Hoofdsponsor

1/35 Grendel doet 't zelluf! (1/35 iets) [wip]

en met je mespasserding snij je ook 3mm styreen?

daarbij, met één schijfje zal het vast leuk werken, maar hoe doe je dat als je er 10~15 nodig hebt van variërende diktes en variërende doorsnedes? ga je die dan per stuk maken?
if so dan ben je wel een knap eindje langer bezig dan wanneer je eerst alle maten tekent, deze vervolgens uitknipt en even gladschuurt.

even vanaf m'n eigen knutselhoekje:

militairtje zei:
Mooi! Wat ik me afvraag, hoe maak jij nou eigenlijk die ronde onderdelen (zie pic), want ik probeerde laatst iets rond te maken, of t brak, of het werd ovalig, met bulten en dalen zeg maar :mrgreen:

speciaal voor jou een kleine howthe****doeshedothat :wink:

de rondjes zelf teken ik doorgaans uit met een cirkelmal en een vulpotlood. voor de ring mount heb ik de oorspronkelijke onderdelen gebruikt voor wegens omdat makkelijker, maar voor dit voorbeeld is dat efkes niet echt nodig. nou werk ik zelf met vrij luxe mallen en vormdingessen om zaken uit te tekenen (toch handig zo'n vrouw die een restauratieopleiding heeft gevolgd en daardoor niet alleen kan uitdeuken, auto's spuiten, behangen en schilderijen en plafondschilderingen kan herbeschilderen maar dus ook zat aan technisch tekenwerk heeft gedaan waardoor Hobbybob nu dus de beschikking heeft over boel veel luxe tekenmaterialen...), maar bij de hema, action, blokkert, marskramer of lokale boek- en bureau-artikelenwinkel zul je vergelijkbare malletjes ook vast wel moeten kunnen vinden voor niet al te veel europeseta's.

ennieweg, rondjes dus:

rondje.jpg


binnengat uitboren (het is behoorlijk van belang dat je van binnen uit werkt; als je eerst de buitenkant doet en daarna in het midden gaat hakken en breken dan is de kans op breken natuurlijk knap veel groterder :roll:):

rondje2.jpg


met een mesje nog meer overtollig spul verwijderen:

rondje3.jpg


...en vervolgens aan de slag met een halfronde vijl. aangezien die dingen taps toelopen heb je altijd eigenlijk wel de juist bollingsbreedte bij de hand en wegens een platte andere kant heb je in principe genoeg aan één vijltje voor deze klus en, mocht je niets in huis hebben, de goeiekoopste vijltjes zijn doorgaans verkrijgbaar bij de karwei/gamma/fixit/etc in de budgetbakken. zelf heb ik wat luxer spul aangezien ik behoorlijk van mening ben dat goed gereedschap het halve werk is, maar aangezien ik makkelijk lullen heb wegens ik hoef me niet zo heel druk om financieen te maken raad ik je aan om, mocht het net even wat anders voor jezelf te zijn, vooral voor de budgetbakoptie te gaan wegens mooi zat voor incidenteel gebruik.

rondje4.jpg


rondje rond zat dusmet de schaar de buitenkant te lijf gaan:

rondje5.jpg


...en aansluitend met de vlakke kant van de vijl de buitenkant bijwerken. probeer bij voorkeur BUITEN de lijntjes te vijlen zodat je de potloodlijn als vormvoorbeeld aan kunt houden:

rondje6.jpg


schuurpapiertje om de braampjes even weg te werken:

rondje7.jpg


en vervolgens even een gereedschapje in einander fabrieken; een schuurpapierken om een stokkie...:

gereedschapje.jpg



...waarmee je dus de binnenkunt nog even netjes af kunt maken:

rondje8.jpg


well, klara zo dus. werkje van nog geen 3 minuten voor dit voorbeeldje dus met een paar minuutjes extra moet het vrij eenvoudig zijn om een nog net even netter ringetje te fabrieken :wink:
 
Nou, en toen zat 'ie lekker thuis te zitten wegens hij mag niet zoveel bewegen van de doktert dus een mooi moment om nog even wat fotootjes weg te werken...

bij de laatste update geebeindigd bij het rugschild en rara waar gaat 'ie nu verder...?



inderdaad.

_______________________________________________________
_______________________________________________________
.....Het rugschild was al met al nog wel een vrij bewerkelijk geheel aangezien op de tekeningen waar ik mee werk het merendeel van de vorm wordt verborgen onder diverse details en daarbij bestond het geheel ook nog eens uit diverse lastig te berekenen hoeken waardoor ik, na een flinke tijd maar wat aangeklungeld te hebben met pen en papier, uiteindelijk besloot om maar aan de slag te gaan via het trial&error-systeem.

stapel stukkies met ruwweg de eindvormen aan mekander geplakt, nog wat opgevuld met reststukjes hier en daar, vooral niet te zuinig met de lijm geweest om de boel goed te laten versmelten en hatsa:


rugschild.jpg


nachtje laten drogen, het overschot aan plastic weggesneden/zaagt/knipt en met de vijl de ruwe vorm d'r uitgepeuterd:

rugschild2.jpg


en ter afronding nog wat meer plastic weggsneden en de boel in vorm geschuurd:

rugschild3.jpg


nou was het geheel dus net even iets minder hoog geworden dan eigenlijk nodig dus nog een extra plankie d'r opgezet om de boel op te hogen, maar wegens hoe dat werkt zouden jullie nu wel moeten weten heb ik mooi geen plaatjes gemaakt. waar ik dan weer wèl plaatjes van heb gemaakt is de aankleding van het rugschild en als eerste onderdeel werd er een bagagebakje gefreubeld:

bakje.jpg


aansluitend de ammobakken:

anno.jpg


met bijbehorende rekken:

ammorek.jpg

ammorek2.jpg


...en zo langzaamaan begon de boel wel een beetje ergens op te lijken:

tussendora.jpg


en na het aan de kant maken van de paar vierkante centimeters aan werkruimte die ik heb:

bende.jpg

ontbende.jpg


kon er verder worden gegaan met het verbinden van het rugschild aan het dak.
nou had ik dat dus al een poosje uitgesteld omdat ik uiteindelijk het geheel zo gebouwd wil hebben dat ik uiteindelijk alle grote delen weer uit elkaar kan halen om het schilderwerk te vereenvoudigen en eerst even rustig wilde nadenken over hoe ik dat het beste kon doen met het rugschild en uiteindelijk werd dat dus dit:

dakbak.jpg

dakbak1.jpg

dakbak2.jpg

dakbak3.jpg


het rugschild komt dus op 2 punten vast te zitten aan de rugplaat (voor nu met een klein drupje secondenplak waardoor de boel wat makkelijker te bewerken is) en middels het schuine deel op het dak (wat dan weer vastzit aan de rugplaat) vast te hangen aan de bovenkant.
met de ruwbouw daarvoor klaar vond ik het wel efkes mooi geweest voor wat betreft het cabinedeel en na voor de vorm nog even wat lamellen in het kontrek gehangen te hebben:

lamellen.jpg


...leek het me een mooi moment om te kijken of mijn denkwerk voor wat betreft de opbouw van de poten ook daadwerkelijk reeel was!

een van de doelen bij dit project is dus om het geheel uiteindelijk positioneerbaar te houden en dat houdt dus in dat alle scharnierende delen ook echt moeten kunnen scharnieren en de mechanica van het geheel wel enigszins moet kloppen. nou bestaan de poten uiteindelijk dus uit meerdere gewrichten (heup, 2 kniegewrichten en een enkel) en wil het geheel niet alleen positioneerbaar blijven maar ook nog in balans zijn, dan zullen ook de "beendelen" qua maat redelijk moeten kloppen. in het echie zouden er dan wel een bak computers worden gebruikt om de zaak in balans te houden, ik moet het doen met simpele natuurkunde en zonder pro-actieve oplossingen zeg maar :wink:

om te beginnen aan de slag met de dijbenen. nou was ik natuurlijk al aan het voorbereiden geweest met het bouwen van de gewrichtstrommels voor de heupen en de dijbenen zaten dus ook al vrij rap in elkaar:

dijbenen.jpg

dijscharnier.jpg


het scharniersysteem weer hetzelfde als bij de rugscharnier en dus opgebouwd uit staafjes en kogels. kiek 'm dansen, kiek 'm dansen...:

danswerk.jpg

ondersteund.jpg


wel een beetje aan de korte kant natuurlijk en vooralsnog stond het geheel netjes overeind door het op de grond leunende schaambeen, maar na wat verlengwerk...:


in_balans2.jpg

in_balans.jpg


leek het geheel aardig in balans.
best wel erg saai allemaal natuurlijk wegens erg boel veel recht toe, recht aan, maar het tweede beendeel was al wat leuker om te maken. allemaal vrij basic middelbare school handvaardigheidslessenniveau maar...:

ene.jpg

tweee.jpg

driee.jpg

viere.jpg


...dan heb je ook wat. eigenlijk is er maar één van de delen netjes uitgetekend en de overige 3 heb ik vervolgens simpelweg uitgetekend door het eerste deel te omlijnen. vervolgens de kopieeen ruwweg uitgeknipt en vervolgens met een drupje secondenplak alle 3 de delen één voor één aan het net uitgewerkte deel vastgezet en ze per stuk met een vijl netjes in dezelfde vorm gevijld. resultaat:

kopietjes.jpg


wat tussenschotjes regelen en aan de buitenzijden met een stukje styreen de boel wat verdikken en de zooi aan mekander plakken:

opleukpootjes.jpg


en na een stripje plastic rondom geplakt te hebben:

dijbeen_klara.jpg

dijbeen_klara2.jpg


...was het tijd om wat pezen aan te gaan leggen. in eerste instantie net een slagje te dun:

peeswerk.jpg

toch_maar_dikker.jpg


maar dat was natuurlijk snel te verhelpen. de "pezen" zorgen in dit geval natuurlijk voor extra stevigheid voor wanneer straks het hele gewicht van het bovendeel op de poten komt te hangen en gaat er voor moeten zorgen dat het apparaat niet spontaan door de knietjes zakt uiteindelijk. voor nu werkte het in ieder geval al prima en stond de boel nog steeds in balans:

balanceren.jpg


wat iets minder goed bleek te werken was het scharniersysteem. of nou ja, het werkte wel prima, maar was toch vrij kwetsbaar en met name doordat de boel erg regelmatig weer uit elkaar gehaald en opgebouwd moest worden en hierdoor de lijmverbindingen het behoorlijk te verduren kregen en ik meerdere keren de pennen opnieuw vast moest lijmen aan de kogels.

tiet veur wat neeuws te verzinnen dus!

eerst de oorspronkelijke scharnierdelen weggewerkt:

kwetsbaar.jpg


via interpret bij een kralenwinkeltje voor een knaak en een bos wortels een zakje of tig aan holle, ronde kralen in diverse maten gekocht:

nieuwe_bestelling.jpg


en kijk aan:

stevigerder.jpg


staafje styreenbuis vanaf de ene en een staafje messing vanaf de andere kant en aan beide zijden een druppie secondenplak om de boel in mekander te houden. iesse siempel :wink:

moest er natuurlijk nog wel even worden geopereerd:

gaten_hakken.jpg


maar ach, een dekseltje aan het eind doet wonderen :wink:

operatie_geslaagd.jpg


oh, op de close-ups zal je vast al wel hebben gezien dat ik qua afwerking hier en daar wel wat steekjes heb laten vallen maar dat zijn allemaal zorgen-voor-morgen; voor nu ben ik me vooral bezig aan het houden met het mechanische deel van het geheel en de afwerking komt later wel zeg maar :wink:

nou ja, tijd voor wieters te gaan:

wieters.jpg


en 't werkt ook nog:

werkt_ook_nog.jpg

rondom.jpg


en toen werd het pas ècht interessant!
de bovenbenen waren vrij simpele scharnierdelen maar de schenen, enkels en voeten waren toch wel net een stukje gecompliceerder. eerst voor de vorm een stukje geregeld om te kijken hoe de scheenbenen zo'n beetje zouden moeten gaan komen te zitten:

scheenbenen.jpg


...waaruit al snel bleek dat de tweede dijbeendelen niet ruim genoeg waren opgezet om het scharnierende deel van het scheenbeen ruimte genoeg te geven dus eerst die maar weer uit mekander gesloopt en aan de slag gegaan met een vijl:

slopen.jpg


herplakt:

ruimte.jpg


en vervolgens een stapel verse stukjes gebakken:

meer_stukjes.jpg


beetje opgeleukt en samengevoegd:

meer_stukjes2.jpg


en kiekt 'em mooi op wacht staan :cheesygrin:

op_wacht.jpg


..of op de wc zitten :D

wc.jpg


volgende stap: het voetwerk:

voetfun.jpg

voetfun2.jpg

voetfun3.jpg

voetfun4.jpg

voetfun5.jpg

voetfun6.jpg


...en het werkt nog ook:

werkende_voetjes.jpg


de voeten hangen dus eigenlijk in de zuigerdingessen die aan het scheenbeen vastzitten en het scheenbeen zelf is dan weer uitschuifbaar wat zorgt voor demping.

en nog steeds zit het met de balans wel goed volgens mij:

kippenpoot.jpg


...maar als geheel...:

met_steun.jpg


meer buizen- en stangenwerk dus!

buizen_en_stangen.jpg

buizen_en_stangen2.jpg

buizen_en_stangen3.jpg

buizen_en_stangen4.jpg

staan_doet_ie.jpg


pootjes nog even voorzien van zooltjes voor wat meer grip:

halve_zolen.jpg


voor de afwisseling nog maar weer wat stukjes gefabriekt:

weer_eens_stukkies.jpg


en vervolgens dus ook voorzien van wat spatschermpjes:

schildjes.jpg


volgende knutselronde gaat besteed worden aan òf de armen òf de pantserplaten voor de poten, maar voor nu staat het geheel er in ieder geval zo bij:

staandeweg.jpg

staandeweg2.jpg




_______________________________________________________
_______________________________________________________



bis am nachsten!
 
WOW, hij mag al gezien worden Gren. Knap stukje scratch weer en begrijpelijk uitgelegd.
Mooie vorderingen en benieuwd naar het vervolg (na je recuperatie dan toch... veel beterschap overigens).

Mark
 
Hermetiet, en dat schud je er zo ff uit?....... Petje af hoor.
 
Tjesuz man, wat is dat hier allemaal!
Dat is pure magie kerel wat jij hier uit je mouw schudt.
Proficiat, ga dat hier blijven volgen want ik zit op het puntje van mijn stoel.
Grt Nicolas
 
ja man dan lijkt bootjes bouwen tog net iets makelijker te zijn.

heel erg mooi wat je laat zien
 
thx all :wink:

vandaag eindelijk zelfstandig m'n bed uit kunnen komen en wegens ik had die matras onderhand wel voldoende gevoeld maar eens even een uurtje of 2 in de schuur rondgehangen. de boel doet nu dus allemaal mooi boel veel zeer enzo dus niet echt erg veel trek in het schrijven van een update, maar een paar losse plaatjes online gooien moet wel kunnen wel :wink:


verse_voetjes.jpg

beenbeplating1.jpg

beenbeplating0.jpg

beenbeplating.jpg


voetschilden vervangen en begonnen aan de beenbeplating dus...
 
Erg indrukwekkend inderdiet! En de uitleg van de rondjes gaat zeker nog van pas komen ;)
 
Na vriend Peter volgepropt te hebben met een paar borden boerenkool en hem aansluitend flink heb laten mishandelen door de dochtert bleek het al weer tegen 9 uur te lopen en had ik eigenlijk weinig zin meer om nog de schuur in te duiken.

mooi moment om dus maar eens even een paar fotootjes weg te werken dus!

_______________________________________________________
_______________________________________________________
De laatste update was dus zo'n beetje gebeeindigd met een op eigen poten staande powerkip en om heel eerlijk te zijn heb ik sindsdien wat minder vooruitgang geboekt dan gehoopt :(

...maar toch maar efkes wat laten zien :wink:

de eerste klus die ik me had voorgenomen was het vervangen van de teenschilden op de voeten wegens die had ik er eigenlijk alleen maar even voor de functionaliteit opgezet de vorige keer; door hoe het hele scharniersysteem werkt functioneren de teenschilden als echte tenen en zorgen deze daadwerkelijk voor balans en zonder deze schilden kukelt het geheel al bij het minste of geringste ondersteboven!
nou lijken op de tekeningen die ik gebruik de teenschilden erg groot, maar als je kijkt naar het formaat in verhouding met andere delen van de onderbenen dan lijkt dat een vertekening van zaken te zijn doordat de tekeningen zelf vanuit een kikkerperspectief gemaakt zijn. ze moesten dus wel een slagje groter dan de tijdelijke schilden maar ook weer niet zo groot als ze op de tekening lijken.

vrij eenvoudige constructie:

nieuwe_neusjes.jpg


en terwijl dat lag uit te harden begonnen aan de beenbeplating. erg veel vormen en hoeken ook hier weer en gelukkig kon er ook veelvuldig gebruik worden gemaakt van reststukjes die ik in grote hoeveelheden heb rondzwerven en hoewel het er in eerste instantie uitzag als een stapeltje willekeurig aan mekander geplakte stukkies...:

beplating.jpg

beenbeplating1.jpg


...was het na wat vijl- en schuurwerk al wat duidelijker hoe en wat de bedoeling was:

beplating2.jpg


nog wat gefreubel:

buitenplaat.jpg


stukskes samengevoegd..:

beenbeplating0.jpg


en maar weer eens hmmmmmm..:

beenbeplating.jpg

verhouding_klopt_niet.jpg


op de één of andere manier leek het allemaal toch niet echt lekker te kloppen. poosje goed de voorbeelploatiens bekeken en verreck! de bovenbenen zijn gewoon veuls te lang in verhouding!

hacken ende sagen:

hack.jpg


placken:

shortened.jpg


ook de beenschilden ingekort:

schild_verkort.jpg


en wegens toch bezig ook maar een vastbindsysteem gemaakt:

vastbindsysteem.jpg


wat in de praktijk dan weer hier voor moet zorgen:

ophanging.jpg

ophanging2.jpg


en na vervolgens de boel weer efkes te hebben opgebouwd....

beter_zo.jpg


...durf ik eigenlijk wel te stellen dat het inmiddels toch wel wat beter lijkt te kloppen allemaal!

aansluitend de onderbeenbeplating wat verder vormgegeven, een ophangingssysteempje gefabriekt en hier en daar wat opruimwerk gedaan:

onderbeenplaat.jpg

onderbeenplaat2.jpg

onderbeenplaat3.jpg

legs_complete.jpg


en hatsa:

tussenstanderigheid.jpg

leg_armor2.jpg


hier en daar nog wel wat slordigheidjes, maar niets wat een stukje schuurwerk uiteindelijk niet verhelpen gaat :wink:

om de boel verder af te maken ook nog wat knieschijfjes gefabriekt:

kneecap2.jpg

kneecap3.jpg

kneecap4.jpg


en zie ze eens mooi hangen :cheesygrin::

hangende_knietjes.jpg


mooi zat voor nu en zo langzaamaan tijd om eens wat armwerk te gaan verrichten. nou kan ik daar honderdduuzendmiljoenmiljard plaatjes aan besteden maar eigenlijk...:

arms1.jpg

arms2.jpg

nog_meer_armen.jpg


hebben jullie dit allemaal al eerder gezien bij de heupen :wink:

de boel aan mekander geplakseld en wat eerste detaildingessen gemaakt:

vormen.jpg

armbekledings.jpg


zowaar ook nog wat kant-en-klaar stukkies uit de rommelbak gebruikt wegens waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:

vulling.jpg


en een beginnetje gemaakt aan de onderarmen:

onderarm.jpg

onderarm2.jpg

onderarm3.jpg


en ook hier weer een gevalletje "ik ben het niet helemaal eens met de verhoudingen" nadat ik de boel weer eens had samengevoegd om het geheel als geheel te kunnen zien:

te_lang.jpg


nou lijkt het in eerste instantie wel redelijk kloppend, maar als je de tekeningen wat beter bekijkt en je je realiseert dat er ook nog allelei armschilden en schiettoestanden aan moeten komen te hangen dan blijken de bovenarmen in verhouding te lang te zijn waardoor de bewapening en de schilden (door het lage ellebooggewricht) in de weg komen te zitten van de heupen. maar weer eens zagen:

inkorten.jpg


zoals je ziet niet supernauwkeurig, maar da's niet zo heel ernstig van belang aangezien de twee delen niet rechtstreeks op elkaar worden gelijmd maar ik meestal gebruik maak van een "plamuurlap":

operatie_geslaagd2.jpg


door dat plaatje (in dit geval 0,25mm dik) aan beide zijden flink in te smeren met lijm wordt het een vrij weke bende en wanneer je deze vervolgens tussen de twee delen plakt en het geheel goed aandrukt wordt het zachtere plastic van de plamuurlap in alle ontstane oneffenheden geperst. vervolgens de boel een dagje goed laten drogen en met wat schuurwerk heb je vervolgens een 100% herstelde las.

voor de tussendora:

tussenklara.jpg

tussenklara2b.jpg


de ellebogen zitten nu dus ruim boven de heupen en zelfs als daar straks de wapens aanhangen zou het allemaal prima moeten passen.

en nu ik het toch over wapens heb...

efkes zonder tekst wegens het wijst zichzelf volgens mij:

gatling_begins.jpg

ringetje1.jpg

ringetje2.jpg

gatling_begin.jpg

rommelbak.jpg


(...en hier mist eigenlijk een foto...)

armbasis2.jpg


op de niet aanwezige foto had je kunnen zien hoe ik een ring af had getekend op de "trommel" en die vervolgens aan het uitvijlen was maar helaas dus.

:cheesygrin:

de buis die uit het midden steekt gaat door de ronde bus heen en steekt in een gat in het vierkante blok achter de trommel (ja? volgen we het nog?) waardoor het geheel roteerbaar blijft en rondom die centerbuis gaan dus de stevigheidsplaten voor de daadwekelijke lopen komen. zoiets zeg maar:

gunz1.jpg

gunz2.jpg


oh, en wegens ik heb zo onderhand wel voldoende styreen versneden om met redelijke zekerheid te kunnen zeggen dat ik nog wel eens vaker wat van dit soort werkjes zal gaan doen leek het me wel een slim plan om toch ook eindelijk maar eens zo'n apparaat aan te schaffen:

nieuw_speeltje.jpg


hoewel ik me tot nu toe prima heb kunnen reden met een staalliniaal en wat mesjes is een stukje gemakkelijkheid natuurlijk ook wel leuk en daarbij zit er een hele bult snijwerk aan te komen op niet al te lange termijn (ammo belt anyone...?) dus een beetje tempo kunnen maken bij dronewerk gaat ook wel fijn zijn :wink:

tweede armske:

tweede_arm.jpg


bietjen vormen doen:

in_vorm_schuren.jpg


efkes bekijken voor de zoveelste keer:

handen_omhoog.jpg


nog wat gatlingdetails extra gemaakt:

gatling_details.jpg


en voor nu.....:

ph34r.jpg


ligt het knokmachientje in deze staat op de werkbank te liggen al wachtend op verdere aankleding.....


(en ja, ik ga waarschijnlijk op den duur nog eens een blik werpen op die teenschilden :wink:)

_______________________________________________________
_______________________________________________________



bis am nachsten!
 
Hij begint echt wel vorm aan te nemen nu Gren...
Je kan haast zijn/haar bestuurder in de cabine zien zitten die van daar uit alle bevelen geeft.
Prachtig om volgen en te zien hoe je steeds weer verbeteringen aanbrengt.
Kijk al uit naar het vervolg van deze "kip"...

Mark
 
Zeer mooi, doe je hem niet weg ? Of geen zin om een 2de te maken ? :D
 
d'r gaat vrij zeker een tweede komen aangezien dit een compleet leerproject voor me is wegens nog nooit eerder gedaan, maar dan wordt het waarschijnlijk wel een ander model.
ik heb ook nog een 6-wielig voertuig in gedachten en nog wat andere mechmogelijkheden dus er zal vast nog wel meer komen uiteindelijk... :wink:

tja, en wegdoen...eerst het geheel maar tot een goed einde zien te brengen en kijk ik wel weer verder; ik ben op zich niet heel erg gehecht aan de eindproducten maar wegens dit is een eerste probeersel kan ik 'm uiteindelijk maar zo wel willen behouden :wink:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan