Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
@airbus56 Niet helemaal correct, als je een witte primer gebruikt en een goed merk basiskleur dan heb je ook geen problemen.

Het gaat hier uiteraard wel om persoonlijke ervaringen. Ik wil niet gezegd hebben dat er geen andere goede soorten witte verf bestaan. Persoonlijk gebruik ik nagenoeg nooit een primer maar zet ik als basislaag steeds een laag zijdematte enamel verf van Revell (verkrijgbaar in tal van kleuren). Hierop zet ik dan de andere lagen verf (Revell enamel of Vallejo acryl al naargelang het kleurschema of de gewenste effecten).
 
Wel opletten met enamel verf want je kan daar geen laquer verf overheen spuiten want dan barst de enamel verf helemaal open. Heb dit al een paar keer voorgehad.
Acryl of andere enamel verf erover kan wel.
 
@Michel daar had ik nog niet van gehoord; iets om rekening mee te houden dus. Kan het niet worden opgelost door uitharden + mistcoats 2K-vernis? Of hebben we dit al eens ergens besproken? Ik weet het niet meer.

86. Divers afplakwerk.



87. Raamrubbers.



88. Oeps..



89. Bruine Gator Glue.



90. Twee vloerdelen worden gecombineerd en afgeplakt voor matzwarte laag.





91. Decals en verfjes.



92. Dryfit van cabinevloer met cabine-hoofddeel deed blijken, dat er een flink stuk van de vloer moet worden afgeschuurd, ruim1,5 millimeter.



93. Er moest ook een stuk van het linkerportier bovenaan worden weggevijld / geschuurd. Hier een succesvolle dryfit.



94. Afplakken met boterhamzakje.



95. Eerste laag rood voor de delen die het meest uit het zicht blijven. Deze zullen geen 2K-laag krijgen, in plaats daarvan heb ik een aantal druppers Vallejo glossy vernis aan de rode verf toegevoegd.



Totaal: 68 uur
 
Mooie vooruitgang.

2k vernis kan wel op enamel Roy, laquer verf niet dus vb. tamiya spuitbusjes enz...
 
fijne werkzaamheden leuk om te lezen en te volgen
 
Dank jullie wel voor het volgen en voor het posten van een complimentje hier, commentaar daar. Alles wordt zeer gewaardeerd!

96. Je kunt beter goed afplakken. Het onderstaande fenomeen deed zich aan beide zijden voor; ik ben ongeveer 1,5 uur bezig geweest met schoonmaken (wilde de witte laag koste wat kost behouden, dus heb met een minuscuul schuurpapiertje lopen pielen).



97. Met permanent marker konden de ruitrubbers -toevallig- heel makkelijk worden gekleurd. ;



98. Het begin van de grootste afplakklus uit mijn modelbouwcarrière. Revell had wat mij betreft beter de deuren met de cabine kunnen meegieten.



99. Dryfit -> weer best een stuk afschuren want het klemde te veel (voorzijde bestuurdersportier bovenaan).



100. Met de portieren op hun plek, de scharnieren geklemd, werd het dashboard (met een stukje voorkant cabine) met bruine Gator Glue gelijmd. Op 4 punten werd in plaats daarvan liquid poly gebruikt, om het plastic van de te combineren delen te versmelten.



101. Iets slimmer geworden, bekijk ik nu tegen het licht waar de lekkages zitten. Dit is geen overbodige luxe met een zo ingewikkelde afplakklus als die van de cabine.

Zie het gaatje.



102. Ik kreeg het met mijn beperkte kunde niet goed afgeplakt. Dan maar Maskol gebruikt. Die moet er een kleine 2 weken op blijven zitten, wat af te raden valt. Maar goh, lelijke plekken vormen maar één van de talloze risico's die ik met deze cabine loop. Uiteindelijk gaat het meer om de buitenzijde, denk ik dan maar. Ik hoop dat het goed gaat en dat de tig uren die ik in het afplakken/sealen van de cabine besteed, positief resultaat zullen hebben.





103. De cabine wil ik straks absoluut niet meer hoeven te aanpakken, omdat anders de portieren gaan verschuiven en dan gaat m'n Maskol eraan. Ik lijm een stokje met secondelijm aan de tape binnenin de cabine. Dat is 3M-tape, die zit stevig vast. Een van de zovele risico's.



104. Klaar met afplakken, eindelijk! O ja wacht eens, de voorzijde moet nog geplamuurd worden. Eerst het plastic egaliseren met een multitool.



105. Nog wat onderdeeltjes schoonmaken intussen, die geprimed moeten worden.



106. Overal bij kiertjes (afplakwerk ruiten en langs portieren) spuit ik een laag vernis, in de hoop de kiertjes te dichten of toch te minimaliseren. We gaan over 2 weken zien of het wat heeft uitgehaald.





107. Dan wordt alles geprimed (het meeste: grijs, de cabine: roodbruin). Het opvulwerk van de kieren blijkt een paar krassen te hebben opgeleverd.



108. Dus we gaan weer met de tandenborstel en schuurpapiertje aan de slag.



109. Opnieuw de primer in... blijkt de secondelijm aan de linkerzijde (foto rechts) niet helemaal te hebben gevuld. Da's jammer. Rechterzijde (foto links) is gelukkig wel goed.



110. Als oplossing deze opstelling: twee cocktailprikkers als 'dammen' (vastgezet met Blu Tack), druppel dunne CA lijm met applicator aangebracht.



111. Dan zit 'ie goed. Meteen alles een laagje roodoxide gegeven, om de onderlaag voor het rood egaal van kleur te maken. Nu is het gebruikte rood (Vallejo Premium Airbrush Color) wel een goed dekkende kleur, maar toch.



Totaal: 78 uur
 
weeral een deftige uitleg voor een deftige job wat toch weer prachtig is
 
Dank je wel Marc voor het trouwe volgen en aanmoedigen.

112. Droogtijd, dus tijd voor een update. Ondanks de primerlaag, had ik dit niet eerder gespot. Nu dan wel, tijdens het opschuren en kleefstof-kleven van de rood te schilderen onderdelen.

Het rek dat voor op de opbouw wordt geplaatst, is door een of andere vandaal bekrast.



113. Na schuren en opnieuw primen van het rek, is alles klaar om te spuiten.



114. Meteen een heel ander gezicht! Even laten drogen, dan een tweede laag (hoewel deze eerste eigenlijk al volledig dekkend is).



Totaal: 80 uur
 
Mooie duidelijke uitleg en volg verder.
 
Lijkt er op dat wij beiden kampioenen schuren en plamuren beginnen worden Roy.
Je hebt opnieuw heel veel werk gestoken in dit model en een duidelijke uitleg ook.
 
Dank jullie wel @Pascal, @Erwin en @Beyond. Erwin: schuren, plamuren en afplakken :D Bij jou begint het ook een beetje een race tegen de klok te worden? Dat is het hier in elk geval constant. Het zal 'm net wel of net niet worden, afhankelijk van de mate van tegenslag.

115. Weer 'n afplakklusje, want er zat ondanks schoonmaakwerkzaamheden (zie paragraaf 96) toch een licht rossige 'sheen' over het wit.



116. Wit gespoten, zonder enig probleem (alles extreem stofvrij gemaakt); én.. niets onder de afplaktape door gesijpeld; atypisch voor deze bouw).



117. Nu kan ik de wielkuipen achteraan zwart spuiten (Alclad Glossy Black) ná al het polijstwerk... of ik doe het nu. Ik kies voor dat laatste: mocht er iets mis gaan dan kan het nu makkelijker worden hersteld.

Voor het afplakken gebruik ik 2mm. Tamiya tape speciaal voor curves.



118. Na de zoveelste uitgebreide afplaksessie (ook de witte wielkuipen weer), heb ik eventuele kiertjes geprobeerd te sealen door een laagje Alc-311 (Alclad Klear Kote Light Sheen) te spuiten. Simpel: compressor op 12-15psi, potje goed schudden, erin druppelen (verdunnen niet nodig) en spuiten maar. Schoonmaken airbrush met thinner. Alclad is en blijft mijn favoriete airbrushproduct.



Totaal: 83 uur
 
Jij gaat als een trein man ! Veel afplakken wel. Mooie vorderingen alweer.

Greetzzzz Modest.
 
Dat geeft al wat mooie beelden, ik weet zeker dat dit allemaal goed komt.
 
Serieuze werkzaamheden.Echt leuk om te volgen,zeker met de vele en interessante uitleg.
Marc S.
 
Mooi werk. Bij mij blijft die tamiya tape niet zitten. Plakt niet genoeg maar als ik dit zie dan denk ik dat ik een slecht rolletje heb.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan