Hoofdsponsor

1/35 GRB: M8 Greyhound

STARTMOMENT:
05-03-2023, 10:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
09-04-2023, 10:00u.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
IPMS Gent en de Tamiya challenge 2023.

Vermits ik tijdens de beurs te Eeklo niet werkeloos wou blijven (en de Austin Tilly de eindafwerking nadert) besloot ik om een redelijk éénvoudig doosje open te trekken en er ter plaatse aan te beginnen.

Slachtoffer van dienst werd "U.S. M8 Light Armored Car Greyhound", Tamiya kit op 1/35.
Bij nader onderzoek denk ik dat deze kit best OOB te bouwen is en daarom mijn extra aandeel in deze GRB.

Kit.jpg

De kit werd verleden jaar afgekocht van een mede clublid. Ik had de M20 al maar de M8 ontbrak en dat werd dus zo opgelost. Beide voertuigen (M8 en M20) heb ik al verschillende malen in het echt zien en horen rondrijden in Normandië en ze zijn heel behendig.
Zij werden vervaardigd door Ford en waren uitgerust met een Hercules JXD motor (zelfde als in de Diamond T trucks) waarmee zij een snelheid van 88 Km/Hr konden halen met een bereik van 560 Km. Zij werden vooral ingezet in Europa als verkenningsvoertuig en het zijn de Britten die de M8 de naam "Greyhound" gaven.
Frankrijk had deze voertuigen ook in dienst bij onder andere de 2DB (2ième Division Blindée) van generaal Leclerc. Zij landden enkele weken na D-Day op Utah Beach, meer bepaald bij de Dunes de Varreville. Ter plaatse is een monument opgericht en daar staat zo een M8 als "bloempot" samen met een M4 Sherman en een halftrack.

De kit voorziet ondermeer decals voor een Frans voertuig en die versie wil ik bouwen.
Ik heb geen foto's van de vorderingen maar tegen het einde van de beurs was dit het resultaat:

Undersides.jpg

Interior.jpg

Indien dit project aanvaard wordt in de GRB mag als startdatum 05/03/2023 om 1000 uur genoteerd worden. Indien niet moet het maar verplaatst worden.
 
Geen probleem, ik noteer hem erbij.

Mooi pantservoertuigje heb ik dit altijd gevonden.

Je weet dat je nog een project in de groepsbouw hebt lopen he?
 
Mooie kit weer gekozen. Ik hoop dat je de spatborden eraf laat het voertuig ziet er stukken beter uit zonder :winking:

Paswerker?
 
Laatst bewerkt:
hmm mooike ik volg met alle plezier
 
Mooie kit weer gekozen. Ik hoop dat je de spatborden eraf laat het voertuig ziet er stukken beter uit zonder :winking:

Paswerker?
Heb wat referentiefoto's liggen, zal eens kijken of de Fransen dat ook deden én of de kit daarvoor geschikt is.
 
mooi kitje, in een heel ver verleden ooit in 1/72 gebouwd , Deze heeft veel meer detail en onderdeeltjes :)
succes
 
veel plezier en volg.
 
IPMS Gent en de Tamiya challenge 2023.

Vermits ik tijdens de beurs te Eeklo niet werkeloos wou blijven (en de Austin Tilly de eindafwerking nadert) besloot ik om een redelijk éénvoudig doosje open te trekken en er ter plaatse aan te beginnen.

Slachtoffer van dienst werd "U.S. M8 Light Armored Car Greyhound", Tamiya kit op 1/35.
Bij nader onderzoek denk ik dat deze kit best OOB te bouwen is en daarom mijn extra aandeel in deze GRB.

Bekijk bijlage 431530

De kit werd verleden jaar afgekocht van een mede clublid. Ik had de M20 al maar de M8 ontbrak en dat werd dus zo opgelost. Beide voertuigen (M8 en M20) heb ik al verschillende malen in het echt zien en horen rondrijden in Normandië en ze zijn heel behendig.
Zij werden vervaardigd door Ford en waren uitgerust met een Hercules JXD motor (zelfde als in de Diamond T trucks) waarmee zij een snelheid van 88 Km/Hr konden halen met een bereik van 560 Km. Zij werden vooral ingezet in Europa als verkenningsvoertuig en het zijn de Britten die de M8 de naam "Greyhound" gaven.
Frankrijk had deze voertuigen ook in dienst bij onder andere de 2DB (2ième Division Blindée) van generaal Leclerc. Zij landden enkele weken na D-Day op Utah Beach, meer bepaald bij de Dunes de Varreville. Ter plaatse is een monument opgericht en daar staat zo een M8 als "bloempot" samen met een M4 Sherman en een halftrack.

De kit voorziet ondermeer decals voor een Frans voertuig en die versie wil ik bouwen.
Ik heb geen foto's van de vorderingen maar tegen het einde van de beurs was dit het resultaat:

Bekijk bijlage 431531

Bekijk bijlage 431532

Indien dit project aanvaard wordt in de GRB mag als startdatum 05/03/2023 om 1000 uur genoteerd worden. Indien niet moet het maar verplaatst worden.
Heb ook nog een M 8 en een M20 staan al gedeeltelijk afgewerkt maar van Italeri. Ga zeker aandachtig volgen. Willy.
 
Ook hier een kleine update:

Chassis.jpg

Top 1.jpg

Top 2.jpg

Top 3.jpg

Top 4.jpg

Zicht op de brandblusser.

We zijn ondertussen wel al een stuk verder ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Er resten nog twee weken voor de Greyhound. Hopelijk valt de bouw mee en lig je op schema...
 
Oeps, rats vergeten up te daten. Komt goed hoor, krijgt deze week alle aandacht.

De wielen en de spatborden staan er op. Heb die spatborden nodig om de voorziene decals op te kunnen plaatsen.

Wheels 2.jpg

Wheels 3.jpg

Wheels 1.jpg

Had, binnen mijn club, de opmerking gekregen dat de vloerplaat van de M8 ook groen geschilderd was.
Docu nagekeken en daarna de witte vloer maar herschilderd. Recente restauraties van dergelijke voertuigen laten de binnenwanden wel wit.
Tamiya geeft geen specifieke kleur instructies wat de vloerplaat betreft, wel met betrekking tot de toren.

Turret 1.jpg

Turret 2.jpg

Turret 3.jpg

Er zijn zelfs granaten voorzien om aan te brengen in de rekken.

In combinatie levert het dit op:

Combo 1.jpg

Combo 2.jpg

Wordt vervolgd ...
 
Mooi voertuig en mooie progressie.

Er zit toch altijd veel latente kennis in zo’n club.
 
strak... dat coaxiaal machinegeweer gaat nog een duwtje nodig hebben zodat het in lijn komt met het hoofdgeschut
 
Het vordert langzaam, gisteren de decals aangebracht.
Vandaag echter wat tegenslag met een wash op de toren, hij droogt niet mooi op en ook op andere plaatsen droogt hij op met een witte raand. Dat gaan we morgen dus moeten aanpakken en aanpassen.

Almost 1.jpg

Almost 2.jpg

Almost 3.jpg

Almost 4.jpg

Er is dus nog wat werk aan.
 
gaat nog wel goed komen , ziet er trouwens al prachtig uit
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan