Hoofdsponsor

1/32 Fokker E.I

ERVARING
Vliegtuigen: ervaren. WWI-vliegtuigen: geen enkele ervaring.
BOUWWIJZE
Grotendeels uit de doos, aftermarket motor en gordels, gescratchte delen.
BOUWBUDGET
Als iets heel nuttig is t.b.v. deze bouw, ben ik bereid er geld aan uit te geven. Geen vaste limiet.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Altijd welkom

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.989
Edit: het wordt geen Fokker E.IV maar een E.I, andere kit van Wingnut Wings. Wordt met post van 16 februari duidelijk. In plaats van dubbele Oberursel motor (14 cilinder), wordt het een enkele (7 cilinder).

De Fokker E ('Eindecker') zorgde voor een revolutie in de luchtstrijd tijdens de Eerste Wereldoorlog. De mitrailleur schoot tussen de propellerbladen door, zodat de piloot zich optimaal kon focussen. De Engelsen zagen hun vliegtuigen massaal geraakt worden en neerstorten; ze spraken vol gruw en ontzag over de Fokker E alsof het een atoombom met landingsgestel was. Daar kwam zelfs een term voor: "Fokker Scourge". In de Britse politiek en pers werd gesproken over het begin van het einde.

En zoals dat gaat... na een half jaar was dit toesteltype verouderd. Andere fabrikanten hadden inmiddels de synchronisatietechniek overgenomen.

De Eindecker werd geleverd met Oberursel rotatiemotor. Bij de latere types zoals de E.IV, werden twee Oberursels aan elkaar geschroefd. Zo ontstond een 14-cilindermotor. Onderstaande twee foto's komen uit de handleiding van Wingnut Wings.



Een rotatiemotor was samengevat een levensgevaarlijk apparaat, waarbij niet de krukas roteerde binnen de motor, maar de hele motor om z'n eigen as roteerde. De krukas stond dus stil. Reden was betere koeling. Later ontstonden betere oplossingen.

De cilinders zijn op de Fokker bijzonder goed zichtbaar, beter dan bijvoorbeeld op de Sopwith Camel.



Die goede zichtbaarheid, leidt me ertoe te onderzoeken of er een verbetering mogelijk is t.o.v. de kitversie waarbij twee helften tegen elkaar moeten worden gelijmd en je altijd iets van een samenvoeg-lijn zult blijven zien:



Een optie is de Resin-kit die door Taurus Models beschikbaar word / werd besteld. Ik hoef me weinig zorgen te maken over verkrijgbaarheid, want ik zag dat het aantal koelribben niet correct is, er zijn er te weinig. Beetje een afknapper op een voor de rest prachtig stukje aftermarket.

D3217_01_1024x1024@2x.jpg


Daarom wil ik het zelf 's proberen. Dit leek me een leuk projectje voor naast de brandweerwagen.

1. Zekerheidshalve even geprobeerd: simpel kerfjes in draaien. Maar ik krijg bijna geen reliëf. Ik zou een beitel van 0,18mm. moeten maken maar dat leek me gedoemd te mislukken. Het resultaat van een gewone draadsnijbeitel:



2. Met een holpijp 6mm-schijfjes ponsen (ik heb eigenlijk een grotere punch&die c.q. uitkapset nodig).



3. Platwalsen.



4. Hier de koelribben op 'n technische tekening. Ze zijn echt dun.



5. Schijfjes centreren op kapblok (ik heb daarvoor markeringen aangebracht op het blok).



6. Ontbramen.

[

7. Rijgen aan een 3mm.-bout.



8. Met twee moeren de tien messing plaatjes vastklemmen.



9. Alles afdraaien op de maximale diameter van de koelribben.



10. Met de draaibank valt zo precies te werken... 4,68mm. was het doel en werd het ook.



11. Het zag er als geslaagd uit! Maar toen de ringen van de bout afkwamen, werd een probleem zichtbaar: van de tien schijfjes zijn er 4 of 5 excentrisch. Dit komt door de speling tussen bout / schroefdraad en flinterdunne ringetjes.



Ik heb hier al een oplossing voor bedacht, voer voor de volgende update. Hopelijk lukt 't :)

Bestede tijd: 1 uur
 
Laatst bewerkt:
Dit doet me terug denken aan de Fokker DR.I welke ik eens gemaakt heb, ik heb ook gezocht maar heb het opgegeven...
Veel suk6 🤞
 
Dank jullie wel heren.

Ja die Fokker was niet de gemakkelijkste kit (in niet de meest gangbare schaal), die bouw kan ik me nog goed herinneren. Misschien ooit 's de Meng proberen in de rebound...?

Ik zal op dit forum niet alle pogingen tonen, schat in dat daar weinig interesse voor is. Mocht iemand werkelijk benieuwd zijn naar het hele verhaal, laat maar weten dan zal ik meer foto's delen. Ik hervat mijn verhaal bij de vijfde poging. Er zullen dus paragraafnummers ontbreken.

20. Poging 5. Kop van M4-bout zit BINNENIN de chuck. De schroefdraad ga ik allereerst voor een groot deel afdraaien op 2,95mm.



21. Met heel veel moeite en geduld, heb ik de gehele lengte van de steel op precies 2,94mm. Ringetje past.



22. Hierna werd M3 schroefdraad gesneden.



23. Het snijden van buitendraad is makkelijk (en kan ook prima zonder draaibank): draai de snijplaat een paar slagen, draai weer terug en verwijder bramen (met een vijl, deze dingen zijn scherp), draai de snijplaat vijf slagen verder, et cetera. Hier een kort filmpje voor de lol.


25. Zo ziet het verkregen tooltje eruit.



26. Grote 'revet' maken door een M3-bout te boren op 3mm.



27. Meteen testen natuurlijk, op de al geproduceerde ringetjes. Die maken we in plaats van 4,68mm. nu 3,8mm. wat de buitenmaat is van de cilinder zonder koelribben.

Ik besef dat de kans er dik in zit dat dit niet gaat werken, omdat de wijdte van de ringen slechts ((3,8-2,95)/2) 0,4mm. zou worden. Da's niet veel. Ik had al gebeld voor een M2 draadsnijder en M2 boutjes, maar helaas meerdere gespecialiseerde winkels in Haarlem hadden dat niet (op voorraad). Dus dan maar proberen met 3mm., wie weet.



28. Helaas is dit (wederom.. op het laatst) niet bestand tegen de krachten van verspaning.



30. Gelukkig heeft hetgeen er wel nog is, een mooie gelijke ringwijdte.



31. Ik heb goede hoop op de volgende oplossing:

1) Soortgelijk tooltje maken maar dan afdraaien op 2mm. in plaats van 3mm.
2) Draadeinde maken van M2 in plaats van M3.

Er komt dan meer dan dubbel zoveel 'vlees' op de ringetjes.

Bestede tijd: 5 uur
 
Moest even kijken over welk vlieg geval we het hebben, zat al te denken aan dat geval dat gebouwd was uit metalen dakplaten 🙂
Geen stoeltje maar volg wel :-)
 
Succes met de pogingen. Ik dacht aan in een asje een centreergat te boren, daarna hieruit schijfjes te draaien met een ribbe en een koelgleuf om deze dan zo te stapelen.20230122_092955.jpg
 
Deze ga en moet ik volgen hé want ga ook nog enkele bouwen.
 
Weerom een heel gedoe om tot in de perfectie te geraken.
Kan het ten volle appreciëren en volg graag mee maar dergelijke werken zijn voor mij niet weggelegd.
 
heerlijk om te volgen met vallen en opstaan dat maakt het zeker zo tof om te volgen
 
@Ron @Silenoz @Pascal @Erwin @coachke dank jullie voor de interesse voor dit tot nu toe vrij abstracte project.

@Silenoz er zal geponst moeten worden, vanwege de dunheid van zo'n koelrib. Dit kan niet worden afgedraaid wegens simpelweg te dun; dus koelrib->cilinderwandcombinatie afdraaien is fysiek niet mogelijk.

Dit is lastig voor te stellen zonder getallen: het schijfje voor de koelrib is 0,04mm. dik. Dus: 4% van een millimeter. Dat is tweemaal zo dun als een vel papier. Zal later misschien iets dikker blijken te hoeven, maar meer dan 0,1mm. wordt het sowieso niet.



Wel zal ik gaan rijgen, zoals je had getekend; maar dat worden dan geponste schijfjes van om en om 0,04mm. en 0,2mm. dik. Die 0,04mm-schijfjes worden de koelribben en dat is geen probleem. De 0,2mm.-schijfjes vormen de cilinderwand. Bij de 0,2mm.-schijfjes heb ik M2-nodig, wat automatisch betekent dat ik overal M2 voor nodig ga hebben.
 
Ja man,

Dat is een serieus werk :oops:

Ga ik dus zeker volgen.

Grtz.

Luc:cool:
 
Is ver boven mijn niveau, maar leuk om te volgen.
Is de tekening door jou gemaakt Roy
 
Merci @Lucske en @Grijze Wolf

Nee de tekening had ik online gevonden. Dat brengt me trouwens op iets wat ik nog was vergeten te zeggen: zoals ik het nu zie, zal ik een deel van de motor van Wingnut Wings kunnen gebruiken. Moet nog even kijken welk deel bruikbaar is voor opperst detail en welk deel zal moeten worden gescratcht. Maar het scratchen is erg leuk, echt van een ander kaliber dan dat vervelende polijstwerk.
 
32. Al het gereedschap en accessoires zijn binnen voor de volgende poging: 2mm. Eerst een strook 0,25mm. afknippen met een metaalschaartje.



33. Ik ga diameter 6mm. ponsen en gebruik een afstand van 3,5mm. Met de schuifmaat simpelweg een krasje zetten.



34. Gaatje slaan met 2mm. pons.



35. Ik heb een professionele (edelmetaal-) ponsset gekocht. Wat een ding! Ik ben er erg blij mee. Hier zie je het 2mm-gaatje door een 6mm-ponsschacht.



36. Dezelfde 2mm-pons die ik net gebruikte, past precies in de 6mm-schacht. Daarmee lijn ik het 2mm-gat uit. Vervolgens druk ik met ponsen 5,5 en 6,5 op de strip en verwijder ik de 2mm-pons.



37. Ik plaats de 6mm-pons, verwijder de 5,5- en 6,5-ponsen, hou de 6mm-pons stevig vastgedrukt (vasthouden is niet op onderstaande foto te zien) en kap een 6mm-schijfje uit.



38. Dit is het resultaat. Zo nauwkeurig kon ik tot nu toe echt niet werken. Nog zonde dat het alsnog afgedraaid moet worden.



39. De ponsen en het blok zijn van gehard staal en zullen het in principe altijd winnen van het messing. Toch ben ik van plan de ponsen regelmatig te smeren. Eerst machineolie geprobeerd, maar snijolie is wat dikker en komt beter overeen met de olie waarmee de set werd afgeleverd.



Ik heb nu een stuk of 15 van die schijfjes gemaakt en ben voor de zekerheid toch maar 's gaan nameten. Het wordt helaas iets te dik, dus ik zal een andere plaatdikte moeten vinden. Intussen heb ik tekeningen gevonden van de Gnome Lambda motor, wat dezelfde is als de Oberursel U.0 en waarvan er twee achter elkaar gemonteerd zitten in de Fokker E.IV.

Van Wikimedia commons:

Gnome_Lambda_front_elevation_-_Moteurs_Gnome_October_1913.png


93 centimeter breed... da's geen uitgesproken grote motor.

Zo ziet het eruit in de Fokker E.IV (twee blokken tegen elkaar):

Gnome_Lambda-Lambda_longitudinal_elevation_-_Moteurs_Gnome_October_1913.png


Wat ik nu ga doen:
- Aan de hand van de tekening(en) de maten berekenen.
- Messing vellen / platen inventariseren.

Ik kan helaas geen Evergreen plaat o.i.d. gebruiken omdat die de draaibank niet zal trekken en meteen zal vervormen (denk ik).

Bestede tijd: 7 uur
 
U weet uzelf steeds weer ferm uit te dagen en dat is het volgen waard .
Zelf zou ik het niet kunnen, laat staan het geduld hebben.
Respect en volg verder .
 
Tjonge, wat een werken, erg interessant allemaal, maar zeker niets voor mij.
 
@Pascal ik vind dit soort werkzaamheden geweldig, dit doe ik eigenlijk het liefst in de hele modelbouw (naast decallen misschien). Maar ik vermaak me dus kostelijk.

@dancooper denk dat dit voor de meesten niet het 'cup of tea' is en ik plaats op dit forum ook niet alles, maar vind het wel leuk om bevindingen en technieken te delen alleen maar om misschien wat inspiratie te bieden hier, mensen te laten leren van mijn fouten dáár.. ik ben blij dat je het interessant vindt.

Zoals al gezegd, hieronder een samenvatting. Ik laat niet alles (mislukte pogingen of teveel diepgang) zien.

45. Wingnut Wings-kwaliteit: het aantal koelribben klopt precies én de hoogte klopt nagenoeg exact met de tekening. Waar de koelribben zouden moeten ophouden, is de rechterbek van de schuifmaat... oordeel zelf:



47. Hier een filmpje waarin de workflow van mijn vorige post getoond wordt, van niets tot aan één dubbel geponst schijfje.


48. Dit duurde iets meer dan 1 minuut, als ik snel werkte. Tijd voor de lopende band... eerst in serie markeren...



49. In serie 2mm-ponsen.



50. Centreren, met (enkel) de 6,5mm-pons klemmen...



51. En tikken.



52. Dit gaat beduidend sneller natuurlijk, meer dan een per minuut.


Bestede tijd: 10:00u.
 
Dat bewijst nog maar eens de stelling, 'goed materiaal is het halve werk'

Zou niets voor mij zijn, ik ben al blij als ik wat PE en dergelijke kan toevoegen maar wel machtig interessant om te volgen.

Grtz.

Luc :cool:
 
Leerrijk en inspirerend is dit wel, hoewel het mij ook iets te hoog gegrepen is om dit zelf te doen.
Persoonlijk zou ik dan eerder een mal hebben gemaakt van het WW-origineel en dan zelf in resin afgieten.
Maar laat dit je niet ontmoedigen, ik steel hier je ervaringen en zoektocht naar oplossingen met mijn ogen ;)
 
Luc dank voor het volgen, tof dat je het interessant vindt. Straks als de resultaten zichtbaar worden zal dit topic wat leuker zijn denk ik.

Beyond, het heeft geen zin een mal te maken van het Wingnut Wings-origineel. Daar heb ik voldoende exemplaren van, maar die wil ik juist vervangen.

De reden voor deze exercitie is tweeërlei en beide redenen hebben te maken met de grenzen aan het plastic inspuitproces: de koelribben zijn niet geprononceerd genoeg en, belangrijker, de cilinders zijn als twee helften gegoten en dat kan met dit detail niet mooi worden opgeschoond.

Het zou de moeite zijn om een mal te maken van één cilinder maar helaas heb ik dat nooit gedaan en ik ben bang dat het resultaat nooit zo mooi wordt als machinewerk. Dan maar meer dan 1.000 schijfjes maken… ik heb er plezier aan en dat is het belangrijkste denk ik.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan