Hoofdsponsor

GRB: Opel Olympia Staff Car 1937

STARTMOMENT:
13-01-2023, 16:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
17-02-2023, 16:00u.

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.612
nog eentje volgens het boekje.
Had al aan gegeven dat ook in het bezit was van een auto 1/72 waarvan ik me afvroeg wanneer ik daar zou aan beginnen.
Nu het vliegtuig droogtijden nodig heeft begin ik vanaf vandaag aan deze auto.
Dus Roy ,het startschot is gegeven.


DSC01508.JPG

DSC01509.JPG

DSC01510.JPG

Het is wel de winderige koude versie, want er zijn geen raampjes bij wat maakt dat het haar steeds netjes achteruit staat als je er meer rondrijd.
 
Nog een klein wagentje in de GB :D
Benieuwd naar je ervaringen met ACE. Heb hier ook een kit van dat merk liggen..
 
Op droge voeten moet je ook al niet rekenen als je meerijd in deze auto.
Heb al meer opgekuist dan de twee vliegtuigen samen.
Respect voor de mensen die deze auto's zo mooi kunnen afleveren op 1/72.

dryfit dan maar.
DSC01514.JPG

DSC01513.JPG

DSC01512.JPG

Er zit nog een tweede capot in de kit maar staat niet op het plan.
Zal wat zoeken zijn om deze te gebruiken want sluit beter aan de stijlen.

DSC01515.JPG
 
Tja dit merk staat niet bekend om de hyperprecieze hysterische afwerking. Ik hoop dat je de juiste keus hebt gemaakt qua kit dus.. het is een bouw van iets ander orde dan die onderzeeër van Revell.

Hard plastic ook nog zeker?

Veel succes om deze toonbaar af te werken; hoewel scratchbuilding niet de bedoeling is, kun je wel gaatjes vullen en details herstellen die er al zaten (bovenste rand 1e foto bijvoorbeeld); ik heb 'm in elk geval in de lijst erbij gezet. Zet 'm op! Je hebt tot en met 17 februari :)
 
De moules zullen dezelfde zijn voor de Olympia en de Kadett dus opletten met die meer ronde motorkap .
 
De moules zullen dezelfde zijn voor de Olympia en de Kadett dus opletten met die meer ronde motorkap .
Moet weer lukken.
Heb Cecile laten kiezen en wat denk je wat de keuze was????.
Tuurlijk ,,de ronde'':ROFLMAO:
 
Bij mij gaat die vliegen als ik het zo bekijkt :LOL:
 
Ja daar heb jij ook weer gelijk in Pascal :ROFLMAO: (y)
 
Moet weer lukken.
Heb Cecile laten kiezen en wat denk je wat de keuze was????.
Tuurlijk ,,de ronde'':ROFLMAO:
Zal morgen foto’s nemen van mijn Kadett en posten, moet vanavond jammer genoeg weg dus geen modelbouw.
 
Intussen verder geklungeld met dit resultaat.

DSC01517.JPG

DSC01518.JPG

DSC01523.JPG

DSC01521.JPG
Ja.De volgende foto deed me denken aan die auto tussen de twee trams van comedy keepers.
Maar kan dit niet meer verbeteren dus dit word het.
DSC01519.JPG
 
:winking: :winking: :winking: als ik die ooit in het echt ergens kan bewonderen, zie ik het waarschijnlijk toch niet.
Schaal 1/72, is iets voor masochisten en mensen met goede ogen. Voor iemand zoals mij is dat zonder bril (loep) gewoon altijd goed, alleen al dat men het in elkaar gekregen heeft bewonder ik.

(y)(y)(y)
 
Awel, Pascal, jouw auto blijft een beetje een mysterie met die 2 motorkappen en radiatorroosters.

Heb mijn modellen gefotografeerd en ben eens verder beginnen zoeken maar jammer genoeg ben ik er in feite niet veel wijzer uit geraakt.
Het is zo dat de Opel Olympia in 1937 zo genoemd werd/was naar de Olympische Spelen van 1936 waar Jesse Owens aan Hitler zou tonen dat "zwarten", lees: mensen van andere huidskleur, ook belangrijk kunnen zijn en overwinningen kunnen behalen.
De Olympia was in feite de eerste Duitse wagen die redelijk in aanmerking kwam als een wagen voor het volk door zijn verkoopprijs en zijn beschikbaarheid in tegenstelling tot Hitlers "Volkswagen" die pas na de oorlog succes zou hebben.
De eerste versies waren 2-deurs en hadden een 1.1 liter motor, de latere versies kregen een 1.5 liter motor. Een grotere motor bracht ook een groter voertuig mee en dus een soort face lift vandaar de verandering van het platte radiator rooster naar het meer bollere.
Door de grotere motor kon men ook een 4-deurs versie uitbrengen.

Je kan dit lezen op:


Jouw kit ziet er uit als een 2-deurs cabrio als ik naar de carrosserie kijk maar er is een vast dak dat moet geplaatst worden en dus word dit een "saloon". Dit zou dus een "LZ 2-door 5-window saloon" worden maar, volgens ik het goed begrijp, zou deze een 1.1 motor en dus een platte neus gehad hebben.

Als je naar de latere versies gaat met een 1.5 liter motor, dan hebben die wel de ronde motorkap en dan zou dit de "LZ 2-door 4-light saloon" worden. Productie hiervan stopte in 1940 maar veel voertuigen werden opgeëist en deden zo dienst in het Duitse leger.
In tegenstelling tot mijn idee dat je nu een Kadett aan het bouwen bent, moet ik toegeven dat je nog steeds een Olympia hebt.

Hier mijn foto's:

Olympia Bronco.jpg

Mijn Opel Olympia op schaal 1/35, kit Bronco

Kadett Art Toys.jpg

Mijn Opel Kadett, schaal 1/72, kit Art-Toys (resin), 4-deurs versie.

Olympia Kadett.jpg

De vergelijking tussen beiden.

Tot slot iets lelijks van mijn kant en sorry moest dit kwetsen maar ... op jouw laatste foto zie ik dat de motorkap niet mooi in het midden aansluit met het radiatorrooster. Dit kan dus niet.
Het kan mij niet schelen waar ergens je de motorkap moet aanpassen maar die MOET recht op het radiatorrooster staan. Al de rest kan je aanpassen met putty of schuren maar dit niet. Please, haal het er af en herbegin, ik zou dit ook doen. En smijt hem zeker NIET in de vuilbak !!!

Ik hoop dat je deze kritiek van mijn kant kan aanvaarden.
 
Interessante info en dank dit op te schrijven Erwin. Wat je laatste opmerking betreft, wil ik me niet zo uitspreken maar de meesten zullen mijn mening wel kunnen inschatten denk ik. Misschien is de oplossing dichterbij dan je denkt Pascal. Als je het probleem omschrijft en toont, komt er allicht raad.
 
Tot slot iets lelijks van mijn kant en sorry moest dit kwetsen maar ...
Ach Erwin , het enige waar ik mij aan kan kwetsen in deze hobby zijn de scherpe mesjes en de naalden.
En eerlijke commentaar vind ik geweldig en zit daar niet mee in.
In tegenstelling tot mijn idee dat je nu een Kadett aan het bouwen bent, moet ik toegeven dat je nog steeds een Olympia hebt.
Als het een hulp kan zijn moet ik schrijven dat de delen die ik heb gebruikt er een kruis door staat en niet bedoelt is om dit te gebruiken.

DSC01529.JPG

Waarom er ze dan bij zitten is mijn vraag tenzij het is om mallen van spreu's uit te sparen in verschillende dozen van kits?
Omdat dit niet echt mijn ding is wilde ik wat freewheelen en gaf Cecile de keus.
Maar goed heb de zaak veranderd en kunnen nu verder met dit autootje.

DSC01527.JPG

Cecile zal in deze auto ook wel willen meerijden.:LOL:
Uw werk ziet er geweldig uit.(y)
 
Precies dat is de reden dat ze meerdere onderdeeltjes bijleveren Pascal: het is veel kostbaarder om twee mallen te maken tbv twee kitvarianten, dan één mal met wat extra onderdeeltjes erop.
 
ACE heeft in zijn gamma Opel Olympia 4 modellen waaronder 2 met platte rooster en 2 met de bolle roosters.


In feite knap gezien want je kan telkens de cabrio en de saloon versies bouwen met dezelfde mallen. Kostenbesparende productie.
 
Ik had de laatste foto trouwens nog niet gezien. Goed gedaan!
 
Intussen is de auto deze morgen 8.40 uur af geraakt.
Het is de eerste keer dat ik een auto maak, en in deze schaal.
Natuurlijk kan het op vele vlakken beter maar er is altijd een eerste keer en gewoonlijk zie je dat ook.
De decals vind ik niet meer terug dus die ontbreken.
De kleur was het enige panzer gray dat ik had maar met de bussen vernis (vallejo) ben ik niet echt tevreden van het resultaat maar kan ook aan mij liggen natuurlijk.
In alle eerlijkheid mag gezegd met een beetje kennis en handigheid dat er wel iets mooi kan van gemaakt worden.
Erwin en Swa zijn daar krakken en voorbeelden in.
Genoeg excuses nu en over naar de foto's.

DSC01530.JPG

DSC01535.JPG

DSC01545.JPG

DSC01547.JPG

DSC01551.JPG

DSC01554.JPG
 
Leuk wagentje, maar ik meen dat de verf niet overal even dekkend op je model ligt? Er lijken hier en daar spettertjes in de verf en achter het reservewiel mist een likje verf...
En ik denk dat je je model iets méér kan geven als je de banden in een ander kleurtje steekt, nu is het kleur zeer eentonig met de wielen en carrosserie...
Nu, het hangt natuurlijk af van wat jij er van verwacht, ik geef je enkel mee wat mij opvalt :winking:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan