Hoofdsponsor

Heb ik een goed scheepsplan in handen ?

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Ik stelde me ooit de vraag, wanneer heb je een degelijk bouwplan van een schip in handen. We hebben het gedurende de jaren mogen ondervinden. Dat er af en toe echte instinker bij zitten, waar zelfs een jaren lang bedreven modelbouwer zijn weg in kwijt raakt.
- Werfplan, bestaat uit diverse plans groter dan /of A3 tekeningen.
- Scheepstekeningen uit het archief of een modelbouwzaak , vaak hertekent naar een bepaalde schaal. Van 1 tot vier vellen A3
- Lijntekening uit een boek, meestal klein en daarom onaangenaam om te vergroten.
Bij alle drie moet je uitkijken. Soms hebben werftekeningen speciaal aangebrachte maatverschillen, sommige ook niet en dat is mooi meegenomen. Bij archief en modelbouwzaak tekeningen zit het meestal goed, al schort er bij sommige gevallen iets met de al of niet doordrukte waterlijn en spantenbord plan. Vaak zit daarbij het waterlijnplan afgedrukt onder het boven zicht. Een leek vind er zijn weg niet tussen.
Onthoud, een spantenbord op een werf plan is meestal groter dan het model wat je wenst te bouwen. Via een copycenter laten verkleinen gaat dus vlotter dan een kleintje laten vergroten (lijnen worden dikke naarmate men vergroot)
Wanneer heb je nu een degelijk bouwplan voor een schip. Indien de lijnen van waterlijn en spantenbord fijn zijn weergegeven. Hoe fijner de lijn hoe beter het eindresultaat wat er zal uitkomen.
Hou altijd je eigen ik in de gaten. En vergeet niet de volgende zin indachtig te werk te gaan.
Meten is weten !

Volgende delen in aanmaak !
heb je er reeds een vraag over, zet er maar bij waarover.

Laatst bewerkt door een moderator:

pantani

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2007
Ik zou graag eens aan de hand van een scheepsplan een schip maken, en zal daarom dit topic hier zeer goed in de gaten houden, hoe een plan te lezen, hoe de maten af te lezen enz ....

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Ondertussen is het zo goed als behandeld en heb je het zeker al gelezen.

http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=10980

Je vraagt om samen te bouwen.
Dan moeten er eerst vragen gesteld worden.
- Hoe groot wil je die BOUNTY maken.
Waar wil je die maken, en dan al de rest van de achterliggende vraagstukken.

Zelf heb ik nog meer dan werk zat. Krijg alles zelfs niet afgewerkt wegens steed andere dingen die ertussen komen. Zoals het nieuwe clubje en aanhang.

Mvg,
swake

pantani

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2007
Hey Swake,
Dit is gewoon ter illustratie, deze ben ik aan het bouwen uit de bouwdoos, maar wou gewoon eens weten als dat een goed scheepsplan was, in die aard :)

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Daar moet ik in dit geval Ja op zeggen Dirk.

Amati gebruikt dan wel een vereenvoudigde scheepsplannen. Je hebt het bovenzicht van het lijnplan en een apart spantenbord.
Je zou bvb, het schip nog kunnen vergroten, maar, dan moet men kijken hoe de lijnstukken eruit komen.

Ben eens even gaan loeren naar jouw Bounty bouwproject.
Heb daar niet de aandrang een eerste commentaar op te geven Dirk. Ik denk alleen maar :-)
Als het je eerste scheepje is, goed bezig !
Later als ik het eens in het echt kan bekijken, gaan we eens de puntjes waar je kan verbeteren opschrijven.
Maar voorlopig, ik zou zeggen doe zo voort.

Mvg,
Swake

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Ondertussen verder kijkend ,

Had ik toch een eerste vraagje wat betreft de aangelegde zandstrook (hout) bij mij is dat de eesten kielgang (metaal)
Ik zie je gangen verjongen. En je stelde er onderwegen een vraagje over. Langst welke kant.
Als de volgende gang overslaagt. Bovenaan.
Als de aanleg gang de ander zijde opgaat. Onderzijde eerst verjongen. Je hebt de plankjes moeten aanduwen
En dan krijg je mijn doen. Die gang word eerst gebrand om de ronding te verkrijgen. een deel van wat je dan zou moeten aanduwen is dan weggewerkt.
het is maar hoe ik het doe.

De lijn die naar de verjonging toeloopt dient (denk aan een strooklijn) strokend uitgevoerd.
Ik zag op een van jouw beelden een plaat met twee latjes op.
Ik ga eens een tekeningetje maken waarmee een verjongde strooklijn goed af te werken is, zonder al teveel schuurwerk.
Even wachten, want Swake vandaag geen tijd meer. Maar kolt er aan.

Mvg,
Swake

pantani

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2007
Bedankt Swake, ben benieuwd naar die tekening, maar begrijp niet welke foto je wil zeggen, die plaat met twee latjes op.

bifcat

Well-known member
Registered
Lid geworden
7 nov 2013
Even de gaspedaal diep ingeduwd :-)

Je kan het latje schaven, schuren of vooraan de plank nog een gelijdingssysteem voor een freesje zetten.

attachment.jpg

Op het einde, door te kijken. Als het een rechte lijn vormd, dan heb je een perfecte strook gemaakt.
Ja Dirk, het is leuk om hulpmiddeltjes uit de hoed te toveren :-)

Mvg,
Swake

Bovenaan