Hoofdsponsor

1/24 Mercedes-Benz DLK 23-12 ladderwagen

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar nog steeds volgen de fouten elkaar in rad tempo op.
BOUWWIJZE
Out of box, met een wash hier en daar.
BOUWBUDGET
Ik verwacht niets meer nodig te hebben. Zo wel, geen probleem.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Graag!
Wow those injector pin marks surely are a nightmare !!!

looks like you got them though.
 
Mooie oplossing Roy, ik zou er niet direct aan gedacht hebben, maar ik heb dan ook geen freesmachine... misschien dat deze methode ook wel bruikbaar is dmv de Proxxon of Dremel in een standaard te plaatsen.
 
Mooie oplossing Roy, ik zou er niet direct aan gedacht hebben, maar ik heb dan ook geen freesmachine... misschien dat deze methode ook wel bruikbaar is dmv de Proxxon of Dremel in een standaard te plaatsen.
Dat is mogelijk alleen werk het niet zo secuur als de opstelling van Roy.
 
Dat is een flinke boterham zo te zien :oops:

Mooi verslag om te volgen Roy.


Fred
 
Gaat hier weer goed vooruit Roy.
Mooie oplossing trouwens.
 
Even een update, omdat er al veel werk is verzet.

@DEMPSEY Bij mistcoat ga je heel vlug met de airbrush over het onderdeel heen. Er zijn meerdere redenen voor om eerst wat mistcoats te plaatsen, de belangrijkste vind ik zelf: bescherming van de onderlaag. De 2K-lakvernis wordt gedragen door bijtende stoffen (de solvent en de thinner). Zou je dat rechtstreeks in een dikke laag op de acrylverf spuiten, dan zouden die bijtende stoffen de acrylverf aantasten. Er wordt vaak fout gedacht, dat de vernis conflicteert met de onderlaag, maar dat klopt dus niet: het zijn de bijtende stoffen waar de vernis in verwerkt zit.

Die bijtende stoffen vervliegen grotendeels tijdens het droogproces. Door een mistcoat te plaatsen, zorg je ervoor dat bijna alleen maar vernis op de acryllaag terecht komt; solvent en thinner vervliegen grotendeels en de rest droogt zo snel op (paar minuten) dat er geen gevaar op aantasting van de onderlaag is. Na droging van mistcoat 1, volgt mistcoat 2, volgt mistcoat 3 en zo heb je een beschermlaag voor de eerste -agressieve- dikke wetcoat. Daarbij maakt het niet uit dat solvent en thinner langer nat blijven liggen, want ze kunnen de onderlaag niet meer aantasten.

@Modestforest Ja de ejector pin marks aan de bovenkant van de ladder worden ook aangepakt, dat is relatief erg makkelijk.

@GraemeB thanks for following the build. A summary of what follows... it's not an easy building phase I'm in right now and that is mainly my own fault.

@dancooper en @Ron Klopt, Proxxon heeft zelf ook standaarden (Dremel vast ook) maar hier heb je eigenlijk de grote nauwkeurigheid van zo'n grote freesmachine nodig. Hoewel het zeker zou kunnen; je zult alleen wat meer opschoonwerk moeten doen. Ik heb het ook even geprobeerd uit de losse hand (in plaats van de freeskop steeds helemaal naar beneden te draaien... scheelt tijd) maar dat werkt niet. Althans niet bij mij.

@the--Mouse en @Camaro69 dank voor het blijven volgen!

62. Toch maar een dryfit geprobeerd, met pijn en moeite.. hij houdt 't. Beetje wankel op de helft maar dat komt wel goed. Er zit zelfs een 350g wegend stuk metaal in het onderste ladderdeel, ook dat redt het.



63. Ejector pin mark op een wel heel rare plek! Alle andere zitten op de binnenzijde van deze plaat. Op het gespiegelde onderdeel, zit deze ejector pin mark niet. Cryptisch... altijd goed blijven kijken.



64. Sink hole wordt gevuld.



65. Bij een van de zwarte kappen aan de uiteinden van de grille, ben ik onnadenkend alle randen gaan verdunnen. Dom. Gelukkig kon het vrij makkelijk worden gerepareerd met wat Evergreen (gerepareerde onderdeel: bovenaan de foto).



66. Pasvorm van de wielkuip achteraan is niet geweldig, dus besloten om die eerst te plaatsen. Blijft niet makkelijk zitten dus ik dacht, het plastic week te maken met liquid poly. Om te voorkomen dat de vloeistof het in het zicht zijnde stuk zou aantasten, afgeplakt. Toch is dit aan één kant fout gegaan en ben ik al dagen bezig met herstelwerkzaamheden.

Dit ga ik de volgende keer anders doen.



67. Na eindeloze herstelwerkzaamheden, geprimed. En dan zie je pas echt goed hoe het onderdeel erbij staat. Antwoord: niet goed, er zijn nog talloze krassen te zien:



68. Heel zorgvuldig alles opnieuw schuren, vanaf korrel 320 naar 600 naar 1.000. Extreem arbeidsintensief, erg lastig schuren.



69. Hier bijvoorbeeld, moest ik herhaaldelijk stukjes schuurpapier precies op maat knippen om tot in de kop van het verzonken deel te kunnen komen. Normaal gesproken zou ik waarschijnlijk het opstaande lijntje wegfrezen, dan gaan schuren en ten slotte een Evergreen stripje plakken. Afijn, bovenop het schuurpapiertje zie je een vijltje; gebruikt om kracht mee te zetten op precies de plek waar geschuurd moet worden. Vinger kan daar niet bij. En dit dus meermaals met 320, daarna 600 en 1.000. Eindeloos verhaal.



70. Heb je deze kit, vergeet dan niet de gaten in de wieltjes te ontbramen. Kwestie van niks, met een ronde vijl. Zie vóór en na.



71. Geprimed, nadat ik toch zeker wist dat alles grondig geschuurd was... en dan zie je dit. Nog steeds zijn er (kleine, maar toch te grote) krassen. Dus ik moet het bovenstaande nogmaals gaan doen. Misschien volgende keer toch de zilverstift gebruiken. Maar toen ik dit resultaat zag, heb ik het werk maar even neergelegd.



Er moeten nu nog drie onderdelen (waaronder de opbouw) worden geprepareerd voor priming. Eens gereed, zijn alle onderdelen van de kit geprimed behalve het chassis + motor; en de aluminiumdelen.

Totaal: 46 uur
 
Ik was aan het denken aan een goedkope elektrische tandenborstel, haartjes eraf, stukje rubber kleven en dan schuurpapier.

Mooi opgelost
 
Roy ,
mooie vorderingen alweer , precies goed in de bouwflow jij 😄
voor dat krassenprobleem : heb ooit iets gelijkaardigs gehad. Gewoon de zone errond afplakken en een mooie laag 2k clear spuiten over de probleemzone, ( de 2k gaat de krassen opvullen en zichzelf niveleren )naderhand wat opschuren 2000-3000 en tot slot gewoon in de verf zetten met de rest van het model.

Greetzzzz Modest.
 
lastige delen he en moeilijk te repareren
hou de moed erin
Marc
 
Je kan er misschien ook een laag mr surfacer 500 op doen en dan licht schuren. Is maar een gedacht. Zelfde gedachtengang als Modest maar een ander product.
 
@Silenoz Oude elektrische tandenborstel heb/had ik maar die blijkt stuk, vorige week al geprobeerd op te laden maar er kwam geen fut in.

Wat ik nog zou kunnen proberen, is gewoon m'n eigen (goeie) tandenborstel proberen met een oud borsteltje. Ik kan daar niet overal mee bijkomen. Wat ik zou kunnen proberen is, een blokje erop lijmen en daarop dan schuurpapier. Ik ga het eens testen.

@Modestforest Dan zou ik het vrij dik moeten aanbrengen want ook de primer zou kleine krasjes moeten opvullen. In dat geval zou ik te lang moeten wachten (droogtijd) en zonder garantie dat de krassen dan dicht zitten, kan ik beter het 'elbow grease' toepassen.

@Michel bij een normale bouw zou ik dat kunnen proberen, ik heb 'm in huis. Maar nu zit ik met teveel onzekerheden i.v.m. droogtijden / succeskans.

Ik ga dus de tandenborstel-optie eens proberen.
 
72. @Silenoz hartelijk bedankt om me op het juiste spoor te plaatsen, dat van de tandenborstel (niets ten nadele van de andere suggesties trouwens, die hadden wellicht even goed kunnen helpen). Dit is het tooltje geworden: haartjes van de oude borstel gesneden, stukje Evergreen erop geplakt met secondelijm, daarop stukje schuurpapier, ook met secondelijm.



73. Werkt uitstekend en snel.



74. De test-primesessie bewerkstelligt de definitieve laag. Voor mij is dit prima.



75. Andere kant ook gedaan. Ein-de-lijk is dit onderdeel dan klaar. Daarmee is het laatste onderdeel van rode primer voorzien; ik had voor dit model iets minder dan een flesje Alclad nodig (5 euro bij Airbrush Services Almere). Primer werkt fantastisch, zoals ook de grijze. Bij Aviation Megastore zag ik afgelopen week ook een bruine staan.



76. Intussen zijn de witte onderdelen en de rode scharnieren voor de tweede maal voorzien van een wetcoat vernis. Over ten minste 2 dagen kunnen deze delen gepolijst worden en daarna verwerkt in de cabine.

Belangrijk moment in de bouwvoortgang: wat gevernist moest worden (tussenstap) is gevernist, wat voor de eerste helft van de bouw geprimed moest worden (rood, zwart, wit, interieur) is geprimed. En dat op "exact" 50 uur. Mooi dat deze tussenstap behaald is, want de komende week kan ik bijna niet bouwen wegens 'real life' werkzaamheden en familiebezoekjes.



Totaal: 50 uur
 
Elektrische tandenborstel ????? je moet er maar opkomen en het dan werkt ook (y)
 
Elektrische tandenborstel ????? je moet er maar opkomen en het dan werkt ook (y)
Is niet anders dan een oscilerende schuurmachine waarbij de kop licht heen en weer roteert.. door de borstels heb je dat gevoel niet, maar het is hetzelfde principe
 
Ja ik had die tandenborstel-optie geprobeerd te proberen tijdens het opschonen van de sink holes in de ladder vorige week, maar ik kwam er toen achter dat de (oude) modelbouw-tandenborstel de brand in onze woning kennelijk niet had overleefd. Hij was niet meer oplaadbaar en dus ten dode opgeschreven. Gelukkig had ik 'm nog niet weggegooid want het borsteltje heb ik nu op mijn eigen tandenborstel kunnen zetten. Had Silenoz me hier niet op geattendeerd dan was ik hier waarschijnlijk niet meer opgekomen.


77. Ik schreef dat ik weinig tijd had deze dagen, om aan de kit te werken. Toch heb ik twee dingen kunnen doen eergisteren. Het eerste: glossy zwart spuiten van enkele onderdelen die chroom moeten worden.



78. Het tweede: polijsten van onderdelen die in de cabine moeten worden gebouwd.

Ik ben 's gaan kijken hoe ik dat in 2019 deed, zoals opgetekend in de vlogs over de bouw van de Honda RA273 samen met mijn dochter Karmijn. Het polijsten ging bij die bouw van een leien dakje, dus ik heb de vlogs er nog eens op nageslagen.

In dit geval bleef ik bij het polijsten twee putjes in de lak houden.



Schermafbeelding 2022-11-27 om 04.41.03.png

Zie de twee 'puntjes' net boven het midden op de foto hierboven.

Ik bleef maar schuren en schuren, korrel 600, totdat ik door de blanke lak heen zat en ook door de witte verflaag. Zoals gezegd, bestaat dit onderdeel uit tig verflagen.

Ook op andere punten ging ik door de witte verflaag heen, de opstaande delen, terwijl ik toch echt aan het opletten was.

En dan de andere kant van dit onderdeel (ik had de ene laag eerst geprobeerd te doen, om een fotovergelijking te kunnen maken). Zelfde verhaal, zelfde probleem.

Schermafbeelding 2022-11-27 om 04.44.57.png

Tot overmaat van ramp kreeg ik de onderdelen bovendien niet glossy, al zou ik dat willen (t/m korrel 12.000 geprobeerd, daarna Novus 2 en de middelen zoals in mijn vlog genoemd. Ik begreep er helemaal niets meer van.

79. Een rood scharniertje gingen beter (moedeloos, ging ik door met testen) maar ook daar ging ik er doorheen. Bed in gedoken, terug opgestaan en na wat googlen het andere scharniertje geprobeerd met korrel 2.000. Ging ook beter, maar niet perfect, wat overigens aan een sinkhole in het scharniertje kan liggen (was niet opgevallen normaal gesproken, vormde immers een soort 'mogelijke' curve).

Mede omdat ik mij realiseerde dat ik nog een extra vernislaag zou moeten aanbrengen op de rode body, om de talloze decals te sealen, en omdat ik me al langer afvroeg -steeds tegen de klok werkte al vanaf dag 1 van deze bouw- of ik het model binnen 5 weken zou kunnen afkrijgen, kwam ik op dit punt tot de conclusie dat ik het model beter uit de groepsbouw zou kunnen halen. Al zou ik het polijstprobleem opgelost krijgen, dan zou het model nóg niet op tijd af kunnen komen, alleen al omdat de hele wit-fase en vernisfase opnieuw moet. Die conclusie blijft trouwens overeind: waarschijnlijk ga ik het simpelweg niet kunnen redden. Er is teveel benodigde droogtijd. Elke keer twee dagen, dat talloze keren (na 1e wetcoat wit na 2e wetcoat wit, dan na 1e wetcoat rood, 2e wetcoat rood, dan na de 3e wetcoat na decallen.. en eigenlijk zou het idealiter 3 dagen zijn per keer. Eigenlijk zelfs nog langer.

Ik heb besloten om het nog een keer te proberen, terug bij af. Mocht het weer fout gaan, dan rond ik het model gewoon af buiten de groepsbouw, misschien meteen, misschien later afhankelijk van wat me op dat moment verstandig lijkt. Ik wil het hoe dan ook niet afraffelen. Ik zag op ESM ook vrachtwagens die niet strak in de lak zaten, niet gepolijst; dat wil ik niet want dan vind ik het eindresultaat niet de moeite waard.

Intussen heb ik twee dagen kunnen nadenken over de reden. Eerste gedachte was, dat ik te weinig lagen vernis zou hebben gebruikt (3 mistcoats, 2 wetcoats) maar eigenlijk is dat onlogisch want het probleem doet zich al op verfniveau voor. Al had ik er 15 lagen vernis opgespoten, dan had ik die 15 lagen vernis weggepolijst en had ik hetzelfde eindresultaat gekregen.

Hoe dan ook heeft iedere lezer van dit topic al kunnen zien dat dit model op vrij amateuristische wijze in elkaar gezet is. Van de krassen op de cabine tot het onnodige eindeloze schuurwerk op de opbouw. Het niveau is tot nu toe, als ik heel eerlijk ben, best laag. Ik ben meer tijd kwijt met het corrigeren van mijn eigen fouten dan met de daadwerkelijke bouw. Deze kwestie past enkel in dat rijtje.

Toch moet er een reden zijn dat ik andere modellen, laatstelijk de Honda RA273 (ook in het wit) wél wist te polijsten. En gisteren dacht ik terug aan hoe de witte verflagen waren tot stand gekomen. Dat was al een rommeltje, er zaten constant stofjes in de verf die ik er soms uit moest pielen. En het aantal witte lagen was eindeloos, om een mooie witte tint te krijgen. Zoals op de laatste foto linksonder te zien, kwam daar na het schuren nog een litteken van boven water. Of zo denk ik het te kunnen zien (ben nu niet thuis, dus kan het onderdeel er niet op naslaan). Op talloze plekken is door de blanke lak heen geschuurd. Ik denk dat het wit simpelweg niet goed op het onderdeel ligt. Dit zal dus voor de bumper en de andere wielkuip-delen niet anders zijn.

Ik kwam nu tot de volgende gedachte. Om tijd te winnen, ga ik dit onderdeel eerst vastlijmen aan de cabinevloer; want er blijft dan maar weinig zichtbaar wit over (ik begon mijn polijstsessie dan ook op een niet-zichtbaar gedeelte). Dan ga ik vervolgens met het wit in de weer; waarna rood en wit tegelijkertijd een vernis-sessie krijgen. Idem doe ik voor de achterste spatschermen. De bumper wordt pas veel later gemonteerd, maar wordt al meegenomen in dit procédé. Hiermee win ik vier droogdagen. Intussen heb ik ook schuurpadjes gekocht op ESM gisteren, wat nog een verschil kan maken (hoewel ik mezelf en Karmijn moeiteloos met schuurpapier zag polijsten, in de vlogs... ben jaloers op mezelf, heel raar gevoel!!). De schuurpads die ik had waren aan de brand in onze woning ten prooi gevallen.

Met dit stappenplan, hoop ik nog een kans te maken dit project binnen de groepsbouw-tijd te kunnen afronden.

Totaal: 53 uur
 
Over die witte verf trouwens nog.. die is vrij oud. Vallejo Model Air uit het jaar 0. De mengverhouding was niet meer ideaal (normaal gesproken 2 druppels Model Air en 1 druppel verdunner), er moest nu echt meer verdunner bij; en ik probeerde te roeren in het cupje zoals ik altijd al deed, maar da's niet ideaal. daar ben ik na die eerste witte verflagen vanaf gestapt simpelweg omdat je minder controle hebt. Sindsdien roer ik in een potje en gebruik ik een pipet om de verf in het cupje te brengen. Je bent nooit te oud om jezelf geduld aan te leren en logische verbeteringen aan te brengen.

Maar dan die stofjes en microscopische haartjes.. nog steeds is het een raadsel waarom die (alleen) bij die verf meekwamen. Op de laatste foto kun je er nog een zien zitten trouwens. Dat heb ik laten zitten, omdat dat deel van het onderdeel toch uit het zicht zou blijven. Wat ik nu zal doen is, dezelfde verf gebruiken maar dan dus vooraf gemengd en door een zakdoek gefilterd in het airbrushcupje plaatsen.
 
Stof blijft een lastige bij de meesten denk ik.
Soms gewoon laten zitten en later is het dan verwering zonder iets te doen.
 
Daarom is een model zoals dit, waarbij verwering niet mogelijk is (en heel eerlijk gezegd ook niet wenselijk), een perfecte oefening ‘met de billen bloot’.

Wat ik nog ga proberen, is de witte onderlaag een heel klein beetje schuren voorafgaand aan de vernislagen. Wie weet helpt dat.
 
Vind het allemaal een beetje raar wat er hier gebeurd. Daar ik weet hoe je werk hou ik het erop dat er misschien toch een laag vernis te weinig opzit, de ene bouwer lig een dikkere laag. Ernis erop dan de ander. Ik neem aan een 2K lak, verhoudingen niet goed, 2e de vernis zelf niet goed. Dat de vernis niet glimt lig niet aan de onderlaag tenzij er een reactie tussen de twee heeft plaats gevonden. Ik spuit mijn basiskleuren altijd mat, weinig gedoe wat je wel heb met glans, kost wat meer vernis dan dan op glans.

Wat de helderheid van je wit betreft spuit een witte primer scheelt
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan