Hoofdsponsor

1/35 Jeep "Follow Me".

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.404
Gisteren was het zalig om buiten te zitten en dus op het terras een nieuw doosje open getrokken.
Had al een tijdje zin om deze te bouwen en de simpelheid van de kit kwam nu goed van pas.

Onder het motto "Zeg nooit zomaar jeep tegen een jeep" deze jeep "Follow Me" van Italeri op schaal 1/35.
Enkele jaren geleden deze doos tegen gekomen bij Modelbouw Aalst toen ik er verf wou kopen. Ik ken het model, het is simpelweg de alom gekende Italeri versie van de jeep, maar ik kende hem niet in deze versie en kleuren, in feite een starter kit.

Boxart.jpg

Je krijgt dus de jeep en de trailer op de sprues, 2 potjes verf en een borsteltje.

Instructies 1.jpg

Instructies 2.jpg

De instructies omvatten enkel de jeep, niks over de aanhangwagen.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

3 grijze sprues, 1 klare en een speciaal decal vel in plaats van deze anders voorzien in de jeep.

Docu.jpg

Als docu hebben we een artikel in CMV 157 over de Follow Me jeeps en een artikel over een gerestaureerd exemplaar met zwart / witte kleuren.

Het artikel begint met de woorden: "No two "Follow Me" jeeps were the same"; er bestonden geen 2 dezelfde "Follow Me" jeeps.
Voor zij die het principe niet zouden kennen: deze jeeps werden gebruikt op vliegvelden van de Gealieerden en dienden om de vliegtuigen binnen te praten of gewoon (indien geen radio) om ze te begeleiden naar hun parkeerplaats.

Deze jeeps waren dikwijls operationeel afgeschreven doch konden nog perfect dienst doen op een vliegveld. De meeste hadden dan ook geen werktuigen meer aan boord en hadden ook geen nood om een jerrycan mee te nemen, zelfs het reservewiel werd dikwijls achterwege gelaten.
Sommige waren uitgerust met een radio of met een draagbare radio waarmee men contact nam met de piloten.

Eén ding hadden ze allemaal gemeen: ze moesten sterk opvallen en werden dan ook voorzien van een geruit patroon hetzij in geel / zwart hetzij in wit / zwart.
Nationaliteitskentekens waren dikwijls verwijderd evenals registratienummers, soms behield met een code van een eenheid.
Allen waren ze ook voorzien van een bord met de woorden FOLLOW ME maar dit bord was ook onderhevig aan de dichterlijke vrijheid van degene die de jeep ombouwde.

Terug naar de kit en we starten met de bouw van de carrosserie in stap 1.

Stap 1.jpg

gevolgd door het chassis in stap 2.

Stap 2.jpg

Het is een vlotte bouw, een ontspannend stukje modelbouw, leuk om af te wisselen met de Tempo Lieferwagen.

Keep following me ....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Word weer om te volgen
Waarom die verschillende kleuren in schaakpatroon.
 
Word weer om te volgen
Waarom die verschillende kleuren in schaakpatroon.
Blijkbaar is dat iets dat sterk opvalt vanuit de lucht.
In de natuur komen bijna geen rechte lijnen voor en een schaakpatroon al zeker niet. Ook puur zwart komt niet veel voor in de natuur.
De praktijk van het schaakpatroon op vliegvelden was zeker in de US voor het uitbreken van WO2 al in dienst, bij de Britten weet ik het niet en van de Duitsers heb ik dit ook nog niet gezien op foto's.
Die Follow Me jeeps werden het meest gebruikt op de vaste vliegvelden van de grote bommenwerpers en de grote transporttoestellen. Er zijn foto's bekend waar ze gebruikt werden in de USA, Engeland, Italië en de Pacific.
 
Interessant om te lezen dat het in feite "afdankertjes" waren die hiervoor gebruikt werden.
Misschien kom ik ooit wel nog zo'n "afdankertje" tegen in mijn oude modellen-/rommel-doos tegen die hiervoor dienst kan doen?
I will follow this one...
 
Deze warme dagen hebben één voordeel: de verf droogt vlugger en dus kon ik de jeep body zowel een primer als zijn olijfgroen spuiten op 1 dag.

Paint.jpg

Het Italeri model is voorzien van een motor doch ik zal deze hier niet gebruiken en de motorkap dicht monteren.
 
Kleurtje zit er lekker op.
Ook interessant om te weten waarvoor deze gebruikt werd.
 
Vlugger dan verwacht en bijna geen tussen foto's maar deze jongen is afgewerkt.

Pre decals.jpg

Hier staat ie met een laag Klir er op en klaar om de eerste decals te ontvangen.
Bij het aanbrengen zal blijken dat, als je het ruitpatroon wil volgen, de grote decal op het dak iets afwijkt naar links. Bijgevolg zal je daar een klein beetje overhang hebben en rechts een klein stukje te kort.
Dit kon gelukkig aangepast worden met een beetje gele en zwarte verf.

Dan maar de eindfoto's genomen in buitenlucht:

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Het was een leuk tussendoortje en eens een kleurrijke jeep in de collectie, in feite ook de eerste met zijn canvas dak er op.
 
Heldere verschijning , vraag me wel af of de geel/zwarte vlakken zo mooi binnen de lijntjes waren gekleurd in die tijd. Maar er zullen toen wel betere schilders hebben rondgelopen dan nu ;)
 
Foto's zouden daar allicht duidelijkheid over kunnen geven; misschien ook over of het geblokte deel schoner is dan de onderzijde, afgezien van dat de onderzijde vanzelfsprekend vuiler wordt dan de bovenzijde wanneer het voertuigje zich door zompige grasvelden en zo beweegt. Het zou goed kunnen dat het geblokte deel meer aandacht kreeg bij de schoonmakers dan de rest, omdat het geblokte deel natuurlijk optimaal zichtbaar moest zijn.

Al met al een mooi resultaat, zeker voor een tussendoortje zoals je het noemt.
 
Mooie en kleurrijke GP.
Wellicht niet zo evident om deze zo te willen schilderen.. Lang leve decals ;)
 
Ik ben er nog maar één tegengekomen in Normandië

A Jeep 2.jpg

Er is een verschil in grootte in de vierkanten en deze jeep is ook volledig geel geschilderd.
Alles is in feite mogelijk bij deze "Follow Me" jeeps. Zelfs in modelbouwland zijn er verschillende types beschikbaar:

 
Vind het wel een leuke verschijning en deed me ook een beetje denken aan het Fordje?? van Guus Flater met die gele blokjes.

images
 
Je kunt nog overwegen om het canvas een verweerde tint te geven, zoals op de voorbeeldfoto die je in Normandië maakte: even de rest afplakken en een ultradun laagje zwarte verf over de kap airbrushen… dat zou het mogelijk nog iets realistischer maken.
 
Mooi werk maar op eerste zicht vind ik het canvas en bovenzijde ook wat te proper tegen de rest.
Vooral rond sluiting van capot, spiegels enz.
 
Ik kan mij alleen aansluiten bij bovenstaande opmerkingen betreffende het canvas. Is inderdaad iets te proper en niet echt in overeenstemming met een geverfd/gekleurd zeildoek. Voor de rest, mooi jeepje :-) .
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan