Hoofdsponsor

Anders / onbekend Grenadier Napoleon

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.676
Wederom een poging van buste met meer durf in variatie en kleuren.
Macro is altijd verschieten maar we doen ons best.

DSC02927.JPGDSC02928.JPGDSC02925.JPGDSC02923.JPGDSC02922.JPGDSC02918.JPGDSC02914.JPGDSC02912.JPG
 
Heel goed begin Pascal maar (laatste foto) staat zijn linkeroog (rechts op de foto) niet te veel opzij?
Hij heeft in ieder geval een vermoeide indruk.
 
Goed, voor wat ik zie.

Je doet jezelf geen cadeau met macro foto's, maar dat wist je al.
Houd de figuur ongeveer 30 tot 40 cm voor je en beoordeel dan wat je ziet, wat je nu doet is afbreuk van je goed werk.
Veel van de bruuske lijnen en overgangen die je nu ziet zijn waarschijnlijk in het echt niet of nauwelijks te herkennen.
Het wordt beter als je meer schildert, en de overgangen worden vloeiender. Ook zul je je eigen stijl ontwikkelen, een figuur na schilderen kunnen velen er een eigen karakter aan geven is veel moeilijker.
Je kleuren keuze vind ik goed, je moet wel oppassen dat het niet te vuil overkomt. de graad tussen juist genoeg en erover is zeer smal.
Je foto's hebben een lichte gele waas, licht waarschijnlijk aan de lichtverhoudingen of het toestel of apparaat dat je hebt gebruikt.

Goed bezig in ieder geval, verheug me al op de volgende foto's.
 
Bedankt mannen.
Na lange tijd toch afgeraakt.
Dank u Jan en blijf mijn best doen.
De huidskleur in het gezicht is wat lichter gemaakt omdat de kleur met de handen te veel verschil vertoonde.
Vroeg of laat kan het zijn dat ik hem gewoon weer opnieuw doe maar voor nu ben ik tevreden.


DSC03124.JPGDSC03126.JPGDSC03129.JPGDSC03130.JPGDSC03131.JPGDSC03132.JPGDSC03134.JPGDSC03138.JPGDSC03139.JPGDSC03141.JPG
 
Vind dit een knap resultaat, niet alleen de soldaat maar ook de vlag mag best gezien worden, is best een geduldig werkje geweest volgens mij.
 
Prachtig Pascal, ik doe het je niet na.

Heb toch een vraagje: Het gezicht ziet er redelijk oud uit of toch getekend door barre tijden. Zijn handen daarentegen zien er jong uit, zou je daar nog iets aan doen?

Het is een hele mooie buste die de liefde van de soldaat voor zijn "tricolore" duidelijk naar voor brengt, hij koestert en streelt bijna de vlag.
 
Sterk, vind ik zeer goed gedaan.
Het zijn de kleine dingen die nu nog het verschil maken, maar dat is kritiek op hoog niveau.
Ik zou hem zeker niet opnieuw doen, daarvoor is dit reeds te goed.
Maar verbeteren kan je hem nadien altijd als je je erbij comfortabeler voelt, en de schrik om het te verprutsen door ervaring is weggewerkt.

De opmerking van Erwin is correct, maar valt onder de kritiek op hoog niveau. Ook de nagels als je vuile nagels schilder is er automatisch ook de donkere rand aan het nagelbed. Zoals gezegd het zijn vanaf nu de kleine dingen die het verschil maken. Maar over zo een dingen vallen enkel mierenn**rs en rivetten telers. En daar hoor ik niet bij, dit is zonder meer een goed stuk en mijlenver van je eerste stappen bij het figuur schilderen verwijdert.

Grts Jan
 
Buiten wat al genoemd is vind ik het een mooie geworden (y)
 
Dank u.
Wat me gerust stelt is het feit dat dit de opmerkingen zijn die ik verwachte omdat ikzelf kan zien dat daar nog veel oefenwerk aan is.
Heb inderdaad mijn tijd genomen om deze te schilderen en begrijp nu tenminste wat ik aan het doen ben.
Denk dat ik Jan nu ook begrijp wat hij bedoelde met geklieder goudkleur in zijn topic.
Toen ik dacht dat de vlag af was zag ik na wat foto's te maken vele schilvers goudkleur op plaatsen waar ik niet ben geweest met die kleur en kon dit gaan retoucheren .
De handen zijn een hele uitdaging en zal die zeker nog aanpassen als ik er klaar voor ben want is echt wel moeilijk.
Heb wat foto's van dichtbij gemaakt om uit te leggen wat ik geprobeerd heeft.
Om te verouderen zal ik nog meer met kleuren moeten gaan werken vermoed ik en de streepjes die ik probeer te maken zullen heel wat fijner moeten worden.
Het vuil onder de nagel valt wat ongelukkig en zwart was een verkeerde keuze zie ik nu ook.
DSC03157.JPGDSC03158.JPGDSC03159.JPGDSC03160.JPG
Het wondje op zijn vinger was een foutje in de resin die ik te laat zag en er een wondje van gemaakt wat ik dan wel weer goed vond.
Sta verstelt wat jullie zien en opmerken door jullie ervaringen maar ik ben daar wel goed mee en weet gelijk waar ik moet naar kijken om te verbeteren.
Maar de handen zullen jullie nog veel geduld moeten hebben want daar zal ik nog veel en veel oefenwerk aan te pas komen.
Plezier aan het schilderen heb ik zeker wel en dat is goed om verder te proberen.
Prettige feestdagen en veel knutsel en schildersplezier.
Groeten Pascal
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan