Hoofdsponsor

G.A. Hotspur II (DONE)

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
We gaan nog maar eens een doosje naar boven halen uit die grote stash, ééntje van die onderste.

Deze maal kies ik voor een onbekend zweefvliegtuig uit WO2 namelijk een Britse G.A. Hotspur II.
G.A. is de afkorting van de bouwer: General Aircraft Ltd.
Zij startten met de bouw van het zweefvliegtuig Hotspur I in 1940, hierna kwam de Hotspur II welke bedoeld was als militair zweefvliegtuig. In totaal zouden er meer dan 3.000 gebouwd worden. Dit zweefvliegtuig werd nooit operationeel gebruikt, enkel voor training en opleiding van zweefvliegtuigpiloten.

Wie graag eens surft op YT kan naar dit filmpje kijken:

De bouwdoos in mijn bezit dateert van 1965 en werd uitgebracht door Frog.
Op het bouwplan staat Frog echter niet vermeld maar wel Tri-ang Scalextric wat de originele kit en moule dus nog ouder maakt.

attachment.jpg

De moeilijkheid bij deze kit zal niet liggen bij de bouw maar wel bij het schilderen van de onderzijde vermits deze in de kleuren van opleidingstoestellen met komen (is ook te zien in het filmpje)

attachment.jpg

De instructies zijn heel summier maar duidelijk en hopelijk zijn de decals nog bruikbaar.

attachment.jpg

De onderdelen zijn volledig wit en de cockpit ziet er uit als een serre.

attachment.jpg

Stay tuned...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een heel mooi zweverke.. ik heb dat in het echt gezien in Duxford een museum in England het is een zeldzame doos vermoed ik .
 
Dank om te volgen.
Ook hier dringend een update nodig zie ik.

Cleaning up.jpg

De onderdelen werden opgekuist en zij passen redelijk goed in elkaar.

GAL48-Hotspur-cockpit.jpg

Het probleem bij dit toestel is een bijna totaal ontbreken van interieurfoto's en details en dit is de enige foto die ik heb van de cockpit.
Zoals je ziet was deze volledig uit hout en de kit is op dit vlak hopeloos verouderd want zelfs de twee stoelen kloppen niet met het echte interieur.



Cockpit detail.jpg

Beetje bij beetje brengen we toch wat interieur aan in de vorm van spanten, een dwarssteun en 2 instrumentenborden.

Dryfit.jpg

Wat schuurwerk en een dryfit levert al een goed idee hoe ie er zal uitzien.
 
Update:

De staartdelen en de vleugels zijn verlijmd en uitgelijnd. De vleugels werden tevens reeds voorzien van hun vast onderstel minus de ski's op de romp.

Wings on1.jpg

Wings on2.jpg

Nu eerst de cockpit verder afwerken en dan kan er een grijze primer op.

Stay tuned...
 
Kijk, dat is nu toch wel een bewijs dat die oude (niet zo super gedetailleerde) kits toch best mooie vormen kunnen hebben. Ik erger me soms aan "reviews" van moderne kits dat de detaillering niet 100% correct is in de cockpit of de wheelbays of erger nog ergens diep in de luchtinlaat of de straalpijp... who cares.
Als de basisvorm er is, is dat voor mij het belangrijkste.
 
Update:

De staartdelen en de vleugels zijn verlijmd en uitgelijnd. De vleugels werden tevens reeds voorzien van hun vast onderstel minus de ski's op de romp.

Bekijk bijlage 421760

Bekijk bijlage 421761
Update:

De staartdelen en de vleugels zijn verlijmd en uitgelijnd. De vleugels werden tevens reeds voorzien van hun vast onderstel minus de ski's op de romp.

Bekijk bijlage 421760

Bekijk bijlage 421761

Nu eerst de cockpit verder afwerken en dan kan er een grijze primer op.

Stay tuned...
[/
Update:

De staartdelen en de vleugels zijn verlijmd en uitgelijnd. De vleugels werden tevens reeds voorzien van hun vast onderstel minus de ski's op de romp.

Bekijk bijlage 421760

Bekijk bijlage 421761

Nu eerst de cockpit verder afwerken en dan kan er een grijze primer op.

Stay tuned...
Hallo Erwin. Een bouwdoos van Frog, dat is ook al lang geleden dat ik er nog ene gezien heb.Ziet er goed uit . Willy.
Nu eerst de cockpit verder afwerken en dan kan er een grijze primer op.

Stay tuned...
 
Zijn dit ronde raampjes? en waarvoor is dit?
Interessant vliegtuig.
 
@ Pascal: Ja dit zijn ronde raampjes en die dienen om binnen een beetje licht te laten invallen hé. Het toestel was misschien maar een trainingstoestel maar er werd ook getraind met volledige menselijke lading en zodoende kon men nog wat licht laten binnen vallen.

Gele buik.jpg

De onderzijde komt in het geel met zwarte strepen en hiervoor eens een test gedaan met een spuitbus aangekocht bij AVA.

Gele bus.jpg

De naam van de kleur betreft "tangerine".

DSC_0003 (10).JPG

en terwijl we toch aan het spuiten zijn, de bovenzijde volledig gespoten in Humbrol 119 om vervolgens de te behouden stukken te beschermen met Blu Tack en Clever Putty.
 
Bedankt voor verklaring en volg verder.
 
Gisteren goed kunnen opschieten met de verfwerken:

Paint top.jpg

Het bruin is Humbrol 119, het groen is Dark Green van bij AVA Papierwaren.

Paint bottom.jpg

Vooral van de onderzijde ben ik heel tevreden.
Het geel is de hierboven vermelde spuitbus, het zwart is de zwarte primer van bij Action.

Laagje Klir en de decals kunnen er op.
 
Deze is afgewerkt.
Decals geplaatst en verzegeld met een laag matte vernis van Vallejo.
De 3 skids onderaan geplaatst evenals de 4 wielen en tenslotte ook nog de cockpit die prachtig aansloot zonder problemen.

Finished1.jpg

Finished2.jpg

De witte rand aan de vleugel is een reflectie van de flash.

Finished3.jpg

Deze mocht direct zijn grote broer Airspeed Horsa vervoegen. Tenslotte hadden de Horsa piloten allen een training gevolgd op de Hotspur II.

DSC_0004 (1).JPG

Zijn streepjesbuik wordt mooi gereflecteerd in de glazen bodem.
Blij dat dit oudje afgewerkt is geraakt, we kunnen een ander oudje van onder het stof halen.
 
Doe maar he Erwin zoveel meer hebben we te bekijken en genieten alhoewel die vlieg dinges niet helemaal mijn ding zijn maar wel leuk om te zien
Marc
 
Deze is afgewerkt.
Decals geplaatst en verzegeld met een laag matte vernis van Vallejo.
De 3 skids onderaan geplaatst evenals de 4 wielen en tenslotte ook nog de cockpit die prachtig aansloot zonder problemen.

Bekijk bijlage 421967

Bekijk bijlage 421968

De witte rand aan de vleugel is een reflectie van de flash.

Bekijk bijlage 421969

Deze mocht direct zijn grote broer Airspeed Horsa vervoegen. Tenslotte hadden de Horsa piloten allen een training gevolgd op de Hotspur II.

Bekijk bijlage 421970

Zijn streepjesbuik wordt mooi gereflecteerd in de glazen bodem.
Blij dat dit oudje afgewerkt is geraakt, we kunnen een ander oudje van onder het stof halen.
Hallo Erwin. Van een oldtimer model toch een tof resultaat bekomen. Willy.
 
Knap werk E,
zeg, heb jij nog plaats man...., die kasten moeten nu toch stillekes aan uit hun voegen beginnen te barsten. :)
 
Knap werk E,
zeg, heb jij nog plaats man...., die kasten moeten nu toch stillekes aan uit hun voegen beginnen te barsten. :)
Voorlopig wel Swaken. Als nood komt aan plaats zullen enkele andere modellen een beetje moeten opschuiven.
Nu staan er ook vliegtuigen op van wijlen clublid Eric en die zullen desnoods vervangen worden.
Heb weer een beetje de ”swung” vast van het vliegtuig bouwen en dus zullen er regelmatig enkele bijkomen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan