Hoofdsponsor

1/48 Fokker OO-AMI

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Heb mij gerealiseerd dat er nog geen topic was over de bouw van de OO-AMI op schaal 1/48.
Zoals jullie al zullen gelezen hebben diende ik de bouw van dit toestel op schaal 1/72 stil te leggen ingevolge foute gegevens.

Voor deze bouw op 1/48 gebruiken we een Dragon kit van hogere kwaliteit dan deze van Revell.

Boxart.jpg

De boxart

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

De onderdelen.

Doordat de bouw van beide Fokkers een beetje gelijktijdig oploopt, heb ik foto's van onderdelen zoals de bovenste vleugel al geplaatst in het topic over de OO-AMH.
Maar ook bij de AMI diende het interieur aangepast te worden en wel in dezelfde zin als bij de AMH.

Interior.jpg

en dit is het resultaat.
De motor in de Dragon kit is een Mercedes IIIa en deze werd dus ook al geplaatst.

Morgen gaat de romp dicht en kan het plak en schuurwerk beginnen.
 
Zalig die mooie details , knap werk
 
Mooi interieur en goed dat je dit een beetje blijft zien.
 
De romp is dicht maar niet zonder problemen. Tot twee maal toe dicht gekleefd en weer open gesprongen, ongelooflijk.

Closed1.jpg

Closed2.jpg

Ondertussen is de staart ook al aangebracht.

We gaan hem nu eerst eens in de primer steken.
 
Toch wel al mooi zover, zit er dan zoveel spanning op de romp dat ie zo vaak open gesprongen is ?
 
Toch wel al mooi zover, zit er dan zoveel spanning op de romp dat ie zo vaak open gesprongen is ?

Neen, helemaal niet, het binnenwerk sluit mooi aan maar spant niet.
Had al gedacht dat het aan de lijm lag maar heb het zowel voorgehad met Tamiya als met Revell Contacta lijm.
Voorlopig blijft alles op zijn plaats en dus hopen dat het zo blijft.
 
Het is hier heel stil op de site net of iedereen met verlof is of constant in de tuin aan het werken is. :winking:

Beetje verder gewerkt aan de bovenste vleugel die voorzien was van 5 benzinetanks:

Top wing upper side.jpg

Gegraveerd en voorzien van vuldoppen.

Top wing underside.jpg

en de onderzijde voorzien van leidingen.

Heb vastgesteld dat de buitenste struts van de vleugels én de struts van het onderstel enkel in de kit geleverd zijn als PE, niet als plastiek.
Heb beslist deze niet te vervangen en dus het vliegtuig te bouwen zoals volgens de instructies, we zien wel hoe dat uitkomt.
 
Mooi die kleine details.
 
Met deze jongen doen we ondertussen ook verder waarbij we natuurlijk hopen minder miserie te hebben dan met zijn broer de AMH.

Verf laag 1.jpg

De body en de bovenste vleugel hebben een grijze primer gekregen alsook een laag beige, equivalent van Doped Linnen. Morgen een tweede laag.
 
Kleine update: De AMI heeft zijn rode buik gekregen. Dit zal de enige niet beigeachtige kleur zijn op het toestel.
Er zullen wel rode lijnen aangebracht worden rondom het toestel.

Rode buik.jpg

Eerst nog beetje laten drogen....
 
Dat ziet er al goed uit, al had ik een iets "geliger" kleur verwacht voor dat linnen. De fabrikant maakt er zich wel een beetje gemakkelijk van af vind ik "doped linnen", "dope" an sich is eigenlijk kleurloos, al heeft een gelige tint, eigenlijk hadden ze net zo goed kunnen zeggen "wet sheets" als kleur :-)
 
Dat ziet er al goed uit, al had ik een iets "geliger" kleur verwacht voor dat linnen. De fabrikant maakt er zich wel een beetje gemakkelijk van af vind ik "doped linnen", "dope" an sich is eigenlijk kleurloos, al heeft een gelige tint, eigenlijk hadden ze net zo goed kunnen zeggen "wet sheets" als kleur :-)
Dany, het probleem is dat er geen kleurfoto's van bestaan en dat men moet afgaan op de interpretatie van de oude Z/W foto's. Dat is ook de reden waarom er ook sprake was dat het toestel licht blauw zou geschilderd geweest zijn.
De fabrikant van de decals heeft in een eerste uitgave gesproken van Clear Doped Linen maar in zijn tweede uitgave spreekt men van Ice Yellow. Ik heb die kleur opgezocht en kwam in equivalent uit bij Doped Linen en Beige.
Niettegenstaande de bleke kleur is het dus koffiedik kijken.

Ik ga er van uit dat de fabrieksstof gebruikt werd, dus linnen, en dat deze vermoedelijk een laag vernis gekregen heeft om het linnen te beschermen. Pas daarna is men de toestellen beginnen verven.
Ik ken toevallig de eigenaar van de wrakken en hij heeft mij bevestigd dat er geen duidelijke kleur meer te herkennen was op het buizenframe.
Het wrak en enkele motoren uit WO1 zullen trouwens te zien zijn op de tentoonstelling.
 
E, desnoods kun je een mist van ice yellow spuiten over het wit, dan breek dit wat meer en kom je uit op linnen....
 
Dany, het probleem is dat er geen kleurfoto's van bestaan en dat men moet afgaan op de interpretatie van de oude Z/W foto's. Dat is ook de reden waarom er ook sprake was dat het toestel licht blauw zou geschilderd geweest zijn.
De fabrikant van de decals heeft in een eerste uitgave gesproken van Clear Doped Linen maar in zijn tweede uitgave spreekt men van Ice Yellow. Ik heb die kleur opgezocht en kwam in equivalent uit bij Doped Linen en Beige.
Niettegenstaande de bleke kleur is het dus koffiedik kijken.

Ik ga er van uit dat de fabrieksstof gebruikt werd, dus linnen, en dat deze vermoedelijk een laag vernis gekregen heeft om het linnen te beschermen. Pas daarna is men de toestellen beginnen verven.
Ik ken toevallig de eigenaar van de wrakken en hij heeft mij bevestigd dat er geen duidelijke kleur meer te herkennen was op het buizenframe.
Het wrak en enkele motoren uit WO1 zullen trouwens te zien zijn op de tentoonstelling.
Erwin , het vliegtuig nu voorzichtig weg zetten tot het naar de tentoonstelling kan. Willy.
 
Ik krijg het stilaan op mijn heupen met de bouw van deze Fokker OO-AMI want we beginnen in tijdnood te komen.
De bovenste vleugel en het landingsgestel moeten nog gemonteerd worden maar de decals zijn er nog niet.

Gelukkig heb ik de hulp kunnen inroepen van een mede clublid Stropke69 welke zijn weg weet in de wereld van de decals.
Met hem een plan B besproken wat de decals betreft en voorlopig ben ik gedepanneerd zodat ik de rode strepen kan aanbrengen op de romp voordat ik begin met het plaatsen van de struts en de montage van de andere delen.

Striping L.jpg

Striping R.jpg

Enkel de strepen op de staart zijn nog niet aangebracht, ik hoop nog steeds dat de decals hier volgende week zullen toekomen.
 
Knap werk met al die details! Hopen dat de decals op tijd er zijn.
 
Op 1/72 die rode strepen aanbrengen is een secuur werkje op zich.
Knap gedaan weeral.
 
Knap werk met al die details! Hopen dat de decals op tijd er zijn.

De gebeden en vloeken werden verhoord: de decals zijn vandaag aangekomen.

New decals.jpg

We kunnen er aan beginnen !
 
Heb mij gerealiseerd dat er nog geen topic was over de bouw van de OO-AMI op schaal 1/48.
Zoals jullie al zullen gelezen hebben diende ik de bouw van dit toestel op schaal 1/72 stil te leggen ingevolge foute gegevens.

Voor deze bouw op 1/48 gebruiken we een Dragon kit van hogere kwaliteit dan deze van Revell.
Juist ja.
Was wat misleid en ben die schaal ook niet zo gewoon.
Blijft een mooie prestatie die dunne decals.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan