Hoofdsponsor

1/72 GRB: GAZ-M-415

STARTMOMENT:
24-01-2023, 15:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
28-02-2023, 15:00u.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
Ik blijf bij schaal 1/72, zoals gezegd is deze groepsbouw ideaal voor mij om eens wat voorraad weg te werken.
Volgende in lijn is opnieuw een GAZ maar ditmaal in de versie M-415 zijnde een pick-up ontworpen als civiel voertuig.

Boxart.jpg

Beetje geschiedenis:
Deze is dus een rechtstreekse broer van mijn vorige GAZ M1 "Emka" zij het in de uitvoering als pick-up truck. Gebouwd tussen 1938 en 1944 kon hij 400 kg vervoeren en had een 50PK benzinemotor (4 cilinder) . Bij het uitbreken van de oorlog werden er veel opgeëist en ingezet op vliegvelden of als trekker voor lichte artillerie of mortieren.
Op internet zijn er foto's te vinden van exemplaren welke gerestaureerd werden en nog steeds rijden.

De kit:
Terug een ACE kit en gebruik van bijna dezelfde sprues als de "Emka". Klein velletje PE aanwezig, ruitjes in folie.

Parts.jpg

De instructies zijn ook van hetzelfde type, er zijn geen decals voorzien.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Volgens een prijssticker op het doosje heb ik ooit 9€ betaald voor dit kleinood.
Ik zou deze willen afwerken als een civiele versie in witte kleur, ziet er sjiek uit.

gaz-m-retro-car-ussr-photo-exibition-vdnh-september-149541099.jpg
For reference purpose only.

Ik laat wel weten wanneer ik er aan start.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is ook net een Ford of Chevrolet waar je naar zit te kijken.
 
Mooi model, ik kan Ron wel volgen. Mooi om eens een civiele versie te zien...
 
Een witte wagen uit die tijd komt men niet vaak tegen.
Benieuwd naar het resultaat ;)
 
Start bouw: 24/01/2023 om 1500 uur

Meer opkuis dan aan de "Emka" en dus wat meer schuurwerk. Ook gietpunten op enkele delicate plaatsen waardoor het heel voorzichtig werken is.
Door de eerdere ervaring houd ik mij deze maal niet volledig aan het bouwplan maar werk ik met sub-assemblies.

Sub.jpg

Eerst de achterbrug goed laten drogen alvorens de voorste ophanging te plaatsen.
De bak ging goed in elkaar maar de gietpunten aan de reling waren zeer delicaat, de motorkap diende volledig geschuurd te worden.

dryfit.jpg

In dryfit begint het er goed uit te zien maar nog veel te verfijnen.
 
Gaat stevig voorruit en heb de indruk dat het allemaal goed past.
 
Ik blijf bij schaal 1/72, zoals gezegd is deze groepsbouw ideaal voor mij om eens wat voorraad weg te werken.
Volgende in lijn is opnieuw een GAZ maar ditmaal in de versie M-415 zijnde een pick-up ontworpen als civiel voertuig.

Bekijk bijlage 430886

Beetje geschiedenis:
Deze is dus een rechtstreekse broer van mijn vorige GAZ M1 "Emka" zij het in de uitvoering als pick-up truck. Gebouwd tussen 1938 en 1944 kon hij 400 kg vervoeren en had een 50PK benzinemotor (4 cilinder) . Bij het uitbreken van de oorlog werden er veel opgeëist en ingezet op vliegvelden of als trekker voor lichte artillerie of mortieren.
Op internet zijn er foto's te vinden van exemplaren welke gerestaureerd werden en nog steeds rijden.

De kit:
Terug een ACE kit en gebruik van bijna dezelfde sprues als de "Emka". Klein velletje PE aanwezig, ruitjes in folie.

Bekijk bijlage 430887

De instructies zijn ook van hetzelfde type, er zijn geen decals voorzien.

Bekijk bijlage 430888

Bekijk bijlage 430889

Volgens een prijssticker op het doosje heb ik ooit 9€ betaald voor dit kleinood.
Ik zou deze willen afwerken als een civiele versie in witte kleur, ziet er sjiek uit.

Bekijk bijlage 430890
For reference purpose only.

Ik laat wel weten wanneer ik er aan start.
Nog nooit gezien. Ziet er leuk uit . Willy.
 
Deze pickup truck heb ik in de lijst erbij gezet.

Er werd hierboven opgemerkt dat 'ie doet denken aan een Ford of Chevrolet. Dat is niet gek, dit type is (zoals al door Erwin gemeld) afgeleid van de Gaz M1 en die auto vormt eigenlijk een Russische upgrade van de A-Ford. De Fords mochten in licentie in Rusland worden gebouwd, maar er werden veel verbeteringen op aangebracht. Toch lijkt 'ie nog erg op het voorbeeld.

Veel plezier met de (al in een flink gevorderd stadium verkerende) bouw.
 
Kleine stap verder: de kleine stukken PE zijn geplaatst alsook het dak maar dit heeft nog wat aandacht nodig.

PE 1.jpg

PE 2.jpg

Deze gaat dit weekend alle aandacht krijgen.
 
Goeie vooruitgang Erwin, da's waarschijnlijk heel weinig plamuur maar het lijkt best ingrijpend :D
 
Ben benieuwd waar de in het weekend verkregen aandacht toe heeft geleid :)
 
Gaat het intussen goed hier met de Gaz, of wordt ie een beetje ondergesneeuwd door andere projecten? :D
 
Gaat het intussen goed hier met de Gaz, of wordt ie een beetje ondergesneeuwd door andere projecten? :D
Wel, als je die in de sneeuw zal zetten, vind je hem nooit meer terug.

Waardoor de vertraging? Simpel omdat ik het dak niet goed kreeg en steeds moest herbeginnen tot het een degelijke vorm had.
Na vier maal afschuren, aanpassen en herspuiten in een witte primer, bleek het goed te zijn. Voor alle zekerheid nog een 2de laag primer en gisteren een laag Tamiya gloss white.
Voorlopig lijkt hij ok te zijn en gaan we kunnen beginnen met het plaatsen van de ramen.

Gloss.jpg

Eens de ramen geplaatst kan de body op zijn plaats en zou het niet lang meer moeten duren voor deze afgewerkt is.
Zal er deze week wat voorrang aan verlenen.
 
Wat een geduld werkje is deze aan het worden en dat op deze schaal.
 
Sorry voor het ontbreken van tussentijdse foto's maar het verliep hier niet zoals verwacht.

Het Tamiya gloss white waarmee ik de body gespoten had, bleek volgens mij niet zo'n goede keuze. Raar genoeg begon de verf gespoten op de cabine, te verkleuren en gelig te worden. Hoe ? Geen idee maar waarschijnlijk lag de vele manipulering bij het plaatsen van de ramen hier aan de oorzaak. De ramen pasten deze maal wel goed in de cabine, dit in tegenstelling tot de "Emka".

Volgende hekelpunt bij deze kit waren (opnieuw) de oversized wielen t.o.v. de wielkasten waardoor deze geen normaal uitzicht hebben.
Het frustreert dermate dat ik besloten heb om de PE set met de nummerplaten achterwege te laten omdat deze meer schade ging toebrengen dan goed doen aan het voertuig.

Enkele eindfoto's van een niet mooi afgewerkt voertuig:

Fin 1.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

Ik ga er niets meer aan veranderen, hij mag naar het museum.

Deze bouw mag dus afgesloten worden 16/02/2023 om 2000 uur.

Denk dat het volgende model voor de GRB een beetje zal moeten wachten en als er nog één komt zal het waarschijnlijk geen ACE kit zijn.
 
toch een fijn bouwke geworden ondanks alle omwegen toch geraakt he
tof karretje
 
Wit is een crime om te spuiten, en dat zie je ook hier jammer genoeg. Lijkt me wel alsof het wit teveel verdund werd, maar kan ook zo zijn rechtstreeks uit het potje...

Al bij al een aanvaardbaar resultaat
 
Vind het er wat raar uitzien , precies alsof er veel te veel ineens gespoten is , te dikke lagen
met een deftige primer is wit niet moeilijker te spuiten als andere kleuren , het enige wat ik al voorhad was dat er altijd wel één of ander partikeltje meekwam in de AB waardoor het maagdelijk wit , direct minder maagdelijk wordt😞

Greetzzzz Modest.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan