Hoofdsponsor

1/72 GRB: Russisch mobiel radiostation RSB-F

STARTMOMENT:
24-02-2023, 20:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
31-03-2023, 20:00u.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.418
Had vandaag weer last van een bouwhonger, de drang tot bouwen ...
Drie projecten in de running maar alle drie in één of ander stadium van schilderen of afwerking en dan begint die honger weer op te steken.

Slachtoffer van dienst is opnieuw een Rus uit WO2, opnieuw een GAZ truck maar deze maal geen ACE kit.
Ik val terug op een bouwdoos van het merk Zebrano, schaal 1/72, plastiek en resin standaard in de kit.
De volledige titel betreft "Soviet movable airfield radiostation RSB-F" wat neerkomt op een mobiele vliegveld radio wagen uitgerust met RSB-F radio. Het voertuig zelf betreft een 3-assige GAZ-AAA truck met een houten opbouw.

Boxart.jpg

Zoals te zien op de boxart zou dit een Very Limited Edition betreffen wat waarschijnlijk terug slaat op de resin onderdelen. Als ik Scalemates goed begrepen heb zou de basiskit een ontwerp zijn van het merk UM.

Geschiedenis (volgens de instructies):
In 1942 werd het station RSB-F in dienst genomen ten einde het oudere radiosysteem 11-AK, waarvoor 2 voertuigen nodig waren, te vervangen.
In de eerste maanden van de oorlog was dit ondergebracht in een GAZ-AAA truck. Communicatie met vliegtuigen liep van 300 tot 1500 km afhankelijk van het type antenne en waar opgesteld. Er werd gebruik gemaakt van een superheterodyne ontvanger en een zender met kristallen.

De kit:
Redelijk goed begrijpbare instructies:

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

1 grote sprue voor de onderdelen van de vrachtwagen:

Parts 1.jpg

en een zakje met de resin onderdelen.

Parts 2.jpg

Een velletje decals en ramen in folie:

Decals.jpg

De plastiek is wat broos maar na een goed half uur stak het chassis toch al in elkaar:

Chassis.jpg

Wat er mij doet aan denken te vermelden dat de bouw gestart is op 24/02/2023 om 2000 uur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een aparte van jou hand, ik volg.
 
Waar haal je ze toch vandaan. Deze 'very limited edition' is in elk geval iets wat ik nog nooit gezien heb. Veel plezier met de bouw, ik plaats 'm in de lijst.
 
Weer een speciale en volg mee.
 
weer zo een knap vrachtwagentje en inderdaad waar haal je die toch allemaal nu doe ik al jaren bijna alle beurzen maar heb zulke kitjes nogiet gezien
succes maat
 
Een origineel model is altijd leuk om te zien.
Benieuwd naar welk niveau je deze zal verheven ;)
 
Waar haal je ze toch vandaan
Ik denk dat deze rechtstreeks van Rusland is gekomen net zoals verschillende andere van mijn 1/72 kits.
Er is in de club iemand die jaren geleden regelmatig naar daar ging en vermits wij beiden 1/72 bouwden zocht hij "specialekes" voor mij. En wat kan er beter op mijn vliegveld komen dan radarposten, brandweer, speciale voertuigen, noem maar op. Komt er nog bij dat de prijzen toen heel goed meevielen. Zo kan ik bijv. een gans gamma "katyushas" bouwen vanaf WO2 tot en met de Grad BM21, juist tijd vinden.
In vergelijking met het hedendaagse oorlogstuig zijn de meeste van mijn voertuigen verouderd te noemen maar voor mij geeft dat zeker niet.
Kan trouwens tegenwoordig moeilijk al die nieuwe systemen uit elkaar houden
 
Klein beetje verder geraakt met de toch wel fijne onderdelen:

Chassis.jpg

Klein en fijn zoals ze zeggen, redelijk fragiele brug achteraan.

Body.jpg

De rest valt goed in elkaar.
 
Weer een specialleke om te volgen :-) . Jij moet thuis minstens over een vrachtwagenhangar beschikken om al jouw oude kits te stockeren :unsuree: :winking: .
 
@ Airbus: geen hangar maar er ligt hier wel het één en ander, kan nog een tijdje verder ... :unsuree: :-)

Deze avond stage 6 op de instructies aangepakt; het vervaardigen van het frame waar de shelter op moet komen.
Bij andere modellen zijn dergelijke frames gewoon recht maar hier niet. Gelukkig heb ik niet het verzeil gehad om alle balkjes ineens los te knippen doch één per één, lettend op de nummers. Bleek een heel goed idee te zijn want dit frame loopt taps naar voor toe.

Frame.jpg

Blijkt dus perfect aan te sluiten op het chassis.
Kan raar klinken maar het was mij voordien niet eens opgevallen dat dit breder werd naar achteren toe. Oeps ...
 
Blijven dryfitten hè :)

Goed dat je er op tijd achter kwam.
 
Kan raar klinken maar het was mij voordien niet eens opgevallen dat dit breder werd naar achteren toe. Oeps ...
Goede uitleg want zijn zo van die kleine zaken met soms grotere gevolgen.
 
De truck werd ondertussen gespoten in Russian Green van AK.
Kleine stukken aangebracht in de cabine, interieur van de houten bak achteraan in het wit gespoten.
Raampjes in folie geplaatst en de cabine samengestoken.

Cabine.jpg

Jammer genoeg sluit het dak niet goed aan op het achterpaneel en zal er dus moeten opgevuld en geschuurd worden.

Dak.jpg

De houten bak kreeg dus ook zijn raampjes in folie en deze hebben een tralie tekening.

Box 1.jpg

Er is een schouw voorzien, een trede moet nog aangebracht worden.

Wordt vervolgd ...
 
Lijkt me, ondanks enkele benodigde aanpassingen, toch een opmerkelijk accuraat en goed passend kitje.

Je bent goed onderweg.
 
inderdaad ziet er al knap uit en redelijk goed passend
zal weeral een mooie aanvulling worden bij alle andere mooie voertuigen
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan