Hoofdsponsor

1/72 Halftrack Tseva

@ Dancooper: de plaat vooraan is groter dan deze die de raket afschermt. Ik denk dat ze die gewoon wegnamen voor het vuren.

@ Grijze Wolf: heel juist, ook de Britten hadden zo een systeem. De opbouw op deze Tsefa werd later op een aanhangwagen gemonteerd om van daaraf te worden afgevuurd.

De Tsefa kreeg wat verwering en een matte vernis. Wat mij betreft is deze afgewerkt.
Zeker geen winnaar maar wel een voertuig dat de aandacht zal trekken.

Ik heb hem voor de gelegenheid eens op een oude ondergrond geplaatst maar het is niet de bedoeling di in vignet te brengen.

Fin 1.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Blij dat deze ook afgewerkt is.
 
Het verhaal van de Tsefa krijgt nog een onverwacht staartje.
Na het beëindigen van een bouw post ik foto's hiervan op mijn FB profiel alsook op dit van Modelbouwen.be en van mijn club IPMS Gent. Op deze laatste kwam een reactie van een man die ik niet bij naam ga noemen maar die schrijft:

Over de kit zal ik mij niet uitspreken....
De raket zit degelijk in het voertuig.
Wij ( IDF combat engineer ) hadden er zo eentje in Libanon in 1982.
Het werd daadwerkelijk gebruikt om o.a. een hele straat "schoon te vegen" want aan wederzijdse kanten waren de appartements-gebouwen vol fedayin en plo strijders....

Ziehier "onze" Tsefa (aleph = rechthoekige behuizing). Je ziet duidelijk de MICLIC "in" het voertuig.
Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Ziehier de Tsefa Beth ( piramidaal-achtige constructie ).
De MICLIC is dezelfde.
Bij de Tsefa Beth komt de klep die de behuizing afsluit over de cabine / voorruit van de HT en beschermt dusdanig de bemanning.
De ontsteking gebeurt dan ook van binnen de bestuurders cabine....
Bij de Tsefa Aleph gebeurt de ontsteking extern en stappen de 2 bemanningsleden uit het voertuig...

Deze uitleg verklaart waarom, op één van de door mij ontvangen foto's die ik niet mocht publiceren, een man staat in een kapotgeschoten straat met de huls van zo een raket naast hem. Blijkbaar noemde zo een raket een MICLIC, het wapensysteem zelf TSEFA en in ons geval met de piramidaal-achtige constructie dus TSEFA-Beth.

De uitleg van de plaat die op de voorzijde van de halftrack werd gelegd bevestigd dan weer wat Dancooper opteerde maar duidt ook aan dat er dus nog een fout in de kit zit want de plaat over de motorkap in de kit is groter dan deze welke de raket vooraan afschermt. Tevens ligt de plaat tijdens het transport / rijden niet op de voorzijde van de halftrack.

Altijd leuk om weten en weeral iets bijgeleerd.
 
Door Philipson bericht zie ik dat ik de eind foto's nog niet gezien had.
Het eind resultaat is goed moet ik zeggen.
Vooral het voertuig vind ik knap geschilderd en verweerd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan