Hoofdsponsor

1/32 Grendel bouwt een Cadeautje!(Trumpeter Avenger) [DONE]

G

Grendel

Guest
Grendel bouwt een Cadeautje!

En dan ook maar weer eens wat van mijn kant!

Nou heb ik de afgelopen tijd niet zo heel erg veel actief gebouwd wegens er kwamen wat operaties en bijbehorende herstelwerkzaamheden langs, maar één van de modellen waar ik nog wel een beetje mee aan de klungel ben geweest (en welke ik uiteindelijk zo onderhand ook klaar heb staan) is Trumpeters 1/32 TBF-1C Avenger.
Nou ben ik zelf niet zo'n fan van 1/32 modellen omdat ze boel veel plek in beslag nemen wanneer eenmaal gebouwd (..en ook tijdens het bouwen trouwens) maar zo heel soms moet een mens toch ook eens een uitzonderingetje maken leek me zo, en al helemaal als er dan ook nog eens een verhaaltje aan zo'n model vast zit..

Toen ik destijds m'n eigen forumpje oprichtte kreeg een van onze regelmatige posters doordat hij bijna bij iedereen die wat kits te koop aanbood wel wat kocht al snel de bijnaam "Mark de Gier" en toen hij van mij een keer wat doosjes wilde overnemen bleek Mark zowaar in dezelfde woonplaats als ik te wonen en na een voor beiden interessante deal te hebben gesloten werden (en worden, trouwens) er met enige regelmaat wat emmers koffie uitgewisseld waarbij natuurlijk regelmatig de modellen werden besproken die hij graag nog eens zou willen bouwen. "willen" inderdaad want ondanks zijn enthousiasme en dat er honderden kits werden ingekocht, was 'ie stiekem nou niet echt een heel erg begenadigd bouwer om eerlijk te zijn en was er nog een hoop te leren voordat 'ie al z'n droomprojecten zou kunnen verwezenlijken.

Maar ach, met de tijd komt de ervaring en met de ervaring de handigheid en met de handigheid vaak uiteindelijk de mooiste modellen..

...maar helaas liep het voor Mark dus net even anders. Zo'n twee en een half jaar geleden kreeg 'ie opeens te maken met hevige epileptische aanvallen 's nachts en na onderzoek bleek dat er een tumor van het formaat pingpongbal in z'n hoofd zat waardoor er opeens toch wel wat stress ontstond op vele vlakken. Uiteindelijk is Mark zo'n 2 jaar geleden uiteindelijk geopereerd waarbij het grootste deel van het tumorweefsel is verwijderd, maar door de locatie van de tumor is er natuurlijk wel aardig wat overig weefsel uiteindelijk ook beschadigd en na een half jaar revalidatie kwam het er toch eigenlijk wel op neer dat 'ie half-zijdig verlamd was en modelbouwen dus niet echt meer tot de mogelijkheden zou gaan behoren. Ander bijkomend probleem was dat er naast de verlamming ook een verstoring in de prikkelverwerking was ontstaan (als we aan het kletsen zijn in de keuken en iemand draait een kraan open is 'ie het hele gesprek meteen kwijt..) waardoor tv kijken en computers gebruiken ook niet echt meer mogelijk was en da's ook gelijk één van de redenen dat 'ie op de fora niet meer actief meetiept en hoogstens af en toe op feestboek via z'n telefoon een berichtje plaatst.

Maar goed, Mark had dus een voorraad van vele honderden dozen bij elkaar gekocht die dus niet meer gebouwd konden gaan worden en aangezien alles stukje bij beetje verkopen voor hem niet te doen was heb ik zo'n beetje zijn hele inventaris overgekocht wegens ik sta nog wel eens op een beurs ;)

...en dan heb je dus zo'n megastapel extra dozen in huis en dan herinner je je een flink aantal modellen die hij graag nog had willen bouwen en vind je modellen waar al een klein beginnetje aan is gemaakt en waarvan je weet dat hij ze niet meer af gaat kunnen bouwen, tja....

dan mot iemand anders het maar voor 'm doen, toch?
:wink:

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Grumman TBF Avenger

De TBF/TBM Avenger, een Amerikaanse torpedo-, bommenwerper, die tijdens de Tweede Wereldoorlog dienst deed in het gebied rond de Stille Oceaan. De Avengers waren gestationeerd op vliegkampschepen en op militaire vliegvelden die onder de Amerikaanse marine stonden. De Avenger werd ontwikkeld als opvolger van de Douglas TBD-1 Devastator die rond 1939 verouderd raakte.

De Avenger was gebouwd en werd gebruikt als torpedo-, verkennings- en bombardementsvliegtuig. Het was één van de beste toestellen van de Amerikaanse luchtvloot. Als bombardementsvliegtuig kon de Avenger één torpedo of 1.500 kg bommen meenemen. Als verkenningsvliegtuig had het een camera en vuurpijlen aan boord. Het toestel was, net zoals de Grumman F4F Wildcat, stevig van constructie en tamelijk beveiligd tegen kogelinslagen voor de piloot en zijn bemanning. Hij leek ook wat robuustheid en constructie betreft, op zijn andere broer de Douglas SBD Dauntless. De piloot bleef op zijn plaats zitten, maar de overige twee bemanningsleden hadden meerdere taken aan boord. Zo kon de navigator, achter de piloot zittend, ook onderaan zakkend, de camera bedienen en de bommen of torpedo op een doel richten.
De boordschutter zat achter, in de ronde schutterskoepel, voor de aanvallende vliegtuigen, maar kon ook onderaan het vliegtuig, met het boordgeschut vuren naar grond- of scheepsdoelen. Voor een luchtgevecht met de Japanse jagers was de Avenger te traag en niet wendbaar genoeg. Niettemin was ze ruim bewapend om zich te verdedigen. Tijdens een aanvalsactie werden de Avengers door Amerikaanse jachtvliegtuigen enigszins beschermd.


______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

Normaalgesproken begin ik een verslag meestal met wat sprue-shots, maar buiten dat er dus al een beginnetje gemaakt was aan deze kit zat er dusdanig veel plastic in de doos dat ik al snel een plaatje of 13 nodig ga hebben om alles te laten zien. En wegens ik heb nu al meer dan 45 plaatjes uitgezocht die ook nog beschreven moeten worden....

jammer dan:)

..en dus deze keer alleen maar een ploatien van 't dooske:

dooske.jpg


en voor het idee dan toch maar wel een plaatje van alle after market zooi die ik voor dit ding heb gebruikt:

extra_stukkies.jpg


eigenlijk alleen een paar verse wielekes dus want die raamplakkers zijn bij dit soort veelramige glasbakken eigenlijk zo'n beetje verplicht wat mij betreft :wink:


zoals gezeit was er al het een en ander aan geklungeld:

al_wat_gedaan.jpg


maar ach; met wat voorzichtig breekwerk, wat ovenreiniger en wat dasty leek dat me geen echt onoverkomelijk probleem
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

En dat bleek het inderdaad ook niet te zijn!

ondanks dat de lijm er nogal kwistig overheen gekwast was, was met wat voorzichtig wrikken en "wiebelen" het merendeel van het al gelijmde spul vrij eenvoudig los te krijgen en voor de stukken waar dat minder goed werkte of de boel echt te vast zat werd er gewoon een verse laag lijm gebruikt om het plastic weer zacht te maken waarna ook de echt hardnekkige delen uiteindelijk ontkoppeld konden worden. hier en daar wel wat lichte schade:

strippen_en_fixen.jpg


maar met wat rommeltjes uit de styreenvoorraad was dat vaak al snel gerepareerd.

strippen_en_fixen2.jpg


uiteindelijk ga je van het motorcompartiment toch al niet al te veel meer terug zien, dus heel superprecies hoefde het toch allemaal niet te worden en ging het allemaal meer om het idee natuurlijk :wink:

Ook de motor was al voor een groot deel opgebouwd en hoewel het praktischer was geweest om 'm in delen te spuiten is zo'n motor in 1/32 dusdanig groot dat met wat voorzichtig sproeien het niet al te ingewikkeld bleek om d'r wat kleurtjes op te krijgen zonder d'r een kliederbende van te maken:

motor.jpg

motor2.jpg


en natuurlijk leent deze schaal zich er wel erg voor om hier en daar wat extra details toe te voegen dus gelijk ook maar een spinnewebje gefabriekt. voorzichtig gaatje boren in de ring, ijzertouwtjes d'r inprikken, gaatjes boren in de cilinders...:

motor3.jpg


...en de hele boel in mekaar freubelen:

motor_klaar.jpg


voor het frame waar de motor aanhangt heb ik vervolgens niet zo heel erg m'n best gedaan (sterker nog, achteraf gezien had ik welke vorm van aankleedwerk dan ook achterwege kunnen laten wegens je ziet d'r nooit meer iets van terug) en op een verdwaald ijzerkabeltje en wat verf na...:

blokophang.jpg


leek het me mooi zat.
Well, en daarmee was eigenlijk het merendeel van het herbouwwerk ook gelijk gedaan. in het bommenruim waren ook al wat deeltjes gelijmd maar die gingen verder niet in de weg zitten en na dus wat meer verf in de rondte te hebben geslingerd en gelijk ook maar wat BlingBling-sap..:

verse_kleurtjes.jpg


...kon er begonnen worden met de rest van het interieur. Al met al best wel veel onderdelen en een behoorlijk drukke toestand:

druk_interieur.jpg


maar ook hier weer het gebruikelijke probleem met vliegtuiginterieurs; als eenmaal de romp dicht zit ga je d'r geen drol meer van zien :roll:
Nou ja, was dit model voor mezelf geweest had ik waarschijnlijk alleen wat basiskleurtjes overal opgekiept en alleen de zichtbare delen wat beter onder handen genomen, maar tja, 't is bedoeld als cadeautje dus dan is het ook zo wat als je je d'r een beetje makkelijk van afmaakt :cheesygrin:

Aan de slag volgens het gebruikelijke recept dus maar. de boel zwart sproeien om wat meer met kleurnuances te kunnen spelen, vervolgens met groen en geel aan de slag:

groene_geitjes.jpg

kleurtjes_klara.jpg


een laagje oliekledder d'r over, laten drogen en uitborstelen:

oliekledder.jpg

uitgewerkt.jpg


beetje drybrushen, wat detaildingetjes een ander kleurtje geven:

van_binnen.jpg

van_binnen2.jpg

van_binnen3.jpg


en inderdaad zie je d'r uiteindelijk dus geen k*t meer van terug:p

romp_dicht.jpg


wat trouwens een leuke feature van deze kit is, is dat de vleugels opklapbaar zijn en dat er een vrij realistisch scharniersysteem aanwezig is:

romp_dicht2.jpg


maar zoals bij zovele kits met bewegende delen (en helemaal bij dit soort grote jongens) kunnen dit soort constructies niet zo heel erg goed tegen zwaartekracht en ben je uiteindelijk beter af door de boel toch maar gewoon vast te zetten. voordeel van zo'n scharniergebeuren is natuurlijk wel dat het de hanteerbaarheid tijdens het freubelen een beetje opkrikt doordat je de vleugels achterwege kunt laten tot een later stadium en je het ding wat makkelijker vast kunt houden.

Qua plakwerk al met al verder weinig ingewikkelds en na niet heel erg veel tijd stond er eigenlijk al dit op de werkbank:

plakt_leuk_door.jpg

bouwen_klara.jpg


...en na het dichtstickeren van de ramen:

eindstand.jpg


kon er al met het grote verfwerk begonnen worden. ook hier eerst weer zwart:

zwart_en_groen.jpg


(wat een stuk meer werk was dan ik gewend ben met m'n gebruikelijke 1/48 modelletjes..)
gevolgd door een eerste laagje wit:

eerste_wit.jpg


...waardoor je goed kunt zien waarom ik graag werk op een zwarte ondergrond; met zwart als basis kun je erg veel verschillende kleurschakeringen aanbrengen zonder steeds met verf aan het mengen te moeten en zelfs in zo'n saaie kleur als wit kun je dus relatief eenvoudig wat diepte aanbrengen:

tweede_wit.jpg


vervolgens een blik grijzegeit opengetrokken:

ook_grijs.jpg


en na het spuiten van een goeie laag blingsap kon er gestickerd worden. lekker grote lappen dus leek gelijk al heel anders allemaal:

plakkerts.jpg


en na wat droogtijd om de decal softener rustig z'n werk te kunnen laten doen de boel uiteindelijk afgesloten met een niet kinderachtige laag glimmerij:

kleurtjes_af.jpg


nou, en toen moest er dus gedroogd worden. en dan bedenk je je zo een dagje of twee, maar dan komt er werk en dan komt er vakantie, en dan is het opeens kerst en dan oud en nieuw en dan zit je opeens even in het buitenland, en ineens moet je onder het mes en voor je het weet is het dan opeens eind februari.

:roll:

nou ja, de verf en de p+ waren onderhand in ieder geval al wel droog zeg maar :cheesygrin:

aan de klieder met olieverf:

oliekliederij.jpg


lekker smeerzakken met boel veel kwasten en orenstokers:

lekker_viezerikken.jpg


en op dat grijs valt het misschien niet zo heel erg op hóe ranzig de boel d'r bij stond tijdens het kliederen, maar op wit...:

viezerikken2.jpg


ziet er altijd weer heerlijk dramatisch:"OH MIJN GOD, WAT DOE JE NU!!!!!" uit, maar met wat zelfvertrouwen, white spirit, penselen, orenstokers en keukenrol komt het uiteindelijk allemaal vanzelf weer goed :wink:

viezerikken3.jpg


nog wat laatste klusjes hier en daar in de vorm van matte lak spuiten, detaildingesjes een kleurtje geven en ramen uitpakken..:

uitgeviezerikt.jpg


glaswerk plaatsen, de boel op poten zetten:

laatste_klusjes.jpg


hier en daar nog wat chippies d'r tegenaan kliederen, wat uitlaatviezigheid spuiten, roestvlekje hier en daar, antennetouwtje spannen, vleugel op z'n plek plakken en...:

uitgepakt.jpg


...volgens mij:

klara01.jpg

klara02.jpg

klara03.jpg

klara04.jpg

klara05.jpg

klara06.jpg

klara07.jpg

klara08.jpg


IS KLARA KLAAR!

en gewoon om nog even de enormigheid van dit model te laten zien...:

dagdag!.jpg



(...en hier gaan jullie het voor voorlopig maar weer even mee moeten doen :wink:)

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________



gren out
 
Laatst bewerkt door een moderator:
damn das een mooi project! das al es een cadeau om te krijgen :D prachtig!
 
Mooi verhaal achter deze bouw, en de bouw doet zelf natuurlijk niet onder...
 
Hey,

Terug een mooi Grendel-verhaal met bijhorend model.....😊
Een zeer mooi cadeau om te krijgen zou ik zo zeggen.
 
Pfffff Alweer sprakeloos:wow:

Ik moet nog veel oefenen als ik dit zie:$
Een heel mooi gebaar om dit voor je vriend af te bouwen, zal een schitterend cadeau zijn.

Grtz.

Luc8)
 
Wauw, das een mooie geworden!
Mijn complimenten.

gr
Thiery
 
WOW dit is prachtig
Echt deze heeft iets geweldig net echt , hoe dat ge het kunt is voor mij een raadsel , echt ik sta verstomd
Marc
 
De details aan de binnenkant zijn subliem en ben echt onder de indruk van het geheel grt Pascal
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan