Hoofdsponsor

1/72 Halftrack Tseva

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.400
Wat is dat nu weer?
Eerlijk gezegd kende ik dit voertuig ook niet en mijn eerste kennismaking ermee was toen ik de bouwdoos kreeg van iemand die stopt met deze hobby.

Boxart.jpg

De foto spreekt voor zich: het is een omgebouwde US M3 Halftrack in Israëlische dienst.
Het voertuig werd voorzien van een gepantserd dak dat tevens dienst doet als lanceerinstallatie voor een raket.
De raket dient enkel ter voortstuwing van een soort worst gevuld met explosieven en wordt afgeschoten in de buurt van een mijnenveld. Als de raket uitgewerkt is, valt alles op de grond en ontploft de worst waardoor een mijnen vrij pad gemaakt wordt.

De bouwdoos is van Model-Miniature, ook een mij onbekend merk maar ik heb gezien dat deze bijna niets anders uitbrengen dan Israëlisch materiaal op 1/72.
De kit is full resin en niet voorzien van een bouwplan of decals (toch niet in mijn doos).

Parts.jpg

In de doos steken 2 zakjes met daarin deze onderdelen die grondig moeten opgekuist worden alvorens deze bruikbaar zijn.
De onderdelen van het chassis lijken goed op deze voorzien in de Hasegawa kit en na even vergelijken, opkuisen en wat lijmen stak het chassis al in elkaar.

Chassis.jpg

Nu eerst goed laten drogen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De IDF kan aardig wat varianten op deze halftrack en dan hebben we het maar niet over de overige voertuigen best wel vindingrijk die jongens. Maar leuk kitje en kon ook deze uitvoering niet en een handleiding is zo te zien niet echt nodig :LOL:
 
Gaan we weer volgen he.
 
Wat is dat nu weer?
Eerlijk gezegd kende ik dit voertuig ook niet en mijn eerste kennismaking ermee was toen ik de bouwdoos kreeg van iemand die stopt met deze hobby.

Bekijk bijlage 423657

De foto spreekt voor zich: het is een omgebouwde US M3 Halftrack in Israëlische dienst.
Het voertuig werd voorzien van een gepantserd dak dat tevens dienst doet als lanceerinstallatie voor een raket.
De raket dient enkel ter voortstuwing van een soort worst gevuld met explosieven en wordt afgeschoten in de buurt van een mijnenveld. Als de raket uitgewerkt is, valt alles op de grond en ontploft de worst waardoor een mijnen vrij pad gemaakt wordt.

De bouwdoos is van Model-Miniature, ook een mij onbekend merk maar ik heb gezien dat deze bijna niets anders uitbrengen dan Israëlisch materiaal op 1/72.
De kit is full resin en niet voorzien van een bouwplan of decals (toch niet in mijn doos).

Bekijk bijlage 423659

In de doos steken 2 zakjes met daarin deze onderdelen die grondig moeten opgekuist worden alvorens deze bruikbaar zijn.
De onderdelen van het chassis lijken goed op deze voorzien in de Hasegawa kit en na even vergelijken, opkuisen en wat lijmen stak het chassis al in elkaar.

Bekijk bijlage 423660

Nu eerst goed laten drogen.
Deze variant nog nooit gezien Erwin. Willy.
 
Hoog tijd voor een update en we zijn raar genoeg goed opgeschoten hetgeen ik jammer genoeg van de Antonov niet kan zeggen.

Body.jpg

De body bestaat uit 2 grote delen, een achterpaneel en een achterdeur en het was serieus passen en meten om beide te laten aansluiten.

Dryfit.jpg

Dan maar eens een dryfit van de ombouwelementen die sterk moeten bijgewerkt worden.

Rocket.jpg

en de raket er bij gehaald.

Ik ben in het bezit geraakt van foto's van dit beest in actie alsook van zijn bovenbouw. Jammer genoeg mag ik deze foto's niet posten en hierdoor kan ik jullie niet tonen hoe het nu juist in elkaar stak met deze raket maar ik kan jullie wel vertellen dat de raket in feite binnen in het voertuig stak en niet er bovenop zoals te zien op de boxart.
Vermits het echter niet mogelijk is de bovenbouw aan te passen en ik er ook te weinig documentatie over heb, zal ik de raket presenteren bovenop het model, net als op de boxart.

All Parts 1.jpg

Hier zijn alle onderdelen verlijmd en gepresenteerd. De voorwielen staan in dryfit.

All Parts 2.jpg

All Parts 3.jpg

Kan jullie wel nog vertellen dat bij het afschieten van de raket niemand in het voertuig aanwezig was en dat alle deuren open stonden.

De openingen achteraan werden wel nog gedicht.
Morgen kan ie hopelijk in de primer.
 
taking shape , see you have got quite a bit done , looks good.
 
Daarmee moeten rijden lijkt al meer op en straf.
Veronderstel dat kap van voor omhoog kan om te rijden ?
Ik ga dit eens googlen want is echt wel en buitenbeentje.
 
Het was even zoeken Erwin maar heb deze gevonden die schijnbaar niet beschermd zijn en als dit toch zo moest zijn verwijder ik ze dadelijk.

262378220071011145247.gif632.jpg
 
Nog nooit gezien dit voertuig.

Op jouw foto Pascal is toch te zien dat de raket bovenop het dak lag.
Erwin, misschien is jouw foto met de raket binnenin dan in transport modus?
 
Wist niet dat deze foto's vrij waren, had nochtans goed gezocht.
De bovenste foto met de open achterdeur toont het einde van de raket welke binnen opgeslagen is. Het achterste deel is niet open, het is blijkbaar niet het einde van een raketmotor. Op het model in de kit zitten twee kleine uitlaten aan de zijkanten achteraan.

Het is de onderste foto (samen met een andere niet publiceerbare) die mij doet veronderstellen dat de raket van binnen uit werd afgevuurd. Hij moet immers een zware kabel meesleuren en ik zie niet goed in hoe dit kan gebeuren als hij op het dak ligt. Tevens is het dak plat en de raket rond en is er geen geleidingssysteem, hij zou er af rollen.
De rol van het opstaande stuk is mij onbekend, dit stuk is voorzien in de kit maar als ik het zou plaatsen dan kan de raket er niet meer op.

Ondanks dat dit een verouderd en uitgefaseerd systeem is, blijft het toch vragen oproepen over zijn werking. Maakt het spannend.
 
Nog zo iets raar , als ik dat hier allemaal zo zie weet ik toch weinig voor ne vent van 70 , maar allee ik ga deze ook weer lekker mee volgen en bijleren
doe rustig verder ik kijk ook rustig mee
Marc
 
Wist niet dat deze foto's vrij waren, had nochtans goed gezocht.
De bovenste foto met de open achterdeur toont het einde van de raket welke binnen opgeslagen is. Het achterste deel is niet open, het is blijkbaar niet het einde van een raketmotor. Op het model in de kit zitten twee kleine uitlaten aan de zijkanten achteraan.

Het is de onderste foto (samen met een andere niet publiceerbare) die mij doet veronderstellen dat de raket van binnen uit werd afgevuurd. Hij moet immers een zware kabel meesleuren en ik zie niet goed in hoe dit kan gebeuren als hij op het dak ligt. Tevens is het dak plat en de raket rond en is er geen geleidingssysteem, hij zou er af rollen.
De rol van het opstaande stuk is mij onbekend, dit stuk is voorzien in de kit maar als ik het zou plaatsen dan kan de raket er niet meer op.

Ondanks dat dit een verouderd en uitgefaseerd systeem is, blijft het toch vragen oproepen over zijn werking. Maakt het spannend.
Hallo Erwin, dat is een serieuze dikke kabel, ik veronderstel dat de reikwijdte van die raket beperkt was, ik zie ook geen vleugeltjes of roeren voor de besturing , raar geval. Willy.
 
Gezien de steekvlam vermoed ik toch dat die van het dak vertrok hoor.
Vind er niet echt info over en geef het op maar gezien de steekvlam en foto's gok ik op het dak
Nog een foto gevonden want mijn interesse is gewekt en het nut hoe om mijnen onschadelijk te maken .
Moest dat ding door kabel terug te trekken in zijn spoor de mijnen ontmijnen?


48605.jpg
 
Pascal in je vorige geplaatste foto's en dan de onderste is duidelijk te zien dat hij vanaf het dak word gelanceerd, wat de werking betreft denk ik dat hij een slang gevuld met explosieven meeneem in zijn vlucht die naderhand tot ontsteking word gebracht. In WW II hadden ze ook zoiets dacht ik?
 
De halftrack steekt ondertussen in de primer.

Primer1.jpg

Primer2.jpg

Morgen krijgt hij zijn Israëlisch zand kleurtje.
 
Gevolg de discussie of de raket nu op het voertuig lag of binnenin heb ik nog eens navraag laten doen bij een kenner van Israëlisch materiaal. Er werd mij bevestigd dat de raket IN de halftrack vervoerd werd EN dat die van daaruit afgeschoten werd; reden waarom alle deuren moeten open staan bij het afschieten.
De foto op de boxart is dus in principe fout.

Om die reden heb ik dan ook het laatste stukje uit de kit op het dak geplaatst alvorens de truck te schilderen.
Ik gebruikte hiervoor Israeli Tank Sand Grey, X810 van Xtracolor.

Paint 1.jpg

Paint 2.jpg

De raket heb ik, afgaande op de foto's, wit geschilderd met een zwart uiteinde.
Ik heb 2 voetstukjes uitgesneden uit een balkje balsa hout en zal deze zo presenteren.

De Tsefa moet nu nog wat weathering krijgen en een matte vernis.
 
Gevolg de discussie of de raket nu op het voertuig lag of binnenin heb ik nog eens navraag laten doen bij een kenner van Israëlisch materiaal. Er werd mij bevestigd dat de raket IN de halftrack vervoerd werd EN dat die van daaruit afgeschoten werd; reden waarom alle deuren moeten open staan bij het afschieten.
De foto op de boxart is dus in principe fout.

Om die reden heb ik dan ook het laatste stukje uit de kit op het dak geplaatst alvorens de truck te schilderen.
Ik gebruikte hiervoor Israeli Tank Sand Grey, X810 van Xtracolor.

Bekijk bijlage 423984

Bekijk bijlage 423985

De raket heb ik, afgaande op de foto's, wit geschilderd met een zwart uiteinde.
Ik heb 2 voetstukjes uitgesneden uit een balkje balsa hout en zal deze zo presenteren.

De Tsefa moet nu nog wat weathering krijgen en een matte vernis.
Ja Erwin dat is een intrigerende kit . Nog even en hij kan je indrukwekkende kollektie vervoegen . Willy.
 
Het is een raar (en in mijn ogen zelfs lelijk) ding, maar je hebt het toch wel mooi gebouwd. Ik heb pas zonet eigenlijk de discussie gelezen over de raket IN of OP het voertuig, en bij het nogmaals bekijken van de foto's denk ik zelfs dat de straalpijp van de raket door de achterdeur zichtbaar is op de eerste foto van de post van Pascal van 22 november.

Al bij al een buitengewoon ontwerp waarvan de kit blijkbaar niet helemaal met de realiteit overeen komt : als je goed naar de foto's kijkt zie je dat die schuin aflopende plaat boven de motorkap niet zichtbaar is bij de foto waarop er geen lancering plaats vindt, maar enkel op de actiefoto's van een lancering, wat mij doet vermoeden dat dit eigenlijk de voorkant van die pyramide-vormige opbouw is waarin de raket ligt, met als gevolgd dat die plaat niet op het model aanwezig zou mogen zijn als de opbouw dicht is.
Maar dat zijn natuurlijk maar vermoedens.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan ook nieuwere versies van dit systeem, de raket dient om de lading " dikke kabel" door/over het mijnenveld te leggen.
Deze word tot ontploffing gebracht als hij op de grond ligt, zo verkrijgt men een doorgang door een mijnenveld.
De russen hebben een soortgelijk systeem in koffers op het achterdek van sommige T versies. De Amerikanen hebben ook een model op basis van hun M1
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan