Hoofdsponsor

1/72 Hawker Siddeley 125/600

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 14 december
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
Alle andere projecten waar ik aan werk liggen te wachten om gespoten te worden of liggen te drogen. Zelfs de crawler heb ik opnieuw aangepakt maar ook die ligt te drogen.
Mijn drang naar een nieuwe kit van een voertuig heb ik teruggedrongen naar een vliegtuig maar het moest simpel blijven en wat kan er in feite simpeler zijn om te bouwen dan een oude Matchbox kit?

Daarom back in time naar 1974, het jaar dat ik begon te werken en dat Matchbox de 3-kleuren kit lanceerde van het prototype en eerste serie vliegtuig van de Hawker Siddeley 125/600.

Boxart.jpg

Het is een bleke foto maar de boxart is niet beter, de tand des tijds heeft op het papier ingewerkt.

Toen was nog niet geweten dat dit ontwerp 125 een succes serie van luxe / privé jets zou inluiden. Gaandeweg werd het vliegtuig verbeterd en het zou uitgroeien tot één der meest succesvolle na-oorlogse Britse toestellen. Van deze jet wordt gezegd dat er al in musea stonden terwijl er nog nieuwe gebouwd werden door BAe (British Aerospace) die Hawker Siddely opgeslorpt had.

Terug naar de kit:

Instructies typisch voor Matchbox:

Instructions.jpg

Sprues in drie kleuren en een glaspartij:

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

Twee kleuren/decal opties. Indien mogelijk ga ik voor de RAF versie:

Colours.jpg

Benieuwd of die gekleurde onderdelen problemen gaan geven bij het spuiten maar we gaan er onze tijd voor nemen.
 
Die zag ik nog niet vaak (lees: nul keer) voorbij komen. Goed bezig!
 
Uwe stock word nog verleden tijd aan dit tempo:sneaky:
Mooi toestel en volg mee.
 
Alle andere projecten waar ik aan werk liggen te wachten om gespoten te worden of liggen te drogen. Zelfs de crawler heb ik opnieuw aangepakt maar ook die ligt te drogen.
Mijn drang naar een nieuwe kit van een voertuig heb ik teruggedrongen naar een vliegtuig maar het moest simpel blijven en wat kan er in feite simpeler zijn om te bouwen dan een oude Matchbox kit?

Daarom back in time naar 1974, het jaar dat ik begon te werken en dat Matchbox de 3-kleuren kit lanceerde van het prototype en eerste serie vliegtuig van de Hawker Siddeley 125/600.

Bekijk bijlage 430050

Het is een bleke foto maar de boxart is niet beter, de tand des tijds heeft op het papier ingewerkt.

Toen was nog niet geweten dat dit ontwerp 125 een succes serie van luxe / privé jets zou inluiden. Gaandeweg werd het vliegtuig verbeterd en het zou uitgroeien tot één der meest succesvolle na-oorlogse Britse toestellen. Van deze jet wordt gezegd dat er al in musea stonden terwijl er nog nieuwe gebouwd werden door BAe (British Aerospace) die Hawker Siddely opgeslorpt had.

Terug naar de kit:

Instructies typisch voor Matchbox:

Bekijk bijlage 430051

Sprues in drie kleuren en een glaspartij:

Bekijk bijlage 430052

Bekijk bijlage 430053

Twee kleuren/decal opties. Indien mogelijk ga ik voor de RAF versie:

Bekijk bijlage 430054

Benieuwd of die gekleurde onderdelen problemen gaan geven bij het spuiten maar we gaan er onze tijd voor nemen.
Ik voorzie dat je minder problemen zal tegenkomen dan met je bus. Wat extra lagen primer om het felle rood van die vleugels te maskeren. Willy.
 
Ik volg alvast zeker mee, Matchbox waren de kits waarmee ik opgegroeid ben, de kits in dit formaat had je in mijn jeugd voor 20 Frank (€0.5)... waar is de tijd gebleven.
 
Al een beetje opgeschoten met de cockpit:

Cockpit.jpg

De kleuren zijn pure gok maar je zal er toch zo goed als niets van zien. Voor alle zekerheid wat lood aangebracht in de neus.
De gordels zijn restjes filmrol.

Body Wings.jpg

De landingslichten in de vleugels heb ik uitgezaagd en enkele putjes gevuld. De raampjes in de romp zijn ook geplaatst.
Behalve de summiere cockpit is er geen interieur voorzien.
Volgende stap is het verlijmen van de romp en opschuren.
 
Toch alweer mooie vorderingen Erwin.
Tjah, een interieur zou ook niet veel zin hebben, door die piepkleine ruitjes zou je er waarschijnlijk toch niets van zien.
 
Denk dat het goed is dat je wat lood hebt toegevoegd, dit model zou zich gedurende de bouw we eens kunnen ontwikkelen als staartzitter.

Interieur is keurig op orde zo.
 
Dit is de eerste keer dat ik dat zie, zo'n driekleuren kit. Had dit een speciale reden? Hoe dan ook, dit is een kit die dateert van voor de tijd dat ik met modelbouw begon. Zo te zien zou je eigenlijk ook een museumpje kunnen opzetten met oude uitgaven :winking: .
 
Dit is de eerste keer dat ik dat zie, zo'n driekleuren kit. Had dit een speciale reden?

Wel, Matchbox is/was in de eerste plaats een speelgoedfabrikant en het beste gekend om zijn diecast autootjes waar we waarschijnlijk allemaal nog met gespeeld hebben.
Doorgaans waren zij gericht op de "pocket money" markt maar zij hadden ook duurdere modellen zoals de "Yesteryear" serie.

Toen zij de markt van de modelbouw betraden bleven zij gericht op de "pocket money" kopers en hun modellen waren dan ook niet duur. Wie had weinig geld maar veel verbeelding? Kinderen, en daarop hadden zij zich in het begin gericht.
Kinderen zijn niet altijd in staat om een model te schilderen of verf te kopen maar zij willen wel iets in elkaar steken waar ze vlug mee kunnen spelen.
Matchbox bracht daarom kits uit in 3 kleuren waarop je direct decals kon plaatsen en je had een kant en klaar model. Of het nu een tank was (meestal met een dio ondergrondje) of een vliegtuig of een auto, het maakte niet uit.

Tevens brachten zij veel "Oh so British" modellen uit waar we nog nooit van gehoord hadden. Een Hawker Fury, BAC Strikemaster, Percival Provost in de lagere prijsklasse of een Supermarine Stranrear, Victor of Privateer in de hogere klasse. Veel van hun modellen zijn tot heden nog steeds niet heruitgebracht door andere merken met grotere reputatie. Ik herinner mij nog heel goed dat, toen zij de Handley-Page Heyford uitbrachten, ik gespaard heb om die te kunnen kopen want dat was zo een ongewoon vliegtuig, nooit gezien.
In mijn stock steken er zeker nog 10-15 verschillende vliegtuigen en een 10-tal voertuigen.

Swaken zijn eerste modelbouw stappen waren met Matchbox kits en zelfs nu bouwt hij deze nog altijd, zij het natuurlijk veel verfijnder dan vroeger.
 
Laatst bewerkt:
Wel, Matchbox is/was in de eerste plaats een speelgoedfabrikant en het beste gekend om zijn diecast autootjes waar we waarschijnlijk allemaal nog met gespeeld hebben.
Doorgaans waren zij gericht op de "pocket money" markt maar zij hadden ook duurdere modellen zoals de "Yesteryear" serie.

Toen zij de markt van de modelbouw betraden bleven zij gericht op de "pocket money" kopers en hun modellen waren dan ook niet duur. Wie had weinig geld maar veel verbeelding? Kinderen, en daarop hadden zij zich in het begin gericht.
Kinderen zijn niet altijd in staat om een model te schilderen of verf te kopen maar zij willen wel iets in elkaar steken waar ze vlug mee kunnen spelen.
Matchbox bracht daarom kits uit in 3 kleuren waarop je direct decals kon plaatsen en je had een kant en klaar model. Of het nu een tank was (meestal met een dio ondergrondje) of een vliegtuig of een auto, het maakte niet uit.

Tevens brachten zij veel "Oh so British" modellen uit waar we nog nooit van gehoord hadden. Een Hawker Fury, BAC Strikemaster, Percival Provost in de lagere prijsklasse of een Supermarine Stranrear, Victor of Privateer in de hogere klasse. Veel van hun modellen zijn tot heden nog steeds niet heruitgebracht door andere merken met grotere reputatie. Ik herinner mij nog heel goed dat, toen zij de Handley-Page Heyford uitbrachten, ik gespaard heb om die te kunnen kopen want dat was zo een ongewoon vliegtuig, nooit gezien.
In mijn stock steken er zeker nog 10-15 verschillende vliegtuigen en een 10-tal voertuigen.

Swaken zijn eerste modelbouw stappen waren met Matchbox kits en zelfs nu bouwt hij deze nog altijd, zij het natuurlijk veel verfijnder dan vroeger.
Niet vergeten te vermelden, Erwin, dat heel wat van hun (Matchbox) kits, ook nu nog in de winkel liggen onder andere merknamen ; zowat alle 1/76 Revell voertuigen : Matchbox, de 1/72 HMCS Snowberry : Matchbox, en nog heel wat andere, ook onder andere merknamen.
 
Inderdaad Dany, Revell heeft er nog dit jaar heruitgebracht onder zijn logo.
De Snowberry heb ik bijna 30 jaar geleden nog gebouwd als de HMS Bluebell en deze staat nog altijd te pronken in een vitrinekast. Heb ook nog de 1/32 Lysander staan.
 
Even de tijd genomen om de vleugels te bevestigen.
Volgens de kit zouden de vleugeltips omhoog moeten staan, volgens mijn bescheiden informatie waren de vleugels bijna horizontaal. Daarom dus maar beetje geschuurd en aangepast en best tevreden met het resultaat.

Wings.jpg

Nu alvast maar kieren opvullen op opschuren.
 
Je mag zeker tevreden zijn Erwin, dat ziet er echt wel goed uit.... brengt me terug naar mijn kindertijd ; ik had toen namelijk een dinky toys exemplaar van dit toestel, ik zie het nog voor me.
 
Ziet er inderdaad al heel goed uit. Heb ook een beetje nostalgie naar de tijd dat ze die kits nog in de krantenwinkel verkochten. En ik maar zagen bij mijn moeder of ik nog een doosje mee naar huis mocht nemen en meestal lukte dat wel daar de doosjes bijlange niet duur waren.
 
Toch wel leuk die kleurtjes en inderdaad word gelijk weer jaren terug geslingerd naar de tubes lijm en in een middagje een model in elkaar gooien.
 
Blij te lezen dat deze kit jullie jeugdherinneringen weer boven haalt en ik moet zeggen dat deze leuk is om te bouwen.
Hier hebben we de staart geplaatst zonder problemen van de eerste maal goed.

Tail.jpg

Er was wel wat werk aan de motoren maar die zitten nu in de zwarte primer.
 
Deze jongen is gisteren en vandaag in de spuitcabine geweest.
De rode plastiek van de vleugels en staart was niet gemakkelijk weg te krijgen en er waren twee sessies grijze primer nodig om het deftig weg te krijgen.

Vandaag een laag witte primer er nog eens bovenop en wat zien we? Bij de grijze primer was het niet te zien, bij de witte blijkt dat er nog herstellingen moeten uitgevoerd worden. Terug naar af dus.

Witte primer.jpg

Hij is ondertussen geplamuurd en morgen kunnen we weer gaan schuren.
 
Deftig wat werk aan zo te lezen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan