Hoofdsponsor

1/35 GRB: Miniart Lanz Bulldog + boerke

STARTMOMENT:
03-04-2023, 23:30u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
08-05-2023, 23:30u.
Ben ik met je eens Xavier, ik kreeg dit niet zoals ik het wilde. Misschien dat ik daar nog eens naar ga kijken (hoewel ik er niet makkelijk meer bij kan aan bakboordzijde).
 
Sterk stukje modelbouw, (y) (y) (y)

Als figuren freak, van de kledij zou de glans nog moeten verwijdert worden. De rest kan je zo laten indien je vreest dat je het gaat verslimbeteren, :unsuree:. Ben benieuwd naar de boerin.
 
Ook mee eens Jan… ik heb geen idee waarom ik de glans niet weg krijg, ik heb het geprobeerd met mat vernis van achtereenvolgens Vallejo en Alclad. Ik zal nog een paar laagjes Alclad proberen, kijken hoe dat gaat.
 
Dat blinkend boerken valt inderdaad op, voor de rest alleen maar lof over de bouw van de tractor.
 
Tamiya matt geef ook een goed resultaat in dunne laagjes gespoten. De trekker tja kan bijna niet anders dan een goede afwerking 🙂
 
Dank jullie wel; met het vernissen ga ik nog even wachten tot het boerinnetje; ik heb geen Tamiya vernis maar wel nog Humbrol enamelvernis, kan ik ook nog 's proberen. En anders nog een paar laagjes Alclad. Mocht dat allemaal toch niet werken om wat voor duistere reden ook, dan ga ik de Tamiya mat proberen als ze 'm hier in Haarlem hebben liggen.

58. De boerin met gasbrandertje, is in concept afgewerkt. De gasbrander vormde nog best een puzzel.



59. Ik kreeg de behuizing voor de ventilator-aandrijfriem eraf getjopt (die had ik met slechts een druppel secondenlijm vastgeplakt gelukkig), waardoor de weg vrij was om de radiatoren een verse laag messing (=goud is iets lichter, prima wat schaalwerking betreft) op te brengen. Zie hier het verschil.



60. Dan maar geen wash. Ik vind het zo ook uniformer en beter.

Gisteren nog 's gegoogled naar in gebruik zijnde moderne tractoren. Die zijn eigenlijk allemaal behoorlijk schoon! Ik denk dat veel modelbouwers (ik ook, moet ik bekennen) een zeer romantisch beeld hebben van zo'n tractor. Natuurlijk, hij is 100 jaar oud dus hij zal flink verweerd zijn. Maar toen rolde zo'n ding ook gewoon van de band, toen werd die tractor ook goed verzorgd. Waarom niet? Waarom zou zo'n tractor niet eens in de zoveel tijd worden gewassen, zoals nu ook gebeurd? Het was een behoorlijke investering voor de boer en hoe beter je 'm verzorgde des te langer had je er plezier van. Dus ik kom steeds meer tot de conclusie dat dit helemaal zo gek niet is, hoe zeer het ook tegen m'n gevoel in gaat zo'n nette tractor. En toegegeven, verweren was ook erg leuk geweest met deze kit.



61. Deze kit is nog niet op! De bouwdoos bevat nog zeven sprues! Er zit nog een complete kar in, plus accessoires. Ik ga proberen die uiterlijk 8 mei af te ronden; zo dat niet lukt wordt het 11 mei -kan binnen de groepsbouw, zie deze post, paragraaf 29, mocht ook dat niet lukken i.v.m. drukte op het werk, dan maak ik er wel een apart topic van.

De kar is redelijk recht toe recht aan... en de wielen zijn prachtig gegoten. Maar kijk naar de stand van mijn vingers.... wat een cringy schoonmaakwerk! Die gietlijn komt werkelijk overal waar je 'm niet wilt. Duurt een hele tijd om één wiel schoon te maken.



Totaal gewerkt: 52 uur
 
Roy, ik ben zo vrij er deze tussen te plakken ter info

1682882742631.png

Deze heb ik verleden jaar gefotografeerd in mijn buurt tijdens een oldtimer treffen.
Indien ongewenst verwijder je hem maar.
 
Ik woon zelf (helaas) in een landelijke omgeving, en hoewel de meeste tractors in de buurt van veel recentere datum zijn, zijn er toch nog steeds enkele oldtimers in gebruik, en ook die zien er nog steeds goed onderhouden uit. Ik zal niet zeggen dat ze glanzen als nieuw, maar echt veel roest en andere verwering is er ook niet echt op te zien, enfin, toch niet vanop een afstandje.

PS : het "(helaas)" is slechts sedert ik geen eigen auto meer heb, om de wekelijkse boodschappen toch enigszins comfortabel te kunnen doen moet ik dus :
- een cambio-auto reserveren,
- 2,5 Km wandelen naar het station,
- de trein nemen naar Torhout waar de cambio-auto staat,
- de boodschappen doen, afleveren thuis, alles in koelkast en diepvries steken,
- terug naar Torhout rijden, de reservatie en rit afsluiten op de app,
- trein terug naar Lichtervelde,
-opnieuw 2,5 Km naar huis wandelen

Oh, en iedere werkdag om 5u47 (weer of geen weer) de wandeling naar het station Lichtervelde aanvangen om de trein naar het werk te nemen, en na het werk weer andersom.... wat mis ik de tijd dat ik nog geld genoeg had om een autootje te hebben... :( (ik ben het leven moe)
Pas mijn posting maar aan, of delete deze desnoods als reallife sh*t niet mag geschreven worden.
 
Laatst bewerkt:
@Erwin dank voor de foto, da's inderdaad een mooi gerestaureerd exemplaar (net iets ander type, maar vergelijkbaar). De onderkant van de gloeikop heeft een logische corrosieverwering, ik denk dat men dat niet eens mooier heeft willen maken door 'm over te schilderen, want door gebruik zou de verf toch binnen een paar jaar afbladderen.

@dancooper die weinige verwering is inderdaad wat ik ook probeer weer te geven. Ik denk dat modelbouwers die het model verpieterd weergeven, wat ik tot nu toe alleen maar heb gezien in bouwverslagen, een wat "oudje" willen neerzetten, een oldtimer die vele jaren dienst heeft gedaan; natuurlijk wordt zo'n tractor na 15 jaar niet meer zo goed verzorgd als in het begin (zeker niet als er een opvolger is).

Ik ga je post trouwens niet aanpassen, wat je schrijft mag best gelezen worden. Zolang er maar geen offtopic gesprekken / discussies komen, heb ik mijn rol als admin op verschillende fora altijd als volgzaam beschouwd (als uitgangspunt). Verwijderen doe ik eigenlijk nooit (behalve, incidenteel, op indringend verzoek), verplaatsen soms. Ik vind het juist een toegevoegde waarde dat je dit deelt, want dat geeft een beter beeld van wat jou als persoon beweegt (in dit geval, letterlijk en figuurlijk). We weten vaak zo weinig van elkaar, een van de redenen waarom ik die interviews met Coachke en Beyond had gedaan.
 
Ben weg van die tractor.
Mijn eerste figuur zag er zeker niet zo mooi uit en ook dat is goed gedaan.
Dat sommige verven blinkend achter blijven heb ik ook ondervonden met vallejo of het ligt aan mij natuurlijk.
Daardoor gebruik ik voor kleding steeds scalecolor die goed mat is .
Begrijp uw frustratie volledig Danny.
 
De trekker is echt heel mooi Roy, kan er weinig anders over zeggen.

Fred
 
Dank jullie wel Pascal en Fred,

62. Deze bouw heeft goed nieuws en minder goed nieuws. Het is mij qua tijd niet meer gelukt om dusdanig veel te doen aan boerin en kar om die vóór 11 mei, laat staan voor deze groepsbouw, af te krijgen. De boerin had nog wel gekund, die staat in de primer; maar om daar dan een groepsbouw-entree van te maken -zonder kar- vind ik een beetje gekunsteld. Ik zal die als lopend project afronden, net als de kar plus gerei.

Het goede nieuws is, dat er een werkende matte lak bestaat. @Pascal het zoeken van een matte verf voor matte delen is een goede oplossing, maar niet telkens de meest efficiënte. Je zou dan alle verfjes in mat, satijn en glanzend moeten hebben eigenlijk; de vernistypen zijn er (onder andere) juist voor, om de juiste afwerking te krijgen.

Klein tussenverhaaltje.

Met enige tegenzin, probeerde ik de derde vernis, van Ammo. Hoeft niet verdund, kan zo de airbrush in. Ik weet niet wat het is, maar ik ben niet zo'n liefhebber van Mig Jimenez. Hij lijkt me best vriendelijk, te zien aan z'n workshops (Youtube) en ik heb zijn boeken verslonden; daarmee heb ik veel dingen geleerd over verweren. Er ging een hele wereld voor me open. Maar de zo extreem commerciële insteek, is me in de loop van de jaren tegen gaan staan. Het begon allemaal met het merk Mig. Daar werd hij -de naamgever nota bene- als ik het me goed herinner, eruit gebonjourd. Toen ging 'ie werken voor AK Interactive. De producten van AK Interactive waren stukken beter dan die van Mig. Aldus AK Interactive. Allemaal vernieuwende producten (terwijl ik hier nog steeds prachtige pigmenten van Mig heb staan die uitstekend voldoen). Ook bij AK mocht Jimenez vertrekken. Voor mijn gevoel binnen een dag, had hij Ammo opgericht. Deze keer zijn eigen firma. Met allemaal hyper-vernieuwende producten, precies wat de "pro" modelbouwer nodig heeft. Wat ik zo irritant vond was, dat zo'n beetje de gehele modelbouwgemeenschap leek mee te gaan met deze rages. In vooraanstaande tijdschriften zoals Art of Modelling (RIP), werd AK massaal ingeruild voor Ammo. Ineens bestond alleen dat merk nog maar, althans die schijn werd opgehouden.

Ik heb dus principieel zo lang als het me comfortabel lukte, geen Ammo producten gekocht. Tot nu, ik zag dit flesje "Lucky varnish" staan en dacht, -zucht- laat ik het eens proberen.

Tot mijn geruststelling, was dit het resultaat:



63. Werkt dus voor geen meter (althans, niet bij mij en ik volgde nauwgezet de instructie qua compressordruk en dunne laagjes). Ik las thuis trouwens ook nog, dat in het assortiment van Ammo ook "extreem matt" zit. Ja kom op mensen, bekijk het even lekker. Mat is mat; en dit is geen mat, dit is satijn (welwillend, anders is het glossy).

Hoe dan ook, gelukkig had ik ook Tamiya clear gekocht, naar de tip van Ron. 50/50 verdund, geairbrushed en daarmee is het goed gekomen. Merci Ron, de matte vernis van Tamiya is een blijvertje. Eindfoto's hieronder.

64. Intussen ook nog wat aan de kar en aan de boerin gedaan. De vier wielen van de kar zijn ontzettend veel werk, waar je zo op het eerste gezicht niet heel veel van ziet.



65. Hier dan de eindfoto's:





Heel lichte metaal-drybrush op een klein deel van de vloer.









Drybrush op de vloer is hier beter te zien:



Binnenkort dus een topic met het vervolg van de boerin en de kar. Ik ben blij dat ik in elk geval nu toch wel een groepsbouw heb weten te voltooien (zij het twee onderdelen van de kit, maar dat is toegestaan binnen de regels).

Totaal gewerkt: 56 uur
 
Knap, gewoon knap ApplausApplausApplaus
Vooral voor het halen van de meet met dit prachtig stuk, ben benieuwd naar je boerin en kar.
Maar ook dat komt goed ben ik zeker van.
 
Dat is een heel mooie traktor geworden en ik ben blij te zien dat je deze volledig afgewerkt hebt, wat met andere projecten niet altijd gelukt is.
 
Goed om te zien dat deze de eindstreep heeft gehaald. Het is mooi model zelfs zonder veroudering en mooi mat (y)
 
Ook hier alle lof en hoop toch ook dat meer van uw werken af geraken.
Uw niveau van werken is heel hoog en aangenaam om volgen.
Zoals eerder aangehaald is die tractor meer dan geslaagd.
Het figuur is ook mooi gedaan en wetende dat je dit niet graag doet is het toch maar zeer goed geslaagd.
Kijk al uit naar de boerin.B:
 
Dank jullie wel Pascal en Fred,

62. Deze bouw heeft goed nieuws en minder goed nieuws. Het is mij qua tijd niet meer gelukt om dusdanig veel te doen aan boerin en kar om die vóór 11 mei, laat staan voor deze groepsbouw, af te krijgen. De boerin had nog wel gekund, die staat in de primer; maar om daar dan een groepsbouw-entree van te maken -zonder kar- vind ik een beetje gekunsteld. Ik zal die als lopend project afronden, net als de kar plus gerei.

Het goede nieuws is, dat er een werkende matte lak bestaat. @Pascal het zoeken van een matte verf voor matte delen is een goede oplossing, maar niet telkens de meest efficiënte. Je zou dan alle verfjes in mat, satijn en glanzend moeten hebben eigenlijk; de vernistypen zijn er (onder andere) juist voor, om de juiste afwerking te krijgen.

Klein tussenverhaaltje.

Met enige tegenzin, probeerde ik de derde vernis, van Ammo. Hoeft niet verdund, kan zo de airbrush in. Ik weet niet wat het is, maar ik ben niet zo'n liefhebber van Mig Jimenez. Hij lijkt me best vriendelijk, te zien aan z'n workshops (Youtube) en ik heb zijn boeken verslonden; daarmee heb ik veel dingen geleerd over verweren. Er ging een hele wereld voor me open. Maar de zo extreem commerciële insteek, is me in de loop van de jaren tegen gaan staan. Het begon allemaal met het merk Mig. Daar werd hij -de naamgever nota bene- als ik het me goed herinner, eruit gebonjourd. Toen ging 'ie werken voor AK Interactive. De producten van AK Interactive waren stukken beter dan die van Mig. Aldus AK Interactive. Allemaal vernieuwende producten (terwijl ik hier nog steeds prachtige pigmenten van Mig heb staan die uitstekend voldoen). Ook bij AK mocht Jimenez vertrekken. Voor mijn gevoel binnen een dag, had hij Ammo opgericht. Deze keer zijn eigen firma. Met allemaal hyper-vernieuwende producten, precies wat de "pro" modelbouwer nodig heeft. Wat ik zo irritant vond was, dat zo'n beetje de gehele modelbouwgemeenschap leek mee te gaan met deze rages. In vooraanstaande tijdschriften zoals Art of Modelling (RIP), werd AK massaal ingeruild voor Ammo. Ineens bestond alleen dat merk nog maar, althans die schijn werd opgehouden.

Ik heb dus principieel zo lang als het me comfortabel lukte, geen Ammo producten gekocht. Tot nu, ik zag dit flesje "Lucky varnish" staan en dacht, -zucht- laat ik het eens proberen.

Tot mijn geruststelling, was dit het resultaat:



63. Werkt dus voor geen meter (althans, niet bij mij en ik volgde nauwgezet de instructie qua compressordruk en dunne laagjes). Ik las thuis trouwens ook nog, dat in het assortiment van Ammo ook "extreem matt" zit. Ja kom op mensen, bekijk het even lekker. Mat is mat; en dit is geen mat, dit is satijn (welwillend, anders is het glossy).

Hoe dan ook, gelukkig had ik ook Tamiya clear gekocht, naar de tip van Ron. 50/50 verdund, geairbrushed en daarmee is het goed gekomen. Merci Ron, de matte vernis van Tamiya is een blijvertje. Eindfoto's hieronder.

64. Intussen ook nog wat aan de kar en aan de boerin gedaan. De vier wielen van de kar zijn ontzettend veel werk, waar je zo op het eerste gezicht niet heel veel van ziet.



65. Hier dan de eindfoto's:





Heel lichte metaal-drybrush op een klein deel van de vloer.









Drybrush op de vloer is hier beter te zien:



Binnenkort dus een topic met het vervolg van de boerin en de kar. Ik ben blij dat ik in elk geval nu toch wel een groepsbouw heb weten te voltooien (zij het twee onderdelen van de kit, maar dat is toegestaan binnen de regels).

Totaal gewerkt: 56 uur
Zeer mooi resultaat deze tractor . Als even mag repliceren op die matte vernis van AK . Er is wel degelijk een verschil tussen de matte en ultra matte vernis. De ultra matte is zeer praktisch om de huid van aangezicht, armen en benen te vernissen, vooral van vrouwelijke figuren. Vrouwen produceren minder sebum ( zweet ) dan mannen , dus de huid mag niet blinken.
Wat betreft Mig , die vermenging is een familiale kwestie. Het is tot een scheiding gekomen tussen Mig en zijn eerste echtgenote. Dus verdeling van de inboedel en de echtgenote neemt een deel van de Ammo producten mee en haar bedrijf is dus AK . De olieverf Abteilung 502 serie is een van deze . Op sommige producten van AK vind je de vermelding " developped by Ammo MIG ".Van daar die soms complexe situatie. Nog zoiets de AK Interactive President noemt Fernando Vallejo . Willy.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan