Hoofdsponsor

1/24 Gemballa Mirage GT klaar [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

tourpretendent

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2011
Berichten
351
Beste lezer, allereerst hartelijk dank voor je interesse in mijn bouwonderwerp.

In het “even voorstellen” topic had ik gemeld dat ik het plaatsen van foto’s zou doornemen alvorens een bouwverslag te plaatsen, wel nu is het zover.
Omdat ik op een ander forum al begonnen ben met dit verslag begin ik met een inhaalslag, veel foto’s en weinig tekst.

In oktober kwam ik al surfend op de diverse fora een bouwverslag tegen van een Gemballa Mirage GT, ik was direct verkocht. Dit was mijn nieuwe start in onze fascinerende hobby. Tegelijkertijd besloot ik om een verslag voor het forum te schrijven als een committent aan jullie lezers (wel een beetje droevig als niemand mee leest dus graag mee lezen a.u.b.) en mezelf.

Tijdens de afgelopen periode heb ik de bouwdoos en andere onderdelen verzameld, dat viel niet mee aangezien de mij bekende winkels de Tamiya Porsche bouwdoos niet meer verkopen. Ook de Geronimo Works kit was moeilijk te vinden, de carbon decals waren dan gelukkig wel makkelijk te verkrijgen. Als bonus heb ik een PE set van Hobby Design gekocht ter aanvulling op de Geronimo Works kit. Ter voorbereiding op de bouw van de Gambella Mirage heb ik zeer veel foto’s van het origineel bekeken en een aantal bouwverslagen van het model doorgelezen, de voor mij belangrijkste plaatjes heb ik in een document geplaatst zodat ik tijdens de bouw via mijn laptop mee kan kijken.

De kwaliteit en dergelijke van de Tamiya bouwdoos en de aanvullende kits zijn genoegzaam bekend op het forum en zal ik dus onbesproken laten, behalve als er bijzonderheden zijn.

Voor dit moment genoeg introductie, dus hierbij mijn vuurdoop met het bouwproject: Gambella Mirage GT, matt blue edition.
De body wordt zoals de naam doet vermoeden mat blauw.
Bij Zeropiant heb ik de kleur laten maken, helaas wilde Gemballa niet mee werken aan het verkrijgen van de kleurcode omdat deze speciaal voor de klant is gemaakt. Op basis van foto’s heeft Steve, van Zero Paints, de kleur gemaakt en dat is zeer goed gelukt.
Het bouwverslag zal ik nu vervolgen met voornamelijk foto’s en een klein beetje tekst.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
De te gebruiken sets

attachment.jpg
De onderdelen van de Geronimo kit met de verzaagde body op de achtergrond

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
De pasvorm van de resinonderdelen is goed

attachment.jpg
Het samenstellen van de pushrod delen van de wielophanging

attachment.jpg
Kleine onderdelen

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
De samengestelde en geschilderde motor

attachment.jpg
De onderdelen van de schijfrem

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Samenstellen van een schijfrem

attachment.jpg
Klaar!

attachment.jpg

attachment.jpg
De chassisdelen heb ik met de airbrush zwart gespoten

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Droog passen

Omdat ik te veel foto's wil bijvoegen ga ik verder in een nieuw bericht dat later deze middag volgt.

Alvast bedankt voor uw belangstelling, Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wordt een mooie,ronald

heb dit altijd een mooie auto gevonden
 
En dus hierbij het vervolg van mijn verslag.

attachment.jpg

De eerste keer met primer gespoten jammerlijk mislukt, dus heb ik de body in remolie laten zwemmen.

attachment.jpg

attachment.jpg
Toch wel indrukwekkend


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
En weer droog passen


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Het plaatsen van de vleugel was niet eenvoudig, de markeringen op de resin vleugel ontbreken, dus heb ik de oude vleugel als mal gebruikt.

attachment.jpg
Goed idee, maar helaas de afstand tussen de steunen op het resin deel is groter. Afijn na ampel beraad heb ik de oude steun verzaagd waarna het geheel klopt.

attachment.jpg

attachment.jpg
De rechterkant is 3 millimeter hoger, dus schuren

attachment.jpg
Nu is het wel goed

attachment.jpg

attachment.jpg
De air intake, de remin takes komen uit de Geronimo set dus de Tamiya oplossing voor de air- en remin takes moest in 3 stukken worden gesneden

attachment.jpg
Zo wordt de kleur van de carrosserie, mat blauw en Pearl top laag. Daarover gaat dan nog een matte blanke lak.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Voorbeelden van het interieur

Vraag, de sommige onderdelen hebben in werkelijkheid een in geweven ruitpatroon. Zal ik dit patroon na maken of niet? Zo waarmee, mijn kleinste penseel is veel te grof voor dit fijne patroon. De snijkant van hobby messen is ook te grof, ideeën?


attachment.jpg

attachment.jpg
Met behulp van bloem maak ik de stoffen en alcantara delen.

attachment.jpg
Met een klein penseel het overtollige bloem verwijderen

attachment.jpg
De onderkant van de midden console moest 3 keer de bloem behandeling ondergaan omdat deze dikker is dan het bovendeel van deze console

En ik ga weer verder in een nieuw deel tot zo!
 
Daar ben ik weer met het laatste deel.


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Het resultaat is opmerkelijk, helaas komt dit op de foto’s niet tot uiting. Voor mij bestaan er dus geen redenen commerciële producten voor het interieur te gebruiken


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Droogpassen van het interieur in de body


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Het verwerken van de velgen in de “lakstraat”

Bedankt voor uw interesse, tijdens de aankomende periode zal ik ongeveer 1 keer per week een update plaatsen.
Langs deze weg wens ik u alvast een prettige jaarwisseling en een gezond en bouwvol 2012
 
Zeer mooi.
Ben benieuwd naar de kleur als hij erop zit.
 
prachtig werkstuk Ronald , ik kijk al uit naar het vervolg
Sabre
 
Een prachtige wagen, zowel de echte als je model ;)
Ik zal deze blijven volgen, maar 't zal in stilte zijn, ik ken te weinig van autobouw :8
 
Beste lezer, vandaag is het tijd voor update 2.

Allereerst wens ik u en uw familie een gelukkig en gezond 2012.

De afgelopen weken heb ik rustig aan gedaan en dus weinig aan de auto gewerkt, maar in het nieuwe jaar heb ik de werkzaamheden opgepakt.
Mijn laatste update ging over het interieur de onderstaande foto brengt dit nog eenmaal in herinnering.
attachment.jpg


De console en het dashboard zijn gereed. De stoeltjes, de bovenkant van de midden console en het stuur niet, hieraan heb ik dan ook gewerkt.

De stoeltjes heb ik de bekende “bloem” behandeling gegeven, per stoel betekende dat ongeveer 8 behandelingen.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Daarna heb ik mij geconcentreerd op de bovenkant van de midden console.
Voor het inkleuren heb ik gebruik gemaakt van mijn airbrush, saté prikker, kleine penseel en een kleine veiligheidsspeld.
De veiligheidsspeld heb ik gebruikt om de schaduw tussen de knopjes op de midden console weer te geven. Met mij hobby mes heb ik aan het saté stokje een scherpe punt geslepen, waarna ik de zwarte bovenkant van de ronde knoppen aan getipt heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Vervolgens heb ik het stuur met bloem behandeld en met de twee kleuren bestreken.
attachment.jpg

attachment.jpg

Als laatste heb ik vandaag de klokkenwinkel behandeld, een basislaag zwart met een witte rand.
attachment.jpg

Het resultaat van de werken ziet er als onderstaand uit.
Let op de decals van de meters en het PE voor de midden console moet ik nog monteren.
Ook het carbon voor het dashboard moet ik nog aanbrengen, dit gebeurt in de aankomende dagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bedankt voor uw interesse en tot de volgende keer,

Ronald
 
Mag ik es vragen die bloem behandeling is dit dan met gewone bloem als voor brood en cake?? en hoe fixeer je het?? want dit is echt perfect gedaan zeg,respect man;)
 
Héél interessant die bloembehandeling ! Moet ik onthouden !
 
Heel leuk verslag van een ...erm....van oorsprong mooie auto :))
 
mooie gedaan, had dit al gezien de bloembehandeling

maar weet niet juist meer hoe dit in zijn werk gaat.
 
Ja lap.
Voor een eerste bouwverslag op ons forum kan dit tellen.
Mooi man wat je hier laat zien.
Prachtige kit trouwens.
 
De bloembehandeling is wel speciaal ja!
Wij verwerken 75.000 kg bloem per dag en ik weet dat bloem vocht aantrekt, ben je niet bang dat het gaat stinken?
Heb best wel veel ervaring om met bloem te werken maar dit is weer eens iets héél anders.
Het resultaat is trouwens schitterend!

Fred
 
Indrukwekkende entree die je hier maakt.
De kit op zich is ook al een specialleke.
Mooi!
Maar die bloemmethode, daar had ik nog nooit van gehoord.
 
Aan allen, hartelijk dank voor uw enthousiasme.

Als een beginner op het forum is het erg leuk met een dergelijke hoeveelheid complimenten te worden overladen. Als dan ook nog gekende ervaren rotten hun mening geven... Enfin, ik ben onder de indruk en had niet durven hopen dat mijn werk nu al dergelijke reacties zou ontlokken van u allen.

@ Doomwad & Hugemikus & the Mouse de bloem methode is heel makkelijk in de praktijk.

Voor de werken maak ik gebruik van een airbrush pistool met een 0,15 naald op 1 bar.
De verf is Revell aqua colour, verdund met spiritus in plaats van water waardoor de verf nog sneller droogt.
De door mij gebruikte bloem is tarwebloem, maar elke bloem volstaat.

De bloem plakt aan de verf. Hoe dunner de verf des te minder bloem waardoor een realistischer eindresultaat ontstaat, maar wel meerdere pogingen nodig zijn. Geduld is dus ook bij deze klus erg belangrijk.

Stap 1: Basislaag verf zeer dun, zodat de latere lagen beter hechten;

Stap 2: Natte dunne laag waarna onderdompelen in bloem;

Stap 3: Na enkele minuten droogtijd de bloem voorzichtig verwijderen met een penseel, omdat de verflaag dun is beschadig je ook makkelijk de bloemlaag in de verf;

Stap 4: Andere kant of ander deel van het object;

Stap 5: Opnieuw beginnen met vlak of zijde 1.

De eerste laag is dus niet voldoende dekkend, na de eerste rondgang, opnieuw rond gaan.
Als laatste de open plekken opvullen, alleen op de open plekken verf aanbrengen! En daarna met bloem behandelen.

Als laatste spuit ik een dunne, egale laag verf waarmee de stoel klaar is.

Deze werken zijn eenvoudig te oefenen op een stukje afval plastic.

Succes en veel plezier met oefenen,

@the Mouse "ben je niet bang dat het gaat stinken?", de bloem wordt volledig ontsloten door de verf dus daarom ben ik niet bang dat het gaat stinken.

@Peperbus...... grrrrr;), deze uitvoering vind ik juist mooier.
Goed om te lezen dat je "hier" asiel heb gekregen:)

Ronald
 
Laatst bewerkt:
Zeer mooi wat je hier toont.
 
Beste lezer, vandaag is het tijd voor update 3.

Het was tijd voor een klus die ik lang heb uitgesteld, het plaatsen van de carbon decals. Al eerder was ik gewaarschuwd voor deze moeilijke en volgens sommige helse taak. En moeilijk was het, ongelofelijk lastig vooral door de vele haakse hoeken en scherpe randen. De bodemplaat is dan ook niet goed gelukt dus niet foto waardig.

De andere (interieur) delen zijn beter gelukt, echter er is niet veel van te zien. Voor de Pe onderdelen geldt het zelfde, mooi maar niet goed zichtbaar. De monocoque en het interieur heb ik samengebouwd en afgewerkt.
De pedalen van Pe en de voetensteunen zijn er goed uit.
attachment.jpg

Vervolgens heb ik de matten gemaakt van 0,5mm abs, waarop ik bloem heb verwerkt. De witte randen waren erg lastig aan te brengen regelmatig liep de verf door op het zwart. Afijn ik ben tevreden met het resultaat.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het dashboard en de middenconsole had ik al eerder getoond en zijn nu gemonteerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De stoelen zijn een verhaal apart, deze zijn geschikt gemaakt voor race harnassen, toch heeft Gemballa voorzien in doodgewone, driepunts, gordels!?
attachment.jpg

attachment.jpg

De schokdempers zijn doormiddel van pushrods met de monocoque verbonden, de draaipunten daarvan ga ik in de aankomende dagen vervangen voor de Pe versies die zijn mooier maar wel vreselijk moeilijk te monteren. De schokdempers worden aan de monocoque gemonteerd door middel van kleine ringen die de montage punten voorstellen, de dikte is wellicht 0,5 mm. De ringen worden in de minidemper worden vastgezet door er een snede in te maken waarmee weet ik nog niet (een mesje is te dik) de andere kant wordt in de draaipunten vastgezet.

Tijdens de fotostudie van het origineel werd mij duidelijk dat de schijfremmen van carbon zijn gemaakt (niet echt verwonderlijk uiteraard). Maar de schijven zijn op de referentiefoto zijn zwart, net als de spaken van de velgen. Dus heb ik de schijven van het model ook zwart gespoten. Dankzij de macro foto's lijkt het alsof de remschijven gebruikt zijn, dit is met het blote oog echter niet zichtbaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Bedankt voor je interesse en eventuele feedback.

Groet, Ronald
 
Laatst bewerkt:
Je maakt een mooie vooruitgang Ronald Op het inwendig frame zit de carbon mooi verwerkt! heb je het og met blanke, matte lak gesealde?

@Peperbus...... grrrrr, deze uitvoering vind ik juist mooier.
Goed om te lezen dat je "hier" asiel heb gekregen

kwestie van smaak :nowink: Ja, ik heb hier weer een leuk honk teruggevonden!
 
heb je het og met blanke, matte lak gesealde?

Dag Peperbus, de carbon decals heb ik met satijn lak geseald.

Vrijdag heb ik de onderdelen van de de body in de primer gezet en vandaag gaat ik de definitieve lak opzetten.
Best wel spannend zo'n eerste keer een hele body spuiten.

Later vandaag de foto's van de gespoten body of die van de body lekker badderend in remolie.

Tot ziens, Ronald
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan