Hoofdsponsor

1/200 Infante Maria Teresa

ERVARING
Ondertussen toch al wel redelijk wat papier versnipperd...
BOUWWIJZE
Dit is de eerste bouw waarbij ik zelf de laser gesneden details maak.
BOUWBUDGET
Digitale kit kostte $14.75, verder wat lijm, papier en karton... that's it.
BOUWSTATUS
WiP
COMMENTAREN
Dat mag, zolang je maar geen rivetten gaat tellen of over de tint van een kleur valt.
Verdomme Danny dat is hier toch weer knap aan het worden
Marc
 
Verdomme mogen wij in Nederland nooit zeggen😉. Verdulme kan net. Maar inderdaad, mooi werk!
 
Omdat het me maar niet lukt om die leuning in karton te maken, heb ik het nu over een andere boeg gegooid.
Daarom probeer ik of het mogelijk is dergelijk fijn spul te printen met resin via een model dat ik in Fusion 360 heb aangemaakt ervan :

mini-Railing-in-Fusion.jpg


Over een 4-tal uurtjes weet ik het resultaat...
 
Succes 🤞
Wat is juist het probleem met de karton versie?
Als het de vorm niet wil behouden kan je anders proberen in vorm te maken en met CA lijm aanstippen. Het karton wordt dan hard en behoud de gegeven vorm.
 
Bedankt mannen, het probleem met de kartonnen versie is al die verschillende bochten en hoeken op die afmetingen maar zijn nu toch al een klein stapje verder :

IMG-0907.jpg


Niet perfect, maar werken met deze printer is nieuw voor me, en gezien de buizen slechts 0.4 mm dik ontworpen zijn, vind ik het geslaagd.

De leuning staat nu nog gewoon los om in het zonnetje te verharden in de juiste positie.
 
Dat is fijn geprint.
Ga je de bocht vooraan vervangen of herstellen?
 
Die zal ik gewoon herstellen, Beyond. Alles was perfect geprint hoor, maar er zijn zoveel supports die elk afgeknipt moeten worden dat het haast onvermijdelijk is dat er schade optreedt. Bij mijn pogingen om dit met karton te verwezenlijken ben ik er nooit in geslaagd het zo goed als dit te krijgen, zo zal het nu blijven.
 
Bedankt mannen, het probleem met de kartonnen versie is al die verschillende bochten en hoeken op die afmetingen maar zijn nu toch al een klein stapje verder :

IMG-0907.jpg


Niet perfect, maar werken met deze printer is nieuw voor me, en gezien de buizen slechts 0.4 mm dik ontworpen zijn, vind ik het geslaagd.

De leuning staat nu nog gewoon los om in het zonnetje te verharden in de juiste positie.
Dat is zeker gelukt. Het is mij ooit gelukt om tot 0.25 te komen, met dikkere staanders met supports, maar het ligt er dan erg aan hoe je het uitprint. Liggend, verticaal, schuin etc. En kwetsbaar. Uiteindelijk koos ik toch maar voor kartonnen railing van hmv. Anders moest ik een heel schip doen
 
Die zal ik gewoon herstellen, Beyond. Alles was perfect geprint hoor, maar er zijn zoveel supports die elk afgeknipt moeten worden dat het haast onvermijdelijk is dat er schade optreedt. Bij mijn pogingen om dit met karton te verwezenlijken ben ik er nooit in geslaagd het zo goed als dit te krijgen, zo zal het nu blijven.
Ik heb mijn programma voor supports zo ingesteld dat ze voor kleine onderdelen maar een heel dun kopje hebben. De helft of minder dan de standaard instelling. En een support per staander. Ook snij ik ze voorzichtig los voor het uitharden, dat gaat veel beter. Ze vallen er dan bijna vanzelf af. Hoe doe jij dat?
 
Ook ik verwijder ze voor het uitharden, maar zoals ik reeds eerder schreef, dit resin printen is heel erg nieuw voor me, dus ook de slicer me al z'n mogelijkheden is nieuw.
Als slicer gebruik ik overigens Lychee (die ook voor filamentprinters kan slicen, al is dat nog in beta-fase).
 
Ook ik verwijder ze voor het uitharden, maar zoals ik reeds eerder schreef, dit resin printen is heel erg nieuw voor me, dus ook de slicer me al z'n mogelijkheden is nieuw.
Als slicer gebruik ik overigens Lychee (die ook voor filamentprinters kan slicen, al is dat nog in beta-fase).
Prima. Tip: Probeer dan de instelling te vinden voor de puntjes van steunen (de spritse punt( en zet die eens kleiner. Ze zitten dan veel minder vast. De standaard staat meestal ingesteld voor printobjecyen die veel steviger moeten zijn dan ons werk. Ik gebruik chitibox. Maar: respect voor je railing, prima gelukt toch? En ik vind het knap dat het rondloopt (ik neem aan dat je het zo in vorm uitprint want bij mij knapt het als ik ga buigen), want dat vind ik heel lastig ontwerpen in Blender. Jouw 3d programma is volgens mij ook veel beter geschikt, maar ik heb er geen ervaring mee.
 
(ik neem aan dat je het zo in vorm uitprint want bij mij knapt het als ik ga buigen), want dat vind ik heel lastig ontwerpen in Blender. Jouw 3d programma is volgens mij ook veel beter geschikt, maar ik heb er geen ervaring mee.
Inderdaad Eric, de leuning wordt zo in de juiste vorm getekend en geprint. Zelf heb ik geen ervaring met Blender (hoewel ik het op mijn laptop heb staan), maar ik veronderstel dat Fusion360 wel beter geschikt is voor dit soort dingen (preciese technische ontwerpen), terwijl Blender dan weer geschikt is voor de meer "organische" vormen, modelleren dus.

Bedankt voor de tip, ik heb nog veel te leren wtb de instellingen, met mijn filamentprinter probeer ik zo veel mogelijk het gebruik van supports te vermijden, maar bij een resin printer is dat natuurlijk totaal onmogelijk.
 
Eindelijk zweeft de zwevende brug boven de "gepantserde" stuurhut, en de zonneluifel hangt er ook nog eens boven, alles behalve perfect uitgelijnd en recht, maar beter krijg ik het niet... gevolg van een tropische storm onderweg weg naar Cuba (Spaans-Amerikaanse oorlog) :
IMG-0908.jpg


Wordt nog steeds vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Indrukwekkend om te zien en wat een geduld om die leuningen te plaatsen.
Knap(y)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan