stabiel platform uit om op te staan... :eek:
 
Bijna klaar, morgen nog een uurtje werk. Deze wil ik toch al wel posten, morgen meer....
Zij aan zij met HST...

JWST01.png
 
Wel jammer, maar begrijpelijk natuurlijk, dat ze niet op dezelfde schaal zijn.
 
Toch wel Dany, ze zijn op dezelfde schaal. Beide zijn 1:7
HST is met open luik 2.4m lang. JWST is 3m lang.
Het lijkt inderdaad niet zo, maar door de vertekening van de groothoek lens lijkt het niet zo.
 
Indrukwekkend allemaal en heb spijt dat ik mij daar nooit in verdiept heb.
Het heelal en de kern van de aarde blijven boeiend daar we steeds meer ontdekken.
 
Niet te laat hoor Pascal, nee hoor, er zijn geen grote mysteries te begrijpen aan de dingen die je door een telescoop ziet. Een basiscursus die jaarlijks doorgaat op onze sterrenwacht is zeer verhelderend. Bij mij is dat ook zo begonnen, ik volgde 1 les in 1976, en ja hoor, ik ben blijven plakken. Ben dan zelf cursus gaan geven en momenteel geef ik ook een paar lezingen. Mijn cursus is een praktische, de cursisten leren een telescoop bouwen. En die lezingen gaan dan ook weer over praktische dingen die je kan doen in en om een telescoop, bv onderdelen printen die in de winkel véél te duur zijn. Ik doe ook nog het onderhoud en herstellingen aan de grote telescoop aldaar en met een paar vrienden modelbouw(maar dat hadden jullie al wel gemerkt hé...):-p
soit...
Er zijn ook gevorderde cursussen, maar daarop haak ik af hoor...pfff...:oops:. Veel te complex voor mijn hersenen. Er zijn gasten die na zo'n les tegen elkaar zeggen : 't was weer om en duimen en vingers van af te likken. Die ene gevorderde les die ik gevolgd heb ben ik tijdens de pauze stilletjes in de bar mijn hersenen proberen in de originele plooien te krijgen en niet meer weergekeerd...
Nee hoor niks voor mij, kosmologie, astrofysica,... Die lesgevers braken woorden en getallen uit alsof het honing en peperkoek is...
Maar de meeste cursussen die op Urania doorgaan zijn op 'normaal' niveau. Begrijpbaar voor jou en mezelf.
Die cursussen blijven momenteel doorgaan. Maar niet live in de lokalen van Urania hoor. Als je inschrijft kan je die lessen online volgen. Je moet wel lid zijn uiteraard.

En btw, heel wat van jullie modelbouwers zouden met je kennis en vooral handigheid een serieuze meerwaarde zijn voor een vereniging als de onze.
 
Dit is een van de laatste foto's van JWST die ik hier zal posten. Drie vier meter hoog op een ladder nam ik deze foto van achter HST.

1642013058355.png
 
Knap, jullie mogen terecht fier zijn op jullie werk.
 
We zijn klaar voor het volgende project...:winking:
Bedankt in elk geval voor de mooie reacties gedurende deze bouw.
.....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan