Hoofdsponsor

1/24 Ford A Hotrod

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

Well-known member
Reporter
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.832
De bouw van een kitje van AMT met 2 complete modellen op schaal 1/24
 
Wel om het wachten op de decals van de BMW dan maar aan iets nieuws begonnen , ergens 1 van mijn favoriete richting van Customs en dergelijke , namelijk een rasechte Hotrod deze auto's zijn voortgevloeid door de armoede na de tweede wereldoorlog , bij gebrek aan onderdelen en nieuwe wagens maakte de jeugd in die tijd hun eigen sprintwagens en dat waren doorgaans Ford A , Ford T , Chevy's en in het begin werden de 4 cilinder motoren voorzien van meerdere carburatoren om wat meer pit te krijgen
Wat later resulteerde in zwaardere motoren van 6 cil. tot de huidige zware V8 motoren die pk's leveren tot boven de 1000 pk voorzien van een injectiesysteem en roots compressoren wat ze hun uiterlijk drastisch veranderde op de duur werden echte verchroomde juweeltjes met mooi carrosseriewerk en uiteraard enorme brede banden achteraan en vooraan bijna fietswielen , maar de huidige trend is zich aan het veranderen van mooie glimmende bolides naar oude roestige met vijzen en stukjes staalplaat aaneen gezet " Rat rod " genaamd en hier bij is alles wel toegelaten van biervat als benzinetank tot hoefijzers , lopen van machinegeweren
Deze kleine voertuigjes diende in den beginnen om " drag races " te houden dat is per twee auto's om als eerste een afstand van 400 meter af te leggen , maar later groeide er dan weer de echte Dragsters uit die rare langwerpige auto's met vooraan bromfietswielen en achteraan enorme pletwalsen die haalden op die 400 met enorme snelheden dat ze een parachute moesten gebruiken ( soms twee ) om te stoppen
hier houd ik het op een kleine uitleg over wat het inhoud een Hotrod , ik weet het zal bij vele mensen raar of lelijk bestempeld worden maar ik vind die wagentjes enig omdat er van iedere eigenaar karakter inzet en met veel liefde gebouwd zijn
We starten als gewoonlijk met de boxart



Een gazet van een bouwplan onhandig en moeilijk te ontwarren




zoals je ziet 2 complete voertuigen je kan er drie versies van maken , een echte oldtimer Ford A een custom versie en een hotrod





deze uitvoering zal het worden een pickup






de zwaar opgevoerde motor met boven aan een rootscompressor dat is in feite niet meer dan twee rubberen getorste worsten die in elkaar draaien ( trekt heel hard op zo een toestel in de carwash om zeemvellen uit te wringen maar dan in een gesloten ruimte die zo druk opbouwen naar de cilinders








De ophanging zal ik later over uitwijden omdat deze ook een specialekke zal worden
Dat was het dan voor nu
Marc
 
Weeral eentje om te volgen se.
En wat die bouwbeschrijving betreft, tjah die Amerikaanse modelbouwmerken zullen het nu eenmaal nooit leren, de bouwbeschrijving van mijn Eagle (merk mpc) is ook zo'n onhandig ding, en voor de kleurbeschrijving ben je aangewezen op de foto's die letterlijk op iedere kant van de doos te zoeken zijn.
 
Da's een hot rod met charme, lijkt nog ietwat op het origineel.
Toch al een vraagje: als ik de voorste ophanging op de cover vergelijk met deze welke al gemonteerd is dan zie ik al verschillen. Bied de kit daar nog opties voor?
 
Inderdaad de ophanging is iets raar in feite zelf nog nooit gezien daarom heb ik er een luchtvering van gemaakt , later echt meer uitleg
Marc
 
Echt iets voor u he zo'n mobiel.
Ben benieuwd naar het resultaat.
 
Ben benieuwd hoe hij gaat worden.Veel plezier mede bouw.
Marc S.
 
Beste vrienden hier ben ik nog eens met een paar nieuwigheden in verband met deze bouw , bij de aanvang kon men keuze uit 3 verschillende uitvoeringen , nu had ik gekozen voor de " street version " maar er waren een paar zaken die mij echt niet aanstonden m.a.w. de ophanging die zag er raar uit met die ronde zaken voor en achter
Ikke zoeken op het internet maar niks in die aard gevonden omdat ik niet goed wist wat het doel van die cilinders , goed te zien op de vorige foto
Na wat nadenken en verder zoeken dacht ik dat het luchtbalgen waren " Air Ride "daarom heb ik iets gedaan wat ik al eerder ergens op een forum
gezien had namelijk met o-ringen een luchtbalg nabootsen , op het eerste zicht was het goed maar na wat nader bekeken te hebben vond ik het maar niks







Ik heb dan maar beslist om de voorste er af te zagen en in plaats daarvan ga ik een bladveer maken



Ben begonnen met mijn dunste plasticard in dunne reepjes te snijden en deze in de vorm van bladveren te lijmen





ondertussen heb ik gezocht naar andere velgen die bij zulke Hotrod horen



straks nog beelden van de bladveer

Ik wil nog 1 ding schrijven na het verwijderen van de voorste balgen kwam op het internet iets tegen dat ik niet kende
Namelijk in de Hotrod wereld is er een zeer bekende figuur " George Barris " die heel wat wagens gebouwd heeft of had o.a. de eerste Batmobile , de Ford van Starsky en Hutch , de hotrod van" The Munsters " , de wagen van Mannix een detective feuilleton van in mijn jeugdjaren en nog vele meer en daar zag ik 1 van zijn meesterstukken een wondermooie hotrod en er viel me iets op die had deze vering en in plaats van balgen zijn dat spiraalveren en op die wagen was dat wel mooi maar ik vond ze hier wat te overdreven , ik zal eens kijken voor een afbeelding
 
vordert goed zo te zien.
 
Rudi ik vond dat ook maar ze waren qua verhouding op schaal wel iets te groot
Marc
 
hier de foto van de bewuste auto



ook nog gezien dat dit type ophanging door de meester nog werd gebruikt voor andere van deze voertuigen
 
Ja, dat lijken inderdaad dezelfde veringen te zijn als op de box-art van uw doos. Waarschijnlijk, gezien de leeftijd van de bouwdoos, moesten die dingen deze inderdaad voorstellen.
Geweldig idee met die O-ringen overigens, maar zou inderdaad wellicht beter passen op een 1/18 model of groter.

En die bladveren, tja, zo maak ik ze dus ook wanneer ik een papieren locomotief maak (maar dan in papier natuurlijk).
Het model zal er overigens fantastisch uitzien !
 
Ben benieuwd of je de airride of de bladeren gaat gebruiken.
Marc S.
 
Neen he Marc ik heb ze eraf gezaagd vooraan , achteraan wel maar weer ietsje veranderd
Dank jullie voor de reactie
 
Zeg Marc, als ik naar die foto kijk, zou dat geen combinatie kunnen zijn van die balgveren en spiraalveren?
 
Neen Erwin in die tijd was dat er nog niet op auto's en ik vind het ook niet mooi
 
Jullie weten stilaan dat ik niet kan blijven stil zitten , elk vrij momentje sla ik aan het bouwen het gaat deze tijd weliswaar traag zeker volgende week zal er niet veel gebouwd worden , mijn vrouwke moet naar de kliniek om MRI van haar hart laten maken donderdag moet ik denkelijk de hele dag naar de kliniek om mijn jaarlijkse suiker controle dus even geduld maar ondertussen toch nog wat kunnen doen aan die lelijke achterwiel ophanging
Ik heb gewoon die zogezegde veren eraf gezaagd en et stukjes spreu wat dunner dan het was nieuwe staafjes gezaagd en dan omwikkeld met zeer dunne ijzerdraad , alles opnieuw geel gespoten omdat het lelijk was geworden door dat zagen en vijlen
Ook de chroom opnieuw gedaan
Kijk maar









En ? Stukken beter ?
 
Zo kennen we je hé, bouwen, afbreken en verbeteren, ik twijfel er geen seconde aan dat daar een pracht van een hotrod aan het ontstaan is.
 
We doen ons best he Dany bedankt voor je reactie
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan