Hoofdsponsor

1/72 Italy, Gotic-linie.

Swaken

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 feb 2009
Berichten
3.441
Hey,

Na het afwerken van onze Dewoitine D520, kunnen we starten met iets nieuws..., iets dat in de lijn ligt van mijn tweede passie, bunkerarcheo.
Het is niet echt een bunker maar valt uiteraard onder de 'Ständige bau' daar er filtertoestanden en dergelijke aanwezig zijn. Mocht daar interesse voor zijn kan dit altijd wel eens bekeken worden hoe eens een uitleg te geven daarover.

Het is een pantherturm op zijn metalen onderstel geplaatst in de bodem ter bescherming van een toegangsweg ergens op de Gotic-linie in Italië. Er zijn twee mogelijkheden om een onderstel van een panthertoren in te bouwen, namelijk met en zonder een betonmantel. Deze ga ik in bouwen zonder een betonmantel omdat ik daarvan foto's heb in een of ander vuil boekske...., uiteraard heb ik in Italië zelf geweest om de serie te bekijken en te fotograferen van een onderstel met betonmantel. Echter omdat ik het diorama kort wil houden, je kent me he, ga ik deze maal hem inbouwen zonder deze mantel.

Wat hebben we al gedaan. Awel, veel, in die zin dat het onderstel met turm al gemaakt zijn. Het betreft een resinblok in tweeën gedeeld met zijn panthertoren. Ik heb gezorgd voor een metalen loop omdat deze mooier en rechter zijn. Het model is van Duitse makelij en komt van een of andere beurs uit een grabbeldoos...., deze die meestal op de grond staan en waar bijna niemand naar kijkt..., dat zijn de interessantste stukken.... ;)
We hebben het model wel wat opgekrikt met enkele scratchdelen daar er toch wel wat ontbrak aan het model.
Allez, wat voorlopige foto's , als me dat hier lukt...

1.JPG

2.JPG

3.JPG

5.JPG

4.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG

10.JPG
 
Dat zal weer een Swaken special worden, ik kijk er al naar uit !!
 
Weer eentje om te volgen.
 
Hopelijk heb je niet te veel moeten zagen in zo'n blok resin?
Gelukkig vallen grote blokken in deze mooie schaal nog mee 🤪
Tof project dat ik ga volgen..
 
Hey,

We zijn terug met wat afwerking hierbij van dat ding....
Het viel nog mee om dat hier bij te werken, er zat niet teveel op en ging redelijk, dan toch naar mijn maatstaven he...
Het geheel is gespoten met een dark yellow, opgelicht en daarna voorzien van een heel lichte 'zebra' camouflage met een tweetal soorten licht groen. De onderzijde van de toren, het 'woongedeelte' , is afgewerkt met 'rode primer', die ook op zijn beurt een aantal verschillende tinten heeft gekregen, kwestie van het wat attractief te laten lijken he....
Nadien is het 'verouderd' door middel van de olieverf dotjestoestanden. Zeer subtiel zijn er wat vuilaflopers aangebracht en wat regen/stofsporen.
Nadat alles is gedroogd konden we dit inplanten in het diorama, waar we nu aan bezig zijn.....

Allez wat foto's.....

12.JPG

13.JPG14.JPG15.JPG16.JPG17.JPG18.JPG19.JPG20.JPG21.JPG12.JPG13.JPG14.JPG15.JPG16.JPG17.JPG18.JPG19.JPG20.JPG21.JPG12.JPG13.JPG14.JPG15.JPG16.JPG17.JPG18.JPG19.JPG20.JPG21.JPG


Zoals je kan zien hebben we ook een kleine decal aangebracht aan de zijkant boven de ingang. Dit volgens documentatie uiteraard, maar het nummer is willekeurig gekozen en komt uit de sparebox.
Om het diorama op te bouwen gebruiken we als ondergrond de befaamde MDF plaat van 18 mm die wordt voorzien van schuine kanten, opgeschuurd en daarna voorzien zal worden van meubelkleuring. Uiteraard dit zal uitgevoerd worden wanneer de balsa zijkanten zijn opgesteld, kwestie van maar een keer te moeten schilderen he.... ;)
Voila se, we doen, gestaag verder....:)
 
Oeie..., ik heb dat hier twee keer staat en in het klein..... wat is er nu weeral gebeurt...
 
Dit kan ik tien keer en meer bekijken Swa.
Echt knap bezig weer.
Steeds weer die aandacht om zo knap te schilderen kan ik alleen maar bewonderen.
Volg verder met veel aandacht.
 
Blijkbaar deze update over het hoofd gezien.
Verfwerk op zijn Swakes hé, klein en subtiel. Vooral de toren vind ik heel geslaagd.
 
Hey,

Mercikes gasten....:)
Ondertussen iets verder gewerkt aan de dio-ondergrond. Papier-maché geplaatst, moet enkel nog wat opvulwerk verrichten in de hoeken langs de omkadering..., en alles al klaar gemaakt voor verdere afwerking.
Nadien wordt het aanbrengen van aarde en andere begroeiingen, maar da:s voor later. Ondertussen begonnen aan het voertuigje die erbij moet horen...., maar deze zak in de juiste topic worden gebouwd, in de militaire voertuigen....., er zal wel een draadje worden geopend.
Allez, wat fotokes....

IMG_1122.JPG

IMG_1123.JPG

IMG_1124.JPG

IMG_1125.JPG

IMG_1126.JPG

Allez, weer wat verder gekomen...., langzaam en zekers he.... ;) :)
 
Zo te zien zal het dus vermoedelijk een kapotte Panther turm worden want ze zouden geen Sherman zo dicht laten naderen hebben.
Vind je dio basis heel knap met al die uitsnijdingen, zeker dat deel aan de achterzijde van de turm.
 
JaJa word smullen en ga mee genieten van wat er komen gaat.
 
Ziet er veel belovend uit. Veel plezier ermee.
 
Zo te zien zal het dus vermoedelijk een kapotte Panther turm worden want ze zouden geen Sherman zo dicht laten naderen hebben.
Vind je dio basis heel knap met al die uitsnijdingen, zeker dat deel aan de achterzijde van de turm.
E, inderdaad, een achtergelaten pantherturm door het vlugge oprukken van de geallieerden. Er komen nog een tweetal figuren erbij, die echt wel heel knap zijn gesculpteerd. Maar da's voor later he....
 
E, inderdaad, een achtergelaten pantherturm door het vlugge oprukken van de geallieerden. Er komen nog een tweetal figuren erbij, die echt wel heel knap zijn gesculpteerd. Maar da's voor later he....
Had ook verborgen kunnen zijn achter begroeiing toch ?
 
Had ook verborgen kunnen zijn achter begroeiing toch ?
Dany,

Geduld makker, we zijn nog maar vertrokken met deze hier.... :)
Begroeiing moet nog volledig uitgevoerd worden maar da's voor later.....
 
Hey,

Ook hier hebben we niet stil gezeten uiteraard. We doen gestaag verder.
Ik heb wel eens moeten zien waar we geëindigd waren met de draadje. De volledige basis ik bijna zo goed als klaar.
We zijn begonnen met de 'ruwbouw' zijnde de rotsen aan brengen en daarna de aardewerken.

Op de rotsen liggen uiteraard verschillende kleuren om het aangenaam te maken om naar te kijken. Ook de aarde heeft een viertal tinten gekregen om tot een bevredigend resultaat te komen.

Nadien is de begroeiing aangepakt. Verschillende soorten van strooigrassen zijn gebruikt, 'toefkes' gras van mininatuur en Joefix om de grasmat aan te kleden, en dan wat varens aangebracht, hangende bladeren, enz....., alles voorzien van verschillende tinten kleuring.
Enkele 'dode' takken zijn eveneens voorzien.

Volgende stap in de bouw is nog wat mossen voorzien en moswashes aanbrengen, met uiteraard niet te vergeten wat stoffigheid om af te ronden. Dat moet nu nog wel gebeuren.

Allez, wat foto's om te verduidelijken.....

211.JPG

212.JPG

213.JPG

214.JPG

215.JPG

216.JPG

217.JPG

218.JPG

219.JPG

220.JPG

Vervolg in nieuwe post....
 
......, en uiteraard het vervolg nu....

221.JPG

222.JPG

223.JPG


... en zo moet het eruit gaan zien....

224.JPG

Voila se.....
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan