Hoofdsponsor

Junkers G23/24 (DONE)

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
We gaan beginnen aan ons 15de model dit jaar en daarvoor heb ik letterlijk de onderste doos uit de stash getrokken.

De kit schaal 1/72 van de Junkers G23/24 werd voor het eerst uitgebracht door Airplane Modelkit (n° 15600) in 1988.
Het is de voorloper van de Junkers Ju52 (Tante Ju) wiens lijnen reeds duidelijk zichtbaar zijn. In 1924 werden de eerste toestellen geleverd aan de Zwitserse maatschappij "Ad Astra Aero". Deze machines kregen het nummer G23, de machines die licentie gebouwd werden in Zweden kregen het nummer G24.

Boxart.jpg

De piloten zaten in een open cockpit wat het zeker niet comfortabel zal gemaakt hebben.

Instructions1.jpg

Instructions2.jpg

De instructies zijn zo groot als een krant. De kit voorziet twee kleurenschema's: één voor een Zwitsers en één voor een Zweeds toestel.

DSC_0010.JPG

Er zijn 2 zwarte sprues, hoofdzakelijk voor onderdelen van het interieur. De decals zien er nog goed uit voor hun leeftijd.
De twee metalen tubes zijn waarschijnlijk tubes lijm maar aan deze ga ik mij niet meer wagen denk ik.

Parts2.jpg

Parts3.jpg

Aan de grootte van de vleugels te zien zal het een ferm beest worden.

Documentatie is zo goed als onbestaande maar je kan hem wel zien opstarten in een filmpje op YT.


Welkom aan boord, Bitte anschnallen (fasten seatbelts).
 
We gaan beginnen aan ons 15de model dit jaar en daarvoor heb ik letterlijk de onderste doos uit de stash getrokken.

De kit schaal 1/72 van de Junkers G23/24 werd voor het eerst uitgebracht door Airplane Modelkit (n° 15600) in 1988.
Het is de voorloper van de Junkers Ju52 (Tante Ju) wiens lijnen reeds duidelijk zichtbaar zijn. In 1924 werden de eerste toestellen geleverd aan de Zwitserse maatschappij "Ad Astra Aero". Deze machines kregen het nummer G23, de machines die licentie gebouwd werden in Zweden kregen het nummer G24.

Bekijk bijlage 421973

De piloten zaten in een open cockpit wat het zeker niet comfortabel zal gemaakt hebben.

Bekijk bijlage 421974

Bekijk bijlage 421975

De instructies zijn zo groot als een krant. De kit voorziet twee kleurenschema's: één voor een Zwitsers en één voor een Zweeds toestel.

Bekijk bijlage 421976

Er zijn 2 zwarte sprues, hoofdzakelijk voor onderdelen van het interieur. De decals zien er nog goed uit voor hun leeftijd.
De twee metalen tubes zijn waarschijnlijk tubes lijm maar aan deze ga ik mij niet meer wagen denk ik.

Bekijk bijlage 421977

Bekijk bijlage 421978

Aan de grootte van de vleugels te zien zal het een ferm beest worden.

Documentatie is zo goed als onbestaande maar je kan hem wel zien opstarten in een filmpje op YT.


Welkom aan boord, Bitte anschnallen (fasten seatbelts).
Hallo Erwin. Deze bouwdoos heb ik nog nooit gezien. Wel een typisch Junkers model . Succes. Willy.
 
15 de model dit jaar ?
Heb jij huisarrest of zo :winking: ?

nee corona arrest (als men een beetje gedisiplineerd is) + pensioen = veel tijd om te bouwen.
spreek uit ervaring.

Is een geluk voor ons, valt er nog iets te volgen al is het maar in stilte
 
Haha, goed antwoord Grijze Wolf.
Komt er natuurlijk ook bij dat ik mij graag thuis bezig hou en ik geen behoefte heb om overal te gaan rondlopen met een mondmasker dat ik haat (ondermeer omdat ik een bril draag). Jammer genoeg verbied mijn lichaam mij om zware klussen of lang tuinieren uit te voeren en urenlange wandelingen zijn dus ook uit den boze.
Voetbal interesseert mij niet en bij het bekijken van de Tour de France ben ik 2x in slaap gevallen dus dat is ook afgeschaft. :ROFLMAO: Veel educatieve programma's vind je niet op onze zenders en als ik tv kijk is dit meestal na 2100 uur.
Mijn 2 weken Normandië in juni heb ik moeten afzeggen door corona en dat was dus ook 2 weken extra modelbouw tijd.
Blijft er dus redelijk wat tijd over voor de hobby's als koken, lezen en natuurlijk modelbouw en heb ik eindelijk tijd om eens vele oude modellen weg te werken. Heb trouwens sedert corona en de afschaffing van de beurzen nog geen enkel model bijgekocht.
Alleen jammer dat je aan mijn voorraad bijna niet kan zien dat er bouwdozen uit verdwenen zijn maar we leven verder in de hoop er nog een heleboel weg te werken.
 
open cockpit .🥶
Met sjaal en dikke frak moet dat lukken he pfff.
Goed op dreef Erwin.👌
 
Wel beste Erwin om even bij uw uiteenzetting te blijven hier bij ons is dat juist hetzelfde het enige verschil is dat ik de laatste voetbal match tussen de Belgen en de Italianen ( trouwens de eerste en laatste match ) gevolgd heb en ze zijn verloren dus ??? Wel heb ik 2 kits gekocht omdat die in een geweldige aanbieding waren
Verder zitten wij onder ons tweetjes rustig thuis en inderdaad die TV he gelukkig hebben we ons laten overhalen om Netflix te nemen en daar vind ik mijn draai wel in hoor , hopen auto programma's te veel om op te noemen
Mondmaskers ik haat ze reden is ook dat ik een brillenman ben en dan dampen mijn glazen altijd aan reden is mijn linker neus gaaat altijd dicht als ik een masker op heb daarom ben ik verplicht door mijn mond te ademen gevolg droge mond en aangedampte glazen
Genoeg gezeverd het zal ooit wel eens keren zeker
Nu Erwin geweldig vliegtuig ik snap met momenten niet dat daar echt mee gevlogen werd maar het ziet er wel leuk uit
Succes
Marc
 
Haha, goed antwoord Grijze Wolf.
Komt er natuurlijk ook bij dat ik mij graag thuis bezig hou en ik geen behoefte heb om overal te gaan rondlopen met een mondmasker dat ik haat (ondermeer omdat ik een bril draag). Jammer genoeg verbied mijn lichaam mij om zware klussen of lang tuinieren uit te voeren en urenlange wandelingen zijn dus ook uit den boze.
Voetbal interesseert mij niet en bij het bekijken van de Tour de France ben ik 2x in slaap gevallen dus dat is ook afgeschaft. :ROFLMAO: Veel educatieve programma's vind je niet op onze zenders en als ik tv kijk is dit meestal na 2100 uur.
Mijn 2 weken Normandië in juni heb ik moeten afzeggen door corona en dat was dus ook 2 weken extra modelbouw tijd.
Blijft er dus redelijk wat tijd over voor de hobby's als koken, lezen en natuurlijk modelbouw en heb ik eindelijk tijd om eens vele oude modellen weg te werken. Heb trouwens sedert corona en de afschaffing van de beurzen nog geen enkel model bijgekocht.
Alleen jammer dat je aan mijn voorraad bijna niet kan zien dat er bouwdozen uit verdwenen zijn maar we leven verder in de hoop er nog een heleboel weg te werken.

Tof dat je je voor honderd procent kan uitleven in de hobby.
Wat mijzelf betreft moet ik mijn tijd een beetje verdelen waarbij er voor modelbouw soms nog weinig ruimte rest. Hoe dan ook blijf ik de activiteiten op het forum verder volgen.
Aangezien er in jouw stash nog wel een aantal juweeltjes zitten uit lang vervlogen tijden zullen er de komende maanden en jaren nog wel enkele interessante bouwwerken te volgen zijn. Succes verder met de Junkers G23/24.
 
@ Airbus: Vliegende juweeltjes genoeg, zowel in leeftijd van de dozen zelf als wat betreft de onbekendheid van sommige vliegtuigen.

We zijn gestart met het interieur en het eerste probleem stelt zich om reden dat er geen kleurinstructies zijn voor de zetels of de wanden.
Ik ga er van uit dat men in die dagen (jaren '20) nog niet te veel van isolatie gehoord had en dat de wanden vermoedelijk gewoon de platen waren. Maar omdat er geen ribtekeningen zijn binnenin heb ik het interieur toch maar in lichtgrijs gespoten.

Tweede betreft de kleur van de lompe zetels. 2 zaken waar Duitsland geen gebrek aan had was riet en leder. Vermits ik geen rieten zetels kan schilderen heb ik dan maar besloten om de zetels te schilderen in Vallejo Saddle Brown.
Eens gesloten zie je toch niets meer van het interieur maar de kleur zal misschien de zetels nog laten zien.

Interieur.jpg

Zelfde probleem met de open cockpit.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de volledige cockpit zwart geschilderd was dus ook hier de bruine stoelen en de grijze flanken.

Moet zeggen dat de pasvorm van de onderdelen tot hiertoe heel goed meevalt.
 
Ook hier vertraging door het ontbreken van internet en door het warme weer maar deze liet ons toe om buiten te bouwen.
Daarom deze foto's genomen met mijn Iphone.

IMG_2179.JPG

IMG_2180.JPG

IMG_2181.JPG

De vleugels vroegen wel wat aanpassingswerk maar so far so good.
 
Spannend in de hoop dat het allemaal wat past.
 
Eindelijk wat verder kunnen werken aan deze vogel.
Jammer dat enkele stappen in de bouw dienden opnieuw gedaan te worden om reden dat de lijm gemakkelijk los liet. Dit wil dus zeggen dat we best geen 2 of 3 onderdelen terzelfdertijd verlijmen hetgeen natuurlijk meer bouwtijd kost.
De grote onderdelen kregen reeds een grijze primer (spuitbus Action).

Cockpit.jpg

De cockpit werd extra voorzien van PE gordels uit een Reheat set.
Aan de linkerzijde staat de vloer open van de wand. Dit kwam na het plaatsen van de voorste bodemplaat onderaan. De opening zal echter niet te zien zijn als de motor geplaatst is.

Filler.jpg

De vleugel sloot redelijk mooi aan en er is slechts een klein beetje filler nodig aan beide zijden.

Spartan helmet.jpg

De centrale motorkap op zijn plaats alsook de afsluiting van de open cockpit. De neus heeft nu veel weg van een Spartaanse helm.
Er is echter ook filler of plastiekkaart nodig tussen de beide zwarte vlakken.

Tailplane.jpg

Volgend probleem is de staart waarvan dit de derde maal is dat ik deze verlijm. Het opstaande kielvlak zal ook nog voor problemen zorgen.

We doen rustig verder...
 
Bedankt Rudi.
We doen traag verder want alles moet zijn tijd krijgen om goed te drogen.

Vandaag enkele rails geplaatst aan beide zijden van het toestel alsook twee trapjes.

Rails L.jpg

Rails R.jpg

Morgen volgen enkele details aan de vleugels, buik en dak.
Als die droog zijn krijgt hij nog wat extra primer voordat het kleurenschema zal aangebracht worden.
 
Is toch een knap vliegtuig en het begint er goed uit te zien.
 
Gisteren tijd gevonden om de rode banden op de vleugels te spuiten en vandaag was het tijd om deze af te plakken en het zilver aan te brengen.

Masking.jpg

Het is altijd een beetje bang afwachten of de tape geen verf zal meenemen bij het verwijderen maar het is goed gelukt.

Silver1.jpg

Silver2.jpg

Volgende stap is het zwart van de neus en de motoren.
 
Moeilijke kleur zilver en ben benieuwd naar vervolg.
 
Alleszins een mooi vliegtuig. Was echt wel iets speciaals met die golfplaten.
Heb deze ooit gemaakt in "Swissair" versie. Het probleem was om de decals op een degelijke manier op het model te krijgen (het reliëf van de golfplaten is werkelijk een nachtmerrie...). Benieuwd hoe je dit gaat doen. Succes verder met de bouw.
 
Ja die decals op dergelijke ondergrond, dat is inderdaad miserie.

Behalve de 2 lagen primer ligt er 1 laag zilver op. De rode vlakken kregen 2x een laag rood. Vervolgens werden alle delen waar decals moeten komen voorzien van een laag Klir.

Decals top.jpg

Decals low.jpg

en dit is het resultaat. Moet wel zeggen dat het prima decals zijn voor hun leeftijd, ze kwamen heel gemakkelijk los en je kon ze nog wat aanpassen na hun plaatsing. Na tuurlijk eerst Microscale Sol en daarna Daco Decalsetting strong.
Nu goed laten drogen en als morgen nog alles ok is dan een laag vernis er over.

De masking tape aan de linkervleugel is tijdelijk omdat de aileron afgebroken was; morgen gaat die er af.

Engines fitted.jpg

Ondertussen ook de beide andere motoren geplaatst.

Nog te doen: plaatsing landingsgestel, schroeven en enkele kleine zaken en dan zou deze jongen af moeten zijn.
 
Afgewerkt op de valreep ! Ferm blij dat die af is.

Finished1.jpg

Finished2.jpg

Finished3.jpg

Finished5.jpg

Hij heeft al direct zijn plaats gevonden op het vliegveld in de afdeling burger luchtvaart.

Pammas1.jpg

Pammas2.jpg

Voila, de boel gaat dicht voor 2 weken. Met wat geluk misschien wat papierbouw.

Doei.....
 
Erwin van ons hier een goede reis gewenst , hopelijk heb je eindelijk het goede weer he
grt
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan