Hoofdsponsor

1/72 Ford T - Fuel Truck

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.404
3 projecten lopend hebben en stilvallen omdat ze alle drie moeten drogen, hetzij de lijm, hetzij de verf.
Kan toch niet met mijn vingers zitten dragen.

In het kader van een project binnen mijn club IPMS Gent ga ik meewerken in het thema: "Bouwdozen van minder gekende merken" en zo heb ik toch wel het één en ander liggen.
We gaan dus starten met de bouw op 1/72 van een Ford T vrachtwagen gebruikt als tankwagen.
Heb ooit deze bouwdoos gekocht op een beurs met als doel deze truck op mijn vliegveld te plaatsen bij een Ford Trimotor.

Boxart.jpg

Model uitgaande van Modellbaustudio Rhein-Ruhr uit Essen, Duitsland.

De omschrijving stelt dat deze trucks in de US gebruikt zijn in de privé maar vermoedelijk ook op vliegvelden vermits er in die tijd geen speciaal gebouwde vliegveld tankwagens bestonden.

Instructies.jpg

Dit zijn de instructies, juist enkele foto's en geen uitleg. Gelukkig heb ik al enkele Ford T's gebouwd.

Parts.jpg

Alle onderdelen zijn resin maar ik heb nog nooit zo fijne resin gezien. Sommige zijn maar een draad dik, het zal dus oppassen worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt wel iets met resin de laatste tijd Erwin. Veel plezier ermee.
 
Alweer een leuk karretje en ik hoop dat je nu wat meer geluk heb met het resin.
 
Ik ben al benieuwd, voor zover te zien op de foto's uit de bouwbeschrijving zien de stukken er netjes en gedetailleerd uit, als ze nu nog in werkelijkheid zo zijn, zie ik dat goed komen.
 
Bedankt voor de commentaren.

Speciallekes en resin, ja, da's in feite niet zo vreemd hé.
Als je ziet wat er allemaal moet gebeuren en welke machines er nodig zijn om een "injection moulded" model te bekomen dan heb je met een heleboel techniek, kennis en financiën te maken.
Resin is in dat opzicht veel goedkoper voor de kleine producent.
Natuurlijk is er op vlak van resin ook veel veranderd de laatste tijd en je kan het resin van deze kit niet vergelijken met deze van een kit van pakweg 20 jaar geleden.
Maar ja, ik werk er redelijk graag mee en het laat toe om sommige gewone kits tot een hoger niveau te brengen.
 
Mooie auto die fort T.
 
Ik val in herhaling: ik heb nog nooit zo fijne resin gezien of met gewerkt.

Fijne resin.jpg

Op andere modellen zou je dit met stretched sprue of metaaldraad moeten doen.

Body.jpg

Het bouwt vlot en dit kleinood begint er al goed uit te zien. Als je naar de laadbak kijkt kan je zien hoe dun deze resin soms is.

Tank dryfit 1.jpg

Even de tank in dryfit want die moet apart gespoten worden.

Tank dryfit 2.jpg

Een grote kraan is ook voorzien aan de achterzijde...

Tank dryfit 3.jpg

Er is geen vast kleurenschema.
In die tijd waren bijna alle Ford T's zwart van kleur en deze zal vermoedelijk ook zo worden.
De tank zal rood gespoten worden als teken van gevaar wat een mooi contrast zal geven.
 
Die tank staat mooi waar hij hoort op achter as om gewicht te dragen maar vraag mij toch af hoeveel gewicht(liter) deze truck kon laden in die tijd .
 
Wow Erwin, dat is idd heel fijne resin, het is wonderbaar ook nog gelukt om deze mooi los te maken en heel te houden tijdens het kleven.
Ben blij dat je eens een model hebt zonder veel miserie , echt zeer fijne resin Erwin. Willy.
 
We doen langzaam verder en hebben de body een kleurtje gegeven.

Kleurtje.jpg

Er moet nog wat aangepast worden en de wielen moeten ook nog geschilderd worden.
 
Was hier plotseling in een stroomversnelling geraakt en nu beschouwd als afgewerkt.
Doordat dit model zo klein is, doen de foto's het in feite weinig eer aan. Ten overstaan van het model zijn ze overbelicht waardoor men de indruk krijgt dat er vlekken op het model zijn.
Het model op de foto is 2x groter dan het echte model.

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

De Ford T zal zijn plaats krijgen op mijn vliegveld/museum.
 
Was hier plotseling in een stroomversnelling geraakt en nu beschouwd als afgewerkt.
Doordat dit model zo klein is, doen de foto's het in feite weinig eer aan. Ten overstaan van het model zijn ze overbelicht waardoor men de indruk krijgt dat er vlekken op het model zijn.
Het model op de foto is 2x groter dan het echte model.

Bekijk bijlage 425138

Bekijk bijlage 425139

Bekijk bijlage 425140

Bekijk bijlage 425141

Bekijk bijlage 425142

De Ford T zal zijn plaats krijgen op mijn vliegveld/museum.
Is echt een kleinood Erwin. Willy.
 
Een mooi resultaat, zoals Willy reeds zei : een kleinood. (y)
 
Echt een tof wagentje met veel charme.
 
Mooi met die rode tank. Waren de banden toen zo licht grijs Erwin?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan