Hoofdsponsor

1/35 Fordson W.O.T. 2

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
We gaan nog maar eens een truck bouwen en deze maal een Engelse van een minder bekend type.
Minder bekend kadert ook in het project "Bouwen van minder gekende merken" en het merk is deze maal JMP Productions uit Frankrijk.

Boxart.jpg

De kit is schaal 1/35 en multimedia met resin + PE + metaal.
De eerste eigenaar moet er ooit 59,95 USD voor betaald hebben maar ik kocht deze veel jaren geleden ooit op EBay voor veel minder.
Waarom heb ik deze gekocht? Ik hou van militaire trucks en hoe minder gekend hoe liever. Die oude Engelse truck hebben dat tikje speciaal dat de meesten lelijk vinden maar ze hebben een zekere charme.

Beetje geschiedenis:
Fordson is een samentrekking van Henri Ford and Sons en de in Engeland gevestigde fabriek bouwde aanvankelijk enkel tractoren. Toen Engeland verwikkeld raakte in de Tweede Wereldoorlog vroegen ze om zich te richten op de bouw van ongepantserde vrachtwagens van lage tonnage, de zogenaamde 15 cwt (750 Kg). De bouw zou geschieden in opdracht van het War Office en zo komt men aan de benaming W.O.T. (War Office Truck). De truck die ik ga bouwen is een W.O.T. 2, vermoedelijk een E type omdat deze een grote voorruit heeft, metalen portieren en een canvas dak.
Deze trucks waren enkel voorzien van achterwielaandrijving. De motor was een Ford V8 zijklepmoter van 3.621 cc. Leeggewicht 2.050 Kg en er zouden ongeveer 60.000 stuks van gebouwd zijn.
Veel van dergelijke trucks zijn achtergebleven in Duinkerken en ze hebben ook veelvuldig dienst gedaan in de woestijn.

Terug naar de kit:

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De voor- en achterzijde van een blad moeten de instructies inhouden.

Parts resin.jpg

Twee zakken met resin onderdelen waar redelijk wat opkuiswerk zal aan zijn.

Parts diverse.jpg

De andere onderdelen zijn een velletje PE en decals, een aantal messing buizen om het frame te vervaardigen en raar genoeg twee sets wielen; één resin met rubberen banden en één volledig resin. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat men standaard 2 sets levert maar op de instructies is er niets van terug te vinden. We zullen wel zien wat er zal passen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die Engelse voertuigen typeren de Britten.
Ze hebben toch wel toffe modellen ertussen zitten en sommige zijn zo lelijk dat ze mooi zijn maar dat kan je van alle landen wel zeggen.
Deze vind ik wel knap en volg graag mee.
 
Mij totaal onbekend, maar het belooft alweer iets speciaals te worden...
 
Waar blijf je die speciallekes toch vandaan toveren Erwin ?
De meeste van die speciale kitjes heb ik jaren geleden op de kop getikt via EBay of op beurzen.
Het was de tijd waarin de "moderne" merken zoals MiniArt en dergelijke doorbraken en heel veel modelbouwers deden toen hun (dure) resin kits weg aan een redelijk schappelijke prijs.
Ik was toen op zoek naar GMC en Dodge trucks (mijn grote liefde onder de trucks) in verschillende conversies en volgde de verkoopsite dagelijks.
Tevens onthield ik mij van de aankoop van tanks maar concentreerde ik mij op de zogenaamde softskin voertuigen en staff cars en dat is de reden waardoor ik een redelijk grote collectie van die speciallekes liggen heb.
Later is er ook de interesse voor militaire moto's op 1/35 bijgekomen. De schuld daaraan ligt bij mijn jaarlijkse Normandië bezoeken en de bevrijding van Port-en-Bessin op 7 juni waar altijd een grote hoeveelheid Britse moto's samen komen.
Wees gerust, er komen er nog hoor, inclusief conversies van GMC trucks en dergelijke.
 
We gaan nog maar eens een truck bouwen en deze maal een Engelse van een minder bekend type.
Minder bekend kadert ook in het project "Bouwen van minder gekende merken" en het merk is deze maal JMP Productions uit Frankrijk.

Bekijk bijlage 426071

De kit is schaal 1/35 en multimedia met resin + PE + metaal.
De eerste eigenaar moet er ooit 59,95 USD voor betaald hebben maar ik kocht deze veel jaren geleden ooit op EBay voor veel minder.
Waarom heb ik deze gekocht? Ik hou van militaire trucks en hoe minder gekend hoe liever. Die oude Engelse truck hebben dat tikje speciaal dat de meesten lelijk vinden maar ze hebben een zekere charme.

Beetje geschiedenis:
Fordson is een samentrekking van Henri Ford and Sons en de in Engeland gevestigde fabriek bouwde aanvankelijk enkel tractoren. Toen Engeland verwikkeld raakte in de Tweede Wereldoorlog vroegen ze om zich te richten op de bouw van ongepantserde vrachtwagens van lage tonnage, de zogenaamde 15 cwt (750 Kg). De bouw zou geschieden in opdracht van het War Office en zo komt men aan de benaming W.O.T. (War Office Truck). De truck die ik ga bouwen is een W.O.T. 2, vermoedelijk een E type omdat deze een grote voorruit heeft, metalen portieren en een canvas dak.
Deze trucks waren enkel voorzien van achterwielaandrijving. De motor was een Ford V8 zijklepmoter van 3.621 cc. Leeggewicht 2.050 Kg en er zouden ongeveer 60.000 stuks van gebouwd zijn.
Veel van dergelijke trucks zijn achtergebleven in Duinkerken en ze hebben ook veelvuldig dienst gedaan in de woestijn.

Terug naar de kit:

Bekijk bijlage 426072

Bekijk bijlage 426073

De voor- en achterzijde van een blad moeten de instructies inhouden.

Bekijk bijlage 426074

Twee zakken met resin onderdelen waar redelijk wat opkuiswerk zal aan zijn.

Bekijk bijlage 426075

De andere onderdelen zijn een velletje PE en decals, een aantal messing buizen om het frame te vervaardigen en raar genoeg twee sets wielen; één resin met rubberen banden en één volledig resin. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat men standaard 2 sets levert maar op de instructies is er niets van terug te vinden. We zullen wel zien wat er zal passen.
Jij vind altijd weer iets speciaals Erwin. Ziet er degelijk materiaal uit . Willy.
 
Documentatie over Britse trucks is soms ver te zoeken en gisterenavond heb ik nog al mijn oude boekjes van Windscreen doorbladerd doch zonder resultaat voor dit voertuig (wel voor een ander kitje).
Bleef mij nog dit boek over:

Docu 1.jpg

waar alle Fordson W.O.T. types kort in beschreven worden.

Docu 2.jpg

Mijn eerste vermoeden dat ik te maken had met een WOT2E werd hierin bevestigd.

De eerste bouwstappen zijn ook reeds gezet en deze beginnen met een grondige opkuis der stukken, in dit geval chassis, vloerplaat, beide assen en cardanas. Jammer genoeg is deze laatste niet alleen vervormd maar ook iets te kort en kan die niet meer gebruikt worden.

Cardan.jpg

Voor- en achterkant worden afgezaagd en bevestigd op een Evergreen tube.

Wordt vervolgd ...
 
Another interesting build , great subject matter..
 
We zijn op dreef en nu maar hopen dat de hitte ons niet van de werkbank verjaagd.

Ik kan hier geen stappenplan volgen maar tracht zo veel mogelijk sub onderdelen bijeen te brengen. Heb al vastgesteld dat de aanwezige resin wielen de echte kit wielen zijn.

Chassis.jpg

De cardanas werd bijgewerkt, uitlaat geplaatst, vering en as vooraan hersteld en geplaatst. Was effe zoeken waar die juist moest komen.

Dashboard.jpg

Dashboard bijgewerkt met PE uit de kit.

Rug cabine.jpg

De rug van de cabine werd ook voorzien van PE en de rug hoepel werd geplaatst.

Laadbak.jpg

De laadbak werd ook aangepakt en de hoepels geplaatst. Hier bestond even verwarring want er waren blijkbaar bakken met de hoepels aan de binnen- en aan de buitenzijde. De PE beugels moeten nog geplaatst worden.

Dryfit.jpg

De verschillende onderdelen in dryfit, begint op een truck te lijken.
 
Met dit weer beetje extra gezweet bij het aanbrengen van enkele beugels en haken op de laadbak.

Beugels 1.jpg

Beugels 2.jpg

De achterklep bleek iets te smal en kreeg een plastiek strip om beter te passen.
Heb veel zin om deze truck ook in het Caunter schema te steken net zoals de AEC Dorchester.
 
Je bent weer goed op dreef zie ik :winking: .
Dit modelletje ziet er (ondanks het van een onbekend merk is) vrij behoorlijk uit. Bij het zien van het plannetje in jouw eerste post had ik er een beetje mijn twijfels over maar als ik de laatste foto's zie valt de constructie vrij goed mee. Succes verder.
 
Het zijn die kleine werkjes die het toch steeds doen.
 
Ondanks de hitte toch wat verder gewerkt aan deze jongen:

Motorkap.jpg

enkele handvaten aangebracht aan de motorkap,

Benzinetank.jpg

en de beide benzinetanks aangebracht met hun spanriemen. Het boek kwam hierbij goed van pas want had ik het plan gevolgd dan waren ze waarschijnlijk verkeerd gemonteerd geweest.

Deze gaat voor 2 weken op slot, Erwin gaat weer naar Normandië en daar zal ik wel iets anders bouwen ...
 
Misschien iets kopen in Normandië, is blijkbaar je tweede thuis.
Toch sterk bezig weeral.
 
We zijn terug en hebben opnieuw wat verder gewerkt aan deze jongen.

PE neus.jpg

De neus werd voorzien van de radiator bescherming, volledig in PE (7 stukken)
Ook de voorruit werd geplaatst. Hier was er een breuk en deze diende dus hersteld te worden.

PE raam.jpg

De PE raamsteunen kwamen goed van pas bij de herstelling.
Ook werden aan beide zijden PE opstapjes geplaatst. Het plooien is niets maar de bevestigingen moeten naar binnen gericht zijn en dus moest de PE zelf ook een draai krijgen zoals je soms ziet op smeedijzer. Het was heel voorzichtig te zijn om de plooien niet te beschadigen.

PE opstap.jpg

Opstap rechts en de stuurkolom geplaatst.
Hopelijk kan hij dit weekend een laag primer krijgen.
 
Dit gaat weer in de goede richting en volg verder.
 
De primer staat er op en even in dryfit voordat we de cabine in elkaar gaan steken.

Primer dryfit.jpg

Zie nog een foutje aan de voorruit, eerst dat oplossen.
 
Eens de primer erop komt en alles een kleur krijgt is toch altijd dat eerste wow momentje als alles goed zit.
 
Weer prachtig Erwin.
Ik volg.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan