Hoofdsponsor

1/35 GRB: ZiS-3 (M-42)

STARTMOMENT:
07-12-2022, 19:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
11-01-2023, 19:00u.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.418
Ik had mij voorgenomen om enkel kits op 1/72 te bouwen tijdens deze groepsbouw maar ga hier even van afstappen.
Na het beëindigen van de ZiS-5V truck wou ik toch iets om er achter te hangen en een duik in de stash leverde mij dit anti-tank kanon op.

Boxart.jpg

Het is een eerder simpele kit en het is de bedoeling om deze te bouwen als getrokken stuk geschut, de figuren zullen niet gebouwd worden en eventueel toebehoren bij het kanon kan als lading dienen in de truck.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies zijn typisch Italeri, simpel en duidelijk.

Parts.jpg

Er zijn slechts 2 sprues waarvan 1/4de gewijd aan de soldaten.

Stukje geschiedenis:
Bij de inval in Rusland hadden de Soviets de basis van dit type 76,2 mm kanon reeds in dienst. De Duitsers veroverden er veel van en namen deze zelf in dienst doch aangepast aan de Duitse munitie. Het werd gebruikt als anti-tank geschut PaK 36 (r) maar ook als veldgeschut FK 39 (r). Deze laatste had kleinere wielen en een andere geschutsmantel.
De Russen verbeterden het wapen echter en zo kwam men bij deze versie, het model 1942 (M-42). Een andere toepassing van dit wapen is de installatie van het kanon zelf in de T34-76 tank die de Duitse tanks kon doorboren vanop een afstand van 1500 - 2000 meter.

Waarom nu reeds een 2de kit in deze groepsbouw?
Wel, ik verlies veel tijd met droogtijden voor de Opel Blitz bus en voorzie mij aan nog enkele problemen bij het plaatsen van het interieur en de spatborden.
De MIL helikopter vraagt momenteel veel schuurwerk rond de cockpit en ik ben er nog niet aan toe om de Caterpillar crawler weer op te nemen (maar dat komt zeker nog).
En tenslotte is dit een simpele kit dus, waarom niet?
 
Eigenlijk zou je volgens de groepsbouwregels pas aan de volgende kunnen beginnen als je de vorige hebt afgerond, maar als ik nadenk waarom we die regel hadden ingevoerd dan is dat vooral om mensen te beschermen tegen al te groot enthousiasme en het overzicht verliezen (en dus meerdere projecten die zouden kunnen ‘stranden’) dus persoonlijk zie ik geen probleem wanneer je alvast met deze start. Het gaat toch vooral om het bouwplezier en je argument van droogtijden snijdt hout.
 
Roy, daar had ik niet op gelet maar als het anders moet dan zet je deze maar bij de gewone militaire bouwsels.
 
Zoals gezegd, geen probleem om 'm binnen de groepsbouw te doen.
 
Veel plezier in deze en volg.
 
Niks voor mij maar toch kijken en genieten
Suc6
Marc
 
Succes met deze, ligt op mijn stapel af te werken projecten, maar om dan op een artillerietrekker te monteren (Zis-30)
 
We zijn er aan begonnen.

Slede.jpg

Bovenaan de slede waar het kanon op rust, in het midden een zuiger en onderaan de as voor de wielen.
Ik had de beide helften van het kanon ook al verlijmd maar dit moet herdaan worden.
 
Ik ga het noteren, hoe laat ben je begonnen ongeveer?

Succes met de bouw, denk dat deze heel wat makkelijker binnen die 5 weken kan.
 
Ik kan bij deze bouw geen stappenplan volgen en spring een beetje van het één naar het ander.
Heb het kanon opnieuw moeten losmaken en opnieuw verlijmen maar nu is het in orde.

Kanon.jpg

Bovenaan het kanon, links onder de benen en rechts de mantel.
Alles ligt nu te drogen en morgen doen we verder.
 
Goed begin Erwin. Ik denk dat het een verstandig uitgangspunt is om de bouwvolgorde te onderwerpen aan logica die niet altijd terug te vinden is in de instructies.

Ik heb de bouw in de deelnemerslijst erbij gezet en de begin- en eindtijd toegevoegd.
 
Ik kan bij deze bouw geen stappenplan volgen en spring een beetje van het één naar het ander.
Heb het kanon opnieuw moeten losmaken en opnieuw verlijmen maar nu is het in orde.

Bekijk bijlage 429964

Bovenaan het kanon, links onder de benen en rechts de mantel.
Alles ligt nu te drogen en morgen doen we verder.
Neem je tijd Erwin dat loont zich. Willy.
 
Bedankt om te volgen.

Het is in ieder geval geen moeilijk model, mocht ook wel eens.

Chassis.jpg

Het chassis (als ik het zo noemen mag) stak vlug in elkaar en met het kanon er op werd het al direct heel herkenbaar.

Vandaag dan verder gewerkt aan het plaatsen van instrumenten en toebehoren, opkuisen van de banden en alle kleine stukken die er komen bij kijken en opeens had ik dit:

Firing 1.jpg

Firing 2.jpg

Voor de gelegenheid op een groen ondergrondje. De wielen staan nog los en het is de bedoeling dat dit kanon zal getrokken worden achter de ZiS-5V.

Trans 1.jpg

Trans 2.jpg

Heb deze zojuist in de grijze primer gespoten en nu mag hij een nachtje drogen.
 
Knap modelletje, had ik niet verwacht eigenlijk van Italeri zo.

Eenvoudige bouw na iets ingewikkelds als die Roden kit, moet een oase van ontspanning zijn.
 
knap gedaan , ik ken er wel niet veel van maar het ziet er wel knap uit hoor
 
Bij het aanbrengen van de primer heb ik weer eens geëxperimenteerd met 2 kleuren: een zwarte primer onderaan en een grijze van boven.

Primer 1.jpg

Primer 2.jpg

Benieuwd of je nog het verschil zal zien nadat deze zal gespoten zijn.
 
Als je niet te dik gaat met de verf zie je dit altijd in mijn ervaring.
mooi stuk in ieder geval.
 
Al een mooi begin Erwin.
Succes.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan