Hoofdsponsor

GRB: IJzergieterij (Faller)

modelbouwerke

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 sep 2008
Berichten
2.399
Deze fabriek/ijzergieterij lijkt me wel een leuk projectje om mee te doen met de groepsbouw.
Schaal 1/160 N-schaal dus.
Er zijn 2 opties om deze te bouwen.

Optie 1. Alle fabriekshallen tegen elkaar geplaatst.
20230201_144842.jpg

Optie 2. Een fabriekshal op afstand met een kabelbaan tussen de de 2 fabriekshallen.
20230201_144826.jpg

De set bestaat uit 359 delen waarvan 77 heldere ramen.
Het model kan uitgerust worden met motor en verlichting.
Deze worden geadviseerd maar zitten niet bij de bouwdoos, mogen deze worden ingebouwd of worden deze beschouwd als extra's?
Wanneer ik start zal ik enkele betere foto's nemen zonder flits en ook de inhoud even tonen.
 
Echt een geweldig onderwerp! Een gedetailleerd bouwverslag is best welkom als je daar zin in hebt; mijn interesse heb je alvast.

Als de instructies zeggen dat verlichting en/of motor kan worden ingebouwd, dan is dat ook volgens de groepsbouwregels toegestaan.

Denk bij verlichting aan voldoende beschutting van de wanden (bijvoorbeeld door middel van een op maat geknipt vel zwart karton aan de binnenkant te plaatsen), anders schijnt het licht door het plastic heen en dat zou zonde zijn. Ik neem aan dat dat in de bouwinstructie staat maar zelfs indien niet, mag je dat beschouwen als eenvoudig middel om het model niet te verpesten en is het dus toegestaan (te vergelijken met het plaatsen van een loden gewicht in de neus van een staartzit-vliegtuig).

Veel plezier met de start, laat maar weten als je zover bent.
 
Ik zie nu ook op de box art de Mercedes-Benz W126 van de fabrieksdirecteur (neem ik aan dat er bedoeld wordt), typisch Duits detail :D
 
Leuk, een model voor op een treinbaan, dat heeft mijn aandacht, ook al is het op een andere schaal dan welke ik prefereer ;)
 
Ik heb de schaal 1/160 in het forumsysteem ingeboekt en aan het topic gehangen.

Nu viel me iets op, je noemt het een ijzergieterij maar op het cartouche in de voorgevel staat 'Maschinenfabrik'. Ben benieuwd, zonder dat het ook maar iets uitmaakt, waarom je deze als ijzergieterij introduceert.

Het kan trouwens ook beide...

Nijg-geschiedenis-01-e1538060601538.jpg

(Copyright https://www.nijg.com/, enkel educatief en illustratief doel, foto zal op eerste verzoek worden verwijderd)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de schaal 1/160 in het forumsysteem ingeboekt en aan het topic gehangen.

Nu viel me iets op, je noemt het een ijzergieterij maar op het cartouche in de voorgevel staat 'Maschinenfabrik'. Ben benieuwd, zonder dat het ook maar iets uitmaakt, waarom je deze als ijzergieterij introduceert.
Roy, ijzergieterij komt van de Nederlandse borden die bijgevoegd zijn.
De keuze is "Ijzergieterij" of "Machinefabriek" en die laatste vind ik zelf zo raar klinken.
Er is ook keuze om Duitse, Franse of Engelstalige borden te gebruiken.
Ik zie wel als ik zo ver ben.
P.S. bedankt voor de aanpassing naar 1/160.
 
Als de instructies zeggen dat verlichting en/of motor kan worden ingebouwd, dan is dat ook volgens de groepsbouwregels toegestaan.

Denk bij verlichting aan voldoende beschutting van de wanden (bijvoorbeeld door middel van een op maat geknipt vel zwart karton aan de binnenkant te plaatsen), anders schijnt het licht door het plastic heen en dat zou zonde zijn. Ik neem aan dat dat in de bouwinstructie staat maar zelfs indien niet, mag je dat beschouwen als eenvoudig middel om het model niet te verpesten en is het dus toegestaan (te vergelijken met het plaatsen van een loden gewicht in de neus van een staartzit-vliegtuig).
Verdorie, als ik dat had geweten (tjah, ik heb de regels niet met een loep overlopen natuurlijk, en ik had er niet aan gedacht dat ze geformuleerd waren door een advocaat), dan had ik het project waar ik al twee weekends aan bezig was ook in de groepsbouw gezet (een 1/14 Tamiya RC Truck, niet voor mezelf helaas).

Dat ter zijde gelaten, vraag ik mij af of deze benaming misschien wel de reden is dat we ("we"= machinisten en ex-machinisten) een locomotief nog steeds steevast een "machientje" noemen in plaats van een "locomotief"... wel een kort telefoonnummer hé...
Dat logo van "club modell", betekent dit dat het een soort van exclusief model is dat in beperkte oplage gemaakt is voor leden ?
 
Ah da's jammer inderdaad Dany, maar geen groot probleem; zo had Grijzewolf (Jan) achteraf ook mee kunnen doen met zijn Ducati motorfiets, die bleek achteraf qua tijd mee te vallen. Maar allemaal niet zo'n probleem, jouw project wachten we geduldig af.

Voel je trouwens vrij de bouw van de RC Truck in het radiografisch-gedeelte te plaatsen he.
 
Dat ter zijde gelaten, vraag ik mij af of deze benaming misschien wel de reden is dat we ("we"= machinisten en ex-machinisten) een locomotief nog steeds steevast een "machientje" noemen in plaats van een "locomotief"... wel een kort telefoonnummer hé...
Dat logo van "club modell", betekent dit dat het een soort van exclusief model is dat in beperkte oplage gemaakt is voor leden ?
Ik noemde mij locomotief ook altijd het machientje.
Klinkt sympathieker denk ik :-)

"Faller Club Modell" was om aan te geven dat het een beperkte oplage was denk ik.
Zo hadden/hebben ze ook het model van het jaar.
Verkooptruc die werkt.
 
Zaterdag 18 februari 16.00 uur.
Een paar dagen later dan gepland, maar ik ga er eindelijk aan kunnen beginnen.

Nogmaals de boxart.
20230218_155309.jpg

De bouwhandleiding, papieren afbeeldingen die her en der op het model komen en een zwart masker om verlichting toe te passen zonder dat het overal doorschijnt.
20230218_155331.jpg

De inhoud van de doos.
20230218_155244.jpg

De optie waar ik voor ga.
20230218_155422.jpg

De optie die ik momenteel niet overweging neem.20230218_155400.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Da's een volle bak plastic.

De keuze zou ik zelf ook zo hebben gemaakt.

Succes, ik noteer het starttijdstip. Let wel, dit is echt het punt waarop je het eerste onderdeeltje bewerkt / van de sprue knipt / schildert he. Als je toch later begint, laat maar weten. Elke dag kan tellen ;)
 
Da's een volle bak plastic.

De keuze zou ik zelf ook zo hebben gemaakt.

Succes, ik noteer het starttijdstip. Let wel, dit is echt het punt waarop je het eerste onderdeeltje bewerkt / van de sprue knipt / schildert he. Als je toch later begint, laat maar weten. Elke dag kan tellen ;)
Tijdstip mag genoteerd worden Roy.
 
Mooi gebouw en ga dit met interesse volgen.
Als de steden vierkante schoendozen blijven bouwen gaan we de mooie gebouwen van vroeger nog alleen zien in de modelbouw en op foto.
 
Ik ben wel benieuwd naar de bouwvoortgang… kun je een tipje van de sluier oplichten?
 
Ik ben wel benieuwd naar de bouwvoortgang… kun je een tipje van de sluier oplichten?
Ga ik morgen zeker doen Roy.
Maar ik heb de afgelopen weken op het huis van mijn zoon gepast en had daar niet zoveel tijd als ik had gewenst.
Er is al wel gebouwd ondertussen, foto's volgen.
 
Eerste deeltje zit in elkaar.
Volgens de bouwhandleiding mag ik starten met 2 gevels in elkaar te flansen.

20230225_154830.jpg

Je krijgt dan een hoopje onderdelen, 19 zonder de papieren decals.
20230225_154559.jpg

En uiteindelijk heb je dan een geveltje. Zonder decals, moet nog even kijken welke ik ga gebruiken.
20230225_153339.jpg

Wordt vervolgd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan