Hoofdsponsor

1/72 "France '40" Curtiss 75 A3 [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Het volgende vliegtuig in de reeks "France 40" betreft een Curtiss 75 A3, kit Heller, 1/72 en deze zal OOK + scratch gebouwd worden want hiervoor heb ik geen PE in voorraad.

attachment.jpg

Stukje geschiedenis:
Ontworpen in oktober 1934 in opdracht van de US Strategic Air Command als modernisatie van de bestaande jachtvliegtuigen waarvan het merendeel nog bestond uit tweedekkers. Het eerste prototype vloog in mei 1935 maar er volgden diverse aanpassingen waaronder verschillende types motor. In de US was hij de tegenhanger van de Seversky P35 die later zou uitgroeien tot de P47 Thunderbolt.

Toen Frankrijk dreigde in de Tweede Wereldoorlog betrokken te geraken besefte men dat men dringend moest overgaan tot het verbeteren van hun luchtmacht. Om die reden werden diverse bestellingen geplaatst in het buitenland waaronder de US en in 1938 volgde een order voor enkele honderden vliegtuigen van dit type. In totaal zouden er 316 Curtiss (Hawk) 75A geleverd worden die werden toebedeeld aan de Groupe de Chasse I/4, II/4, I/5 en II/5.

Tijdens de slag om Frankrijk zou blijken dat deze Curtiss ook moest onderdoen tegenover de Me109 maar niettegenstaande dit zouden er toch 317 overwinningen behaald worden met dit toestel. Een honderdtal toestellen van dit type zouden verloren gaan bij de gevechten.
Bij de wapenstilstand werden deze toestellen overgevlogen naar Noord-Afrika waar zij vlogen onder Vichy kleuren tot eind 1942. Zij zouden hun carrière eindigen als opleidings- en verbindingstoestel tot in 1944.

Enkele cijfers:
Motor Pratt & Whitney R-1535 Twin Wasp Junior, later ook een Wright XR-1820.39
Max. snelheid: 454 Km/Hr
Bewapening: 2 mitrailleurs 7,62 mm en 2x 12,7 mm

Verder in de kit:

attachment.jpg

Instructies

attachment.jpg

De onderdelen.

Aan "vuile boekjes" geen gebrek: WingMasters 3, 18 en 53, Replic 18 en 190.
We gaan dus beginnen met veel te lezen.
 
Hihi, het begint al goed.
Heb voor hetzelfde vliegtuig gevlogen door dezelfde piloot in dezelfde periode al 3 verschillende kleurenschema's gevonden. Begrijpe wie het kan, wie heeft nu gelijk?
De Heller instructies spreken van een 3-kleuren camo, in een publicatie staat ook een 3-kleuren camo maar dan met andere, fellere, kleuren en in één van de tijdschriften hebben we een 4-kleuren schema.

Zelfde met de kleuren van de cockpit. Heller spreekt van Vert Pomme (appelgroen), een tijdschrift houd het op een blauwgrijs zijnde de kleur waarin de echte Franse toestellen geleverd werden (dit is een US import).
Tenslotte is er een zeer zinvolle uitleg die stelt dat toestellen welke geleverd werden door de US, intern geschilderd waren in de standaard US cockpitkleuren en voor de rest in hun puur metalen jasje verpakt werden zodat het land van bestemming ze zelf kon schilderen. In dit geval zou de Curtiss cockpit dus geverfd zijn in Interior Green en ik denk dat ik dit ga aanhouden.

Deze info duidt dus ook aan dat ik de Curtiss best eerst een zilveren/alu jasje mag geven alvorens er enige camo op aan te brengen. Zou misschien wel eens interessant kunnen zijn met het oog op een lichte chipping.

We studeren verder...
 
Ach zo blijf je lekker bezig met uitzoeken wat de juiste kleuren waren :) Wat het interieur betreft lijk me dit wel logisch dat het de standaard kleur van de U.S nog had.want zo`n cocpit met al die meters en handels spuit je niet zomaar even over.
 
Ah, een Hawk!
Ondanks dat het geen topper was, is het het enigste toestel dat over heel de wereld betrokken was in elke strijd die er was in WO2. Google maar eens P36....
Boeiende geschiedenis!
Ooit ook een Fransman gemaakt:
attachment.jpg
Met decals van DP Casper (Operation Torch) waar toch wat kleursuggesties voor Humbrol werden gedaan.
Als je wil, zoek ik dat nog eens op.

Succes!

Gr
Thiery
 
Knap hoeveel research je doet! Ik ga dit topic volgen.
 
Eindelijk is de temperatuur wat milder en kunnen we langzaam herbeginnen met bouwen.
Langzaam is hier zeker het goede woord want na een periode van (verplicht) stilliggen heb ik het altijd moeilijk om herop te starten.
Soms vraag ik mij toch af waarom ik (wij) oudere modelbouwer(s) toch nog steeds teruggrijpen naar die oude kits en we ons daarop kapot vloeken. Zal een vorm van nostalgie zijn zeker?

Genoeg gepalaverd, nu moet er opnieuw gewerkt worden want als ik mij laat gaan dan trek ik een hele serie andere modellen open, zeker nu na 75 jaar VJ Day.
Niet doen, er ligt nog veel werk te wachten.

Terug on topic: de Curtiss heeft een scratch cockpit gekregen.
De kit voorziet enkel een vloerplaat, stoel en figuur van een piloot maar dat is natuurlijk niet genoeg.
Foto's en plans bekeken en besloten om enkel de grove lijnen terug te geven. Met een gesloten cockpitkap zal er toch niet veel van te zien zijn.
Het instrumentenpaneel is een fotokopie uit een tijdschrift, dubbel gekleefd om de dikte van het papier te vergroten en aangebracht waar deze ongeveer zou moeten zitten. De voetpedalen komen uit een restje PE, twee boxen aan beide zijkanten van de cockpit zijn Evergreen profielen. De stoel werd behouden maar uitgebreid met gordels uit een Eduard PE set. Stuurknuppel is een restje metaaldraad.

attachment.jpg

Romphelften en vleugels nog volledig in dryfit. Zoals jullie nu al kunnen zien zal er nog veel plamuur en schuurwerk aan te pas komen.

attachment.jpg

De motor is heel summier en in vergelijking met deze voorkomende in artikels van andere kits is deze schandalig simpel en de moeite van verbetering zelfs niet waard tenzij je deze zou vervangen door een after market set (die ik niet heb). Eens de schroef er voor is er toch niet veel van te zien.
We zullen wel zien waar we uit komen....
 
Mooie aanpassings- werken weer.
 
Het is hier beu werken, niets gaat vooruit.....en op de koop toe viel mijn PC deze week ook uit. Moet een hartstilstand geweest zijn want we hebben hem kunnen reanimeren.

De Curtiss leidt blijkbaar ook een eigen leven want regelmatig springt er ergens wel een naad open die voordien mooi verlijmd was.
Maar de eerste laag primer ligt er op, nu nog effe bijschuren en een tweede laag kan volgen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ziet er toch zeer goed uit.
 
De Curtiss leidt blijkbaar ook een eigen leven want regelmatig springt er ergens wel een naad open die voordien mooi verlijmd was.
Maar de eerste laag primer ligt er op, nu nog effe bijschuren en een tweede laag kan volgen.

Oh jee 'k mag er niet aan denken!
Benieuwd naar het eindresultaat. Aangezien je teruggrijpt naar oude kits, zijn dat nog die in je stash zitten of koop je die nog recent?
 
@ Kattekrab: Alles komt uit de stash en, geloof mij, die is dikwijls ouder dan verschillende leden van het forum hier.
Om van de leeftijd van die kits zelf nog te zwijgen.

Werken rond een thema geeft mij de gelegenheid om eens bepaalde items van onder het stof te halen en deze eindelijk eens te bouwen. Zal zo nog eens iets Italiaans, Russisch of Japans moeten beginnen of wentelwieken of...of...of...meer dan keuze genoeg.
 
Eindelijk heeft deze zijn verfjasje gekregen maar het is zeker geen kunstwerk.
De oude decals voor alle zekerheid ingespoten met de decal spray van Modelbrouwers en opnieuw ben ik hier zeer tevreden over. Als ik ze ooit nog eens terugzie op een beurs dan koop ik zeker zo'n bus in reserve.

attachment.jpg

attachment.jpg

Alles blinkt nog te veel, er moet nog een wash op en het roer moet bijgeschilderd worden want de decals zijn toch iets te klein en sluiten achteraan niet aan elkaar.

Na dit alles zal het landingsgestel aan de beurt komen.
 
De bruine verf lijkt me nog te dun aangebracht waardoor groene kleur er nog door komt.
mooie kleuren in eider geval en patroon vind ik wel geslaagd.
 
Met spijt moet ik zeggen dat deze bouw wordt stopgezet.
Reden is het wegspringen van één der poten van het landingsgestel en ik heb het nog niet teruggevonden.

attachment.jpg

De andere onderdelen zijn aangebracht maar dus voorlopig zonder landingsgestel, hopelijk vind ik het nog terug.

attachment.jpg

De onderdelen zijn nog niet afgewerkt, het was een kwestie van ze weg te hebben van de werkbank.

Het toestel is afgewerkt in de kleuren van Groupe de Chasse GC 1/5, Groupement 23, Armée de L'Air. Toestel gevlogen door Lieutenant Edouard Marin le Meslée (een Franse "aas") en was gebaseerd te Suippes in April 1940.
 
Stopfzuiger met nylonkous misschien een oplossing maar het blijft geluk hebben om iets kleins terug te vinden
 
Yep op de knieën en blik met borstel eventueel met wat muziek en zoeken maar:angry::sleep::unsure::P:laugh:
Is het niet meer te vervangen want is toch spijtig.
 
Ik herken in dit geval het probleem van onderdeeltjes die wegspatten of vliegen of aan je trui blijven hangen,hier thuis kijken ze al niet meer op als opa zuchtend en zoekende gehurkt en morrend gewapend met een borsteltje blik vergrootglas de keuken vloer en onder de kasten weer afspeurt!!!!
 
Bedankt voor de reacties.
Het stukje is weggesprongen uit mijn pincet terwijl ik het aan het schilderen was.
Aan het geluid bij het neerkomen weet ik dat het niet in mijn vuilbak is terechtgekomen en ook niet op de grond maar echter tussen een hele hoop ander materiaal en dat maakt het een echt zoekertje, voorlopig zonder resultaat.

Heb de Curtiss voorlopig geparkeerd bij het (nog te bouwen) atelier op mijn vliegveld.
In het slechtste geval zal ik het landingsgestel moeten scratchen.
Heb echter ondertussen ook vastgesteld dat de staart last heeft van "warping" en dat hij dus uit lijn staat met de rest van de romp. Raar, het was mij voordien niet opgevallen, maar dat maakt de kans om deze af te werken ook minder temeer er nog projecten liggen te wachten.

We zien wel hoe het verder verloopt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan