Hoofdsponsor

1/35 "France '40" Peugeot 302 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Hier zijn we terug met een nieuwe bouw en deze zal zeker de interesse wekken van Jordi C.

De Citroën TA is afgewerkt en de Horch Kfz.15 nadert de eindafwerking, tijd voor een nieuw voertuig en deze is intrigerend in die zin dat dit een burgervoertuig is dat enkel bij het Franse leger dienst heeft gedaan na opvordering.

attachment.jpg

Dit is de boxart van de JMP Productions kit.
De vorm (en het nummer) van het voertuig ligt tussen de Peugeot 202 en de Peugeot 402 en de 302 is redelijk onbekend om reden dat hij slechts 18 maand geproduceerd werd.

Beetje geschiedenis:
Voorstelling aan het publiek in 1936 op de Paris Motor Show en in feite voorgesteld als een korte versie van de Peugeot 402.
Einde productie in April 1938 omdat de productie van de 202 opgestart werd in Februari 1938.

Motor: 4-cyl in lijn, waterkoeling, 1758cc, geklasseerd als 10CV (één minder dan de Traction Avant die een 11 CV was)

De kit:
De kit is een full resin waarvan een grijze gebruikt werd voor de body en een gelige voor de onderdelen.

attachment.jpg

De instructies zijn geschreven, geen enkele tekening voorzien.

attachment.jpg

De kleinere onderdelen steken in 2 zakjes en sommige zien er heel broos uit.

attachment.jpg


Waarom deze kit?
Eerst en vooral omdat ik hem liggen heb en ten tweede omdat deze past in het thema "France '40".
Maar.....ik heb nergens documentatie in mijn bezit over dit voertuig; er staat zelfs niets in het boek "L'Automobile sous l'Uniforme". Maar zijn broers de 202 en de 402 staan er wel in en deze niet?
Komt er bij dat in het begin van het boek "La Bataille des Trois Frontières" er een foto is genomen aan de Frans-Luxemburgse grens waar dergelijk voertuig in militaire dienst op staat.
Nu zal je misschien zeggen dat ik mij vergist heb met een 202 of een 402 maar neen, de 302 is heel duidelijk herkenbaar omdat ie langs achteren gefotografeerd werd en het is juist daar dat het grote verschil zit tussen de types onderling.
De achterlichten en de houder van de nummerplaat stonden immers juist onder de achterruit en niet ter hoogte van de bumper.

De kleureninstructies van JMP maken melding van een voertuig in militaire dienst en dat zullen dus opgevorderde burgervoertuigen zijn die herspoten werden. Er is fotografisch bewijs van en dus kunnen we aan de slag.

Restez a l'écoute... Stay tuned...
 
Ben jaloers op deze want kijk steeds uit naar Peugeot motorfiets of auto uit die tijd en die schaal.
Volg met aandacht.
 
Ha Erwin nog eens iets dat minder bekend is. Deze wagens waren de reactie van Peugeot op de spectaculaire introductie van de Citroën Traction Avant. Peugeot koos hier voor de aerodynamische richting in navolging van de Chrysler Airflow. Ziet er een goed model uit. Willy.
 
Mooi modelletje.
Eens te meer een zeldzame kit uit lang vervlogen tijden ?
 
Mooi modelletje.
Eens te meer een zeldzame kit uit lang vervlogen tijden ?

Oh ja, zeker. Heb jaren geleden in een moeilijke periode regelmatig EBay afgeschuimd op zoek naar rare en zeldzame kits.
Heb hierdoor een man leren kennen die de grootste collectie resin bouwdozen had staan die ik ooit gezien heb. Hij deed er regelmatig van de hand via de site.
Ze waren niet goedkoop maar bijna onvindbaar en dat jaar heb ik verschillende rare dingen gekocht van bijna onbekende merken.
In die periode waren er ook veel modelbouwers die hun resin kits van de hand deden en de plastiek versie kochten welke simpeler om maken was. Ook via die mensen heb ik enkele pareltjes gekocht, zowel volledige kits als after market.

Aanvankelijk was het de bedoeling om enkel een serie Dodges en GMC trucks te bouwen maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan hé...
Er zal nog veel resin gesnoven worden, van heel klein op 1/72 tot heel groot op 1/35.
 
Dat is zo’n beetje mijn probleem. Ik heb ook enkele zeldzame kits in mijn verzameling zitten maar ik beschouw deze puur als een collectors item.
Ik vind het wel mooi om hier af en toe zo’n pareltje uit lang vervlogen tijden te zien passeren in een bouwverslag.
Succes met deze, ik volg van zeer nabij.
 
Eerste werk aan deze 302 is plamuurwerk. De carrosserie zit op bepaalde plaatsen vol met heel kleine gaatjes en die moeten opgevuld worden.
Voorlopig valt mijn keuze op Motip autoplamuur, we zien wel als het geschuurd is.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Apart en leuk karretje ik volg weer.
 
Mooi die lichten achter de grille.
 
Na bekijken filmpje( groen van jaloezie )8):D:D:D
 
Een handleiding die je niet veel wijzer maakt, weinig tot geen docu en enkele stukken broze en brekende resin is een perfecte formule om het de modelbouwer beu te maken.
Het enige dat er vermeld is met betrekking tot de vering is dat je lange en korte veerbladen hebt en dat de lange vooraan moeten passen in (gelukkig niet dichtgeplamuurde) gaten maar dat is geen garantie dat ze echt passen en de breuken zijn navenant. Verwrongen (warped) stukken zijn er ook maar noch de haardroger noch een warm waterbad boden oplossing.

Maar CA lijm, enkele avonden werk en wat gevloek hebben geleid tot dit:

attachment.jpg

Het chassis werd in dryfit al eens gepresenteerd met een wiel en met de carosserie en het geheel valt nog redelijk mee al zullen er toch nog enkele aanpassingen moeten gebeuren.
 
Er gaat toch niets boven een resin kitje bouwen :) Maar jammer dat de kit niet wil meewerken maar denk dat het wel goed komt met dit kitje.
 
Heb weinig ervaring met resin maar die paar die ik al had (niet veel en met figuren) ben ik er niet weg van om met resin te werken.
Breekgevoelig en geen ervaring.
Hoop dat het goed komt met deze ferme bak.
Heb een prijs gezien voor de kit die ik niet durf te schrijven.
Ik volg.
 
Pascal: waarschijnlijk rond de 70€ ?? Meer ??
 
Met Resin heb ik wel wat gewerkt geplakt en doordat ik veel onderdelen & soldaatjes heb gegoten weet ik dat het een broos materiaal is om mee te werken,zelf heb ik nog enkele oldtimers Resin bouwdozen maar ik wil er niet aan beginnen omdat ze nu onvindbaar zijn,verder zou ik zeggen Erwin ga de uitdaging aan en laat je niet kisten...ik volg in alle stilte.
 
X2 + 59 ebay .

Amai, zoveel heb ik niet betaald hoor!
Weet het niet meer zeker maar denk dat ik iets rond de 45€ heb betaald (ook EBay) + verzending binnen België. Vond het toen ook niet goedkoop maar was wel een speciaalken en blijkbaar had er niemand anders interesse in. Full resin is niet echt aantrekkelijk en 1/35 voor autobouwers ook niet dus daar ben ik goed met weg gekomen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan