Hoofdsponsor

1/72 GRB: ZiL-131 Army Truck.

STARTMOMENT:
13-04-2023, 22:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
11-05-2023, 19:00u.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Met de mislukking van de Maultier is er gelegenheid om een andere 1/72 kit te bouwen.
Keuze viel deze maal op een 1/72 kitje van ICM, een ZiL-131 legertruck.

Boxart 1.jpg

Ik zou hem graag uitvoeren zoals hij te zien is op de boxart, namelijk in dienst van de UN. Ik heb reeds een aantal UN voertuigen in deze schaal en zo kan ik de collectie wat vergroten.

Boxart 2.jpg

Volgens Scalemates zou deze versie uitgebracht zijn in 2000.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies zijn duidelijk en goed leesbaar.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

De onderdelen zitten op 3 sprues, de banden op 2, één klare met de typische gebogen voorruit, een aparte cabine uit één stuk + interieur. Het decal vel is eigen aan al de versies van deze vrachtwagen uitgebracht door dit merk.

Er is weinig opkuiswerk en zoals te zien zijn sommige stukken heel fijn. Lijkt mij een goede kit te zijn.

Stay tuned...
 
Ik ken ICM alleen van de 1/35- en 1/24-modellen, maar blijkbaar hebben ze dus ook een 1/72-sectie.

Succes met de groepsbouw, misschien de laatste deelname. Let op, je hebt in plaats van 5 weken slechts 4 weken. Maar des te interessanter de uitdaging he.
 
Veel succes Erwin, alweer een specialleke, in mijn opinie althans.
 
Alweer een speciale kit en onderwerp , veel succes en plezier bij de bouw.


Greetzzzz Modest.
 
Ik ken ICM alleen van de 1/35- en 1/24-modellen, maar blijkbaar hebben ze dus ook een 1/72-sectie.

Succes met de groepsbouw, misschien de laatste deelname. Let op, je hebt in plaats van 5 weken slechts 4 weken. Maar des te interessanter de uitdaging he.
We hebben ook weleens een 48uurs bouw gehad en daar werden er ook modellen gereed afgeleverd dus 4 weken is een verwennerij :ROFLMAO:

Erwin succes.
 
Zeker waar Ron. En de vorige out of box-bouw was ook 4 weken dus het moet te doen zijn.
 
We zijn gestart op 14/04/2023 om 1600 uur.

Vlotte start, de kit bouwt heerlijk weg. Beetje flash en toch enkele stukken zoals de uitlaten die heel fijn zijn en dus heel voorzichtig moeten behandeld worden. Maar na een paar uurtjes werk stak het chassis in elkaar.

Chassis.jpg

Ook de cabine werd opgekuist en het interieur aangebracht.

Laadbak.jpg

Hierna was het tijd voor de laadbak. De boxart toont een voertuig met dekzeil maar dit is blijkbaar niet voorzien in deze kit. Er moeten wel nog zitbanken aangebracht worden.

Wielen.jpg

ICM heeft de halve wielen voorzien van een specifieke soort kop/groef bevestiging waardoor je de tekening van de banden altijd in de juiste positie hebt. Je moet er maar aan denken.

Morgen zal het chassis gespoten worden.
 
Het gaat nog altijd vlotjes.
Chassis gespoten met behulp van spuitbus Spectrum zwart (Action), de wielen met spuitbus Tamiya TS-82 Rubber Black.
Beide benzinetanks ook geplaatst en vooraan het rek voor het reservewiel.

Benzinetanks.jpg

De cabine werd wit gespoten (spuitbus Spectrum) en voorzien van zijn ruiten en koplampen. Lang geleden dat het plaatsen van ruiten nog zo vlot ging op een 1/72 model.
Ondertussen ook de laadbak al gespoten. Het gaat vlot, zou deze week afgewerkt moeten zijn.



Cabine.jpg
 
gaat de goede richting uit ..... natuurlijk, wat anders :-)
 
Het wit op de spatschermen is niet opaak. Eigenlijk zou ik het niet zo laten. Ik meen dat dit met een vorig wit model van jouw hand ook al een issue was. Heb je al eens Tamiya wit geprobeerd?
 
Het wit op de spatschermen is niet opaak. Eigenlijk zou ik het niet zo laten. Ik meen dat dit met een vorig wit model van jouw hand ook al een issue was. Heb je al eens Tamiya wit geprobeerd?
Dat vorig model dat je aanhaalt was gespoten met Tamiya wit en het was die verf die reageerde op de warmte van mijn handen.
Ik zal het zeker nog eens bekijken. Nu is het wel zo dat die witte UN verf doorgaans geen lang leven beschoren was en snel wegsleet. Moest dus regelmatig herschilderd worden, zo is mij toch gezegd door enkele militairen.
 
Tsja als je mijn eerlijke mening wilt horen… dat laatste (slijtage) ziet er toch heel anders uit dan dit. Maar het is natuurlijk wel zo dat dit jouw model, jouw keuze is. Het gaat er uiteindelijk om of je zelf tevreden bent met het resultaat, ik kan je alleen op dit soort details wijzen.
 
Ik volg Roy hier wel in. Lijkt dat die witte spuitbus erg dunne verf is met weinig dekking.

Ik zou eerst een laag tamiya witte primer spuiten, die dekt goed.
 
De opmerkingen van Roy en Michel indachtig heb ik de cabine en de laadbak een andere laag verf gegeven. Geen Tamiya maar deze maal een spuitbus Vallejo. Het resultaat is beter dekkend.

Nieuw wit 2.jpg

Nieuw wit 1.jpg

Tevens van geprofiteerd om het voertuig samen te stellen.
Nu moeten er enkel nog de kleine stukken op, enkele retouchkes zoals op het linker voorwiel, de decals en een wash.
Eind deze week zal die waarschijnlijk afgewerkt zijn.
 
Nou ja, tegenovergestelde ervaringen! Bij mij moest Vallejo plaats maken voor Tamiya.

Hoe dan ook… veel beter dit!
 
Wat mij betreft is deze afgewerkt. Einde bouw 23/04/2023 om 1630 uur.

Op het gevaar af om een witte kleur zwaar te bezoedelen met washes, heb ik het heel basic gehouden.
De UN kentekens werden aangebracht waarbij er één toch moest vervangen worden maar gelukkig nog enkele andere ZiL-131 trucks in de stash welke hetzelfde decal vel hadden.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Hij mag nog even poseren met zijn andere UN vrienden alvorens hij verdwijnt naar het museum in gezelschap van de Bedford.

UN 1.jpg

UN 2.jpg

Eén Zil-131 afgewerkt, nog 2 te gaan maar zal niet meer voor de groepsbouw zijn.
 
Lijkt me een bijzonder geslaagde representatie, de washes zijn al gauw overdone op deze kleur inderdaad. Gefeliciteerd met dit resultaat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan