Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
Dat het raar is, daar sluit ik me bij aan. Ik was ontzettend gefrustreerd 2 dagen geleden.

Ik kwam bij de gedachte dat het toch aan de onderlaag ligt doordat er nog wat vernis op een diep punt lijkt terecht te zijn gekomen (=die putjes); dat diepe punt is dus een onregelmatigheid die te maken heeft met mijn broddelwerk met het wit.

Maar helemaal zeker weet ik niet.
 
Ben precies niet de enige met een verf / schuur probleem. Persoonlijk opteer ik voor de dikkere verflaag en pas op het einde vernis.
 
Soms blijft de oorzaak van iets zoek. Dat je het niet glossy kreeg is misschien omdat je al door de vernis heen zat en de verf zelf zich niet leent tot polijsten ofzo?

Zelf spuit ik ook maar 2 wetcoats. Hoe oud is je 2k vernis Roy? Ik geloof dat de harder een beperkte houdbaarheid heeft.
 
Verflaag was hier bijzonder dik Erwin, ik denk een laag of 10. Maar je zou nooit door de vernis heen mogen polijsten.

Wat je zegt klopt Michel, de verharder gaat een jaar mee. Deze is nagelnieuw. De vernis zelf is oud maar daar zou het niet aan mogen liggen, Eric van ASA zegt dat die lang meegaat.
 
Ik hoop dat deze niet stil komt te liggen, zou jammer zijn..
 
Het ligt aan de witte ondergrond maar ik weet niet hoe het op te lossen. Hele nacht geprobeerd, hoe dieper in de nacht des te gefrustreerder.

Nieuw potje Vallejo wit... deze verf dekt eigenlijk nauwelijks. Op een ander ondergrondje geprobeerd... 4, 5, 6, 7 laagjes; maakt allemaal niet uit de ondergrond blijft doorschijnen. Substantie verf is goed (=karnemelk).

Vervolgens gekeken in de kast wat ik nog meer heb... Humbrol satijn (enamel). Het moet dan maar. Eerste poging: vol stofjes. Airbrush goed schoongemaakt. Tweede poging: vol stofjes. Misschien is de zakdoek waarmee ik de stofjes eruit probeer te halen (filter) juist de stofveroorzaker.

Theezakje als filter -> geen stofjes maar rare kloddertjes in de verf. Andere substantie... andere compressordruk... tissue als filter... het blijft. Ik begrijp er echt he-le-maal niets van.

Ik keek nog eens naar de rood geprimede onderdelen van vorige week... eigenlijk perfect. Ik zie daar geen enkel stofje in de primer. Dit is toch om gek van te worden.
 
frustrerend allemaal met die verf.
Niet alle kleuren van vallejo werken prettig met AB in mijn ondervinding en wit hoort daar zeker bij.
 
En dan nog Tamiya wit geprobeerd, met aloude en beproefde panty als filter (was ik even vergeten). Dit dekt goed en er zitten ook geen rare dingen in de verf, maar nu heb ik een buitengewoon sinaasappelige huid te pakken. Zeer frustrerend. Ik begrijp het niet en ik kom er maar niet achter wat er mis is.

 
Voor wit bij grotere oppervlaktes gebruik ik een spuitbus Vallejo wit, tot nu toe met goed resultaat.
Je moet natuurlijk open staan voor het gebruik van spuitbussen.
 
Ik zou het dekkend maken met een witte primer. Ik gebruik daar tamiya primer voor.
En dan een paar dunne laagjes witte verf erover. Niet te dik en matte verf ipv glanzend want dat spuit beter en er komt toch 2k over.
 
Of de witte Alclad primer , of ZP, nr5, streetblisters, keuze te over maar je moet ze wel staan hebben hee.

Greetzzzz Modest.
 
Dank voor de suggesties... maar al die verfjes heb ik helaas niet in huis. Ik was van plan bij de bouwmarkt een witte glansverf te halen, om er vanaf te zijn en als laatste poging (gezien de beschikbare groepsbouwtijd) maar dit is waarschijnlijk toch niet nodig.

81. Wat ook nog een optie is als je dit soort shit meemaakt, is gewoon stoppen en de dag erna verder gaan.

In dit geval bleek de Tamiya verf, verdund ongeveer zoals gisteren, nu wél prima te spuiten. Het is een mirakel. Hij dekt ook veel beter dan de Vallejo Model Air. Dus de witte Vallejo is voor mij helemaal afgeschreven. Ook wat dikker, is die nauwelijks dekkend.

Voor het spuiten, heb ik eerst de sinaasappelhuid geprobeerd zoveel mogelijk glad te schuren. Niet helemaal en op één punt ging ik er weer doorheen. Na de eerdere ervaring, was dat echter peanuts.



82. Hierdoor kreeg ik de moed weer wat terug en besloot ik de cilinders te spuiten: twee dunne laagjes Alclad chroom. Twee andere onderdeeltjes kregen Alclad aluminium. Wat een verschil van dag en nacht, wat een oase om met Alclad te mogen spuiten. Heerlijk en zorgeloos. Alclad is en blijft de fijnste verf (en primer) die ik ken.



Totaal: 58 uur
 
ja inderdaad Roy die witte verf trekt op niks ik heb daar ook regelmatig klonters in en dekt ook zeer slecht
als ik tegenwoordig wit moet spuiten is het zero paint of number 5
 
Ja Marc we moeten maar een beetje opletten als we wit spuiten, ik was me daar niet zo van bewust.

83. Ik heb nog 's de vlogs bekeken (#20, zie hier) en enkele aanpassingen in het stappenplan gemaakt. Vetgedrukt zijn de aanpassingen.

  • Laag primer.
  • Beetje schuren droog 1.000.
  • Kleefdoek -> ten minste twee lagen kleur.
  • Droog 1.000 SCHUREN totdat stofjes onzichtbaar zijn. Indien door de lak heen, opnieuw laagjes kleur spuiten.
  • Kleefdoek -> drie mistcoats 2K-vernis, elke keer 10-15 minuten droogtijd. Hierna: een wetcoat 2K-vernis.
  • Droog schuren (niet 600 maar) 1.000, nat 2.000 -> 4.000 -> 6.000 -> 12.000.
  • Eventueel: decals plaatsen en weer twee drie mistcoats 2K-vernis (10-15 minuten ertussen), een wetcoat. Polijsten 2.000 -> 4.000 -> 6.000 -> 12.000.
  • Polijsten: Novus 2 cirkelend aanbrengen, 10 minuten laten drogen, uitwrijven met panty.
  • Menzerna 3.500 polijstpasta, idem.
  • Meguiar's wax, idem.
 
84. Ik moet toegeven dat ik ook gisteren nog een paar keer de set bijna had opgeborgen (eventueel om er over een paar weken mee verder te gaan, maar even te kunnen afkoelen). Niet omdat ik deze vrij simpele out of box-bouw niet zou kunnen afronden, maar omdat het me nagenoeg zeker niet zou lukken binnen de groepsbouw-tijd. Vandaag had ik mezelf als deadline gesteld om het wit-probleem op te lossen.

Na het spuiten het schuren... en als een wonder ging ik deze keer NIET door de lak heen. Echt wel een sinaasappelhuid, maar ik hoop dat de vernislagen dat kunnen corrigeren. Dit is in elk geval een betere basis voor de vernislagen dan de eerste poging.



85. Grijs (Vallejo Model Air 71.046 Pale Blue Gray) voor de binnenkant cabine en de vloer.



Nu dit geen problemen opleverde, dacht ik maar 's met een goed gevoel te gaan slapen en de bouw voor vandaag zo te laten.

Totaal: 60 uur
 
Ik citeer.
Vanzelfsprekend wordt het eindresultaat niet zo "perfect" als wanneer er wél toevoegingen zouden kunnen worden gedaan, wanneer er wél uitgebreid zou kunnen verweerd, et cetera. Maar dat hoeft nu dus niet, het gaat hier puur om de lol om iets af te werken. Of, wat uitgebreider: de lol van: een kit kopen, de instructies bekijken, aantekeningen maken, zo weinig mogelijk naar referentiefoto's kijken, de onderdeeltjes losknippen, schoonmaken, primen, schilderen en in elkaar zetten, decals plaatsen, hier en daar een pinwash en/of drybrush.. en het model is klaar! Zo simpel kan het zijn.

Deze bouw mag eigenlijk niet in de kleren kruipen want is toch begonnen om iets af te werken voor de fun of it.
Zo had ik het toch begrepen.
Hoop dat je die verf niet laat winnen :sneaky:
 
Dat zinnetje hou ik steeds in het achterhoofd Pascal, echter ik wil geen lelijk model afwerken, er is dus wel een drempel.

Dat gezegd, dank voor de aanmoediging.
 
Heb een klein beetje het avontuur met de witte verfsoorten gevolgd. Ik val misschien in herhaling maar voor mij is er maar één goede basislaag voor moeilijk te kleuren vlakken en dat is de enamel verf (zijdemat) van Revell. Zoals ik al talloze malen heb gezegd geeft deze verf een heel goede dekking en is de verflaag heel stevig waardoor je er achteraf allerhande bewerkingen (weathering, vernis, andere kleurlagen zowel acryl als enamel...) op kunt uitvoeren.
Enige nadeel is de verdunning van dit soort verf (white spirit, thinner...) en de noodzaak tot het gebruik van verfmasker en een goede afzuiging van de verfdampen.
 
@airbus56 Niet helemaal correct, als je een witte primer gebruikt en een goed merk basiskleur dan heb je ook geen problemen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan